11 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

11 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Borsada Hafta Içinde Neler Oldu? Başlıca ihraç maddelerimizin İ tanbul — piyasasının geçen bir hafta içindeki alışveriş ve — satış vaziyetlerini şu #aatırlarda takip edebileceksiniz. Afyon — Geçen hafta için- de uyuşturucu maddeler İnhisar Idaresi tarafından piyasadan alış talebi olmadığı gibi serbest plya- sada da İşler çok durgun gitmiştir. Tiftik — Baş'ıca tiftik mer- kezlerinden gelen haberlere göre bugünlerde fiatlar oralarda pa- halcadır. Bu sebeple satıcılar nazlı davranıyorlar. Bunun neti- cesl olarak geçen hafta İstanbul piyasasında - tiftik üzerine pek ax muamele yapılmıştır. Birinci nevi Kastamonu malı iki yüz elli balyalık bir parti ki- losu elli sekiz buçuk * kuruştan Ispanyaya ihraç edilmiştir. Ayrıca Ankara deri malı elli beş balya- hk bir partl de kırk Üç kuruştan satılmıştır. Yapağ — Sovyetler tarafım dan Anadolu kaba ve incelerin- den mürekkep üç yüz elli balya- hk bir parti otuz. beş ilâ otuz sekiz kuruş arası satın alınmıştır. Bundan maada yine Sovyet- lerin yeni bir parti için mutabık kalmak üzere oldukları düyül- muştur. Yerli fabrikalar piyasada görülmemiştir. Buğday — Piyasa eski gev- şekliğini muhafaza etmektedir. Samsun limanı vasıtasile gelmekte olan orta Anadolu malları ekstra beyazlar, değirmen teslimi dört kuruş 25 paradan, Haydarpaşa teslimi yüzde 25 çavdarlılar dört kuruş 10 paradan ve yüzde 40 çavdarlılar da 4 kuruştan satıl- mıştır. Arpa — Hariçten talep ol mamıştır. — Satılanlar da ancak yerli ihtiyaç içindir. Ekstra dök- meler üç kuruş 30 para, samsun çuvallı İskele - teslimi 3 kuruş 38 paradır. Fındık — Harice satış olma- mıştır. Elde mevcut stok iki üç bin çuval arası olduğuna göre yeni mahsul zamanına kadar bun- lar da satılarak gelecek seneye mühim bir miktar devredilmiye- ceği mubakkaktır. Fiatlar 56 buçuk kuruştur, Ecnebi Tayyareleri Ve Al- manyanın Bir Kararı Berlin, 10 (A.A.) — Almanya ile Özel hava anlaşması yapma- mış memleketlere ait uçaklar izin almadıkça, Alman toprağı üzerin- de uçamıyacaklardır. OSMANLI BANKASI TÜRK ANONİM ŞİRKETI TESİS TARİRİ: 1883 İSormayesi:10.000,000 İügiliz İirası sır, Kıbra, İrak, Yunanistan'da , Romanya, | tan'da Filyalleri vardır. Her tözlü banka muameleleri yapar Tayyare postaları son yıllar içinde o kadar sıklaştı, o kadar mükemmelleşti ki, mesele Üzerin- de uzun bir tetkik yapan bir arkadaşımızı — Tayyare ile Avrupa kıt'a- sında (12) saat içinde gidilemiye- cek yer yoktur, demektedir. Istanbulda mı bulunuyorsunuz, bize nazaran — Avrupanın en uzak noktası Londra m? Ne çıkar, sabah kahvaltısını evinizde ye- dikten sonra akşam ye- meği için Londrada iste- diğiniz — bir — dostunuza randevu verebilirsiniz. Tayyare sabahleyin Ye- şilköyden saat(4) te kak kadar, (7,30) Bükreşe, (9) da Belgrada, (10,50) de Budapeşteye, —( 12,30 ) da Viyanaya varır. Öğlı yemeğini orada yer, sonra yolunuza de- vam edersiniz. (14,05) de Pragda, (15,30) da (Nürenberg) de, (17) de (Strazburg) da, (19,15)te Paris- te, (21) de (Londra) dasınız. Sa- bahtanberi katettiğiniz. mesafe (3000) — kilometreyi — bulmuştur. * Artık temiz örtülü bir masanın önünde kendi kendinize mükellef bir ziyafet çekmek hakkınızdır, meğer ki, başınız dönmlüş ola da, ziyafete sıcak bir banyoyu müte akıp yumuşak bir yatağı tercih edesiniz! Fakat ben size biraz uzun seyahatlerden bahsettim. Bunun | daha kısası da var: Sabahleyin yatağınızdan kalktınız, kahvaltıyı biraz tehir ederek sadece bir I fincan kahve ıçkıkıııı sonra Bü- Hava Anlaşması İngilizler Başka Şeyler De Düşünüyorlarmış - Londra, 10 (A.LA.) — Ingiliz diplomasi servislerinden batı ha- va yardım —anlaşması yaparken hava teslihatının daraltılması ve süel uçakçılığının kontrolu işini de gözönünde bulundurduğu bildiril. mektedir. SON POSTA Sababhleyin burayı görürsünüz! yükdereden — deniz tayyaresine bindiniz, kahvaltıyı Atinade, öğle yemeğini Italyada yiyebilirsiniz. Akşam yine Istonbula dönmek elinizdedir. Tabit Atinada şöyle bir dolaşarak varsa dostlarınızı görüp konuştuktan sonra ! * Istanbulda bizim bu kadar kolaylıkla yaptığımız şey, Avru- pada iİse mesafenin yakınlığı ve postaların çokluğu dolayısile oto- büse binip şehir içinde dolaşmak kadar basit bir iş haline girmiş- tir. Paristesiniz, saat (14) de tay- yareye bindiniz, saat (15,20) de (Brüksel) & inebilirsiniz. Pariste- siniz. Saat (13,30) da kalktınız. (15) te Londradasınız.. Bu üç şehir arasında bir değil, günde ——— Dünyada Olup Bltonleı- Bahar Geldi. Seyahat Etmek Mi Istiyor- sunuz? Tayyareye Bininiz ! İstanbuldan Sabahleyin Kalkarsanız Öğleden Aı Sonra İtalyaya, Akşam Üzeri Parise Varırsınız ! Avrupa Kıiasmda 12 Saatte Gidilemiyecek Yer Yoktur 2, 3 seyahat yapmak bile müm- kündür. * Şimdi farzedelim, Avrupa kıt- astını aşmak arzusundasınız, bunu Istanbul İle Ankara arasında kü- çük ibir seyahat yaparak — (2) saatte temin etmeniz mümkündür. Fakat daha uzaklara gitmek ister- seniz kalkan muntazam postalar olmadığı İçin arzunuzu yerine getiremezsiniz. Fakat şayet Pariste veya Londrada bulunuyorsanız, ayni gün içinde Afrika toprağına ayak basmanız gayet kolaydır. Tayyare Paristen saat (7,15 ) de havalanır, (15,50)de (Cezair)dedir. Şayet Tunusa gitmek niyetinde iseniz Paristen yine ayni tayyare ile kalkar, Marsilyada inerek bir başkasına biner, yolda Korsikaya da uğradıktan sonra akşam saat (18) de Tunusa varırsınız. * Şimdi işin pratik kısmına gele- lim: Ylo masrafı zannedilebileceği kadar farla değildir. Alfabe sırasile birkaç rakam sayalım: Paristen : Korsika 1575, Afr- ka, 2300, Anvers 360, Amster- dam 494, Berlin 1188, Bruksel 297, Budapeşte — 1990, Bukreş 4032, Kan 1440, Kazablanka 3033, Ko- | penhag 1749, Cenevre 720, Istanbul 4500, Lond- ra 650, Liyon 630, Mos- | | larla kova 2916 franktır. * Farzedelim, — seyahat edeceksiniz, servetçe va- ziyetiniz. bu — saydığımız flatları vermeye müsait. Rahatsız olmaktan korkmayınız. Bazıları tayyarede İnsanın deniz tutmasına uğradığını — söylerler, hakikatta bu gayet nadirdir. Baş- dönmesi ise hiç yoktur. Zira baş- dör mesinl yukarıdan aşağıya inen, veya aşağıdan yukarıya çıkan amudi bir hat Üzerinde kalkıp inme yapar. Halbuki tayyare ze- mine muvazi bir hat Üzerinde uçar, böyle hatlarda da başdön- mesi yoktur. Cörüşler Benito Musolini Belgıratta çıkan Pravda gaze- tesi, İtalyanın diktatörü ve fa- şizm lideri Bay Musolini hakkında bir yazı neşretmiştir. Yoguslav gazetesi diyorki : Musolininin — harici sıyasası dost nedir bilmez ve dahili sıyasa harici sıyasa sahasındaki meyil ve nefretlere tesirde bulunamaz. Musolini sıyasada — ekseriya * bir devlet aynı zamanda hem dost, hem de düşman olabilir. ,, Prensibini tatbik etmektedir, Bir devlete bir yandan yardım eder- ken — diğer taraftan o devletin faaliyetini tahdit etmek, Muzsoli- ninin harici siyasasının başlıca geyelerinden birini teşkil etmek- tedir.. Bunun en iyi misalini Italyanın Almanyaya karşı takip ettiği sıyasada gördük. Italya bir taraftan Almanyanın, Avusturyayı ilhak hususundaki emellerini kır- mağa çalışırken diğer taraftan Almanyanın silâhlanmakta müsavi haklar hususundaki davasını Pa- rise karşı korumaktadır. Musolini bu sıyasanın netice- lerine bir hususi şekil vermemek- tedir. Bunun fsebebi tenkitleri ve memnuniyetsizlikleri mucip olmak korkusudur. Bu sıyasa — usülünü anlamak lâzımdır. Ancak bu an- laşıldıktan sonra İtalyanın Avus- turya ve Macaristan ile ittifakının, Italyanın beynelmilel sıyasası ve vaziyeti mevzuu bahs olduğu anlarda, bir devletler bloku teşkil etmediği görülür. Harice karşı münasebatında Musolini resmt siyasasını kendi şahsile bir göstermemeğe gayret etmektedir. Bunun son misalini Musolininin sarı tehlike hakkın- daki son İhtarı teşkil eder. Bu beyanat “Tokyoda — protestoları mucip oldu ve Musolini ilk nutku ile yaptığı tesirleri uzun beyanal- izaleye çalıştı. Maamafih İlk beyanatının dünya efkârı umus« miyesinde yaptığı tesirler olduk- ları gibi kaldı. Italyanın Akdeniz havzasındaki vaziyeti iyi değildir. - Japon dam- pingi başlayalıdan beri bu vaziyet paha ziyade kötüleşmiştir. Muso- Hini ökonominin bir sıyasa vası- tası olduğu kanaatinde bulundu. gundan İtalya dahili piyasalarını Akdeniz devletlerine açmış bus lunmaktadır. Tabii Italya bu yüze den milli ökonomi ve sanayiden fedakârlıklara , katlanmaktadır. İtalyanın Macaristan ve Avustur- yaya karşı takip ettiği sıyasada da aynl Amillerin tesiri görül- mektedir. Ancak Italyanın böyle sıyasal ökonomi fedakârlıklarında bulunmak bünyesinde yapılmamış olduğu görülüyor. Çünkü Italyr- nın kendine bağlamak istedi; i bu devletler ihtiyaçlarını Japot- yadan tedarik etmektedirler. Pu hâdiselerden sonra İtalya sıya- sası cenubt Avrupa istikametine dönmüştür. Daha bir söz söyliyelim : Streza konferansı büyük hi- diselerin mahsulü olarak - ortay 1 çıkmıştır ; konferans ciddi bi> surette tertip edilmiştir. Verdiği hakiki ve mühim neticeler ise Musolini için bir muvaffakiyet teşkil etmektedir. || Dr. HAFIZ CEMAL ıl Dahiliye Mütehassısı 318, Divanyol : Caumudan mauda hur gün öğleden sonara Telefon 22398 21044