5 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

i ; İhracat Meselesi Karşısında .. Memleketin her köşesinde Uzüm yetistiği halde harice taze üzüm ihracatı yapamıyoruz. Halbuki Bulgaristan bu yüzden zengin oluyor. Halkımız, başaramadı- gimiz bu iş hakkında şunları söylüyor1 Reşat Feyzi Bey (Büyükada Fişek- hane 15) — Üzüm Türkiyenin en nefis bir mahsülüdür. Üzümlerimizi ihraç edebilirsek büyük kazanç temin eder. Her sene Avrupaya yaş üzüm ihracı için hazırlanınz. Fakat şimdiye kadar buna muvaffak olamadık, komşumuz Bulgaristan Özüm clsnlerini, çubukla- rını bizden aldığı halde ber sene orta Avrupaya mühim miktarda üzüm ihraç ediyor. Geçen s#ene tam (10,5) milyon kile üzüm satmiş. Yunanistan da (14) milyon kilo Özüm ihraç etmiş. Bizim ihracatımız — kocaman — bir afırdır, * mevsim geldi. Bu sene ihracat yapa- bileceğimiz de şüpheli. Alâkadar teş- kilâtlarımız ve tüccarlarımız - bu işle yakından alâkadar olmalıdırlar. * Hüseyin Avni Bey (Piyerlati cad- desi Cephaneci sokağı 20) — Bu söne Amerika — ve —Avuatralyada üzüm mahsulü pek azmış. İngiltere pazar- ları üzümsüz kalacakmış. Bizim kuru- Üzüm rekoltemizin bu sene çok iyi olduğu söyleniyor. Eğör satmayı bilirsek bağcıların yüzü gülecektir. Ayni zamanda taze Üzüm — ihracını da temin etmeliyiz. Bulgaristan bu İşten pek mübim menfaatler temin ediyor. Biz niçin ihraç edemiyoruz? * Osman Nuri Bey (Muallim Büyük- ada) — Bulgaristan beş senedenberi Orta Avrupaya taze üzüm ihraç edi- yor, 1925 senesinde (2) bin ton üzüm ihraç etmişken her sene bu miktar mütemadiyen artmış ve nihayet ge- çen sene on milyon kiloyu geçmiştir. Bu sene belki (20) milyon olacaktır. Yunanistan da bu işte Bulgaristan- dan geri kalmıyor. Ta Girit adasın- dan üzüm getirterek Avrupaya — satı- yor. Bizimle Bulgaristan ve Yuna- nistan arasında Avrupaya büyük bir mesafe farkı yoktur. Arada yedi se- kiz saatlik bir fark vardır. Muntazam ve seri tren servlaleri yaparsak bu fark ta zail olur. Şu bubranlı zamanda memlekete para sokmak İçin bundan daha faydalı bir teşebbüs olamaz. İkramiye Verilemiyor Fazla tahsilât yapan belediye tahsildar ve memurlarına ikra- miye verilmesi için bir liste ha- zırlaniyordu. Barem kanunu mu- cibince, bu gibi sebeplerle ikra- miye verilemiyeceği anlaşılmıştır. İkramiye alacak memurların liste- sine yüzü mütecaviz isim yazıl- mıştı. Bununla beraber belediye tetkikat yapmaktadır. Bir imkân bulunursa, fazla gayret gösteren memurlar taltif editecektir. sıhhatini - cidden Kat'i Karar Verildi İstanbul Rıhtım Şirketinin Satın Alınması Bir Gün Meselesidir Rıhtım - Şirketinin müdürü M. Kanoş henüz devam satın alinması yapılan müzakereler bir hayli ilerlemiştir. Şirketin hususunda eden temaslara hükümetçe satın alınmasında esas itibarile müsalt bir anlaşma yapılmıştır. Vekillerinin de Aştirâk ettikleri bu temaslardan kat'i ve müsbet neticeler alınmasına İntizar edil- Ancak, Nafia ve Adliye iştirâk etmek üzere Ankaraya gitmiştir. mektedir. Alâkadarlar, satın alınma işinin çok kısa Aldığını! mevsuk malümata göre, Rıhtım Şirketinin| bir zamanda tamamlanacağını söylı irler. Çöpçüler Aylıkları On Beş Liraya İndirildi Son defa çöpçülerin maaşla- rının 15 liraya indirilmesi Üzerine bir kısım tanzifat amelesi beledi- yeye müracaat ederek, kendilerine odacılık, kapıcılık gibi başka hiz- | metler verilmesini istemişler, al- dıkları çöpçü maaşı ile geçine- mediklerini bildirmişlerdi. Çöpçü- ler evvelce 17 lira maaş alırken, şimdi 15 lira almaları, tanzifat amelesini daha müşkül vaziyete düşürmüştür. : Belediye çöpçüleri içinde 12-15 senedir. hizmet edenler vardır. Fakat bu amelenin maaşma zam yapımak imkânı bulunamıyor. 24 Saatin Hâdiseleri Üsküdarda Solakstnan mahal- lesinde oturan sebzeci —Kâmil, Çavuşderesinde — Nurinin - kahve- sinde nargile — ile esrar içerken türmümeşhut — halinde yakalan- mıştır. » Boğazkesen — caddesinde Fransız mektebi — kapısı önüne terkedilmiş 10 günlük bir erkek çocuğu bulunmuş, çocuğun üze- rinde çıkan pusuladan Rum oldu- ğu Aanlaşılarak Rum kilisesine teslim edilmiştir. * Ortaköyde Bahçe soka- ğında oturan şoför Sami efendi bir para meselesinden çıkan kav- a neticesinde avnı evde oturan nınhîıı efendi isminde birivi b- çakla kalçasından yaralamıştır. 34 Mehmet ve Bekir isminde iki kafadar Mahmutpaşada — ha- imal Dervişin 45 lirasını çaldıkla- rtından yakalanmışlardır. Ev. Taşlamış | Uzunçarşıda — oturan — Tahir efendi ismindebiri aynı sokakta oturan kamşusu Remziye hanı- mın camlarını taşla kırdığından yakalanmıştır. *«* Belediye Istanbuldaki mem- ba sularını ayrı ayrı tahlil ettire- sekmiş. Memurlar Bir Şebekenin zi Üzerinde Aldığımız — malümata — göre gümrük ve muhafaza teşkilâtı yeni ve mühim bir kaçakçılık şebekesini meydana çıkarmak Üzeredir. Hariçten memlekete gizli şe- killerde birçok yasak mal ithal ettikleri söylenen bu şebeke hakkında yapılan takibat müsbet neticeler vermek üzeredir. Verilen malümata göre bu şebeke ile alâkadar görülenler bugünlerde yakalanacaklardır. Bilet Parası Ayın 16 sından İtibaren Bir Miktar İnecek Tramvay şirketi ile aktedilen son mukavelenin feshi dolayısile Ücretlerde — yapılacak — teüzilâtın Ağustosun 16 sından itibaren tat- bik sahasına konulması takarrür etmiştir. Azami ücret, vergilerile beraber birinci mevkide 8B,30 kuruş, ikinci mevkide de 6,10 para olacaktır. Kıt'alar nekadar artarsa artsın, fiatlar bu miktarı geçmiyecektir. Bundan başka şirket halktan fazla olarak aldığı bir milyon 200 bin lirayı da üç ay içerisinde iade etmek mecburiyetindedir. Otuzunu Geçkin Olanlar Stajlarını Ikmal eden hukuk mezunlarının tayini, 25 Ağustosta toplanacak olan Adliye encümeni tarafından yapılacaktır. Öğrendi- ğimize göre (30) yaşmı mütecaviz Hukuk merunları adliye kadrosına âlınmıyacaktır. Yalovada Yeni Otel Yalovada inşası mukarrer 150 yataklı büyük otel için lâzimgelen bütün hazırlıklar bitirilmiş, plân ve projeler tamamlanmıştır. -.. Ayni zamanda — halkın aldanmaması için bir çare dü- şünmüş.. HPğüln aj Buz İbtikârı Bazı Satıcılardan Parâ Cezası Alınacak Buzun kilosuna konan narh yüz para olduğu halde birçok semtlerde, bilhassa şehre uzak sayfiye yerlerinde buzun, yine okka hesabından dört kuruşa satıldığı tesbit edilmiştir. Bu gibi Buz bayileri hakkında tahkikat yapılacak, kendilerinden para ce- zası alınacaktır. Bir kunmm buzcu- ların da tartmadan buz verdikleri ve kalıpları küçük küçük parça- lara ayırarak, halka bir kilo diye sattıkları yapılan şikâyet- lerden — anlaşılmıştır. Bu - sıcak havalarda buz ihtikârı yapan bayiler zabıta tarafından takip edilmektedir. Adliye Binasının Ankazı Yanan-Adliye sarayı enkazının kaldırılmasını üzerine alan müte- ahhidin müddeti Eylül içinde bite- cektir. Mül emlâk mi den aldığımız malümata göre, ilk müteahhit enkan başkasına dev- rettiği hakkında Emlâk müdürlü- ğüne resmen müracaat etmediği gibi müddetin uzatılmasını da istememiştir. Müteahhit — enkazı yaktinde kaldıramadığı takdirde Emlâk müdürlüğüne (3 ) bin lira vermesini teahhüt etmiş ve bu parayı da müdürlük — hesabına bankaya yatırmıştır. Bununlabern- ber Milli emlâk müdürlüğü enkaz yerine — mühendislerden — birisini göndererek enkazın önümüzdeki müddet içinde kaldırılıp kaldırıla- mıyacağını tetkik ettirmiştir. Şakalaşırken ... Pangaltıda — oturan — Osman isminde bir aşçınmın — Galatada Şeftali sokağında — dolaşmakta iken yanına yaklaşarak şakalaş- mıya başlayan — Zeynep İsminde bir kadın tarafından B İlirası çalınmıştır. *«* Tahlil raporlarının kopya- sını su şişelerinin Üzerine yazdı- racakmış. - VAr PP N Pazar Ola Hasan B. | Şehrimize Gelen Sovyet Âlimleri Dün şehrimizâ, M. Mesçeninof ve M. Samoniloviç isimlerinde iki Sovyet ülimi gelmiştir. Ayın 18 inde topla- nacak olan dil kurultayına iştirâk etmek üzere gelen bu âlimler, birer tez hazırlamışlardır. Bunlardan M. Samoniloviç Türk- çeyi gayet iyi bildiği için ezerini Türkçe söyliyecektir. M. Samoniloviç dün kendisile gö- rüşen gazetecilere yunları söylemiştir. * — Gazi Mustafa Kemalin reh- berliğinde Türkiyed& vücuda getirilen dil inkılâbında bu kurultayın - tarihi bir rol oynayacağına eminiz. Bu ku- rultay proğramına giren bütün ilmi merailin müzakeresine biz Sovyet bilginleri de iştirâk edeceğil.., Tevfik Rüştü Bey Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey dün Yalovaya gitmiştir. İstanbul Tayyareleri yeniden Üç tayyare almıştır. halkının ianesile alınan bu Tayyare- lere 30 Ağumtos zafer bayramında ad konacaktır. Dükkânlar Kapanma Saatleri Kararı Tatbik Ediliyor Dükkâr ve mağazaların akşamları kapanma saatleri hakkında Dalmi En- €ümen tarafından. verilen karar, bu- günden Itibaren tatbika başlanacak- tır. Yiyecek, içecek maddeler satan dükkân ve mağazalar akşam aat 21 de diğer dükkân ve mağazalar saat 19 da kapanacaktır. Bir Kitap Sergisi Halkevi, buyin 19 unda Galatasa- ray Üsezi bahçesinde bir kitap*sergisl açacaktır. 19 Ağustos Relsicümhur Hz. nin Sırayburnu parkında yenl” harflerle ilk yazı dersi verdikleri güne tesadüf etmaktedir. llk Tedrisat Kadrosu Sıhhi vaziyetleri tetkik edilen muhtelif Anadolu vilâyetlerinden 50 ilk mektöp muallimi İstanbul ilk mek- teplerine tayin edileceklerdir. Maarif müdürü Haydar Bey Salı günü An- karadan şehrimize dönecek, İstanbul Ük tedrisat kadrosu yapılmıya baş- lanacaktır. Deri - Lâüstik Deri - lâstik meselesini tetkik eden komisyon bugün mesaisini bitirecektir. Gürültü Mücadelesi Bugün Başlıyor Gürültü ile mücadele için Dalmt Encümen tarafından — tesbit edilen esaslar bugün ilân: #dilecek bu - hu- sustaki kararlar tatbik sahasına ko- nacaktır. Nakil vasıtaları lüzumasuz yere —düdük çalmıyacak, — satıcılar bağıramıyacaktır. Yalnız sütçüler eke mekçiler ve dondurmacılar çok yük- sek sesle olmamak şartile bağırarak #atış yapacaklardır. Diyor Ki: Hasan Bey — Deseneki azi« xzim, saların da içyüzleri meydana çıkacak ! n