19 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

19 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

» Ziya Şakir SON POSTA — WNasıl Doğdu ?.. Nasıil Yaşadı?.. 19-6- 9834 — Nasıl Öldü?. Meclisin, Devresinin İkmali Dolayısile Feshi Lâzımgeleceği Kararlaşmıştı.. Çünkü bu programda, bundan sonra memurların bitaraf olaca- ğından.. Memleketin muhtaç ok duğu — süküna kavuşacağından.. matbuata serbesiyet verileceğin- den.. - Senelerdenberi hükümete karşı — halkta — devam — eden hoşnutsuzluğun * izale edileceğin- den bahseden Ahmet Muhtar Pa- şa; programının sonunda, - huzu- runda bulunduğu - meclisin yok suz ve kanunsuz olarak - intihap edildiğine dair vukubulan şikâ- yetleri hükümetin tahkik edece- gini söylüyordu. Bu son sözlerde ne gibi bir tehdit manası olduğunu, İttihat- çılar pekâlâ anlamışlardı. Böyle olmakla beraber memleketin baş- tan bâaşa bir dinamit sahası haline I-ılkş.ü'iı' bazarı dikkate almışlar; ve mutedil davranmışlardı. Vaziyet © kadar gergin ':di ki eğer ittihatçılar, ellerindeki son kuvveti teşkil eden mebuslara bir ademi itimat kararı verdirerek kabineyi düşürmeye kalkışsalar, derhal ortalık karışacak ve (31 mart) tan daha korkunç bir felâ- kete sebep olacaklardı. Buna bina- endir ki meclisteki İttihat-Terakki 'grapu reisi Seyit Bey tarafından kabinenin lehinde bir nutuk - irat edilmiş, kabineye ekseriyetle iti- Mmat kararı verilmişti. Şunu bir hakikat olarak kabul etmek lâzmgelir ki — İttihatçılar bu meselede büyük bir hüsnü- niyet —göstermişler; hasımlarını mağlüp etmek için mücadeleye girişmek çu tarafa dursun, bilâkiş kabine ile uyuşmak cihetine bile temayül eylemişlerdi. Fakat Ah- met Muhtar Paşa Meclisten itimrat kararı alır almaz “lttiha ılara karşı huşunetini artırmış, aradan Üç gün geçer geçmez İttihat ve Terakki Cemiyetinin mevcudiye- tini ortadan kaldırmak için son tedbirleri almıya — başlamıştı... Muhtar Paşa, (22 temmuz günü ) Âyan Meclisine gitmiş, haft bir celse aktettirmiş.. ( Halihazırdaki Meclis, devresini ikmal ettiği cihetle fesbi lâzimgelir ) şeklinde bir karar istihsal etmişti. Muhtar Paşa ile bemfikir olan Âyan azalarının büyük bir memnuni- yetle verdikleri bu karara yalnız * İttihatçı azadan - Ahmet Rıza Bey, Besarya Efendi, ( Bulgar ) Tilkof Efendi, Hüseyin Hüsnü Paşa (1), Musa Kâzım Efendi (2) muhalefet — göstermişlerdi. Yine Âyan azasından Mahmut Şev- ket ©p ise bu “ kararın ge lebinde ve ne de aleyhinde bir tek söz söylememiş: kendisine hile ve desise ile Mmevkünden is- kat ederek vaziyeti — böyle köre düğüm haline getiren ittibatcılara karşı büyük bir ulüvvücenap gös- termişti. Muhtar Paşa âyandan aldığı bu kararı derhal padişaha arz ile tasdik ettirdi. Ertesi |günü öğle- den sonra da mecliste okuyarak meb'usları dağltmıya karar ver- mişti, İttihatçılar bu karardan ha- berdar olur olmaz büyük bir te- H)(81 Mart) Hareket Ordusu ndanı. (I Sabık Şeyhülislâm. Arnavut asilerini idare eden ( Işkiptar ) cemigyetinin rüesası essür ve asabiyet göstermişler; ve hatta birçokları meclis bina- sında hükümete karşı mukave- mete karar vermişlerdi. Sabahle- yin erkenden meclis salon ve koridorları ittihatçılarla dolmuştu. Hemen — ekserisinin ceplerinde, çifte revolverler bulunuyordu. Ko- ridorlarda içtima zilleri çalınmı- ya başladığı zaman herkes heye- can içinde kalmıştı. Bütün itti- hatçı meb'uslar derhal salanda toplanmışlardı. Hatipler birer bi- rer söz alıyorlar, kürsüye çıkı- yorlar; asabiyetten titriyen ses- lerle: — Meclisi dağıtmıya — karar veren hükümet; kanunu “ esasiyi payimal ediyor, Nereye gidiyo- ruz?.. Diktatörlüğe mi, yoksa is- tibdada mı?.. Diye bağırıyorlardı... Nihayet Cavit Bey kürsiye gelmiş, selis ve pürüzsüz bir lisanla söylediği uzun bir nutuktan sonra, arka- daşlan namına hükümeti protesto etmişti. Fakat iş bununla kulmamıştı. Mecliste esen fırtınalı hava gittikçe artmış; hükümet tara- fından gönderilen bir tabur as- ker, ihtiyat olmak üzere Meclis binasının etrafımı kuşatmıştı. Ar- tk hükümetin her — şeyi göze alarak Meclisi dağıtmıya karar verdiğine kani olan İttihatçılar beyhude olarak çarpışmaktansa, mevkilerini şerefli bir surette terketmeyi daha muvafık gör- Müşler; (Meclisi feshetmiye teşeb- büs eden kabineyi meşrutiyetin esasatını haleldar etmekle itti- ham ederek kabinenin ıskatına ve meşru bir hükümet teşekkül edinciye kadar bilâ müddet Mec- lisi kapamıya) karar vermişler; neticeyi de hem padişaha hem de Muhtar Paşaya bildirmişlerdi. Muhtar Paşa, kendisine tebliğ edilen bu karara hiç ehemmiyet vermemiş; ve derhal telefonu eline alarak Meclis reisi Halil Beye: — Meb'usanıkiram - dağılma- gınlar, Şimdi iradeiseniyeyi tebliğ etmek Üzere meclise geleceğim. Demişti. Muhtar Paşamın bu sözlerine de meb'uslar aldırma- mışlar; Muhtar Paşa meclise gel- meden evvel hepsi birer tarafa dığılmu!lar_dı. Mecliste artık yapı- lacak hiçbir şey kalmamıştı. Mec- li Reisi Halil Bey de meclis içtima salonu ile encümen oda- larının kapılarını kilitletmiş; anah- tarları meclis zabıt başkâtibine teslim etmiş, o da bir tarafa çökilmişti. Şu anda İstanbulda iki şayia biribirile çarpışmıya başlamıştı. Bir kısım halk: — Meclis, kabineyi iskat et- tikten sonra, kendi kendini tatil etti. (Arkası var) Bulgar Komitecile- rinin Silâhları Alın- makta Berdevam Sofya, 18 (A.A ) — Başvekil M. Yorgiyef, ceki Petriç vilâyetinde çar- pışmalar olduğu şayiasını tekzip ede- rek silâh toplanması işinin memuu- Biyet verici bir şekilde devam ettiğini €n çetin ihtilâcıların bile kendilikle- rinden teslim olduğunu, yalnız bazı reislerin henüz teslim olmadıklarını #öylemiştir. Başvekilin izahatına göre ayın on dördünde Bazlog mıntakası dahilindeki Draguliç köyünde Çar- kovet denilen yerde bir devriye yedi kişilik bir grupa tesadüli Bunlar teslim olmak — emrii etmiyerek devriye üzerine ateş aç- mışlar ve devriyenin mukabele et- mesi Üzerine aralarından üçü ölmüş, Üçü teslim olmuş ve biri de ormana kaçmaya muvaffak olmuştur. Askere Çağırılanlar Eminönü askerlik şubesinden: 1 — 8327 ve daha evvelki doğumlur lardan henüz askerlik etmemiş bakaya elrat ile 329 doğumlu elrak ( jan- darma ve deniz ) hariç celp ve sevke tabidir. İçöma günü 26-6-934 — salı 8 Bedel verecek olanların 25.6. 934 akşamına kadar bedeli naktileri kabul edilecektir. İhtiyat Zabitlerinin Yoklaması Fatih askerlik şubesinden: İbtiyat zabitan yoklamaları 1076 numaralı kanuna tevfikan her sene 1 Hazirandan —80 Haziaanda nihayet bulur. — Bu tarihten sonraki mü- racnatlarda nakti ceza almır. — Bü- nun için bizzat veya tahriri olarak vakit geçirmeksizin şubemizde mukay- yet bulunan ve kayıt harici kalanlarda Mmüracaat etmeleri son dela olarak ilân olunur. Denizyolları İŞLETMESİ Acenteleri : Karaköy — Köprübaş Tel, 42362 — Sirkeci Mühürdarzade Han Tek 22740 Trabzon Yolu vapuru 19 ERZURUM — epura 1 Salı 20 de Galata rıhtimim- dan kalkacak. Gidişte Zonguk dak, İnebolu, Sinop, Samsun, Fatsa, Gireson, Vakfıkebir, Trabzon, Rize'ye, Dönüşte bun- lara ilâveten Sürmene, Ordu'ya uğrayacaktır. “3215,, Ayvalık Yolu BANDIRMA — Şıpuru 20 Çarşamba 19 da Sirkeci rhtamından kalkacaktır. "3325,, Sayfa 9 — Bir Karı Koca Kavgası ( Baştarafı 1 inci sayfada ) Mahmut — Nedim — Efendi, ev- de kimse — olmadığı bir sırada tavan —arasına çıkmış, oradan büyücek bir kutu alarak bah- çeye — inmiş — bir — kenarda açtığı bir çukura gömmüştür. Fakat polis — bu vaziyeti de haber almış, bizzat emniyet mü- dürü Mehmet Ali ve birinci ko- miser Fikri Beyler, yanlarına al- dıkları memurlar ile eve gelmiş- ler, Mahmut Nedim efendiye evi arıyacaklarını söylemişlerdir. Mah- mut Nedim efendi hiç renk ver- meden polisleri eve almıştır. Evde evvelâ tavan arası ve diğer yerler aranmış, buralarda bir şey bu- lunmayınca bahçeye inilmiş, işte bu sırada Mahmut Nedim efendi renkten renge girmiştir. Filhakika bahçe Aarapınca kutu bulunmuş, kapağı açılınca da içinden resmi dairelerin mübürlerile mühürlene miş boş kâğıtlar, resmi dairelerin mühür kopyaları, birçok cüzdane lar ve diğer evrak çıkmıştır. Bu vaziyet karşısında polis meselenin — ciddiyetine — derhal kanaat getirmiş, ancak Mahmut Nedim Elendi ümmi olduğu için bu işte başka kimselerin de alâkaları olacağı neticesine varıl- mıştır. Yapılan ilk soruşturmalar ne- ticesinde 926 senesindenberi bu mühürlü kâğıtlar ile birçok sahte ve yolsuz işler görüldüğü anlaşıl- mıştır. Diğer taraftan Mahmut Nedim Ef. 8 sene evvel mahalla aralarında şişe toplamak suretile geçinirken bugün yüzlerce dönüm tarlaya ve büyük bir eve sahip olması da nazarıdikkati celbet- mektedir. Tahkikata — ehemmiyetle de- yam ediliyor. Sahte Altın Sürücüler ( Başlarafı 1 inci sayfada ) koyulmuşlardır. Bunlar, işi kolay- laştırmak için yerli halkı iyi tanı- yan Aslan isminde bir çocuğu da yanlarına almışlardır. İki kafadar, Aslana bu sahte altınlardan birini vermişler, çocuk bunu kahveci Mehmet Ali Ef. ye bir gün için 8 liraya rehin etmiş ve kendisi ortadan kaybolmuştur. Mehmet Ali Ef. de rehin müddeti bitince bu altımı Devrekli Mehmet İzzet Ef. ye 15 liraya satmıştır. Fakat Mehmet İzzet Ef, evine gidip bu altınları — karısının — boynundaki altınlar ile mukayese edince da- ha ince bulmuş ve jandarmaya müracaat etmiştir. Yapılan tetki- kat neticesinde bunların altın olmayıp eltim suyuna - batırılmış gümüş mecidiyeler olduğu anla- şılmış ve araştırma neticesinde de Abdullah ile Enver, üzerlerindeki sahte altınlarla birlikte ele ceçi- rilmişlerdir. — » Takas Kargaşalığı ( Baştarafı 1 inci sayfada ) kararını verecektir. Mehmet Ka- sım ve Fazıl Beylerin avukatı istenilmiş olan (35) er bin liralık kefalet miktarının çok olduğunu ileri sürerek asliye ceza mahke- mesine itirara karar vermişlerdir. İtiraznamelerini — bugün mahke meye vereceklerdir. [ Spor | Futbol, Tenis, Ve Atletizm Roma, 18 ( A.A. ) — Avrupa futbol kupası maçlarında — Juven- tus takımı Toeplitzer takımını (4-2) ve Bolonya takımı Boos- kay takımını (2-0) mağ'lüp et- miştir. * Paris. 18 (A.A.)— Davis ku- kası maçlarında Avusturyalı Krav- fort ile Kuist (6/3, 6/4, 5/7, 4/6, 6/3) ile Borotra ve Brunyonu yenmişlerdir. Avustralyanın bire karşı iki galibiyeti vardır. (13.000) seyirci hazır bulunuyordu. * Libertilâk, ( Amerika) 18 — Jak Medida, 500 yarda serbest yüzme dünya rekorunu (6) dakika (25) saniyede karmıştır. Evvelki rekör (6) dakika (40) saniye ile Baster Krab'a aitti. Muhatız Güçlüler Birecik, 18 (A.A.) — Muhatız Gücü bisikletçileri dün saat 15 te Bireciğe muvasalat etmişler ve hararetle karşılanmışlardır. Şiit Maçları İstanbul Futbol Heyeti Riya- setinden : 22/6/1934 cuma günü yapılacak resmi şilt maçları Be- şiktaş (Şeref) stadında : Beşiktaş - Eyüp saat 9da şilt maçı, bakem Şazi Bey. Bir tasrih Evvelki günkü — nüshamızda Himon kıralı Diyamandi efendinin bu münasebetle bir resmi çık- mıştı. O resim, Diyamandi efen- dinin evvelce mahkemede alınmış olan resmidir. Binaenaleyh yanın- da görülenler bugünkü vaziyetle alâkadar olmıyan kimselerdir. eee e ee e A aa ( ToEııııtı. Davetler ) Altınordunun Kongresi Toplanıyor Altınordu umümi kâtipliğin- deni Birinci — ve ikinci reislerimizin vükubulan — istifaları üzerine idare heyeti kararile 22 haziran 934 tarihine müsadif cuma günü saat 14 te top- lanması mukarrer olan fevkalâde kongreye, yurdumuzla alâkalarını tee- dit ettirmiş olan azalarımızın lerini ehemmiyetle rica ederiz. HRilâl Kulübü Azaları Davet Ediliyor Hilâl Spor kulübü reisliğin- den: Nizamnamemiz mucibince ku. lübümüzün senelik adi kongresi 22 haziran 934 cuma günü saat 10 da C.H.E, Erenköy nahiye ocağı salo- nunda toplanacaktır. Kulüpte — isimleri — yazılı — azanın yukarıda gösterilen gün ve saatta Kütfen — hazır. bulunmaları, — mazeret hasebile gelemeyecek olanların reylek rini ogün kengrede bulunacak arkas daşlarına — imzalı selâhiyetname ile vermeleri lâzumu bir kere daha tebliğ olunur. ——— Vanda Bir Kamyon Kazası —- Van, (Hususi) — Dıyarbekire den Vana gelmekte olan şoför Siverekli Mehmet Efendinin kams yonu Güllü mevkiinden geçerken devrilmiş, Mebmet Efendi kamyon altında kalmış, ezilerek ölmüştür. Vanda Yol Faaliyeli Van, ( Hususi ) — Bu sene burada hararetli bir yol faaliyeti yardır. 15 mayista başamış olan yol inşaatı sür'atle ilerücmektedir.