11 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Meyva Hali Nizamnamesi Şehir hali müstahsil ve müs- tehlik halk arasında büyük ümit- | ler veren bir müessese olacaktır. Halin — inşaat tarm, — mevki ve vüs'ati her ne olursa olsun bu halin mevcadiyeti şimdilik bize kâfidir. Fakat şehirde hal yapmakla iş bitmez. Bu halin ne maksat ve gaye ile yapıldığını düşünürsek bu gayeye vasıl olmak için ona göre bir program, yani çalışma programı, idare programı, idame programı hazırlamak lânmgelir. Bu programlara kanuni bir müey- yide ve iktısadi bir varlık temin etmek belli başlı bir zarurettir. Hal denince asırlardanberi mey- vahoş ve sebze pazarları semtinin alış verişini bir tarafa atmış ve bu sahada ötedenberi cari olan ve satışlara benzeyecek, mazire olacak tarzlardan büsbütün başka usüllerle iş yapmak lâzımdır. Hal, İktısadi bir varlık olabilmek için yeni düşüncelerle, yeni ve mü- cerrep usullerle idare edilmelidir. Bu idarenin iş başarabilecek bir nizamname ile mesaisinin şekilleri vazifeleri tayin olunmalıdır. Hal, tamı manasile ve hal mefhumu ile idare edilmiyecek te, yalnız piyasaya gelecek yaş mahsulâtı Üstü örtülü ve muhafazalı bir yer temin etmiş olmaktan başka bir gayeye iİstinat etmeyecekse şehir bütçesine bu kadar külfetli rakam yeküönleri ilâvesine lüzum yoktır. İşo zaman Kadıköy haline benzetilmiş olur. Yok; maksat, kanuni ve iktısadi çerçiveler için- de alım ve satım - işlerinin naz- mı olarak — hal — tesisi ise bunun idare — şekillerini iler- sini de — şimdiden görebilecek bir nüfuzu nazarla hazırlanmak zarurldir. Hal — nizamnamesinde dahili idaresistemini, muhafaza ve havalandırma, yükleme ve nakliye, ambalaj bozma ve yapma tarzlarının en asri usullerini birer birer tetkik mevzuu —dahilinc a mak lâzımır, Bu tetkikatı İstan- bulda oturduğumuz yerden yap mak kendimizi aldatmaktır. Şehre bir ecnebi hal mutahassısı getirt- mek - zarureti baş göstermeden A""_ıp“m en iyi hallerinden olan Berıu.l. Viyana, Paris, Liyon ve Marsilya hallerini büyük bir nü- fuzu nazarla görüp tetkik ede- bilecek ve bu tetkikattan İstan- bul hali için en elverişli tarzi benimseyerek tatbik edebilecek kudrette ve az çok bu işlerden anlar >bir iki kişinin şimdiden Avrupaya gönderilmesi icap eder, Buralardan yalnız birer broşür veya nizamname yeyahut kataloğ gelirtmek ile iş başarılmaz. Hal Pariste, Liyonda, Kalede, Marsil- yada büyük birer iktısadi ve zirai mevcudiyettir. Hastalıklı mahsulât buralarda derin tetkiklere maruz- dur. Hastalıklı bir meyva veya sebze ne hale girer ne de şehre çıkar. Hastalığın nev'i bile tayin olunarak müstahsiline vesayada bulunur. — Ambalâj — tarzlarının ıslâha için de halin mühim vaz fesi vardır. İyi bir. mahsulün - satışı için — ambalâjının da iyi olması lâzımdır. Ezik mahsul hastalıklı mahsol — gibi — kıymetsiz kalır. Böcekler ve nebatat hastalıklarile mealül mabsulât için hal depoları birer hastalık yatağı olur. Zaman zaman bu hastalıklarla hastalıksız mahsulât bile bulunduğu yerde bulaşıklı olur. Bu suretle hasta- hklar her tarafa kolayca intişar eder bu itibarla VAAi İzmir l ADEHLBLU İzmir (Hususi) — Sekiz yüz balıkçı ailesi, aç kalmak tehlike- gile karşı karşıyadır. Her biri üç yüz dörtyüz kilo sıkletinde, köpek balığı cinsinden bir nevi balık sürüsü İzmir körfezini tutmuş; körfezden içeriye küçük balıkların girmesine mani oluyormuş... Kör- fezde mevcut küçük balıkları da bu büyük balıklar imha ediyor- muş. Balıkçılar cemiyeti reisi İzmir balıkçılığını endişeye düşüren bu hâdise hakkında diyor ki: — Kösten adasile (Koma) dalyanı arasındaki Boğazda köpek balığı cinsinden (İzmiya) ismi verilen bazı büyük balıklar kör- fezi tutmuştur. Bu balıkların her biri (200-300) kilo sıkletindedir. Bunlar yirmi beş senedenberi İzmir körfezine musallat olmuş- lardır. (Koma) dalyanı cıvarında çok mebzül balık bulunduğu için (İzmiyalar) orasını bir nevi yiyecek ambarı haline getirmişlerdir. Şimdi körfeze yeniden balık girmesine imkân — kalmamıştır. Susığırlıkta — Yeni Mezbaha Susığırlık ( Hususi ) — Bele- diyenin yeni başlattığı mezbaha Simav — çayının kenarında inşa edilmektedir. Belediye — reisinin Susığırlık hakkındaki müstakbel plânları pek güzeldir. Körfez bir kaza olan Susığır- lığın böyle ihtimamlı eller - saye- sinde günden güne yükseldiğini görmek kaza halkına memnuniyet vermektedir. hallerin ziraat ve nebatat noktai — nazarından sıhhiye ve mücadele tertibatile mücehhez olması lâzımgelir. Bu mütalâamızın çok acı mi- sallerini gördük. Vaktile Rumelide Filoksera hastalığı yok idi ve Rumeli bağcılığı en feyizli men- faat temin eden bir ziraat şubesi idi. Fakat Sırbistanda (şimdiki Yugoslavya) intişar etmiş Filok- sera hastalığı oraya ihraç edilen üzümlerin geriye gönderilen boş küfelerile bütün Rumeliye yayılmış ve milyonlarca kıymette bağlar bu bastalık yüzünden harap ol muştu. Bu hâdise resmi ziraat Resimli 1 — Bergama Halkevi hanım azaları bir kongre ya- parak kadın kıyafetleri hakkında görüşmüşler, kıvrak ve g:çı!uin kaldırılmasını mevzubahsetmişlerdir. Bu münase- etle azadan Calibe, Bedin Hanımlar birer nutuk vermiş- lerdir. Neticede bir vadide çalışmak üzere Alay müftüsü- nön refikâsı Nezihe H. ın reisliği altında bir İrşat koml- tesi seçilmiş, meccani bir biçki ve dikiş yurdu açılmasına bu işle de terzi Sabriye H.la doktor sının meşgül olmamına karar verilmiştir. Ayrıca her ma- halle için ayrı propaganda kolları seçilmiş, bir de çay Baılfçıları Endişe İçinde.. İzmiya Denilen Köpek Balığı Cinsinden Bir Canavar Küçük Balıkları Körfeze Bırakmıyor, Körfezdekileri De Yutuyor Izmir Balıkçılar Cemiyeti Reisi Ali Reis Körfezden içeri girmek isteyen balıklar, (İzmiya) ların midesinde eridiği gibi, ginsleri de ayni balıklar tarara- fından imha edilmektedir. Trabzonda ı Ça Halkevi Seyyar Yayla körfezdeki — balık Dershaneleri Açıyor Trabzon ( Hususi ) — Halkevi azaları Mersin köyüne gitmişler ve orada 80i mütecaviz hastayı muayene etmiş ve meccanen ilâç vermişlerdir. Halkevi bu sene radyo neşri- yatı yapmıya hazırlanmaktadır, yakında radyo ile halka muzik ve konferanslar dinletilecektir. Yaz münsebetile yaylalara gi- den köylüleri irşat etmek maksa- dile en kalabalık olan yaylaların üçünde seyyar mektepler açılma- sına karar verilmiştir. Bir ay som- ra bu kararın tatbikine başlanar caktır, Müddetleri hitam bulan Hak kevin idare heyeti yeni seçim için hararetli bir faaliyetle işe başla- mıştır. raporlarile sabittir.. Memlekette meyva kurtlarının, Mantari has- talıkların mücadelesi ile uğraş- brken halde de bu tertibatı al- mak zarureti vardır. — Lütfi Arif () Zirasat husutundaki müşkülleriniz! sorunuz. Son Pestanın (Ziraat mü- tahanmımı size cevap verecektir. İzmiyaları imha etmek suretile körfezin ağzım açmazsak İzmir ve civar balıkçıları için bir iki sene sonra geçinmek mümkün ob mayacak'ır. Körfezden içeriye ka- çabilen üç beş balığı âdeta me- rasimle yakalamak icap edecektir. Bundan on iki sene evveline kadar İzmiyalar körfeze büyük zararlar yapamıyordu. O zaman mahir balıkçılar geniş ağ teşkilâ- tile bu balıkları yakalıyarak yerli Rum halkına satıyorlardı. Kalan kısım Yunanistana ihraç edilerek mühim bir de varidat membaı temin ediliyordu. İzmiyalar, balıkların en aptal cinsindendir. Çok kolay avlanırlar. Yalnız onları yakalamak için çok zengin ağlara ihtiyaç vardır. Bu hafta iki İzmiya yakalata- rak nümune olmak üzere Yuna- nistana ihraç ettik.Eğer Yunanis- tanda İzmiyaları eyi fiatla satmak kabil olursa balıkçılarımız için ağlar temin ederek körfezi İzmi- yalardan temizlemeye ve boğazı açmıya çalışacağız. — A, Adnan lKozanda Çeltik Ekimi Kozan (Hususi) — Burada en büyük ve en mühim dert pirinç zeriyatıdır. Bunun için müracaat edenlerden beşinin müracaati ka- bul ve mütebakisinin de şeraiti ikmal etmek üzere evrakları iade olunmuştur. Çeltik zeriyatı için idare makamların müsaade ver- miye veya verilen müsaadelere üzerinde itiraz dermeyan etmiye salâhiyetleri kanunen yok ise de bu havalide sıtma ve mücadele kasununun tatbik edileceğine bi- naen her çeltik sahasının köy- lerden ve meskün manatıktan lâakal —üç kilometre uzakta olması şart koşulmuş ve eshabı müracâattan ona göre kroki is- tenilmişti. Bu krokilerin de bir mühendis veya fen memuru ta- rafından yapılması şart koşuk- muştur. Gümüşhaci Köyde Teftişler Gümüşhacıköy ( Husust ) — Mülkiye Müfettişi - Niyazi Bey 15 gündenberi daireleri — teftiş etmektedir. Memleket Haberleri İhsan Beyin refika- seyahati yaj ziyafeti verilmiştir. Resim kongreye İştirak eden Berga- malı hanımları göstermektedir. 2 — Erciş kazasında bir İneğin iki başlı bir yavru doğrurken ölaüğünü, yavrunun kafamı kesilerek Vana gö- türüldüğünü yazmıştık. Resimde bu iki başlı yavrunun kesik kafası görülmektedir. 3 — Karaman Gazi M. Kemal Ük mektebi talebeleri * muallimleri Hayri Beyin nezareti altında küçük bir tetkik rdur. Resimde Munllim Hayri Beyin, çok sevdiği talebeleri görülmektedir. ı Sezarın Yurdunda !.. Vaktile şark şehirlerinden biri komşu hükümetin ordusu tara- fından muhasara altına alımır, Şeh- rin kumandamı, en güvendiği a» dam'ardan birini ve meselâ ya- verini bir köşeye çekerek müşa- vereye girişir: — İmdat gelinciye kadar, der, halk muhasaradan sıkılıp alacalık etmemek için bir çare bulsak? Yaver: — " Siz bu işi bana bırakın ben yaparım,, cevabını. verir ve geceleyin beş altı tatar çıkarır. Bunların biri sabahlayin, öbürü ikindi üstü, üçüncüsü iki gün dördüncüsü üç gün sonra şehrin muhtelif kapılarından nmara ata ata içeri girerler ve müjde ve- rirler, — Sağdan filân kumandan geliyor, soldan filân ordu yetişi- yor, öteden suvariler bazırlanı yor.. filân ve filân!.. Halk, bu müjdelerden şevke gelerek müdafaa işine bir kat daha hararetle sarılıyor. Ön on beş gün geçince ayni tedbir taze- lenerek ve beklenen yardımcı or« duların, yaklaştığı söylenerek hal- kın maneviyatı yine kuvvetlendi- riliyor. Yaverin babası, işin hakikati- ne vâkıf olduğu için tasadadır ve şehrin düşman eline geçmesin. den korkmaktadır. Birgün yüre- ğindeki endişeyi oğluna açar, gamlhı gamhı sorar: — Ey oğul! Bu çember içinde halimiz ne olacak. Yüzünüzün akile şehri teslim mi edeceksiniz? Yoksa akçe ile, bohça ile yalva» rarak muhasara ordusunu geri mi çevireceksiniz? Ne yapacaksınız? Yaver, büyük bir inşirah ile cevap verir : İşte bugün de üç tatar geldi, filân yerden bu kadar bin yardımcı at ker geliyor. Düşmanı şöyle kese- riz, böyle biçeriz. Baba, ortada dönüp yalanların kendine de yutturul- mak - istenildiğini görünce pek tabil olarak kızar ve bağırır: — Behey haneharap. Herkesa lololo, bana da mı öyle ?.. Sezatın yurdunda — söylenen sözler, o yüksekten atıp tutuşlar bana bu fıkrayı hatırlattı. Sağda, solda; şimalde ve her tarafta kuvvetli anlaşmalar, uzlaşmalar vücut buldukça Roma heykeli palavraya başlıyor. Fakat lololoya kulak asan kim ? — M. T. Tarsusta Belediye Nizamları Tarsus (Hususi) — Esnafların münasip yerlerde İicrayı ticaret etmesi ve bilhasa kebapçı dük- kâm yanmda berber dükkânı ve buna mümasil yakınlığı zıt olan dükkânlara dikkat edilmesi ve her esnafın muayene edilmesi için bütün dükkâncılara tebligat ya- pılmıştır. Trabzonda Belediye Faaliyeti 'Trabzon (Hususi) — Yarı harap bütün — yollarımızı belediye son gayretle yapmaktadır. Şehrin he- men yarısı kadar olan bu yollar İran Şabı Hz. nin gelişine kadar bitmiş olacaktır. Belediye reisimiz avukat Kadri Mes'ut Bey intihap edildiği gün- denberi memlekete nafi işler yap- mış ve umuümi mezarlık, eyi su, Millet bahçesi gibi birçok eserler meydana getirmiştir.