16 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

K Hergün Haziran * Lozan kon/ermısı Müsbet Netice Verecek Mi? & Bugünlerde toplanacak olan #zan Konferansında iki mühim Mesele tetkik ve müzakere edi- lecektir. Tetkik — mevzularının birincisini Alman tamirat borç- larile Avrupa harp borçları, di- ğerini de Merkezi Avrupa dev- letlerinin mali vaziyetleri - teşkil edecektir. Bu iki meselenin hal ve tas- fiyesi dünya buhranının nihayet ulmasında birinci adımı teşkil edeceklir. Acaba Lozan Konfe- ransı, bunu halledebilecek midir? Alman Başvekili Fon Papen yeni hükümet'n beyannamesini selefinin harici siyasetini takip ede- ceğini söylemişti. Sabık Başvekil M Brüning, Hover moratoryomundan Sonra almanyanın tamirat borçlarını ödem'yo muktedir olmadığını müte- addit defalar beyan etmişti. Yeni Alman Hariciye Nazırı Fon Nöyrat Londra sefiri iken, Londrada Sir Con Simon ile yaptığı mülâkatta Almanyanın, mali ve iktısadi vaziyet | icabı olarak tamirat borçlarını vere- Miyeceğini sarahaten bildirmiş, ve Lozan Konferansında Alman heyeti- nin Çâzimgelen izahatı vereceğini töylemişti. Bu noktai Nazarı Alıman Matbuatı da müttehit bir xurette Müdi yni zamanda İngiliz Başve- kili Mister Makdonald ta birkaç !ün evvel Pariste 28 saat tevak- uf ederek, Lozanda müşterek bir hattı hareket — temini için, Fransız Başvekili M. Heriyo ile mülâkatlar yaptı. Neşredilen res- mi tebliğler Lozan Konferansın- da Fransa - ve İngilterenin ayni noktai nazarı müdafaa edecekle- rini göstermektedir. Fakat İng'ıliı İş adamları ve matbuatı, “ Al- manlardan tamirat borcu almak, mhranın devamına çalışmak de- mektir , diyorlar. Fransızlar da, Alman — borçlarının — ilgasının, kendilerinin Amerika ve İngilte- teye olan borçlarına mürtebit olduğunu ileri sürmektedirler, Fakat Amerikanın, harp borçları İşinde hiçbir. fedakârlık yapamıya- tağı malümdur. Amerika Hariciye Nazırı M. Stimson, tamirat borçları- hin sırf bir Avrupa meselesi olduğu- Nu, bunların ilgasının, olan harp borçlarının ilgasinı istil- zam etmediğini söylemiştir. Vaziyet bu merkezde oldu- ğuna göre Lozan Konferansının Mali ve iktısadi sahada müspet ir neticeye vâsıl olması biraz Müşküldür. Ancak siyasi sahada bir uzlaşma yapılabilir. Yalnız M. Heriyo bu fedakârlığı yapar- en Almanyanın yeni kabinesi ve Hitlercilik cereyanı dolayısile pek Memnun görünmiyen Fransız ef- âri umumiyesinin arzusuna ayak Uydurmıya mecbur olacak mıdir? Bütün bu mütalealara ve kabli Rörüşlere nazaran Lozan Konfe- Tansırın müspet bir netice doğur- Muyacağı zannedilmektedir. Merkezi Avrupanın mali vaziye- inin vahim bir halde olduğu ve il- “a doğru gittiği malümdur. Avus- tya filen iflâs halindedir. Cemiyeti kvam bir sene evvel Kredi Anştalt ankasını Hlâstan kurlarmıştı. Ban- " bugün tekrar İflâs haline gel- Kaltir. Polonya, Romanya, Macarise An her taraftan imdat beklemekte- .;'ef' Merkezi —Avrupaya yardım F"blltrck yegâne devlet Fransadır. Ansa bu muaveneli yapabilecek Bidir? Bu sunlin cevabını ancak, tamirat :'_'liuîniıı hal şekli, hal sureti vere- Heceklir. Bulgar Gazetecileri ,_'S—hıin.ı.. gelen Bulgar gazeteci- el Ve artistleri dün muhtelif yerleri _'::lıludiı. Artistler burada milli iller vereceklerdir. eTT S ÇT ONT okurken | Amerikaya | | — Sabah yataktan kalkıp ak- | şam yatıncıya kadar hareketlerimizin dörtte Üçü — itiyatlarımızın — tesiri altında otomatik bir tarzda cereyan Ankara, 26 ( Hususi )— Millet Meclisi hafta içinde ve kuvvetli bir ihtimale göre pazartesi celse- sinden —itibaren 932 — devlet | bütçesini müzakereye başlıya- caktır. Yeni sene — bütçesinin varidat — kısmı masraf kısmı da 169,072,000 lira- dır. Bütçe encümeni bu hususta tetkikatını bitirmiş ve mazbata- sını hazırlamıştır. Mazbatada, va- —P ç W Son Postanın Resimli Makalesi | 169,084,000 — ve | ridat tahminlerinde — hükümetle | Lozan Konferansı — | mütalealar beyan ediyorlar. muvasalat etmiştir. 'Yunan Güzeli LAynarozda Atina, 15 (Hususi ) 930 Yu- nan güzellik Kıraliçesi, Madmazel Diplaraku erkek kıyafetine gire- rek gizlice aynaroza girmiye mu- vaffak olmuştur. Asırlardanberi tek bir dişinin giremediği bu yere bu güzel kızın niçin gittiği merak edilmek- tedir. Fakat bu hâdiseye papaz- lar çok kızmıştır. İzmir Belediye Bütçesi İzmir, 16 (Hususi) — Beledi- ye bütçesini tekrar tetkik - için Şehir Meclisi fevkalâde olarak toplanacaktır. Buğday fiatleri yüksektir kuruş olarak tesbit etmiştir. te başlıyacak olan Lozan konferansına dair mühim makaleler tahsis etmişlerdir. Makalelerde müttefi- kan bu konferansın hayati ehemmiyetinden bahse- diliyor. Bir kısım gazetelerde Fransanın alacakla- larından metelik feda edemiyeceği şeklinde şiddetli Lozan, 15 ( A.A. ) — Fransız Başvekili ve Fransız heyeti reisi M., Heryo saat Paris, 16 (A.A.) — Tan gazetesi, Cenevre kon- diye fırıncılar çıkarmamıya başlayınca, belediye bir taraftan tedbir- ler aldığı gibi, bir taraftan da ekmek fiatini 9 buçuk * İSTER (İNAN, İSTER ŞTT Ç SON “POSTA T 2 - Hareketlerlni itiyat haline getiremiyenler, kararsız, mütereddit, endişeli olurlar. Otomatikman yap- maları lâzımgelen birçok işler için Tüzumsuz yere kafalarını vorarlar. mutabakat hasıl olduğu, bu hu- sasta azami itina gösterildiği, | fakat — ihracatımız kıymet de- giştirdiği — için hariçten — giren dövizin — azaldığı, — mahsulât kıy- metinin düşmesi yüzünden va- tandaşların tediye — kabiliyeti tenezzül ettiği yazılıyor. Bununla beraber bütçede — muvazene te- miüni için sarfedilen mesainin hüsnü suretle neticelendiği beyan olun- maktadır. Encümen, hükümetin der- dahilinde 16,45 — trenile Habeşistanda | Sabık Kıral Yüzünden Kargaşalık Çıkıyor Adisababa, 16 (A, A.) — Ge- çen pazartesi günü neşredilen ve sabık Habeşistan İmperıkoru Lij Yassu'nun — tutulmuş — olduğunu bildiren — resmi tebliğ — tekzip edilmektedir. Salâhiyettar mehafil, muma- ileyhin hali hazırda Gojjam ha- valisinde bulunduğunu, serbest olduğunu ve takip kıtaafının kendisini aradıklarımı — teyit et- mektedir. Sabık İmperatorun taraftarla- rının Adisababa şehrine girme- lerini men, için şehir etrafına askeri bir kor!ı çevrilmiştir. ekmek SON TELGRAF HABERLERİ Bir Kısım Fransız Gazeteleri, Borçlar Meselesinde Ateş Püskürüyorlar Paris, 16 ( Hususi ) — Gazeteler, bugün faaliye- | feransında akide ve prensip itibarile alınan vaziyet- lerin, mühim ve ciddi neticelerin taharri ve istih- salini işkâl etmekte bulunduğunu müşahede eyle- mekte ve fakat sarahaten tahdit edilmiş bir saha bulunan hal iktisap etmesinin derpiş edilebileceğini yazmaktadır. Başlıca mesele konferansın neticeyi teşkil edecek olan bir takım sureti haller bulmaksızın talik edilmemesi olacaktır. sureti haller konferansın âtisini temin ve yeni gayretler sarf için icap eden sahayı hazırlamış olacaktır. | Millet Meclisinde Ha İSTER İNAN M LSTER<İNANMAN | Halbuki -Zahire Borsasında ekmeğin kuruşa satılabileceği anlaşıldığı gibi, bazı narhın dokuz buçuk kuruş olmasına rağmen, ekmeği sekiz buçuk kuruştan satıyorlar. Bu ekmeklerin nok- | san olması da muhtemel olmadığını söylüyorlar. /NANMA! müştür. Mumaileyh şimdiki kabineye Sözün Kısası Hastalık Malüm Devası Da Belli, Fakat İlâç Acıdır A E. Alman Başvekili Fon Papen iktidar mevkiine geçer geçmez | neşrettiği beyannamede: 3 Dimağımız — vücudumuzun dinamosudur. Bu dinamodan orijinal işler yapmak — hususunda — istifade edebilmek için, itiyatlarımızı çoğalt- mak, kafamızı lüzumsuz düşüncelerle yormamak lâzımd hal faaliyete geçerek bütün hizmet ve teşkilât masraflarını yeniden ve esaslı bir şekilde tetkik etmesi tavsiyesinde bulunuyor. Encümen, bütçenin borçlar kısmı üzerinde bazı tedbirler tespit etmiştir. Bu tedbirler arasında muhtelif daire- lerin 928 « 930 senelerine ait kar- şılıklı borçları ile 931 nihayetine kadar tekaüt ikramiyelerinin mas- raf faslından borçlar faslına nak- li de vardır. çarelerinin — muvaffakiyet takdire şayan — ilk Çünki bu Ankara 16 (Hususi) — Millet Meclisinin bugünkü — celsesinde Hariciye Vekili, Türk-İran hudut mukavelesi hakkında izahat vere- cektir. Bunu müteakip, irtişa me- selesinde ismi geçen Meb'us Hasan Bey hakkında meclis tah- kikatı lâzım gelip gelmediğine dair karar verecek olan beş kişi« lik encümen seçilecektir. Bir Nazır Öldü Londra 15 ( ALA, ) — Maarif » Nazırı Sör Donald Maklean - öl- liberal nazır ve serbest mübadele taraftarı olarak girmiştir. sekiz buçuk fırıncılar, Muhareb kümetler de esgesesi haline getirdiler ve bu suretle milletin manovi kuvvetlerini zayıflat- tılar. » demişti. eden sonra gelen hül- * Fransanın maruf devlet adam- larından M. Kayyo ise daha ge- çenlerde neşrettiği bir makalede: Her ütçesinde teka- larla, ikramiyelerle n açılmıştır. ve buü Bü- « mütekabil “t » haline getirilmiştir. devletin retle yardım zim — bir | Fikrini müdafan etti. Mecliste Bütçe Müzakeresi Bütçenin Varidat Kısmı 169.084.000, Masraf Kısmı 169.072.000 Liradır * Alman başvekili bu varziyetin devam edemiyeceği mütaleasın« dadır. Fransanın devlet adamı da ayni fikirdedir. * Alman başvekili hükümdarlık taraftarı bir asılzadedir. Ve bu vaziyete nihayet vermek için kem disinde eski Prusya an'anelerin- den kalma bir usul vardır. Mwe- vaffak olacaktır, yahut olmıya- caktır. Bu ayrı bir meseledir. Fa- kat çekinmeden, tereddüt etme- den şiddetle harekete geçeceği muhakkaktır. x Fransız devlet adamı - ise cümhuriyet taraftarıdır. ve bir defa, devletin müptelâ olduğu öldürücü hastalığı keşfettikten sonra kendisini şu iki şıkkın karşısında bulacaktır ; | *“*—Milletler mahiv ve harabi içinde erimek, yahut kendilerini ıslah etmek yollarından birini tercihe mecburdurlar..,, A “ Kendimizi ıslah etmek,, dil- | de kolaydır: Filhakika bize icap eden ıslahatı kat'! şekilde gös- termek, sonra da bunu zorla ka- bul ettirmek lâzımdır. Zira mi- letler hatalarını kendi kendileri- ne tashih edemezler. Alelhusus bu hatanın bir de cezası varsal, * Bence Fransız devlet adamı, devletin, adedi ve iştihası git- tikçe artan bir sürü halkı doyur- mıya mahsus bir inek hâline geldiğini| söylerken yeni bir ke- şifte bulunmuş değildir. Daha faydalı şey bize: — “Bu vaziyete nihayet ver- mek için bunu yapmak lâzımdı,, demek — oluyordu. Halbuki M. Kayyo: — Kendi kendini ıslah etmez. * | sen halin yamandır. Demekle ili« tifa etmiştir. Fakat bir defa düşününüz: — Bütçe ziyafetinden hisse alan adedi sa) misafirlerin kendiliklerinden bu fasla nihayot vereceklerini düşünmek kadar büyük bir kalp saflığı tasavvur edilebilir. mi? Bu davetlilere cebri bir Fedakârlığı yüklemiye gelince; Kabul edersiniz ki bu, yapılamıyacak kadar güç bir iştir. Sözün kısası; Hastalık 1ma- lümdur, devası da bellidir. Fakat hastaya bu acı ilâcı içirtebilecek doktor. Fransa ile Almanyada henüz yoktur. Hâkimler Kanunu Ankara, 15 — Millet Meclisi Ad- liye Encümeni Hâkimler Kanununa ilâve edilen fıkralara ait İâyihayı müzakere etmiştir. Bu lâyihaya göre irtikâp ve irtişa maznunu hâkimler mecburi tahvile tâbi tutulacaklar ve üçüncü defasında iskat edileceklerdir. Encümen, mahpusların umumi hiz- metlerde çalıştırılmalarına ait lâyi- hayı da müzakere etmektedir. oti bir nevi şefkat mü- ,