16 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

16 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

â — 2 Sayfa Otomobil Yerine At Arabası Küçük şehirlerde otomobillerin yerine arabaların konması için bir lemayül var. Büu hususta halkımız diyor ki: Yusuf Salim Bey (Küçük Ayaaofya enddesi 52) — At neslinin islahı için araba- Tarın İhyasına teşebbüs. edilmiş. Kü- çük şehirlerde taksi otamobillerinin menedilmesi düşünülüyormuş. Beca bunun kadar isabetli bir fikir tasav- vur edemem, - Etekler dolusu para veriyoruz. Hele ufak sehirlerde araba lle görülecek bir işi taksi ile yapmak yerli mallarımızı korumamak demek- tir. Araba usulünü ihya edersek hem «t neslini çoğaltınış, hem de arpala- mmızı istihlâk etmiş oluruz. * İlyas B. (Divanyolu Şefak perükârı) — Yirminci asrın ayırıçı vasfı #ür'âttir. Kağaı ve araba yerine oto- mobil şimendifer kaim oldu. Bu da az geldiği için tayyareler icat edildi. Muüm va bezir kandili yerine elektrik bulundu. Yelkenlilerin yerini yürücü şehirler aldı. Bunlar hep medeniye- tin güzel eserleridir. Bunları kimse istihfaf edemez. Fakat yirminci asrın doğurduğu bir de iktısat ilmi vardır. buna (amenna) diyoruz. İnanmazsak iktısadi buhran bizi dişleri arasında ezer, yok eder. Yerli malhı İstihlâk etmek mecburiyetindeyiz. Arpaları: mız, buğdaylarımız için mahreç büla- müyoruz. x Hakkı Bey ( Sultanahmet - İncili mahallesi 25 ) — Kücük şehirlerde otomobillerin işini arabalara gördürmek çok fay- dalı bir teşebbüstür. Bu teşebbüsün temenni — halinden çıkarak kanun olmasımı bekliyoruz. Tasarruftan baş- ka ölüm kazarı da azalır. 24 Saatin Hüâdiseleri Meçhul iki şahıs Sirkecide Rüstem Efendi isminde bir zatın 55 lirasını zarfçılık suretile çal- mışlardır. * Pangaltıda Demirciyan apar- tımanında oturan Raiz Efendi karakola müracaatla apartıman kapıcısı Arşak tarafından 27 lira- sının çalındığını iddia etmiştir. * “Sabıkalı Sabahattin Unka- panında Divrikli Hayı efendi- . Bin evine girerek öteberi çalar- ken yakalanmıştır. * İtalyada Tronogil Vitola gazetesi muhabiri M. Maryo De- nardo Mis sokağından geçerken kalp sektesinden ölmüştür. * Cemal ve Refik isminde iki kafadar Etyeme:iî nara atar- * Kumbaracı yokuşunda ma- rangoz Hıristo Livadi mahdumla- evvelki gün tramvaya atlamak isterken düşmüş ve bacağı ke- rılmıştır. '. l Halkın Sesi ı EskiProfesörler Alınmıyacak Ecnebi Profesörlerinin Adedi Zanne- dildiği Kadar Çok Olmiyacak Maarif Vekil Vekili Refik Bey dün öğleden evvel Sıhhat Müdürlüğüne öğleden sonra da miş, ıslahat heyeti azalarile görüştükten sonra İstanbulda bulunan dört ecnebi profesörünü kabul etmiştir. Mülâkat bir sant kadar sürmüştür. Ecnebi Profesörler Gidiyor Üniversiteye celbedilen ecnebi kısmı bugün, bir kısmı da birkaç gün ceklerdir. Şimdiye kadar cenebi profesörlerden pek azı ile mukavele yapılmıştır. Tahmin ettiğimize göre fazla ecnebi profesörü celbin- den şimdilik sarfınazar edilmiştir. Âkil Muhtar Bey Reis Olacak mı? Tıp Fakültesi Reisi Tefik Salim Paşanın yerine Âkil Muhtar _vain ıciırrolıcılı hakkında Üniversiteye — git- teeyyüt etmemektedir. Paşanın değişmesini icap ettirecek bir sebep görülmemektedir. Kadroda Değişiklik Olacak mı? Şimdilik bu sahada kat'i bir şey söylenemözse de kad- roda pek hafif bir tadilât olması ihtimali mevcuttur. profesörlerden bir sonra avdet ede- çalışacaklardır. Vekil Refik Bey, eski profesörlerden bazılarının tek- rar Üniversiteye ahnacakları hakkındaki — tahminlerin doğru olmadığını söylemiştir. Refik Bey ve wlahat heyeti bir hafta kadar burada Bundan sonra heyetin Ankaraya avdet etmesi muhtemeldir Millt Türk Talebe Birliği verilen haberler Meccaılîl alebe.. İmtihanlar İstanbul ve Eren- köy Liselerinde Yapılacak Bu sene muhtelif mekteplere meccani olarak alınacak talebe hakkında henüz İstanbula hiç bir tebliğat yapılmamıştır. Mevcut vaziyete göre bu sene alınacak (150) talebeden erkeklerin — imti- hanı İstanbul lisesinde, kızlarınki Erenköy lisesinde yapılacaktır. Bu hususta Maarif Vekâletinden emir beklenmektedir. Yeni Maliye Teşkilâtı Ve Darphane Yeni maliye teşkilât heyeti dün Defterdarlıkta çalışmıştır. Yeni kanunda Darphane ile dam- ga matbaası idareleri birleştiril- miştir. Müşterek müdürlüğe dam- ga matbaası müdürü Fuat Bey tayin edilmiştir. Yeni idarenin kadrosu vekâlete gönderilmiştir. Bu tevhitte on memur açıkta kalacaktır. Yeni murakipliklerden birine Raşit Beyin tayin. edileceği haberi bir tahminden ibarettir. Eminönünde Sicil İşleri Muntazam Yeni kadastro kanununa göre bir temmuzdan itibaren tapu da- iresinde bir sicil muhafızlığı teş- kil edilmişti. Bu muhafızlık Emin- önü kazası dahilinde kadastrosu yapılan (17) mahalledeki (7) bin parselin kütüklerini - kadastrodan devir almakla ve bir taraftan da ilmübabersiz tasarraf işleri - yap- makla m; Bu muhafızlık bir buçuk ay içinde (300) kadar gayri menkulün satışını ve ipote- ğini yapmıştır. Bu satış ve ipo- tek işleri yeni kanuna göre aza- mi yarım saatte bitmektedir. Bu Sene Mektep IKı'tapları Çok Ucuz Olacak Bu sene İlkmekteplerde tek kitapla okunacak dersler tamamile tespit edilmiştir. Bir Eylülden iti- baren İlkmekteplerin beşinci ve dördüncü sınıflarında oktulacak tarih ve yurtbilgilerinin basılma- larına bu birkaç gün içinde baş- lanmış olacaktır. Vekâletin yap- tığı bir tetkike göre bu kitaplar ancak 7 kuruşa elde edilebilecek ve iki şirkete bastırılacaktır. Bu suretle avuç dolusu kitap parası veren çocuk velileri, yeni ders senesinden. itibaren İlkmektepte bulunan yavrularının yurtbilgisi ki- tabını 9, tarih kitabını da 11 ku- ruşa almış olacaklardır. Bu sene yalnız dört kitaba tahsis edilen bu tek kitap usulü, ancak gelecek sene tamamen hal- ledilmiş olacaktır. Tarih ve yurtbilgisi kitapları üçer sene için kabul edilmiştir. Bu kitaplar bu sene yüzer bin nüsha tabedilecektir. Bir Kamyonu Çaldılar Hüseyin Efendiye ait 3663 nu- maralı bir kamyon Taksim garajı önünde duruürken meçhal bir şa- his tarafından - işletilerek kaçırıl- miş ve çalınmıştır. Yapılan bütün araştırmalara rağmen kamyon bir türlü bulu- namamış ve hırsız da meydana çıkmamıştır. Zabıta bu açıkgör kamyon hırsızını elde edebilmek için bü- tün dikkatile tahkikata giriş- Milli Türk Talebe Birliği bir Anadolu seyahati tertip etmiştir. Talebelerin başında antropoloji profesörü Şevket Aziz Bey bulunacaktır. Taksiler Dört Ay Sonra Ayni Renge Boyanacak İstanbul Belediyesi hudutları içinde işliyen taksi otomobilleri- nin ayni renge boyatılmasını ka- rarlaştırmış ve bu işin yapılması için otomobil sahiplerine geçen senenin sonuna kadar mühlet vermişti. Bilâhere bu müddeti kânunusaninin birine kadar uzat- mıştı. Şoförler her ay Belediye- nin gösterdiği bankaya beşer lira yatırarak sene nihayetine kadar 60 lira toplamak ve bu para ile otomobillerini boyatmak mecburiyetinde .- idiler. Şimdi bu | mühletin üçte ikisi geçmiştir. 'Dört ay sonra İstanbul'da bütün taksiler ayni renkte boyan- mış olacaktır. Seyrisefer İdaresi her ay şoförlerin defterlerini göz- den geçirmekte ve boya parasını yatırıp — yatırmadıklarına — bak- maktadır. Şoförlerin Kasketleri Seyrisefer talimatnamesine gö- re bütün taksi şoförlerinin numa- kasket giymeleri lâzımdır. on zamanlarda şoförlerin tali- matnameye riayet etmedikleri an- laşıldığı için dün Alemdar zabıtai Belediye memurları — mıntakala rındaki bütün şoförlerin kasket- lerini tetkik etmişler ve numarası bulunmıyanlar ceza zabıtları tutmuşlardır. 34 Mihriban isminde 8 yaşında bir çocuğu çiğniyerek öldürmek- ten suçlu şoför Salim Efendinin muhakemesi dün nihayet bul- muştur. Şoförün dikkatsizliği sa- bit görüldüğünden 10 ay hapse ı!ııhlmııı olmuştur. Türk - Amerika Müzakereleri Türk ve Amerikan — tebaasının harp esnasındaki matlüplarının tetki- ki için müzakereler başlamıştır. Mütarekeden sonra 1923 ve 1927 senelerinde Türkiye —ile Amerika arasında, o zaman fevkalâde komiser bulunan Amiral Bristol ile Hariciye Vekâletinin teati ettikleri notalarla siyasi münasebat inde edilmiş ve bir de ikamet mukavelesi — akdedilmişti. Teati edilen mektuplar mucibinbe tarafeyn tebeasının harp zamanlarına ait metaliplerin tetkiki için muhtelit bir komisyon teşkili tekarrür etmişti. Dünkü içtima bu itilâfın tatbika- tından ibarettir. Toplantıda usulü müzakere meselesi görüşülmüş, celse birkaç gün sonra- ya talik edilmiştir. Dün Ankaradan şehrimize gelen Hariciye birinci şube müdürü Saip Bey de müzakereye iştirak etmiştir. Zafer Muhrii Varna'da Varnada bulunan eski Fransız Başvekili M. Heriyo'yu —almak üzere zafer torpito mubribi Var- naya gitmiştir. Başvekil Ankarada Ankarar, 15 (A. A.) — Başvekil İsmet Paşa Hazretleri bu sabahki trenle Yalovadan Ankaraya dönmüş- lerdir. İstasyonda Vekiller, Mebuslar, erkânı askeriye, devair — müdürleri Başvekili karşılamışlardır. Ziraat Vekili Kayseriye Gidiyor Ankara, 15 (A, A.) Ziraat Vekili Muhlia Bey Kayseride kurulacak bez fabrikâsına ait işleri intaç etmek üzöre bugünkü trenle Kayseriye ha- reket etmiştir. Vekil Bey iki güne kadar dönecektir. Maarif Kadrosu Orta tedrisat kadroları Maarif Ve- kâletince tasdik edilmştir. Yeni kadroda lise ve ortamekte; müdürlükleri arasında hayli dcwkliî Büdara Fo Biye Tuylariyda mi uat aç Tıp fakültesi hhız::d; ı’çılıelk kız lisesine müdür tayin edileceği, yerine Gazi Terbiye Enstitüsü Müdürü Halit a, Beyin getirileceği söylenmek- ir. İtalyan 1000 Talebe Geliyor Yakında İtalyadan Türkiyeye ye- * niden fazla seyyah talebe gelecektir. Talebeler İstanbulun eski yerlerini ve müzelerini gezeceklerdir. Talebe- ler Maarif Vekâleti ve ite nh- mına karşılabacaklardır. Mısırda Sigara Fabrikası T&?“.ı"”"e.ıf."n...""'..m"""i.î'. ,.knıııhür. çıniıı tütüncül Ziya Bey talip olmuş ve tetkikat yapmak üzere Mısıra gitmiştir. Polis Mektebine Talebe Alınıyor Polis mektebi 45 inci devre imti- hanları bitmiştir. Bu devreden 160 üi mezun olmuştar. 46 ıncı devre başında açılacaktır. *.Illdlı lis mektebinde okutturularak B kadrosuna alınacaktır. « Avuç dolusu para karzanan nice kabaklar varken aözüne kimseyi Sa zt Gd le