November 22, 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

November 22, 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Narha Niçin Riayet Edilmiyor? Belediye ekmeğe narh koy- muştur. Fakat şehirin hemen ber tarafında fiatler ve çeşni değişiktir. Bu karışık veziyel karşısında halkın ağınnder dinlediklerimizi — bir de — «i okuyunuzt! Necati B. (Ortaköy tramavay caddesi T — Bir. şeye narh koymak demek, onun her yerde ayni fiate satılmasını temin etmek demek- tir. Halbuki benim evime ekmek her zaman sekiz kuruştan verilir. Narh altı buçuk kuruş - iken şuradaki fırın (7,5) kuruşa satar. Fırıncı ekmeğin haslığından, gra- minin — fazlalığından — bahseder. Halbuki bunlara hiç lüzum kal- mamalıdır. Ahmet B. M:ı Akaretler 73) — Ekmek memleketimizde en bellibaşlı gıdalardandır. Avrupada halk gıdalarını başka suretle te- min ettikleri için ekmek ikinci derecede gelir. Fakat bizim ye- gâne ve mühim gıdamız olan ekmek meslesi sureti kat'iyyede balledilmelidir. Herkes heryerde ayni çeşni ekmeği aynl fiate al- malı ve aldanmamalıdır. Esasen narhtan maksat da budur. Her fırıncı istediği gibi ekmek çıkarır ve istediği fiate satarsa narhın manası kalmaz. *« Hikmet B. (Ahırkapı Mohametpayşa sokak23) — Ben ekmeğimi — hergün fırından alırım. Daima da narb- tan yirmi para Fazla veririm. Fırıncı “ben ekmeğimi bir kilo- dan fazla çıkarırım,, der. Bu işe bir türlü aklım ermedi. Galiba çok ince bir iş.. * Nejat B. (Nurucsmaniye Mengen sokak38) — İstanbulda ekmek fiatle- rindeki fark çok tuhaf ve karı- şıktır. Narhla satılan maddelerde bu kadar fark olmaması lâ- zımdır. Belediye bir çeşni intihap etmiştir; bir de fiat koymuştur. Fakat benim kanaatimce ekmek- çiler takip edilmiyor, takip edil- se böyle olmaz. Sandalcı Ve Arabacılar Arasında Şimdiye kadar sandalcılar ve arabacılar çalıştıkları mıntakalar- da kendi aralarından birer - ida- re memuru tayin — ediyorlardı. Belediye İktisat işleri Müdürlüğü ba —memurların — Belediyelerce tayin edilmesi için teşebbüste bulunmuştur. Hariciye Vekil Ankaradan verilen malümata göre Hariciye Vekili Tefik Rüştü B. ya- kında şehrimize gelecektir. HALICILAR Kredi İIçin Teşebbüse Girişiyorlar Haber aldığımıza göre, bazı balıcılar kredi meselesi hakkında bir rapor hazırlamaktadırlar. Ra- por Sanayi Birliğine verilecek, kuüvvetli bir ihtimal ile İktısat Vekâletine de gönderilecektir. Bu raporda, sanayiin mühtaç olduğu kredinin temini için fab- rikalara kıymet konulması istenil- mekte ve bu kıymet üzerinden ipotek suretile kendilerine para verilmesi ileri sürülmektedir. Maarif Cemiyetinde İntihap Maarif Cemiyeti Yeni İdare Heyeti dün eski Türk Ocağı binasında toplanarak reis intiha- bim yapmıştır. Reisliğe Cevdet Kerim B. seçilmiştir. Ölüm Tahkikatı Bir Eczahane Sahibi De İstiçvaplîdildî Mari isminde bir madam ge- çenlerde bir doğum esnasında öl- müş. alâkadar doktorlar istiçvap edilmişti. Müddeiumumilik bu me- sele ile ehemmiyetli surette meş- ğul olmaktadır. diğimize gö- re, madam Marinin © sıralarda kullandığı ilâcı yapan Eczacı Za- firopolos Efendi de dinlenmiştir. Ayrıca eczahane defteri de tetkik olunarak çocuk düşürme tarihin- den evvel ve sonra bu gibi vaka- larda — kollantlan — ilâcın yapıldığı görülmüş, fakat defterde hasta- nın ismine tesadüf edilmemiştir. Kartalda Bir Tevkif Vasilüâki isminde bir sigorta komisyoncusu — Kartalda — tevkif edilmiştir. Bu adam sigortalı ev- leri yaktırarak para çekmekle itiham edilmektedir. Hasta İsmi Unutulmasın Bazı Doktorlarla Eczacıların talimatname hilâfına olarak reçe- te ve delicrlere hasta isimlerini yazmadıkları görülmüş, — bunlar bakkında — takibat — yapılmasına karar verilmiştir. Tevkifhane Telftiş Edildi Tabibiadii. Enver ve Müd- deiumumi Muavini Şefik Beyler dün Tevkifhanenin aylık teftişini yapmışlardır. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: SON POSTA . .. Sinemalar M . .—. . e. Vaziyete Düştüler İstanbul sinemalarının sabij leri dün öğleden sonra topla: lar, ithalâtın tahdidi kararınm kendilerine taallük eden kısım- larımı gözden geçirdiler, yeni bir vaziyet karşısında bulunduklarını süıkrdüla ve hükümetin nazarı ikkatini celbetmiye karar ver- diler. İstanbul sinemacılarını endi- şeye düşren sebep hakikaten wühimdir. Birkaç kelime ile an- latalım: Şehrimizde altı tane sesli ve bir tane de sessiz olmak üzere yedi sinema vardır. Bunlar her hafta program değiştirdikleri için haftada 7 ve iki haftada ise 14 tane filme mühtaçtırlar Halbuki — son kararnamede tesbit edilen miktare göre mem- lekete ilk iki haftada ancak 7 fi- Bm girecektir. Fakat ilk iki haf» ta için böyle olan vaziyet müle- akip haftalar için daha fenalaş- maktadır. Filhakika — müteakip bir ay içinde memlekete yalnız 11 filim girecektir. Habuki bu müddet için sinemalar beheri dört filim- den 26 filme mühtaçtırlar. İstanbul sinemacılarının yap- tıkları bir hesap var: Bu hesaba göre memleketimize senede 210 filim girer. Beher filmin fiati takriben 2000 Hiradır. Bu itibarla 420 bin liramız memleket hari> cine çıkar. Çıkar amma bükümet bu fiirmlerden gümrük olarak 100 bin, Pe'ediye, Gdarülâceze, damga ve istillâk-olarak ta bir senede bir -buçük - milyon İira tahsil eder. Şimdi lüzumu derece- sinde filim getirtilemeyince bu varidat bir hayli azalacaktır. ——— ——— —. —.. « İthalâtın tahdidi şüphe yok ki iyi oldu ve yine şüphe yok ki ilk günlerde kurarnamenin ufak tefek — noksanları — görülecektir. Bize öyle geliyor ki bu sinema meselesi — görülen noksanlardan biridir ve görülecek diğer nok- sanlar gibi nazarı dikkate alına- caktır. Bir Facia Mı ? Denize Açılan Bir Gençten Haber Alınamıyor 15 yaşlarında Mehmet ismin- de bir genç evvelki gün Salacak- ta Ömer Ağanm sandalımı - bir saat için kiralamış ve denize açılmıştır. Mehmet, aradan iki gün geçtiği halde dönmemiş ve bütün taharriyata rağmen bulu- namamıştır. HABERLER üşkül Te a v TW TTT GiZLİ EMLÂK Fatih Tarafların- vde (da Metruk Emlâk Meydana Çıktı . Defterdarlık şehrimizdeki met- ruk emlâki Eytam ve Emlâk bankasına devretmektedir. Ban- ka da bunları sattıktan — sonra elde — ettiği parayı hükümet hissesi olarak sermaye hesabına geçirmektedir. Fakat son zaman- larda emlâk fiatleri düştüğü için, bu binaların değerli bir fiatle satılmasında biraz zorluk çekil- diği haber almmaktadır. Diğer taraftan öğrendiğimize göre Fatih ve Eminönü kaza- ları dahilinde iş gören Müsakka- fat tahrir keyetleri birçok gizli metrak emlâk meydana çıkar- mışlardır. Defterdarlık — bunların da bir Histesini yapmış, Emlâk Bankasile temasa geçmiştir. Ekmek Meselesi Belediye Yeni Formülün Tatbikına Geçiyor Belediye İktısat Müdürlüğü, şebirdeki fırınlarda ekmeğe ait fiat farkım ortadan kaldırmak için bulduğunu dün kaydettiğimiz formülün tatbikına teşebbüs et- miştir. Bu işte, Belediye Zahire Borsasile birlikte yürüyecektir. Zahire borsası borsadan ikin- ci nevi un alan fırıncıları derhal belediyeye haber vereceği gibi bütün değirmenciler de borsadan aldıkları — buğdayları o günden sonra kimlere sattıklarını ve ne suretle istihlâk — ettiklerini her hafta bir beyanname ile beledi- yeye bildireceklerdir. Bu suretle birinci nevi un caşnişine ikinci nevi un karıştırılamıyacak ve fi- atte de fark görülmiyecektir. Hayat Pahalılığı Artıyor Ticaret ve Sanayi Odası ista- tistik bürosunun yaptığı bir ista- tistiğe göre hayat eylül ayına nazaran züzde (1,5) pahalılaşmış- tır. Pahalılık en ziyade yiyecek ve yakacak fiatlerindedir. Be'ediye İstatistiği Basılıyor İstanbul Belediyesinin ( 64 ) muhtelif madde Üüzerine hazırla- dıği yıllık istatistiğin Ankarada Basılan nümune İzmir Belediyesine gön- derilecek ve İzmir Belediyesi de buna karşı bir yıllık basacaktır. Günün Tarihi Fırtına Yağmur Ve Kar Gelen haberlere göre Karadeniz- de fırtına devam etmektedir. Vapur- lar bulundukları limanlarda havanın düzelmesini beklemektedir. Bu ara- da bazı kazalar olmuş ve Büyükde- re de Minerva isminde bir fı.ı,.ı. vapuru karaya düşmüştür. Anadolunun bazı yerlerinde ve Yozgat taraflarında kar yağmak tadır. Tayyareciler Toplandılar Sivil Tayyareci er klübünde dün bir içtima yapılmış, faaliyet karar- ları werilmiştir. Ayrıca klüp için Ambasadör binası tutularak tefrişine başlanımıştır. Hudut Haricins Çıkarıldı Geçenlerde hudut haricine çıkarı- lae Kuzguncuk afyon fabrikası mü- dörünün urtağı olan ( Alfred Braç- yoti ) de hudut haricine atılmıştır. Galatasaray Va Fener Galatasaray ve Fener muhte- Rti, Atina maçlarına hazırlanmak üzere bugün stadyomda bir mü- sabaka yapacaktır. Sterling Düşüyor hagitiz lirası perşembe gününden düne kadar (8) kuruş düşmüş ve dün (191) de kapanmıştır. Ankara Gazetecilerinin İçtimaı Ankara, 21 ( Hususli ) — Gaze- teciler birliğinin bugünkü — heyeti omumiye içtimaında henüz birliğe kaydedilmiyen gazetecilerin vaziyet- leri mevzuubahs. oldu. Neticede n zamnamedeki evsıfı haiz olan arkâe daşların - birliğe aza kaydedilmele rine karar verildi. Geçen içtimada Üç ardaşın azalığa — kabulleri tekli- finia beyeti umumiye tarafından ek- seriyetle redaadilmesinin, bunların şahama matuf bir hareket olmadığı, niİzamname ahkâmının tatbikinden mütevellit bir preosip meselesi bur — Tunduğu, binaensleyh bu hareketim şayanı teessür - bir hal olmadığı ta- karrür etti. Heyeti umumiyece Aka- gündöz müttefikan birliğe aza kabul edildi. Ki cuma günü hes — yeti idare intihabı yapılacaktır. Altınlar Ankaraya Gidiyor Amerikadan getirtilen (64) diçi altın yakında Ankaraya götürülecek, orada fıçılar açılıp muayene — edile- gektir. Hariciye Memnrlarının Aylıkları Hariçteki memurlarının maaş, ücret ve temsil tahsisatları dokur buçuk — misli besabile Türk parası olarak veya mahalli borsa rayicine göre ecnebi parası olarak tesviyesi haks kındaki lâyiha Mület — Meclisine verilmistir. Garip Bir Kaçakçılık Maliye ele drmai, eıı:kiı. .:ıihdıu ç;k ge riptir. cağı gümr (48) saat evvel 1&-1 veri ııîş.afl: kat bu ibbara aldırış edilmediğindef Tümünüz. mağazaya götür Wl—_ı—'llıl: sele de h_b-qhı::kıf* — 1 Hasan Boy — Merhaba pehlivan 2: Hasan Bey — “ Her güreşte mil- letimin arkamda olduğunu düşünüyorum.., 3: Hasan Bey — Türk milleti olduk- ça senin gibi pehlivanların, senin gibi pehlivanları oldukça da Türk milletinin Hasan B Klıldenl — Hay yaşayasın gu — Vaycı aa &, İşte yikr, müfettişleri Galata güm” -'—ı rüğünden kaçırılan ( 27) sandık eşy$ —