June 16, 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

June 16, 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Yerli Şapkalar Bu sene dünya buhrani dola- yisile tiftiklerimiz satılamadı. Tifüikçiler, tiftik satılmasını temin için yerli şapka imali atrafında bir teşebbüse giriş- mişlerdir. Bu teşebbüs hak- kında halkımızın - fikirlerini yazıyoruz: Ahmet Kutsi B. (Sultanahmet Firuzağya 34) — Tiftiklerimizden yerli şapka yapılma teşebbüsücü büyük bir sevinçle karşıladım. Bu teşebbü- sün bir an evvel fiiliyat sahasına geçmesini arzu ederim. Konyada şapka kanununun tatbiki senele- rinde Hiftiklerimizden — şapka yapıldı. Vesaitin iptidai olmasına rağ- men çok ta muvaffak olundu. Şapkacılar hükümet erkânımıza yaptıkları şapkalardan da nümu- neler gönderdiler ve beyenildiler. Fakat her nedense bu şapkalar taammüm etmedi. Bilhassa Kon- yanm sarı - tiftiğinden yapılan şapkalar çok zarif oluyor. Benim başımdaki şapka da Konya şap- kasıdır. * Âdil B; -Kunkapı Nişanca 112- — Dünyada emsali bulunm- yan tiftiklerimiz müşterisiz kalı- yor. Biz hâlâ çarık çürük Avrupa şapkalarını ve kumaşlarını — giy- mekte devam ediyoruz. Her sene yalnız şapka için harice verdi- gimiz para pek mühim bir yekün tul emleketimizde birkaç yerli tiftiğimizden şapka yapacak fab- ika açılsa eminim ki çok'mu- affak olur. Bulgarlar yerli ku- amaşından başka elbise giymezler- miş. Börde yerli şapkadan başka şapka giymezsek hem tiftikleri- mizi istihlâk etmiş oluruz. Hem de itbalâttan kazanmış oluruz. Tüccarlarınızm bu — teşebbüsü müzaheret uüıı:lid'u. h lrl.ııı Bey - Beyazıt Saraç İshak — mahal: — Mensucat fabrikalarımız he- nuz bütün elbiselik kumaşlarımızı hazırlıyacak kadar kuvvetli olma- dıkları için halkımızı bir kanunla yerli kumaş kullanmıya mecbur edemeyiz. Fakat bütük türklere bir kanunla yerli şapka giydir- mek çok mümkündür. Bence hükümet üç senelik ik- tısat programına birkaç taşapka fabrikası ilâve etmeli ve meselâ iki sene sonra herkes yerli şapka iyecektir şeklinde de bir kanun * azırlamalıdır. Bu takdirde tiftik- lerimizi harice ucuz satmaktan ve şapka — ithalinden kurtulmuş oluruz. Teşebbüse geçen tüccar- karımızı tebrik ederim. Kavun, Karpuz Bolluğu Türkiyede bu sene kapuz ve kavunun bol olacağı anlaşılmak- tadır. Paris ve Berlindeki bazı firmalar, Türk kavun ve karpuzu almak için şimdiden hazırlıklara başlamışlar ve buraya da müra- caat etmişlerdir. Lisslerde İmtihan Liselerin ilk — devrelerile — örta mekteplerde —dün tabif ilimlerden hıntihan yapılmıştır. Kamsamaşana S lammalare z ea Halkın Sesi TAKAS Avrupada Mukaveleler Yapıldı. l Avrupada bulunan Takas he- yeti — Varşovadan — Avusturyaya hareket etmiştir. Heyet birçok devletlerle takas esasına müsle- nit mukavele projeleri imzaladı- gından, mukavelelerin tasdikinden sonra Almanya, Polonya, Avus« turya ve Çekoslovakyaya Türk tü- tünü satılabilecektir, Alınan haberlere göre Türki- yenin 931 senesi tütünleri eyi ol- duğundan bunların tamamen sa- tılması çok muhtemeldir. Bu tak- dirde tütün buhranı giderilmiş olacaktır. Buraya gelen haber- lere göre Bulgar ve Yunan Hü- kümetleri İstanbulda bir tütün ofisi teşkili hakkındaki kararı derhal tatbik etmek - fikrindedir- ler. Bu ofis teşekkül ettikten sonra ilk iş olarak hariçte pro- paganda faaliyetine başlıyacaktır. | Sekiz Kafadar Bir Papazın Kızını Kaçır- Ayasofya Camiin- deki Mozaikler Amerikalı Profesör Tarihîı Resimleri Meydana Çıkardı Ayasofyadaki mozaikleri es- ki haline getirecek olan Ameri- kalı profesör, camiin son cömaat dehlizinin üst kısımlarındaki (8) parçayı tamamen silmiş ve altın zemin üzerine işlenmiş siyah sa- lipleri meydana çıkarmıştır. Şim- di -dehlizlerin cümle kapısı üze- rindeki resimleri meydana çıkar« makla meşguldür. Burada Ayasofyayı yaptıran Jüstinyen ile karısı Teodoranın ve bazı azizlerin resimleri vardır. Dün Tecodoranın resmi tamamen meydana çıkarılmıştır. Profesör camiin iç taraflarındaki çiçeklerin altındaki mozaikleri de meydana çıkarmak için camide dört sene meşgul olacaktır. Profesör her kısmın — temizlenmesi — bittikten sonra o kısmın eski ve yeni hal- lerini - gösteren fotoğraflı birer albüm neşredecektir. Şeker Ucuzladı Bazı tacirler piyasaya yeni şeker çıkarmışlar ve kesme şe- kerleri toptan (40) liraya satmış- lardır. Bunun üzerine kesme şe- dılar, Sonra Yakalandılar| kerler 41,5 tan (40) liraya düş- Birkaç gün evvel Samatyada oturan Dimitri, Andon, Eviniki, Todori, Sami, Mehmet, Misak ve Simon namlarında sekiz ka- fadar, Samatyada (Ogeni Amalis) kilisesi papazı Heonid Efendinin 33 yaşındaki kızı Dimitra Balayi düut yemek bahanesile Yedilmre Tekke bahçesine götürmüşlerdir. Burada dut yerine rakı/ şi- şeleri meydana çıkmış ve kafa- darların ısrarı üzerine Bala da onlarla içmiştir. Kafalar bir haylı tütsülendikten sonra 8 kafadar müdafaasız kalan - Balayı ölümle tehdit -ederek tasallüt ettikten sonra kaçmışlardır. Dimitri, An- don, Eviniki, Todori ve Mehmet yakalanarak adliyoye teslim edil- mişlerdir. Sami, Misak, ve Simon aranmaktadırlar. Beylerbeyi Klübünün Tenezzühü Beylerbeyi spor klübü bu cuma Yalovaya bir tenezzüh ya- pacaktır. 7,15 te Köprüden kal- kacak vapur Beşiktaş, Üsküdar Kuzguncuk, Beylerbeyi, Çengel- köy, Kandilli, Arnavatköy iske- lelerine uğradıktan sonra Köprü- ye gelecek 9,15 te kalkarak Ka- dıköy ve Büyükadaya uğradıktan sonra Yalovaya gidecektir. Va- purda büfe ve cazbant vardır. Zaro jYakalandı Bir müddet evvel Topanede Akif, Raşit ve Salih isminde üç şahsı tehlikeli surette yaralıyarak kaçan deniz amelesinden Siirtli Zaro, dün gece yakalannıştır. müştür. Bir Hırsız Polisten Kurtulmak İçin Kendini Denize Attı Meşhur - sabıkalılardan — altın diş İbrahim, glün sakşam üzeri, “Azapkapıdan Yyeçinekte olan bir madamın elinden çantasım kapa- rak Unkapanı köprüsüne kaçmı- ya başlamıştır. Peşine — düşen polisler tarafından yakalanacağını anlıyan altın diş, kendini denize atmış, yüzerek kaçınıya başlamış, fakat arkasından sandal ile yeti- şen polisler tarafından yakalan- mıştır. Gizli Emlâk Muhbirlerine Para Veriliyor Gizli emlâk ve mal ihbar edenlere peşin ikramiye yerilme- sini kabul eden yeni kanunun tatbikinden sonra Defterdarlığa yapılan ihbarların miktarı (250)yi geçmiştir. Defterdarlkık — bunları tetkik ettirmektedir. Muhbizlerden üçünün ihbarı tabakkuk etmiş ve ikramiyelerinin verilmesi için Ma- liye Vekâletinden müsaade isten- miştir, Neşriyat davası Akşam gazelesi müsaadesiz bir intihar hâdisesi yazd ğı - iddi- asile mahkemeye v I Günün ' Emir Faysal Hz. BiR MESELE Gümrükte Bir Muamele İptal Edildi Dabilde işletmek ve işlendik- ten sonra ihraç edilmek üzere memlekete tahdit harici yirmi bin kilo tülbent ve mermerşahi ithaline müsaade edildiğini ev- velce yazmıştık.. Bu — müsaade gümrüğe bildirilmiştir. Fakat bu arada bir tacir, bazı vesikalar ibraz ederek bu 20 bin kilo- dan on - binini çıkarmak is- temiş ve bütün —muameleleri ikmal ederek malları çıkarmıya başlamıştır. Bu aralık görülen Tüzüum Üüzerine müfettişler tara- fından vaziyet tetkik edilmiş ve bu şahsın tülbentleri çıkartmak için saydığı hakların bazılarından mahrum olduğu anlaşılmıştır. Bu- nun Üzerine tülbentlerin çıkarı- masıma meydan verilmemiş, yapı- lan muameleler iptal edilmiştir. Bir Facia Genç Bir Talebe Tramvay Altında Can Verdi Evvelki gün Fatih taraflarında çok feci bir tramvay kazası olmuş, genç bir talebenin ölümü ile neticelenmiştir. Necmeddin Ef. isminde bir talebe Edirnekapıdan Fatihe ge- len bir tramvaya atlamak istemiş, vatınan, durak yeri olduğu halde tramvayın yolunu kesmemiş, bu e genç talebe muvazenesini aybederek yere düşmüş ve hemen tramvayın altına kaymıştır. Kadri ismindeki bu vatman yolu yine kesmemiş, zavallı genç on beş metre kadar sürüklenmiş, ayakları — tekerleklerin — altında kalarak kesilmiştir. Kanlar içinde Guraba — hastanesine kaldırılan Necmettin Ef, biraz sonra öl- müştür. Necmettin Efendinin cenazesi düön arkadaşlarının ve muallimle- rinin iştirakile kaldırılmış, göz- yaşları arasında — defnedilmiştir. Vatman hakkında kanuni takibat yapılmıştır. İktısat Meclisi İçin Bugün, Âli İktısat meclisi asli ve yedek âzalıkları için Ticaret ve Sanayi odasında intihap ya- ılacaktır. Bankacılar saat onda, hadencuer (14) te, Borsacılar da 16 da toplanarak mümessillerini seçeceklerdir. Ekseriyet hasıl ol- madığı takdirde toplantı tehir edilecektir. Afyon Piyasası Dün Borsada Zile Afyonları 12,35 lira üzerinden satılmıştır. İzmirden gelen baberlere göre bu sene afyon mahsulü az olacaktır. 1: Yolcu — Hasan Bey, şu hanımı görüyor musun? Doğrusu Şok beğendim. Ceit d ci he 1 BbR Nİ ci Ka İi » q ge V 2 — Hanım hanımcık, kadın l kadıncık dedikleri soydan. Pek moda meraklısına benzemiyor. 3 — Kimbilir ne güzel ye- mekler pişirir. Bu Sabah Geldiler Ankara, 15 — (A.A. ) — “Resmi tebliğ » Muhterem misafirimiz Hicaf ve Necit ve mülhakatı Kıralı Abdük — aziz Alisyut Hz, nin mükerrem mah- tumları Emir Eaysal Hz. ile Hicaf Hariciye Vekili Fuat Hamza Beyefen- di, Reisicümhur Hz.Jtarafından ka buyurulmuşlardır. Müşarünileyh Emir Hz. ve Fual Hamza Bcdehıdl ile Başvekil Paşâ Hr. ve Hariciye Vekili Beyel aralarında müteaddit mülâkatlar ol müştur. Bütün bu mükâlemeler çok samimi bir hava içinde cereyat — etmiştir. gılıkh itimat hislerinden iF am alan bu temaslarda Yakıft Şarkta sulhün muhafaza ve takviyesi sulh ve müsalemet içinde inkii etmekte bulunan iki tarafın menfaat" lerine ve halisane arzularına tamamtf uygun olduğu tebarüz etmiştir. Bundan maada iki tarafı gerek doğrudan doğruya ve gerek bilvar sıta alâkadar eden bilümum mesele* ler ile iki hükümetin münasebetler rine teallâk eyliyen bütün işlerde tam ve mutlak bir görüş ve düşünüt — birliği mevcut olduğu —müşahede olanmuştur. Emir Faysal Hrz. Ankarayı rziyas retlerile büsbütün kuvvet bulan btf samimiyet havasının her iki dıvl: münase da idamesine ve — sıld — temasların muhafazasına karar - ve" rilmiştir. * Emir Faysal Hz. dün akşam A karadan bareket elmişler, bu sabatikk trenle şehrimize dönmüşlerdir, İstası yonda merasimle istikbal edilmişe lerdir. Selim Sırrı Bey Sofyada 14 — Skol şenliklerine İş7 Hirak etmek ÜÖzere Praga gitmekti — olan Selim Sırrı Bey Sofyada maarlf erkânı tarafından karşılanmıştır. Şer refine tiyafetler verilmiş ve Selimt Sırrı Bey spor hakkında Fransızcâ bir konferana vermiştir. 1 Darülbedayi Artistleri — — Anadoluda - temsil i kan — Darölbediyi — beyelnlen YA artistler şehrimize dönmüşlerdir. Yerli Mallar Sergisi Sanayi — Birliğinin — tertip etti yerli mallar nergisi bu sene | Ağutt tosta açılacak, 15 Ağustosta kapür nacaktır. Sanayi Ve Maadin Bankasi Sanayi ve Maadin Bankası yakilt da iki kısma ayrılacak, bir kısıtll aanayi ofisi şeklinde çalışacak, bif kısmı da kredi işlerile uğraşacaktif' Sulh Kadınları Gittiler Beynelmilel — Sulh mensup olup mize gelen kadi Jar dün Rusyaya hareket etmişl M. Balbino Avdet Etti Dün sabah şehrimize gelen Heh yan Maarif nazırı M. Balbino şereff ne Vali Mubiddin Bey tarafında" — Perapalasta bir öğle ziyafeti PETE edilmiştir. Ziyafette Şükrü Naili şa, Darülfünun Fakülte roisleri, derrislerden bir kısmı, Vali Mua' Maarif Müdürü, Müddelumumi İtalya sefaret ve konso'oslak erkif — hazır buluomuşlardır. we ÂL Balbino ziyafetten “sonra T otomobil gezintisi yapmış, ıll" ekspresle İtalyaya avdet etmiştirr 44