29 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

TT SDT AŞ Te L T AŞ PTT A Bartın Yolunda Köylüye ikram Köylüye 6 Kazan Et 7 Kazan Plâv İkram Edildi Bartın (Hususi) — Bir buçuk ay kadar evvel iaşasına başlanı- lan. 19 kilometrelik Kozcuğaz köy yalunun açılma merasimi parlak bir gekilde icra edilmiştir. Sabahtan itibaren otomobiller, allarla ve yaya olarak, kasaban ve cıvar köylerden binlerce halk Kozcuğaza gitmiştir. Yolun Koz- cuğaz tarafından başlangıç kıs- mında. bir tak yapılarak bayzak- lar ve defnelerle süslenmiş, büyük Gazinin — foroğrafları da takın üstüne konulmuştu. Evvelâ Vilâ- yet daimi encümeni azasından Güneş Bey; sonra sabık Belediye reisi Samancı oğlu Kemal B. birer nutuk söyleyerek bu yolun yapılışındaki muvaifakiyetten bahsetmişlerdir. Bilhassa Kemal Bey, kaymakam beyin takdire değer azmini ve köylülerimizin çalışkanlığım öğmüştür. Müteaki- ben, kaymakam Nâziım Bey, kısa bir nutukla, bu eserin kendine ait değil, cümhuriyet devrine ait olduğunu ve köylünün emeğile vücut bulduğunu — söyleyerek alkışlar arasında kurdeleyi kem miş ve bu suretle Kozcuğaz köy yolu resmen umuma açılmıştır. Merasimi müteakip davul ve zurnalar çalmıya başlamış, köy- Müler grup grup eğlenmiye koyu- muşlardır. — Eğlenceler akşama kadar devam etmiştir. Yalun açılması şerefine ola- rak, yolda çalışan ve merasime gelen bütün köylülere, © gün et ve pilâvdan mürekkep bir öğle yemeği verilmiştir. Pilâv altı ve et yedi kazan içinde pişirilerek köylülere dağılılmıştır. Bartında Balta İle Adam Öldüren Ana, Oğul Mahküm Oldular Bartın (Hususi) — Bundan dört ay kadar evvel Sütlüce köyünde feci bir cinayet olmuş, Hanife is- mindeki bir kadım, Osman ismin- deki genç oğlu ile beraber Lâz | Aliyi balta ile, kendi evlerinde öldürmüşler, sonra cesedimi uzak- lara göltürerek çalılar arasına sak- lamışlardı. Bu müthiş cinayetin muhake- mesi bitmiştir. Bartın Ağır ceza mahkemesi suçu sabit görerek Hanife ile Osmanın on beşer sene ağır hapse, cesedi saklamakta onlara iştirak eden İsmailin de 3 ay hafif hapse kanulmalarına kar rar vermiştir. Ancak, maktal Lâz Alinin ge- celeyin habersizce evine girerek onu kolundan tutup çehmek İste- mesinde haksız bir tahrik görül- düğünden, ana ile öğlun cezala- rının yarısı indirilmiştir. On sekiz yaşımı bitirmiyen Osmanın ceza- sından ayrıca dört buçuk senesi indirilmiştir. Bu suretle Hanife filen 7 buçuk, Osman da 3 sene ağır hapse mahüm olmuşlardır İsmail de yaşı küçük olduğundan, cezasının yarımı idirilmiştir. Armutluda Yangın Armutla (Hususi) — Sultaniye ile ' Hayriye arasındaki Polis man- dırası denilen yerde bir koruda yangın çıkmış köylülerin ve kasaba halkaumn yardım ve gayretlerile söndürülmüştür. Yangımını kimin tarafımdan ve nasıl! çıktığı malüm değildir. Nazilli ( Husu- si) — Bu sene havalar da neka- dar kurak geçti. Hâlâ bir damla yağmurun serpe- lediği yok. Eğer bu aybaşlarında güzelce bir yağ- mur olsaydı ka- vun, karpuz, mı- sır, pamule.. Her ey bir mişli azla verimli ola- caktı. Fakat ol- madı. Temmuz... Buraların en &- cak zamanı... Ha- raret 38 - 40 de- receyi — bulüyor. Hiç eksilmeyen poyraz ve deniz yeli de olmasa — insan sucaktan bayılacak. Bütün incir bahçeleri artık erme devresinde. Bir ay- danberi mütemadiyen incir ağaç- larından birer beşer ergin incir bulunuyor. — Fakat bunlar esas incir değil. Yelinciri, çürük incir, temel inciri, sarı incir. İncir, ağaçlarına - iylek - atıl- diktan kark gün sonra — erermiş, İylek atılalı da kırk günü geçti. Bu iylek atılma — işi de ayrı bir garabet. Erkek incir ağaçlarında Kaş Kazası 'Nasıl Bir Yerdir? Kaş, (Hususi) — Kaş, 20 bin nufuslu ve Gl köylü bir kaza merkezidir. İki nahiyesi vardır. Ekseri yerleri dağlıktır. Büyük ormanları vardır. Halk tamamile ziraatle müşta- gıldir. Kazanın iktısadi vaziyeti çok iyidir. Başhca iktısadi müvazenesi ve ticari hareketleri kömür, pala- mut, buğday ve arpa üzerine temerküz etmektedir. Kalkan nahiyesinde pirinç ve Kale nabiyesinde mebzul portakal, limon yetişir. Esen, Kasaba, Demre çayları | kaza dahilinden geçer, | Köylerin ekserisinde memba suları bulunmadığından kuyularda biriktirilen sular kullanılmaktadır. Kazada 8 sene evvel bir zek zele olmuş o zaman AÂndifli fena bir şekilde viranlaşmıştı. Fakat 6 günden bugüne kadar Andifli Akdeniz sahillerinin küçük ve fakak - (ginin - his Beldesir hallas gelmiştir. Kaş - Çatallar yolu bittikten sonra ÂAndifli Götomobile de ka- vuşacaktır. 61 köyümüzün ancak yedisin- de — mektep bulunmaktadır. Kaşın maarif hayatına hız vermek lâzımgelmektedir. Kazada hükü- met tabipliği, Sıtma Mücadele Heyeti vardır. Bitliste veuzluk Bitlis (Hususi) — Bitliste ha- yat ucuzluğu vardır. Bir kilo ek- mek 6 yağ 20, et 12, kabak 2 kuruştur. Meyvalardan — ekserisi bedavadır. Başka yerlerde dut para ile satılırken burada parar sızdır. Burada ayda tam 29 lira 97 kuruşla beş nüfuslu bir aile müreffehen geçinmektedir. sonbahara doğru meydana gelen Nazillide pamuk ıslah istasyonu inşa edilirken meyvalar kışın hiç dökülmeden duruyor. İlkbaharda aynı ağaçta yeniden çıkan ve büyüyen incir- leri bu ebeler aşılayarak dökü- lüyor. Sonra bu yeni — büyüyen erkekler de haziran iptidalarında bahçelerdeki —incir — ağaçlarına birer ikişer amhyor. Bunlar da esas incirleri aşılıyor! — hülâsa incirin uzun bir sülâlesi var. İncir, pamuk — bu mevsimde çiftçinin dört gözle — beklediği kıymetli mahsuller... Onların para etmesi veya etmemesidir ki köy- lünün bir senelik hayatında refah Bîgîı; Nümune ae Ü Teit Nazilli Köylerinde Mevsim Faaliyeti İncirler Kemale Ermiye B;şladı. Pamuk Mahsulü De İyidir. Para ederse Köylünün Yüzü Gülecek “eya varlık yara- tacaktır. Pamuk çapılırı bitimek üzeredir. Çapaya giden ve yevmi 25,30 kuruş alan amele yüzünden sade — Hacıbeyli köyüne yaz ayla- rında bin küsür lira girmektedir. Pamuî çapasına ekseriyetle köylü kadınlar gidiyor. Böylece yaz gün- lerinin kavurucu sıcaklarında gün- de 8 saat çalışa- rak aldıkları az para ile mübrem ihtiyaçlarımı temin ediyorlar. Yaz — günlerinde — köylerin manzarası neşelidir. Çalışan ame- le, harman kovan, çiftçi, evde, bahçede kalan köy kızları kendit aleminde şarkı söyler, eğlenirler, Etrafın — assızlığı içinde — şöyle beyitler kulağa çarpar: Şu dağlar bizim dağlar Lâlesi soluk dağlar Sanden ayrılan kızlar Yazmasını soluk bağlar * Ovalarda gök pamuk Uçan kuşları tutalık güzel yarim beni Ulu dağlara kaçalık.. v köy mektebi talebeleri ve hocaları Biga ( Hususi ) — Şebire iki saatlık — bir 'ede — bulu- nan Karanti köyünün — küçük bir kasabadan farkı yoktur, Yüz yetmiş beş haneden iba- ret bulunan bu köyün ahalisi tamamile Filibelidir. Medeni gör- gülü maarife merakliı misafirper- ver insanlardır. Evleri eskiden yapıldığı için ekseriyetle birer kat, ve fakat sağlam ve üstleri kiremit — örtülü muhacir evidir. Son zamanlarda yeniden yapılarr evler asri ve ikişer . Bu köy halkı başka köylere nisbetle oldukça varlık içi yaşamaktadır. Çünkü gelir kay- nağı yalnız hububata munhasır değildir. Kendileri sebzecilik ve meyvacılıklada meşgül olmakta ve bu yüzdende para tadır. Birkaç seneden beri pamuk ziraatine dahi başlamışlar ve kozacılığa da el uzatmışlardır. Umumi — harpte bakımsızlık yüzünden bozulmuş olan bağla- rını da ihya etmeye başlamış- lardır. Müteaddit bakkal ve manifa- turac esnafı bulunan bu köyde bir şehir gibi ne aransa bulu- nur, Bundan başka her cuma günü köyün meydan yerinde çok kalabalık bir pazar kurulmakta ve etraftan bu pazara ber türlü esnaf ve seyyar satıcı gelmekte- dir. Bu köyde kurulan pazarın ne kadar kalabalık ve alış verişin ne derece hızlı olduğunu anlamak için yakız satılan hayvan rüsu- mundan köy sandığına haftada seksen fra gibi mühimce bir varidatın temin olunduğunu zikret- mek kdifidir. Bu paraların, köyün hayırlı İşlerine sarfolunduğunu söylemeye hacet yoktur. Bu sevimli köyün üç dershaneli çok mükemmel bir mektebi — vardır. Talebesi yüzü mütecavizdir. Muallimi İbrahim Beyle refikamı muallim Seher Hanım iki seneden beri bu köyün çacuklarını — tenvir etmekte vae halka da her hususta rehber- Hk ıııpmık!ıdıılır. lerkes geceli gündüzlü hum- mah bir didinme ile çalışır. havası ve suyu iyi olduğu için halkın ve bilhassa çocuklarının simaları sevimli ve yakışıklıdır. Evvelce bu köyün civarında * Karitin ,, tabir edilen ve manm daların yatmasına yarayan bir nevi çukurlar varmış. İşte bu sebele köye *" Karanti,, ismi verilmiştir. Kaza dahilinde bu köyün mektebi gibi elverişli bir mektep yoktur. — H.Ş. Çavuş Üzümü Bağcılarının Canı Sıkıldı Tavşancıl (Hususi) — Dünyanıt en nefis çavuş üzümünü yetişli” ren köyümüzde bu sene üzümü mahsulü geçen seneye nisbetle daha mebzuldür, Geçen yıl Al- manyaya yapılan üzüm ihracatının bu yıl daha geniş bir mikyastâ devam edeceği Ümit olunuyor. Bu ihracat, köylüye birçok cihetler« den istifadeler temin etmektedir. Evvelâ bu sayededir ki satışlar doğrudan doğruya yapılıyor ve köylü — mutavassıtlara — vereceği kamisyondan kurtuluyor ki bunun köylümüz için büyük bir eheme miyeti vardır. Fakat şunu da söyleyeyim ki Geçende yevmi gazetelerden biri bu sene Çavuş üzümünün on ku- raşa düşeceğini yazıyor ve bu yazısını meyva satış işlerile alâ- kadar bir zatin sözlerile teyit et miye çalşıyordu. Biz köylüler memlekette herşeyin müte- nasip bir — vaziyette ucuzla- masını herkesten fazla dileriz. Ancak hiçbir esasa istinat etme- den henüz idrak olunmamış bu- lunan hir mahsulün fiata hakkında kehanette bulunmak doğru bir hareket olmasa gerektir. Bu gibi mevsimsiz sözler ve iddialar piya- sayı karıştırmakta — ve hem köylüyü, hem de müşteriyi şaşırt- maktan başka bir işe yaramar. Çavuş üzümünü yetiştirmek için köylünün çektiği sıkıntı ve gaptığı masraf gözönüne getirik meden köyle, isabet derecesi şüpheli — tahminlerde — Glummak müstahsile çok zarar verir. Esasen mutavaasıtların ellerin- den elâman çeken — mestahsiller de bu gibi vakitsiz sözlerle ürkü- tülürse, bu vaziyet memleketin iktısadi inkişafı hesabına aleyhte neticeler doğurur. Köylümüz — herşeyden — evvel mutavassıt meselesinin halledi- mesini dilemektedir. — E. Gemlikte Çarşaf, Kafes Ve Yabancı Dit Yok Gemlik (Hususi) — Çarşafla- rın ve kafeslerin kaldırılması te- karrür etmiş yapılan propayanda sayesinde halk biçbir talimata mahal kalmadan bunların ikisini de kaldırmıştır. Bütün halk sadece türkçe ko- nuşmıya başlamıştır. Yabancı di- le konuşan tek bir vatandaş kalmamıştır. Tirede Necippaşa Kütüphanesi Tamir Ediliyor Tire (Hususi) — İçinde çok kıymetli eserler bulunan Necip Paşa Kütüphanesi Maarif Me- murluğunun ve Evkaf Müdürlü- ğünün — teşebbüslerile — mütevelli Yusuf Haşim B. tarafından tamir ve ıslah edilmektedir . Somada Oğlak Hırsızlığı Soma (Hususi)— Kırkağaçtan 60 tane oğlak getirmekte olan Hasan oğlu İbrahim yolda rast- ladığı Kasıma ait 17 oğlağı da kendi sürüsüne katmış ve sakla- mıştır. Fakat hırsızlık bilâhara anlaşılmış, — İbrahim — yakalanıp Adliyeye, oğlaklar sahibine teslim olunmuştur. Afyonda Yeni Mahsul Afyön (Hususi) — Yeni mah> sul pazara çıkmıştır. Buğday 70, arpa 25 kuruşa satılmaktadır. î x