16 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

16 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa Balkanlarda Yunanistanda Ekalliyet Mektepleri Selânikte çıkan Progre gaze- tesinde okunduğuna göre, Yunan hükümeti yeni sene maarif büt- çesine, —Yunanistandaki Musevi Cemaati mekteplerine verilmek Üzere 900,000 drahmi tahsisat koymuştur. Bu tahsisat geçen seneye nazaran yüzde kırk nok- sandır. Bu münasebetle İskeçede çıkan (Yeni Adım) gazetesi geçen sene, 62000 kişiden ibaret olan Mu- vi cemaatinin mekteplerine bir uçuk milyon drahmi verildiğini, buna mukabil 104 bin kişilik Türk cemaati için 150 bin drah- mi verildiğini yazarak nazarı dikkati celbediyor. Yunanistanda Grev İskeçede çıkan ( Yeni Adım ) yazıyor: Selânik, Serexz, Drama, Ka- wala ve İskeçedeki tütün amele- leri grev yapmışlardır. Grevciler yeni metalip listesi vermişler ve bazı gürültüler yapmışlardır. Yunanistanın Borçları Yunanistanda Fırka reisleri, Ma- liye nazırının, harici borçlara dair muhtırasını tetkik ettikten sonra, başlıca noktalarını aşağıya derce- deceğimiz bir proje hakkında anlaşmışlardır. Vadesi Mayısta hulül eden kuponların bu mali sene zarfında tediyesi zaruri olan 1150 milyon drahmilik bir yekün #zerinden takriben 600 milyonu istihsal işlerinin temdidine tahsis olunacaktır. Bakıye ise memleketin iktısa- di vaziyetini teşdit etmemek için | ecnebi dövizine tahvil dan ecnebi istikrazatı için husu- si bir hesaba vazedilecektir. Bu senenin bütçe fazlalığı da husu- «i bir hesaba geçirilerek, sene nihayetinde bu mebaliğin tahvi- lât sahiplerine nakli — usülleri tetkik olunacaktır. Bulgaristanda Bulgaristan — Millt — Bankası, Maliye Nazırının müsaadesile şu kararı neşretmiştir : 932 senesi zarfında Millt Ban- ka, ithalâtçılara - tüccar veya fabrikatör - 931 senesindeki it- halât kıymetinin * 50 sini tecavüz etmiyecek meblâğ mukabili ec- nebi dövizi verecektir. 931 de emtia ithalâtında bu- lunmıyan tüccara gelince, ancak Bulgaristan Milli Bankasının ve- receği hususl karar üzerine ken- dilerine döviz ita olunacaktır. Binaenaleyh, döviz talebinde bu- hunacak ithalâtçıların 931 sene- sindeki ithalâtları kıymetini gös- termeleri şarttır. Bu husustaki hatalar, Bulgaristanın ecnebi dö- viz ticareti kararnamesi mucibin- ce şiddetle tecziye edilecektir. Romanyada Ecnebi Parası Romanya hükümeti, memleke- te ecnebi banknotlarının ithalini meneden bir kararname neşret- miştir. Bu kararnamenin mühim noktaları şunlardır: Bu kararın tatbikine memur edilen gümrük müdüriyeti kabzedeceği evrakı nakdiyenin takas dairesine tevdi olunan *9420 sini tediye edecek- tir. Eğer bu irsalâta intizar eden kimseler, üç gün zarfında takas dairesine müracaat ederlerse, bu kanunnamenin neşrinden on gün zarfında gelecek ecnebi bankaaotları takas dairesi tara- fından tam — kiymetlerine göre tediye olunacaktır. olunma- | sonra, || — Dünyada Olup SON POSTA Bîtenler zt Amerikada İki Sinema Yıldızının Ço- cuklarını Kaçırmıya Teşebbüs Ettiler Amerika ü dalll Cu Çocuk Hükümeti ' Kaçırma Ceza Cürmü, Kanununu Neticesiz | Tebdil Etmiye Mecbur Oldu Bir hafta evvel Ameri: kada Los Ancelas Polis Müdürünün telefonu çal- miş. Tanınmıyan bir. ges: —"Dikkat ediniz. Si- nema yıldızı. Harding ile Helen Hayns'ın çocukla- rını kaçıracaklardır.,, De- miş ve kendisine — sual sorulmasına meydan b rakmadan telefonu kapat- mış! Polis Müdüriyetinde zuhur eden telöşm dere- cesini tasavvur edebilir- siniz: Öyle ya Lindbergin çocuğunun kaçırılması ve ölüsünün bulunması Üze- rinden aylar — geçtiği — halde katilleri bir — türlü — tutulama- mıştır, bütün — Amerika — ga- zeteleri Amerika polisini kangren olmuş olmakla itham etmektedir. Şimdi hâdise yatışmadan ortaya yeni bir mesele çıkacak olursa | rezaletin önüne nasıl geçilir? Los Angeles Polis Müdiriyeti sivil ve resmi birer müfreze otomobilini bu iki sanatkârın evini muhasa- raya memur etmiş, kadınların ve çocukların arkalarına da bir sürü hafiye takmış beklemiye baş- lamış! Bu şerait altında bildirilen hâdise bittabi vukua gelmemiş, fakat Anerika efkârı umumiyesi- nin nazarı dikkati tekrar çocuk kaçırıcıların üzerine dikilmiş! Bugün her ağızda şu cümle vardır: — Zabıta zengin çacukları- nın hepsini de ayrı ayrı muhafaza altında bulunduramaz. Bu gibi teşebbüsleri kökün- den kazımak lâzımdır! Evet, fakat ne suretle? — Bütün zabıtayı baştanbaşa değiştirmeli, yerine yenilerini ika- me etmeli, diyenler bile vardır. Çocuk Kaçıranlar... Bu münasebetle çocuk kaçır- mayı san'at edinenlerin teşkilâtı hakkında muhtelif ve mufassal ma- Kâmat verilmektedir. Siz bu teşkilâtı bütün Ame- rikaya şamil bir tek gizli cemi- | yet zannetmeyiniz. Hayır belki * Bu rökümler * çocuk kaçirma « kaçırılacak bür biçaredir. Çocuğu kaçırılına tehdidine maruz kalan bir ginema artisti her şehirde, her kasabada, yek- diğerinden —tamamen ayrı - bi- rer hırsız. çetesi — vardır. Fa- kat bunların — teşkilâtı yekdi- ğerinin hemen — hemen aynı- dır. Yalnız hırsız. çetesi denilince gözlerinizin — önüne — başlarında kasket, dudaklarının kenarında sönmüş dir sigara, elleri panta- lonunun cebinde, bir sürü külhan beyi gelmesin! Hayır, bu herifler tertemiz giyinen, muayyen bir servete ve mevkie malik görünen insanlardır. Bir misal ile anla- talım : Haydut Reisi Farzedelim ki Bil Harman ismini taşıyan bir adam mevcut- tur. Elli yaşlarındadır, beşinci caddede muhteşem bir apartı- manda oturur, güzel bir zevcesi, pahalı bir otomobili vardır, sof- rası her zaman süslü ve her zaman misafirle doludur. Kendisine iş adamı Filhakika güzel bir yazıhanesi vardır. Her nevi maden veya hububat alım salımı ile meşgul- derler. dür, fakat hakikati halde 'başlıca | meşgalesi “ Çocuk kaçırmak ,, tır ve bir teşkilâtın reisidir. Bunu halinden, tavrından ve münasebetlerinden anlamak kabil değildir. Evine ve yazıhanesine şüpheli bir adamın geldiği gö- rülmez, konuştuğu ve kabul etti- ği misafirler bep temiz pak in- sanlardır. Bununla beraber Mister Bil | teşkilâtina menstip — olan haydutların kurba otomabillerinde nasıl saklandıklarını göstürmektedir. Resimlerin bir tanesinde — rev Kalsa Bile Idam İle Tecziye Edilecek Harmanın evinde dığü. fakat yazıhanesinde kabul ettiği adamlar içinde tek bir kişi vardır ki muavi- nidir, sağ koludur. Mister Bil Harman ki- tayin etti mi, bu muavi- nine söyler, şeklini, taf- silâtinı verir, sonra biçbir şeyden habersiz gibi köşe- sinde intizara çekilir. * Teşkilâtın muavini ar- tık işe başlamış, derhal tertemiz giyinen insanlar- dan mürekkep arkadaş- | larını toplıyarak işe girişmiştir. Hareket şekli basittir: Kaçınla- | cak olan çocuğun itiyatları belli- dir. Filân saatte nerede buluna- cağı malümdur, en tehlikesiz, en tenha zamandan istifade edile- cektir. * Amerikada “fidyei necat,, ile para kazanmıya çalışanlara ç>- cuk kaçıranlar ismi verilmektec ir. Fakat hakikati halde bunlar ço- cuk kaçırmayı en son çare telâk- ki ederler. Tercih ettikleri kadın da değil, fakat aile babasıdır. Alelhusus erkekler muhafaza al- tında değildirler, sık sık kendi- lerinin — kullandıkları — otomobil ile şehir haricine çıkarlar. Bun- ları yolda sıkıştırarak yakalamak nispeten — kolaydır. Erkeklerin tercih edilişlerinin bir sebebi de bunlara tazyik ile ailelerine mek- | tup yazdırmanın kolay oluşudur. Haydutların gözlerine kestir- dikleri adamı yakaladıktan son- ra takip ettikleri yol basittir: Adamı tenha bir köşke kaparlar, min çocuğu kaçırılacağını | | misyonu Riyaseti Aliyesine ll Ortaköy Aksaray Tramvayı Tramvay - şirketinin —© bir Aksaray Ortaköy hattı Son günlerde bu hat 4; Sabahları talebe için işliyet ? kaç araba istisna edilirse * Ortaköy - Aksaray — tramva! göremez olduk. Bu iki "4 birinden diğerine gitmek ( bizim gibi binlerce yolcılıi; Bayazıt - Ortaköy — tramvtf binmek mecburiyetinde Bu suretle kem iki t parası veriyor, bem de vlwı kaybediyor. Tramvay Şirketi büyük sermayeli ve büyük lâtlı müesseseler, sade üç kuruş kâr peşinde koşmat' biraz fakir halkın da hal ve ziyetini düşünmelidir. En çı sirini bizlerde gösteren “buhi? bu müesseseler de biraz hi seler ne iyi olur. İ Şefik | Bir Malülün Ricası - Ankarada Harp Zayiat : seneyi mütecaviz bir zamat? beri malüliyetimi muhtevi €© larım hakkında menfi ve mik bir cevap alamadım. Hakkıf | ten icrasile neticesinin bil tazyik ederler, döverler, aç bıra- kırlar, elinden istedikleri şekilde | bir mektup alırlar, sonra - ailesi ile münasebete girişirler. bu münasebetten netice çıkarsa adam serbest bırakılır, eğer ne- | Hice çıkmazsa öldürülür! " Haydutların tutuldukları tak- | dirde yiyecekleri cezaya gelince: ölüm hâdisesi yok Eğer orlada irmı poliğin gözünden kaçırmak İçin in tehdidine marux kalan adam Biar | ne yolda muamele — olun? lâzım gelirse lütfen ve merhi! mesi rica olunur efendim. Davutpaşa İskelesi kuürbünde K ilyas mahallesinde müretti? Ömer Vasti Bu Doğru Mudur? Karamanda Belediye dokt muz, kabilemiz var. Fakir . kadın — hastalanmıştı. — Ket! muayene için doktorun ıyı”' na gitti bir şırınga yapmak ! 500 kuruş istediler. Fakir bir kadından bu k? para istenmesi doğru ıudufj Karamanda K M, Emin | Hayatı Ucuzlatmak İçil! Hayat pahalılığının — y sebep ve menşelerinden bi dükkân kiralarının pabalılıf Kiraların — pahalılığı — şüphe' dükkâncıda kalmıyor, alıcıya rediliyor. Hayatı ucuzlatmak acil tedbirler almak lâzımdır: nun için de evvelâ dükkâün V" kiraları makul bir hadde in? meli, sonra da havayici zart” fiatleri tabii bir hale tenzil melidir. Tabii bu işte vesaiti * liye paralarının - fahişliği de önünden kaçırılmamalıdır. —- Karilerinit” & H. 15 Saat Çalışıyormuş Bu) asırda sekiz saat V» dünyanın her - tarafında — "| edilmiştir. Fakat Tarsustak? ameleler işe sabahın saat — dünde başlar, akşam saat 19 çıkarız. Bu itibarla günd? | saat çalışmaktayız. İş — bu”| kalmamakta 280 kuruş V yemizde 180 kuruşa — indiri tedir. Tarsus: BİL Z ise 5 ile 35 sene arasında * cezasıdır. Ölüm varsa idaf”” * Amerika Reisicümhü! verdiği karara göre ceza " nunun bu maddesi değişti! Ğ çocuk kaçırma cürmü ölüm * ticelense de, — neticelenmt” | mutlaka idam cezası ile * edilecektir,