20 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İMemleket Manzaraları Tekirdağının Suları Tekirdağ (Hususi)j— Marma- ranın Atlas sahillerinde şirin ve müterakki bir belde olan Tekir- dağının sıhhi ve bayati bir ihti- yacı vardır: İçilecek sular... Te- kirdağına hergün bin bir efsane anlatan Marmaranın ipek tüllü suları nekadar — saf, — nekadar temizse; bilâkis içilecek — suları okadar gayrisıhhidir. İşte bir tezatt Bir tarafta Tekirdağına emsalsiz bir güzellik bahşeden mavi sular, diğer taraf- ta şehrimize “Kerbelâ, manzarası veren içilecek suların azlığı ve sıhhate muzir olması... Hele ku- yusu ve sarnıcı bulunmıyan evle- rin susuzluk yüzünden çektiği istırabı siz tehayyül edebilirsiniz.. Vilâyetimizde içmiye elverişli sıh- hi bir su yoktur. Çeşmelerimize gelen sular mecralarında pisliğe maruz kalmakla beraber yüzde kırk beş nisbetinde kireci ihtiva etmektedir. Çok acı bir hakikattir ki, hepimiz mecburen bu gayri sıhht suları içiyoruz. Tekirdağına (20) kilometre — mesafede — bulunan (İnanlı ) köyünde sıhhi ve temiz bir su vardır. Bazı aileler ağızları husust bir memur tarafından mühürlenen ve araba ile naklo- lunan damacanalar içerisinde bu (İnanlı ) suyundan getirtiyorlar. Belediyemizi en ziyade uğraş- tıran gey, bu su meselesidir. Su tesisatı için büyük bir meb- lâğa ihtiyaç olduğundan sene- lerdenberi bu mühim iş başar- lamamıştır. Şu günlerde memnu- niyetle görüyoruz ki halkımızdan bam zevat (Memba Suları Şirketi) namile bir su şirketi tesis etmek fikrindedirler. Bu şirketin faali- yete geçmesi için gayret bek- leriz. Bu hayati ihtiyacımız temin edildiği gün vilâyetimiz tabintin en değerli nimetine kavuşacaktır. Gültekin Celâl Muşta Muhtarlar Tayyare Ce- miyetine Yardım Ettiler Muş ( Hususi ) — Sayım mu- amelesinde her sene köy muh- tarlarına verilmesi kanun iktıza- sından olan ve Üç seneliği biri- ken yürzde iki nispetinde ikrami- yenin tutarı olan 2400 küsur Kirayı muhtarlar Tayyare Cemi- yetine terketmişlerdir. Bu ikramiyenin Maliye vezne- sinden kaldırmaksızın Tayyare veznesine — teslimini — düşünmek suretile de cemiyeti yüzde on tahsil üÜcreti vermekten kurtar- “mışlardır. — Köylü C. Çankırıda Maarif Çankırı; 18 — Umumi Mec- lisçe kabul edilen tahsisata na- raran Vilâyet namına okutturul- mak üzere (14 leyli ortamek- tepte, 12 si Hisede leyli olmak üzere Kastamonuya bugün 26 talebe gönderilmiştir. Tekirdağda Şarap Fabrikası Tekirdağ (Hususi) — Memle- ketimizin iktısadi hareketleri üze- rinde mühim bir rol oynıyan ve Tekirdağ bağcılarının inkişaf ve terakkisine başlıca âmil olan şa- rap fabrikası bu sene de faaliyete geçmiştir. | tayı da iştirak SON MEMLEKET HABERLERİ POSTA Elâzizde Yeni Binalar Bu Güzel Beldemizin Her Köşesi Yeni Ve Saglam Yapılarla Bezeniyor Elâziz, (Husu- sİ) — “İktısadi buhran vaziyeti- ne rağmen şeh- rimiz — günden güne — güzelleş- mekte, yeni ve asri binalarla be- zenmektedir. Şim- diki halde vilâ- yetimiz. dahilin- de umran faali- yeli en başta gelmektedir. Ye- ni binalar be- tonarme olarak yapılmaktadır. Şehrin en işlek caddelerinden bi- ri Üzerinde kurulan — “Çiçek Palas,, oteli yeni binalar arasın- da güzel bir nümunedir. Bu ara- da sinema binasının da inşa faa- liyeti devam etmektedir. Binanın süratle ikmali maksadile günde elli amele hararetle çalışmaktadır. Eğer bütün bu faaliyet bu şekilde devam edecek olursa yakın bir istikbalde yepyeni bir Elâziz vücut bulacak demektir. Elâzizin güzel manzaralarından : Başkardeşler binaları » Size şu mektubumda biraz da spor işlerinden basedeceğim. Elâziz takımı geçenlerde futbol müsabakası için Diyarbekire git- mişti. Müsabakalar bittiği İçin takım geri döndü. Fakat bu se- yahat semeresiz çıkmıştır. Çünkü bizim takım Diyarbe- kirin Ay takımile karşılaşacaktı. Halbuki Ay takımı nizamname harici oyuncu oynatmak istemiş, bizim takımın kaptanı buna itiraz etmiştir. Uzun süren münakaşalar neticesinde maa- esef bizim itiraz kabul edilmediği için — bizimi ço- cuklar — sahayı terketmiş lerdir. Bir gün sonra Di- yarbekirde As- keri takımla ya- pılan bir müsaba- ka 2-2 bera- bıılıkle netice- lenmiştir. —k Şehrimiz- deki — Muallim Mektebinin lâğvedilmesi üzerine mezkür mektep müdürü Mahmut Bey ortamektep riyaziye muallim- Tiğine tayin edilmiştir. * Yeni Polis Kanununun tat- bikı neticesi olarak Vilâyetimiz Merkez Memuru Avni Bey İstan- bula nakledilmiştir.. Avni Bey burada kaldığı müddet zarfında asayiş hususunda büyük hizmet- ler ifa etmiştir. Yeni vazifesinde de muvaffakıyet temenni ederiz. Güzel Bir San at Evi Edirne San'atler Mekte- binde Yetişen Talebeler yok Edirne san'at mektebi son sınif talebasi iş elbiselerile Edirne ( Hususi ) — Şehrimiz- doki San'at Mektebi, bu mıntaka- nın en kidemli bir irfan yuvas- dır. Bu mektep 17 kânunsani 1879 tarihinde “Melcei Eytam,, ismi verilerek tesis edilmişti. O zamandanberi memlekete birçok san'atkârla hediye eden bu mek- tep, son zamanlarda birçok yeni- liklere mazhar olmuştur. Eski fabrika kısmı yıkılmıştır. Fakat yeniden getirilen asri ma- Ankarada Sonbahar At Yarışları İçin Hazırlık Ankara, 18 (ALA. ) — Bu se- ne Ankara sonbahar at yarışları- na Karacabey harasında idman altında olan taylardan 30 kadarl ve bu meyanda memleketimizde yetişme halis kan dört İngiliz edecektir. Ayni zamanda bu yarışlarda haradan gelen halis kan 10 İngiliz tayı- nn da satılacağı haber alınmıştır. kinelerle çok güzel bir san'at evi kurulmak — üzeredir. Mektepte şimdiliz dört san'at şubesi mev- cuttur. — Demircilik, — tesviyecilik, tenekecilik ve marangozluk. Fab- rika kısmı yapılıncıya kadar atel- yeler altkatta kalacaktır. Mek- tepte tahsil müddeti beş senedir, 120 kadar;talebesi vardır. Bu mektepte wpor faaliyetine de bü- yük bir ehemmiyet verilmektedir. M. Niyazi Mardınde İhtisas Mahkemesı 250 Karar Verdi Mardin, 18 ( Husasi )— Şuba- tin 27 sindenberi Mardin Mahkemesi, kaçakçılık hakkında 250 karar vermiş, bu arada yalancı bir muhbir ve şahidi de mahküm etmiştir. Bu bavalide kaçakçılık yüzde 90 azalmıştır. Sariye ve İraktan Mardin yolile Diyarbekir, Sürt, htisas . )rl _l_(:nıal Muğlada Bir Senelik Mahsulât Muğla, 17 (A.A.) — Bu sene vilâyetimiz dahilinde ekilen top- rak ve alnan mahsul miktarı şudur: — 156,575 dönüm arpa ekilmiş, 6,514,783 kilo mah- sul alınmıştır. 195,591 dönüm buğday ekilmiş, 9,670,125 - kilo mahsul alınmıştır. 30,610 dönüm çavdar ekilmiş, 765,600 — kilo mahsul alınmıştır. 90,600 dönüm yulaf ekilmiş, 772,000 kilo mahsul alınmıştır. Antalyada Köy Mekteplerinde Pan- siyon Tesis Ediliyor Antalya 18 — Bu gene vilâ- yetimiz dabhilinde tam teşkilâtlı 10 köy mektebinde pansiyon te- sisi kararlaştırılmıştır. Geçen se- ne Alâiyenin Yetimler mektebin- de yapılan tecrübe müsbet netice vermiştir. Resmt Antalya gazete- si bu münasebetle neşttiği bir maknlede mektep azlığına ve umumi irfan iştiyakına bu kabil tedbirlerle imkânın — müsaadesi nisbetinde Cevap verilmiye çalı- şıldiğini ve köy çocuklarının bu pansiyonlarda — mahallf — yaşayış tarzlarına göre yerli istihsale alış- tarılacaklarını yazıyor. Mütehassısların Tetkikatı Malatya, 18 (Hususi) — Şeh- rimizde tetkikat yapan Rus mü- tehassıs heyeti buradan hareket etti. Tetkikat muvaffakıyetle ne- ticelenmiştir. — Heyet — şerefine elektrik şirketi tarafından bir ziyafet verildi. —AY A Hükkâri, Van, Bitlise artık kaçak eşya geçemez olmuştur. Mücadele faaliyeti şiddetle devam etmektedir. İktısadi Haberler Yunanistana İhracatımız Niçin Azaldı? Atina (Hususi) — Türzkiyenin ticari münasebatta — bulunduğu, bilhassa Türk müstahsalâtına faz- laca istihlâk piyasası teşkil eden, yani Türk mallarının iyi müşte- risl —olan- meselâ — Yunanistan gibi - memleketlerdeki ticari ha- reketleri yakından takip etmek memleket iktısadiyatı —namına, esaslı bir iştir. Malüm olduğu üzere, umumi buhran dolayısile, her memleket, Hicarete ve bilhassa harici tica- rete, memleketten para çıkmasına sebep olan ticaretlere birtakım tahdidat koymuştur. Bu tahdidat kambiyo — barsaları — tarafından doğrudan doğruya veyahut mese- lâ takas kanunu gibi kanunlar dolayısile tatbik edilmektedir. Yunanistana Türkiyeden çok mal gelmekte idi. Fakat son za- manda Yunan hükümetinin koy- duğu ( döviz ) tahdidatı yüzünden Yunanistana ithalâtımız bir hayli azalmış, birçok Türk tacirlerinin mühim yekün tutan paraları bu- rada mahsur kalmıştır. Yunanis- tana giren Türk emtiasının ba- şında kasaplık hayvanlar geliyor- du. — Tahdit vaziyeti — dola- yısile bu —kasaplık — hayvanatı Türkiyeden ithal eden bura tacirleri başka — memleketlere teveccüh — ettiler ve birtakım kombinezonlar yapmıya başladı- lar. Bu cümleden olarak (Pire) de bu ticaretle meşgul olan ( Zoem- boriki eterin) namındaki şirket son günlerde ( Lehistan ) dan bir hayli — hayvan — almış, para mukabilinde Lehistana tü- tün vermiştir. Bu muamele iki cihetten Türk ticareti zazarına- dır: O miktar hayvanatımız. ha- rice çıkamamıştır ve (Lehistan)da ibtimalki bizden alacağı tütünü Yunanistandan almıştır. Bu gibi musmeler tevali edecek olursa Türk harici tcareti çok zarar görür. Bu mesele ile muvazi olarak birkaç gündenberi buraya gelmiş olan Yugoslavya hükümetinin bir murabhazile Yunan alâkadar ma- kamatı arasında müzakerat cere- yan etmektedir. Yunanistan, Yu- goslavyadan kasaplıkğ hayvan ve kereste alır. Yunanistan da Yu- goslavyaya bir hayli iplik gönde- rirdi. Son zamanlarda ise Yunanis- tanla Yugoslavya arasındaki ihra- çat ve ithalât muameleleri mühim bir nisbette azalmıştır. Fakat burada yapılmakta olan müza- kerat takas ve mübadele usulle- rine tevfikan bu muamelâtı — tez- yit etmek maksat ve gayesini takip eylemektir. V yiîillf halinde yine bizim ticareti — hariciyemiz — mütcessir olur. Binaenaleyh müşterilerimizi kaybetmemek için mne yapmak lâzımgelirse bir an evvel yapma- hyız. — kk — TAKVİM — SALI 10 Güs « ZO EYLÜL- D3IZ kır: U17 Vakt ÇEsanl (rasa'I) Vek'e (Ezaat | v | Güneş Tisı |A #ölaugan fuz. 4 Öğe |a Salız 08 | vazsı | Hcal. | 913 | 5 a) sasax a sıl 4 04