15 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

15 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

-— — Siyaset Âlemi Tarih Bir Tekerriirden İbarettir Sovyet Rusyanın en büyük elek- trik istihsal merkezi, Dinayeper nehri Üzerindeki Dinyepersteoydur. Değil Rusyanın, bütün dünyanın muazzam bir istihsal abidesi olan bu muhte- eserin vücuda getirilmesinde nerikalı mühendislerin büyük hiz- meti görülmüştür. Bilba, mühendis Cooperin fevkalâde faali- ydedi'miş ve bundan dolayı ken enin nişanı verilmiştir. Lenin en büyük takdir ve hâdise, bilhassa Ameri- nda şayanı dikkat bir tle karşılanmıştır. Demek , şimdiye kadar Sovyet Ruayayı tas: teren Amerika, Rusyaya yaklaşmak yolunda bazı hareketlerde bulunu- yor. Bunun iki sebebi vardır: nişanı, Rusyanın manda Amerikan kineleri İçin iyi gelmesiş 2 — Japon emperyalizmi önünde Uzak Şarkta ve Çinde büyük men- faatleri olan bu İki devletin - biribi- Fine yaklaşmak ve mrt vermek lü- tumunu hissetmeleri. Buna mukabil Japonya, bu ikl büyük — devleti — kuşkulandırmakla kalmıyor, Cemiyeti Akvama meydan okumak ve küçük düşürmekle bütün dünyayı kendine düşman yapıyor. Halbuki bizzat kendisi bu cemiyetin azasındandır. Onun içindir ki maruf Japon mu- harriri M. İşimarünün bu münasebetle yazdığı aşağıki - satırlar, rin bir mahiyet alıyor ; ya eski tuttuğu yolu takip etmekte devam edecek olursa, doğru Alman- yanın vardığı akıbette karar kılaca- fından emin olabilir.,, bir mahreç bâline Süreyya Streza Konferansında Streza 15 — Konferans me- saisine devam etmektedir. Dün Fransa, İtalya ve Almanyanın mutabık — kaldıkları — mukavele projesinde, — şimdiki — Avrupa memleke.lerinin — ziral ve mall vaziyetinin ıslahı işinde Avrupaa devletlerinin hisseleri tespi edil- miştir. Müşterek tahsisatın taksi- mine memur olan komite, lüzum gördüğü vakit, deniz aşırı mem- leketlerle de müzakere buluna- caktır. Bu komite lüzumunda bazı şartlarla ziraf mevsimlerin baş- langıcında avanslar — verilmesine muvafakat edebilecektir. Yapıla- cak muüukavele 30 Teşrinievvel 1935 senesine kadar muteber olacaktır. Uçan Aile Bulundu Kopenhog, 14 — Uçan aile Groenlandın. şark — kısmındaki Ongmassaliko muvasalat etmiştir. TEFRIKA NUMARASI:68 a Amerlikalı- k etmemekte ısrar göre | HARİCİ TELGRAFLAR Almanyada Diktatörlük! Bir Hitlerci Gazete, Başvekil Fon Papeni Diktatörlü Berlin 14 — Rayhiştağın fes- hi hususunda, Nazilerden olan mecliş Reisi Göringin ve Rayihş- tağın muühalefeti neticede bir tesir yapmıyacaktır. Yani meclisin feshi muhakkaktır. Eğer meclis reisi ilk celsede Nazislerin tek- lifinden — sonra — meclisi — tatil etmeseydi — ve — hemen — reya müracaat — otse İdi, — netice bambaşka — olacaktı. Hükümet fesih — kararnamesini — bulmıya vakit bulamıyacak ve Meclis kabineye ademi itimat reyi be- yan edilebilecekti. Göringin Protestosu Berlin 14 — Nazi Meclis Re- isi Göring, Hindenburga bir meklup göndermiştir. Meclis Reisi bu mektubunda hükümetin hareketinin kanunu esasiye muhalif olduğunu söyle- mekte ve fesih işini protosto et- mektedir. Hindenburg verdiği cevapta, hukukt mevzuata göre bu hare- kete Alman hükümetinin haklı olduğunu bildirmiştir. Diğer Devletler Acaba Almalıyayı Fikrinden Vazgeçirecekler MI? Cenevre, 14 — Teslihat hu- susundaki talebi kabul edilme- diği için Almanyanın, Tahdidi Teslihat Konferansının — alelâde teknik işleri de dahil olmak üzere buudan sonra konferantan bütün bütün çekilmesi kat'i gi- bidir. 22 eylülde Terki Teslihat Konferansına — davetli — bulunan Almanya bu bhusustaki cevabını resmen — bildirecektir. — Birçok devam edeceği ve başlanan işleri bitireceği kanaatindedir. Ancak, bilhassa Fransa Almanyanın kon- ferans mesaisine iştirak etmesi arzusundadır. Almanya Milli Mü- dafaa Nazırı Fon Şlayşer teh- | ditlerini latbik dusunu tanzimte edecek ve or. başlıyacak olur-« sa, Fransa Versay muahadesini | imzalıyan devletler nezdinde te- şebbüslerde bulunacaktır. Bu ih- tizal çok yakında tahakkuk ede- cektir. Almanyanın konferansa davamını temin hususunda İngi- tere ve Amerikanın ısrar ede- cekleri şeklindeki haberler bura- da iyi bir hava yaratmıştır. Kon- ferans riyaset divanının içtimaı es- nasında, murahhasların müşterek ve muhtelif memleketler efkârı umumiyelerinin tesirleri, Almanya süküna davet edebilecek mi? Fon Papen Fikrinde Sebit Berlin, 14 — Başvekil Fon Papen beyanatta bulunarak, hü- Birkaç güa #onra, « Roma üzerine yf münasebetile bütün İtalyada Faşiet büyük işlerden bahsedilocaktir. M. Mosulininin ikle İtham Ediyor Ş »ün onuncu açnel devriyesi bu on senö içinde yaptığı içtima? sahada gösterdiği id kabiliyot yalnız Italyada doğll, bemon her memlekette takdir »dilmektedir. İşsiz amelelere İş bulmak için M. Mosulini Cenubt İtalyada Vvâsi mikyasta zirant ve irva, İska işleri yaptırmaktadır. traktör üstinde köylülere nutuk irat ettiği görünmektedir . Resmlmizde M. Musolininin bir ve amolelerin selâmını aldığı Gorgulof İdam Edildi Katil, Soğukkanlı İdi. Mefkürem Uğrunda Ölğyç_ı'urg! Dedi Paris, 14 — Müteveffa Reisi- cümhur Dumerin katili Gor, lofun başı dün sabah giyotinle sildi. İdam mahkümu, hâkimlerle kendisini müdafaa eden avukat- ları tarafından — uyandırılmıştır. Gorgulof bu esnada hiçbir he- ğıcın eseri Östermemiş — ve ir rahip tarafından — okunan devletler, Almanya bulunmadığı | duayı dinledikten sonra iki ka- balde de konferansın içtimalarına | deh rom içmiştir. Büyük bir zabıta kuvveli, idamı seyretmiye gelen kesif halk kütlesini giyotinden 400 metre açıkta tutmakta idi. Rahip ve avukat, Gorgulof idam edilmeden evvel kendisini öpmüşlerdi. İdam mahkümu: “Herkesten af talep : kümetin Almanyayı ihya 1cşîb5d-—— sünde bütün Almanyanın hükü- metle beraber olduğunu, talepleri kabul edilmediği takdirde AL- manyanın Tahdidi Teslihat Kon- feransından çekileceğini — söyle- miştir. İngilttere Neden Geç Cevap Veriyar ? Londra, 14 — Alman talebi hakkında İngiltere Başvekili M. Makdonald henüz — hiçbir. şey söylememiştir. İng_ü(ereniıı hususta alacağı vaziyet iki güne kadar belli olacaktır, İngillennin sarih bir şey söylemekta geçik- mesinin sebebi şudur: O da, Fransız cevabının AL ÇOCUKLUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Görki » hayal ranarı — Yakof amca amma: “ Me- lekler Allahın kuvvetleridir. me- murlar şeytanın köleleridir., Diye şarkı söylüyor. Çenesindeki sakalı elinin tersi İle iterek ucunu ağzına aldı ve Bö'lerini kapadı. t ediyordu. İçinden güldü- ğünü anlıyordum. — İki bacağını da biribirine yarak seni Yaşka ile suya P O Küsla carleilar sağır. Şakakları ha | , meli Türkçey: Çeviren: Muvaf fak ihtiyer — zındıklar — tarafından çı- | karılmış şarkılardır. Gözlerini Bzerimde bir yere tesebit ettikten sonra yavaş ve” uzun ilâve etti : — Ah. sizler !... Fakat Allahı insanlarıa Ostün- | de, göklere çıkarmasına rağmen ninem gibi, bütün hususi işlerin- de ona müracaat eder ve hatta savılmıyacak derecede çok olan in! Bunlar lâtife olsun diye | Ninem Nikola, Gurj, Frul ve Lavrdan başka evliya tanımıyor gibi görünüyordu. Ona nazaran bu evliyalar insanlara çok iyi mu- amele etmişler, onlara çok yakın bulunmuşlardı. Köyleri, şehirleri dolaşarak insanların işleri ile alâ- kadar olmuşlardır. Heps'nin de tâ- biat ve yaşayışı alelâde bir insan | gibi idi. Fakat buna mukabil büyük babamın evliyaları hemen kâmilen din şühedası idi. Onlar dinsizlerin patlarını — parçalarlar, Roma Kayserleri ile kavga eder- ler, Bu yüzder işkenceye duçar kılır veya diğer bir şe- kilde öldürülürlerdi. Bazan büyük babam hayal kurardı: — Bana Allah yardım etmiş bu | ediyorum, Rusya vatanım! ,, sözle- rini söyliyerek cesaretle ölmüştür. Gorguülof - idamından — evvel şunları söylemiştir : — Ben ne mutlakıyet taraf- tarıyım ne de komünistim. Kı- zıllar tarafından cebir. ve kahra küm edilen bütün Ruslar gibi yalnız mefkürem uğrunda | ölüyorum. Ne Fransaya ne Du- mere bir kin beslemiyordum. İdam mahkümu, hapishaneden Siyaset meydanına giderken, avu- katından şunu rica etmiştir: — Zevcemden benim namıma af talep ediniz: Evlâdımı uğrunda can verdiğim mefküre ile terbiye etsin,. manyada uyandırdığı — teessürü tetkik etmektedir. Rayhiştağın l işi hakkında salâhiyettar zevat bir şey söy- lememektedir. Yalniz Rayhiştağın feshi burada elim intibalar uyan- dırmıştır. Burada Fon Papenin Alman meclisinden ziyade Alman mille- tine islinat ettiği kanaati vardır. Fransız Gazeteleri Cevapten Memnun Paris, 14 — Fransız gazete- | leri Heriyonun verdiği cevaptan çok metmnundur. Büyük bir sita- yişle bahsetmektedir. Diktatörlük Berlin 14 Algemayne kârına satsam. Aziz Nikola şere- fine kilisede bir ayin icra et- tirirdim. Ninem — bana seslenirdi: — Sanki Nikolanin başka ya- pacak hiçbir işi yokmuş ta ihtivar budalanın evini satacakl.. Uzun — zamandanberi, içinde büyük babamın kendi el yazısı müstehziyane ma, Goahim isimleri yanında mese- lâ(dik bir yazı ile kırmızı kurşuni bir mürekkeple yazılımış,, şu ke- limeler vardı: “Bu iki evliya be- ni büyük bir sıkıntıdan kurtar- dılar!, Ben bunun nasıl bir. s- kmtı olduğunu biliyordum. Bü- yük babam hayırsız oğullarının NL M TERREE D Gönül İşleri l Bir İnsan Ne Vakit Evlenir? “26 yaşındayım. Bir evim ve 3000 lira kadar da param Babam, sözde yaşım geçiyor diye beni evlendirmek istiyor. Ben bu parayı evlenmiye kâfi görmiyo- rum. Daha bir iki sene çalışayım. — Kazancımla — düğün yaparım, diyorum. Babam şimdi evlenmemde ısrar ediyor. Hangi- miz haklıyız?,, var, HHH 3000 lira ve bir ev.. Şimdiye kadar hazırlıklı evlenen kaç genç vardır bilmiyorum. Fakat bildiğim şudur ki, insan bu kadar ince ele- yip sık dokursa evlenemez. Daha bir iki sene çalışarak elinizdeki sermayeyi de yemiyeceğinizi kim temin ediyor. Fakat asıl mühimmi, bu pa- rayı neden düğüne sarfetmiye mecbur oluyorsunuz. İnsan düğün yapmak için evlenmez, evlenmek için düğün yapar. Gaye düğün yapmak değil, evlenmektir. Dü- ğün için elinizdekini, avucunuzda- kini yiyecek olduktan sonra, ne vakit evlenseniz sonu felâkettir. Beni dinlersen oğlum, senin evlenecek zamanın gelmiş. Baban haklıdır. Yalnız düğüne az para sarfet te, paranı evine — sakla, İnsan yaşını aldıkça evlenmekten korkar. Sonra belki hiç evlene- mezsin. HANIMTEYZE Zaytung ismindeki Hitlerci gaze- te; “tam bir diktatörlük rejimi altındayız ,, isimli bir makale yazmıştir. Bu gazete, Fon Papen yeni işe başladığı için hükümet reisini uzun uzadıya methüsena etmiştir. Hindenburgtaki Hükümdar Salâhiyeti Berlin 14 — Halihazırda hü- kümetle parlâmento arasında de- rin bir uçurum vardır. Kabine, Parlâmentonun ağzını açmasına kabacasına mâni olarak Alman- yada vaziyetini kuvvetlendirmiştir. Şimdi Prusyadaki polisi ele ala- rak orada da ayni şeyi yapacaktır. Devlet Reisine adeta hüküm- dar salâhiyeti bahşeden Kanunu Esasinin 48 inci maddesine daya- nan kabine hiçbir mukabeleye maruz kalmadan istediğini yapa- caktır, 100 bin kişilik millt mü- dafaa ordusu Fon Şlayşerin viin- dedir. Bundan sonra Prusyada 80 bin kişilik polis kuvvetide bu kuvvete inzimam edecektir. için gizlice rehine mukabil faiz- ciliğe başlamıştı. -Birisi bunu haber vermişti. Ve bir gece evi aramak için polis geldi. Çok korktuk ve telâş ettik. Fakat her şey tesadüfen iyi gitti. Büyük babım güneş doğuncıya kadar dun etti ve kahvaltıdan evvel takvime işte o kelimeleri yaz- | nıştı ile yazılmış notları bulunan kilise | takvimini muhafaza ediyordum.An- | Akşam yemeğinden evvel be- nimle Tevrattan, kilise dua kita- bından veyahut çok güçlükle an- | laşılan ( Gefrem Sfir) in kitabın- dan okumiya devam ederdik. Yemekten sonra da yine dum ederdi. Akşam sessizliğinde uzun müddet tövbekâr olmuş, 1stızap dolu sesi aksederdi :