29 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

29 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

HĞN aa ee S EERRR T S T aR ae T T AAA Çanakkale Önünde Şehitlikleri Ziyaret Seyahati, Bu Daha Heyecanlı | Avusturyada Milli Sosyalistler Vuruşuyorlar ( Baştarafı 1 inel sayfada ) sındaki mıntakayı — diğer kuvvetleri işgal etmektedir. Bunlar, — söylendiğine — göre, Yugoslav hududuna yürümekte- dirler. Hükümet kuvvetleri Klagen furta girmişlerdir. İtalyanlar Hududu Geçmemişler Belgrat, 28 (A.A.) — Hari- ciye Nazırı dün Kıralın tedavi edilmekte olduğu Niş şehrine gitmiştir.. Akşam Üzeri. İtalyın mülreze'erinin hududu geçtiğine, Nazi Avusturyamıa - Stiri mıntakasında | sizedilen Çanak- artık vaziyete hâkim olmadığına | ve Avusturya kıtalarının, Bavyera | Nazilerinin Avusturyaya bir hü- cumunu püskürtmek vaziyetinde kaldığına dair şayialar çıkmıştır. Teeyyüt etmemekle beraber, bu haberler Belgratta büyük bir heyecan uyandırmıştır. Küçük itilâf devletleri mazlâ- hatgüzarları, vaziyeli tetkik için toplanmışlardır. Küçük itilâf mehafili, İtalyanın, Fransa ile mutabık — kalmadan müdahale etmiyeceğini Üümlit et- mekte ve bu takdirde küçük iti- lâfn muhakkak sürette - reyine müracaat — edileceği kanaatinde bulunmaktadır. Roma, 28 (A. A.) — Salâhi- yettar mehafil, İtalya kıtaatının hududu geçtiğini kat'iyen tekzip | «tmektedir. İngiliz Membalarına Göre Londra, 29 (Hususi) — Kuv- vetli bir — Italyan kolordusunun Avusturya hududu civarında top- landığı — bildirilmektedir. Gelen haberlere göre İtalya hükümeti Avusturya — vaziyetini — dikkatle tetkik etmektedir. Naziler Vuruşuyorlar Viyana, 28 (A. A:) — Cuma günü, sakin geçmiştir. Bununla beraber, Almanyadan gelen mek- tuplarda başvekil muavini prens Sterhemberge suikast yapılacağı bildirildiğinden, başvekâlet binası Haymvehren'lerle polisler tarafın- dan kordon altına alınmıştır. Karintiyada devam — ediyor. — Haymvehren, leri, Nazilerin işgalin- ere, M. Hitlerin, M. 'azmış olduğu mektun kopyelerini — atmışlardır. Fakat Naziler silâhlarını yine bırakma- mışlardır. Garbi Karintiya dağ- larında ordu, harekâta iştirak etmektedir. Villaş civarında — muharebeler olmaktadır. Bu akşam her tarafın sulha — kavuşmuş olacağı tahmin ediliyor. Tevkifat Berdevam Viyane, 29 (Hususi) — Sui- kast suçlularile milli sosyalistle- rin elebaşılarının tevkiflerine de- vam ediliyor. * Viyana, 27 (A. A.) — Polis, *Montan- Alpin,, isimli Stiri ma- den umum şirketinin müdürünü, milli sosyalist tarihçilerden M. Menlaşer ve Alman-Avusturya ittihadı cemiyet reisi ile profe- sör Hozelman'ı tevkif etmiştir. Polis bir taharri esnasında asilerin tertip ettiği kabine listesi- ni bulmuştur. Bu listede mevkuf Roma sefiri M. Rintelen Başvekil, Jeneral Bardolf Milli Müdafaa Nazırı, sabık Viyana Belediye Reisi M. Brandi Emniyeti Umu- miye Nazırı ve matbuat Müdürü, M. Perl Dahiliye nazırı olarak gösterilmişti. Bir. İtiraf Viyana, 28 ( A, A.) — Dolk- | du, Sene Çok Dünkü nüsemız- da — vakit müsait olmadığı - için Ça- nakkale — şehitlikle. rini ziyaret haberi- ni kısaca — verdik. Bu merasime işti- rak eden arkadaşı» mızın intibalarını da bugün neşrediyoruz: Çanakkale, ( Sureti mahsusada giden muhabirimiz- den) Her sene büyük bir heye- canla ruhları ta- kale şehitleri, bu sene daha güzel ve daha candan olarak, — ziyaret edildi ve İç âbi- delere kadar bir çok yerlerde mevlütlar okun- çelenkler kondu. (300) ziyaret- çiyi taşıyan Gük cemal geçen per- şembe hava ka- rarırken Galata rıhtımından kalk- tı, Açcabat ve Geliboludan aldığı yolcu'arla sabahın (8) inde Çanak- kale karşısındaki Kilya limanında demir attı. Bütün ziyaretçiler motörlerle sahile çıkarılmıştı. Sa- hil bir panayır hâlinde idi, çar- dak altları Çanakkale testisi, va- zolar, kavun, karpuz, satan satıcı- larla dolmuştu. Renk renk elbise- lerile köylü kadın ve çocuklar te- pelere oturmuş, bizi seyrediyorlar.. Kenarda köşede portatif aşçılar kahveciler — çalışıyor, — kalabalık, bin türlü sesler ve kokular ara- sında çalkalanıyordu, Nihayet Trakya umumi müfet- tişi İbrahim Tali, Çanakkale Vali ve jandarma kumandanı beylerin yardımlarile dokuz otobüs ve kamyon — bizi abidelere götür- | mi; başladılar. knkil ae | miye başladılar. Büyük harpte kan ve duman içinde - çalkanan bu sahilde, şimdi çürümiye yüz tutmuş birkaç dekovil lokomotifi duruyor. Birçok top arabaları öteye beriye dağılmış, sulara bat- miş vaziyette.. dan şüphe edilen bir asi itiraf- larda bulunmaktadır. Devletlerin Müzakereleri Paris, 28 (A. A.) — Avustur- yanın vaziyeti Fransa, İtalya ve İngiltere arasında noktainazarlar teattisine sebep olmakla beraber, şimdiki halde herhangi bir diplo- matik harekette vesile olmıyacak gibi görünmektedir. Almanyanın Tekzipleri Berlin, 28 ( Havas ) — Yarı resmi Korespondan Politik gaze- tesi, Avusturya hâdiselerini Al- manyanın hazırladığı hakkındaki haberleri şiddetle tekzip ederek diyor ki: “ Alman hükümeti Avus- turyanın dahili politikasına karış- mayı hiçbir zaman aklından geçir- | memiştir. Almanya, Avusturyanın istiklâlini hiçbir. vakit tehdit et- miş değildir. » Nazilerin gazetesi olan «An- | grif» gazetesi de, Avusturya hâ- diselerini çıkaranların milli sosya- listlikle hiçbir alâkaları bulunma- dığını, asiler tarafından başvekâ- lete getirilmek istenen M. Rinte- lenin milli sosyalist olmadığını anlatarak şunları yazıyor: «Alman — hükümetile — Nazi | rinin ucunda şu yazılar var: 1 — Arıburnu ve Seddilbahire | | Yukarıda: Mehmetçiğin âbidesi, aşağıda: Halkın âbide etrafına tehacümü Halk mütemadiyen abidelere ta- şınıyor, Geçtiğimiz arazi etrafında harpten sonra hiçbir köy kurul- mamış, tarlalar sürülmemiş. Çam ağaçlıkları yeşil içinde. Funda- lıklar büyümüş ve yükselmiş. Mehmetçik abidesi Arıburnun- da ve bir İagiliz mezarlığının ya- nında.. Dört köşeli olan kaidele- ilk çıktıkları gün 25-4-915, Sed- dilbahirden kaçtıkları gün 10-1-916. 2 — Boğazın donanma ile ilk bombardımanı 19-2-915. Boğazın ilk zorlanması 18-3-915 3 — Anafartalara çıktıkları gün 7-8-915. Anafarta ve Arı- burnundan kaçtıkları 20-12-915. Mehmetçik abidesinde şehitlik- leri imar cemiyetinin, — İstanbul gençliğinin, Biganın, Çanakkalenin ve daha birçok yerlerin çelenk- leri konulmuş. İngiliz ve Fransız- ların getirip bıraktıkları dallı ve yapraklı birkaç çelenk te var. Abidenin etrafındaki tepe ve sırtlar uzak kasaba ve köylerden gün olmıyan — asiler rabıta olmadığı tesbit edilmiştir.» İtalyanların Fikel Roma, 28 (A. A.) — İtalyan matbuatı, bir «Avrupa tek cep- hesi» teşkili ile bu cephenin sade şifahi protestolarla değil, icabı da filiyat müdafaasını istemektedir. Viyana, 28 (A. A.) — Muvak- kat hükümet Reisi Prens Sta- remberg, — yeni — kabinenin M. Dolfüs'ün programını aynen de- vam ettireceğini, — Avusturyanın istiklâl prensibine sadık kalaca- ğını söylemiştir. unları da ilâve etmiştir: lman — ihtilâfını ortaya ile de Avus! Üzerine — almasını -— TAKVİM — PAZAR Hızır 29 Temmuz 934 2 Arabi 16 Rebahar 1353 Ruml 16 - Temmuz -1449 45012 20| Yatsı 16 17 | lasnakı Öğle İkimdi ( 8 47 ısı |2 gz 716(2 46 Oldu gelen köylü ka- filelerile — dolu. Arabalara çardak- lar kurulmuş, yi- yecek ve içecek bütün bolluğile #etrafa yayılmıştı. Nihayet mera- sim başladı. Ça- nakkale harbin- deiki defa yara- lanmış olan bir zatin nezri olan bir kurban kesi- di. Hafızlar güzel senlerile bizi A- laha ve aziz şe- hitlerimize yak- laştıran mevlütla- rını kur'anlarını okumıya — başla- dılar. — Etraftan şehitlerin insanı bütün bir ebe- diyete sürükliyen derin sessizlikle- ri var. Ağlıyan ve içinde, bir adam, tek bir. kelime söylemeden gül- suyu serpti, külâh külâh şekerler meclisi azasından Ali Rıza Bey, Nakıye hnım ve genç bir talebe çok hararetli nutuklar söylediler. Merasim bitmişti. Ziyaretçiler tepelere sırtlara doğru - çıkmış, büyük harbi anlatanları dinliyor.. Düşmanın karaya çıkışı, ilerleyip, nihayet büyük bir hezimete uğra- ması dikkatle dinleniyor.. Daha evvel ziyaretçilere bir mecmua dağıtılmış, büyük harbe ait malü- mat bu suretle temin edilmişti. Akşam altıya doğru halk ya- vaş yavaş dönüyor. Kamyonlar ziyaretçileri Kilyaya ve motörler vapura taşıyor. Biraz sonra Gül- cemal boğaz sularında hızla İstan- bula doğru akmıya başladı. Artık dönüyoruz.. Abideyi ziyaret ve yapılan me- rasim diğer senelere nisbetle çok daha heyecanlı olmuştur. Bu hu- susta ve abideyi tanzim etmekte İbrahim Tali, Çanakkale valisi, Miralay Naci, jandarma kuman- danı beylerin ve cemiyetin büyük yardımları görülmüştür. — * çıkaran biz değiliz. Biz, her zaman için barışmıya hazırız. Bununlabe- raber, Avusturyanın istiklâli eşe- rini sonuna kadar götürmeyi, M. Dolfüs'ün hatırasına borçluyuz.,, Fon Papen'in Viyana sefiri meselesi Berlin, 28 (A. A.) — Başve- kil muavini M. Fon Papen'in Viyana Elçiliğine tayinine Cüm- hurreisi Mareşal Hindenburg mu- vafakat etmiştir. Bu tayin evvelâ hayret uyandırmış, bu teklifi ne Fon Papen'in ve ne de Avustur- yanın kabul etmiyeceği zanne- dilmişti. Fakat gerek Fon Papen, ge- rek Avusturya hükümeti — bunu kabul etmiştir. M. Fon Papen sefirlik vazifesini, M. Hitlerin kendisine gönderdiği mektupta fevkalâde selâhiyet vermesi üze- rine kabul etmiştir. Belgrat, 28 (A. A.) — M. | Fon Papenin Viyana sefirliğine tayini burada| hayretle karşılan- | mıştır. Bu tayin Almanya tara- fından Alman - Avusturya ittiha- dını temin için yeniden gayretler sarfedileceğine bir ihtimal olarak Sıcaklar ! j | Yunanistan Kavruluyor ( Baştarafı 1 incl sayfada ) bayılmışlar, polis tarafından top" lanarak hastanelere sevkedilmif” lerdir.— A. V. Biz De İse Alpullu (Hususi) — Bir hafta* danberi devam eden — müthif sıcaklar herkesi bezdirdi. Gölge* de hararet 39 dur. Kömür tah* mil ve tahliyesi yapan ameleler” den altısı sıcağın tesirile bayılmışı tedavi edilerek — ayıltılmışlardır. Bilhassa şişmanlar sıcaktan çok müteessirdirler. — »4 * Gemlik, (Hususi ) — Şiddetli sıcaklardan bütün leylekler yuva* larında yavrularını bırakıp kaç* mışlardır. Belediye yavru leylek« leri parka toplamış ve beslemiştir. * Tavşanlı ( Hususi ) Şitdetli sı« caklar devam etmektedir. Nefe almak bile güçleşmiştir. Hararet | derecesi 38 dir.— 4 * Malatya ( Hususi ) — Birkaç | gün evvelisine kadar serin giden hıçkıranlar | havalar birdenbire ısınmış, suhu- net derecesi (33)e fırlamıştır. Bir kış serinliğinden birdenbire ce<« hennemi bir hararete tahavvül dağıttı.Dini merasimden sonra şehir | S0ön Bayleca ; aa İAT Tşllak mıhhatini müteessir etmiştir. — * Rasathanenin Tebliğı Istanbul, 28 ( A.A. ) — Sıfır derecel hararete ve deniz seviye- sine — indirilmiş — barometre bi sabah: Sant 7 de 758, 14te 758, derecei hararet saat 7 de 21, l; te 27,7 azamt de::ı:ei hırxğ 27,2 i derecei aret ( ang.i:.;ı'lldızdııı esmiştir. Aram! sür'ati saniyede 8 metreye çık- eei TELLAR ileri sürülüyor. Gerl Çağırılan Sefirin Sözleri Berlin, 28 (A. A.b—- Alman- yanın geri çağrılan Viyanu sefirl M. Rit, Avusturya hâdiselerine hiç lıırık.,ıııdılrım söyliyerek demiş-« tir ki; “— Başvekâleti iIşgal eden | İ asiler beni telefonla çağırdılar. | Fakat hâdiselere karışmak iste- mediğimi söyliyerek reddettim. Fakat asilerin elinde bulunan Nazır M. Fey'in ricası üzerine binanın önüne gittim. Orada b ka Nazırlar da vardı. M. Dolfüs' öldürüldüğünü ve asilerin Alman hududunu geçmek şartile teslim olmak (ılıli#orlnl bana bildirdiler. Bu malümatı sadece bir şahit sıfatile dinledim. Oradan ayrılır« ken kapının oralığından asiler reisine teklifleri hakkında malü- mat aldığımı söyledim ve bu işi sadece Avusturya hükümetinin muvafakati ile ve kan dökmemek için yaptım.,, Fransız Gazetelerinin Müteleası Paris, 28 (A. A.) — Bütün Fransız gazeteleri M. Fon Pape- nin Viyana elçiliğine — tayinini, Almanyanın —Alman - Avusturya ittihadımı eskisi gibi — kuvvetle temin etmek gayesinden ayrılarak | bu işl artık diplomatça başarmak maksadına atfediyorlar. Gazeteler M. Fon Papenin bu iş için biçik | miş bir kaftan olduğunu, çok nazik ve kibar hareketlerle güzel manevralar çevirebileceğini yazı- yorlar. Hükümetimizin Taziyeti Ankara, 28 (A. A.) — Hark ciye Vekili Tevfik Rüştü Bey, Avusturya — Başvekili müleveffa M. Dolfüsün feci bir surette vefatından — dolayı, — Avusturya elçisine Türkiye Hükümeti namına beyanı teziyet etmiş ve Türkiye- nin derin teessürünü bildirmiştir.