15 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

15 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

8 Sayfa i Dünya Hüâdiseleri ——— ——— Londra Şehri Denize Batıyor ! İngilterenin istikbali tehlikeye doğru gidiyor. Bu endişe verici ikaz sesini yükselten Langfild isminde bir mühendistir. Bu mü- hendisin vazifesi, İngılleıe ve bilhassa Londradaki — binaların f vaziyetlerini günü gününe takip etmektir. Mister Langfildin ngiliz. Mühendisler Cemiyetine verdiği bir rapora göre, Londranın seviyesi, gayet az, fakat kat'I bir surette alçalmakta, buna mukabil denizin seviyesi yükselmektedir. O suretle ki Londra yavaş yavaş denize batmaktadır. Maamafih bu hâdise yeni değildir. Vaktile Romalılar zamanında da ayni şey göze çarpmış ve Taymis kenarına dört metre derinliğinde taştan bir zıhtım —yapılarak - tehlike- nin Öönüne geçilmiştir. Bu du- var, uzun müddet Londranın Taymis suları tarafından istilâ- sına mâni olmuş, fakat şimdi tehlike yeniden baş göstermiştir. Amma, Londranın sular — tarafın- dan istilâsı çabuk olmamaktadır, şehrin seviyesi, bir asırda ancak 25 - 30 sanlimetre çökmektedir. Bunun garip bir neticesi ol- mak üzere Londra belediye da- iresi, Sen - Pol kilisesi, Vaterloo köprüsü ve İngiltere — Bankası binaları da günlük meddücezirden müteessir olmakta, med zama- nımda binalar yükselmekte, cezir zamanv'a alçalmaktadırlar. Binlerc; Senelik Bezelyeler İsveçli bazı nebatat âlimleri, netice itibarile cidden tuhaf ad- dedilebilecek bir zirai tecrilbe yapmışlar ve çok muvaffak ol- muşlardır. Bu tecrübeyi yapan adam, Mısırda, Tutankamon me- zarının hafriyatına iştirak eden İsveçli âlim M. Svensondur. M. Svenson, bu eski Mısır Fiavununun mezarinda, bir küp içinde bul- duğu bezelye tanelerini İsveçteki bahçesine dikmiş ve çok güzel bezelyeler almıştır. Bu bezelyeler bir metre yük- sekliğine kadar çıkmış ve çok güzel çiçekler vermiştir. Demek oluyor ki M. Svenson binlerce senelik bezelye istihsal ılmıyı muvaffak olmuştur. Atlas Okyanusunda Hamburg'tan yazılıyor: Bir- takım fen adamlarını hâmil olan Alman — Deniz Kumpanyasına | mensup - bir vapur, Atlas Okya- nusuna haraket etmiştir. Bu fen adamlarının vazifesi, Atlas Okyanusu üzerinden uçarak yeni dünyadan eskisine ve eski dünyadan yenisine sefer yapacak olan tayyarelere mahsus sabih adacıklar tesisi imkânı olup ol madığını tetkik etmektir. Eğer bu imkân hâsıl' olursa Atlas Ok— , yanusunda sıra ile birtakim va- purlar ada vazifesini görecek- lerdir. Yeni Neşriyat Ahlat Kitabeleri Van vilâyetinin tarihi göhreti halz zası olan Ahlıt ve clivarı birçok Erzurum Erkol rih maallimi Ab- ey bu kitaboleri uzun rok güzel ve mü- ücuda gö neraklılarına — bilhassa edertr. tavsiye Biçki Dersleri Beşiktaş Türk Hanımları Dikiş müdürü Mehmet Rüştü Bey İ derslerir İsmi ultında bir eser neşretmiştir. Esordo kadın çamaşır ve slbiselorine dalir ameli kaidelerden SON POSTA Dünyada Olup Bitenler Almanyada İnsanlar Gibi, Eşyalara Da Karantina Usulü Tatbik Ediliyor *Hi Bir amele gaz mar- kesi himayesl altında kazandan gax vev- kediyor. Eşyalar paketlerden çıkarılıyor Bu gördüğünüz manz::-, bir harp siperine ait değildir. Yüzü- ne bir gaz maskesi geçirerek garip birtakım eşyayı gözden geçiren adam, sadece bir âsan atika mütehassısıdır. Ve Alman- yaya girecek olan cski eserleri, zebirli gazlerle temizleyip deren- fekte etmektedir. Çünkü Alman bükümetinin bir kararı ile hariçten ve bilhassa uzak — memleketlerden — getirilen bu gibi eşyanın böyle bir sıhhi muayeneden geçirilmesi şarttır. | Çünkü, ıımdıyo kadar geçınlon j Amerika da .Bır Tagayyüp Reisicümhurun Dostu Ortadan Kayboldu Vaşington, 13 — (Hususl) — Maruf Amerikan iktısatçılarından Reymon Robbens birdenbire or- tadan kaybolmuştur. Halbuki üç gün sonra Reisicâmhur M. Hu- verle görüşmek Üzere söz ver- | mişti ve Reisiclmhurun — şahsi bir dostu idi. M. Robbensin karısı, kocasının alkol kaçakçıları tarafından öldü- rülmüş olmasından endişe etmek- tedir. Çünkü bu zat alkol mem- nuiyetinin şiddetli bir taraftarı idi ve bu yüzden birçok tehdit mektupları almıştı. Yapılan araş- tırmalar şimdilik akim kalmıştır. | tecrübelerle sabit olmuştur ki, bu gibi eşya, bazı sari hastalıkların mikroplarını taşımakta ve bunları kolayca ha'ka) aşılamaktadırlar. Bu tehlikeli vııüe. Profesör Suıkast SA On Üçuııcu Alfonsu Öldürecekler Mi? Peşte 13 (Hususi) — Macar zabıtası, elyevin Orta Avrupada bulunmakta olan sabık İspanya Kıralı ön Üçüncü alfonsun aley- binde suikast tertip etmek - itli- İ hamile bir İspanyolu tevkif et- miştir. Meçhul İspanyolun üzerinde bir pasaport bulunmuş ise de, bu pasaportla Macaristana girebile- ceğine dair herhangi bir vizeyi hâmil bulunmuyordu. — Bundan çıkarılan netice, bugünlerde sa- kıt Avusturya hanedanından am- cası Arşidük Fredriği ziyarete gelecek olan sabık kırala buü adamın — suikast yapacağı ol- muştur. Britnes'in nezarecti altında - yapıl- makta ve bu işle meşgul olan amelelerin yüzlerine gaz maske- leri geçirilmektedir. Bu suretle gaz maskesi ilk defa olarak harp meydanından ameli ve ticari hayata intikal etmiş oluyor. Denilebilir ki her şey, hem istihsal ve hem de istihlâk vasıtası olabilir. Tayyare harp meydanında bir tahrip va- 1732 senesine alt bir maske İle yirminci amır maskesi srasında bir mukayese, Bütün eşyalar gaz vasıtasile ihtimamlı | surette tathir ediliyor sıtası olduğu kadar iktısadi ha- yatta en lüzümlu bir nakil ve dolayısile bir istihsal vasıtasıdır. Yeter ki insanların hüsnüniyetleri bu işlerdı: amil olsun. Aga Han Rekor Kırdı Londra 13, (Hususi) — Hint ricalinden maruf Ağa Han, İngil- terenin meşhur. mevsim koşula- rından Donkasterin Sen-Leje ko- şusunda şimdiye kadar görülme- miş bir vekor kırmıştır. Ağa Ha- nın bu yarışa giren beş atından beşi de sıra ile birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci mev- kileri kazanmışlardır. Birinciliği kazanan atının ismi Firdevsi, ikin- ci Desturdur. Bir Deniz Altı Aleti Berlin, 14 ( Hususi ) — Hans Filip isminde bir mühendis, 3000 metre deniz derinliğine inerek orada tetkikat yapmıya mlüsait çan şeklinde bir alet icat etmiş- tir. Bu alet yumurta şeklindedir, pervanesi ve dümeni olduğu gibi kıskaçları da vardır. —— aa Kari Mektupları Çanakkale Tefrikamız |Hakkında 26 1ncı alayın Seddülbahirde temayüz eden 3üncü taburunun 9 uncu bölük kumandanıyım. Gazetenizde neşredilen Gazi Hazretlerine İııgıı.cre bükümeti tarafından hediye edilen Çanak- kale eserini, kemali heyecanla takip etmekteyim. Bütün kuavvetile Seddülbahire çıkıp Alçıtepeyi işgal etmek plân larımı altüst eden ve Seddülk- bahir mıntakasına 12 nisan ( 25 nisan ) 331 günü 29 uncu muallem İngiliz kuvvetinin deh- haş donanmasının ateşi altında yapılan ve 25 gündenberi devam eden muharebesi hakkında yazı- lan hakikat, tarihte emsali na- mesbuk bir muharebedir. Şimdi- ye kadar yazılan resmi ve gayri- resmi Asar bu kadar heyecan uyandırınamıştır. — Daha birinci gününü ikmal etmiyen bu mu- harebenin sonunu — beklemeden şunu da arzedeyim ki Seddülba- hirde — sağ kalan zabitan ve ef- radımız. daha büyük kahramane lıklar göstermiştir. Bu ihraç kuvvetinin Fransiz kuvvetile beraber şibihcezirenin mukadderatını tayin edecek olan Alçıtepeye taarruzunda 15'Nisan *“28 nisan,, bazı kılaatımızın ricati üzerine 9 uncu fırkadan Alçılepe gerisine ricat emri verilmiş ise de bu mıntakanın her türlü me- şak ve mezahimini çekmiş pek çok şehit ve mecruh vermiş ve Seddülbahira sütunu zafer di- keceğine yemin etmiş bir kıt'anın geri gidip Alcıtepeyi düşmana vermekten —ise —ölmeyi tercih ederek ve geri çekilen ehradı teşei eden tabur 3 9 ve 10 bö- lüğüm nümuneyi imtisal — olarak düşmana taarruza geçerek — düş- manı tevkif ve ricate mecbur etmiş ve - düşmanın Alçıtepeyi işgaline mâni olmuştur. Bugüne kadar neşriyatınızda, devam et- mekte olan muharebat en ufak teferrülatına kadar doğrudur. Bugünlerde Çanakkale muha- rebatı için unutulmaz bir gündür. 17 sene sonra neşredilen bu eser çok heyecan uyandırmıştır. 26 V.8 I1. 0.K K. Yüzbaşısı H. Paşa Demiryollar Liman Başmüfettiyliği Tahrirat Kaleminde Memur Hüsnü Kasımpaşada - Sipahl Fırın - tokağl 111 numarada Hayriye Hanıma: Bahsettiğiniz meselede olduğu gibi, her memlekette bu kabil ziyaretler usul ve merasime Lâbi- dir. Usul ve teamüle riayet et- mekliğinize rağımen arzunuz is'af edilmedi ise bu itibarla da müte- essir olmamanız Jâzımdır. muü- Mataşta jandarma Tinel mıntakı Kâtüibinin oğlu /S. Rilat Beye: Kıralıça hakkındaki tahassüs- lerinizi neşredemiyeceğiz. Ken- dine gösterdik. Tebesslm etti mütahassis oldu. Bamsutda Sahil — Palas otelinde Mustafa Bey Fen adamları bu yolda çok çalışmışlar ve bazı muvaflakıyet- li neticeler elde etmişlerdir. Fa- kat henüz bazılarınca dert telâk- ki edilen tıraşa bir çare buluna- mamıştır. Kılların köklerini eletrik vasıtasile imha elinek te kabildir.