19 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

19 ——— Hergün Hızını Alıncaya Kadar & Niçin Böyle ? B Kaplumbağa Ve Tavşan * Hızını Alıncaya Kadar Bizde halkın kanua ve nizam- lara karşı aldığı çekingen bir Vâziyet var. Kanun ve nizam ilk çıktığı zaman seyre çekilir. Sesini çıkarmaz. Fakat aradan birkaç gün geçti mi kanun ve nizamı unutur, eski bildgi gibi harekete devam eder. Bu hareketini de şu Bözlerle izah eder: Kanun ve bizam hızını alıncaya kadardır. Rüzgâr geçtikten sonra tehlike kalmaz. Bizde hükümet yasaklarının lç beş gün sürmesi, kanun ve nizamların devamlı bir şekilde tatbik edilmemesi, halkta — bu İnancı uyandırmıştır. Tramvaylara asılmayınız, yer- lere tükürmeyiniz, kalabalık yer- lerde seyyar satıcılık etmeyiniz, ve daha birçok bunlara benzer zıııklırın hangisinin bir haftadan 'azla sürdüğünü gördünüz ? * Bu, Niçin böyle oluyor? Niçin bizde kanun ve yasağın hükmü birkaç gündür? Niçin halk bu yasakların ciddiyetine inan- maz ? Çünkü biz kanun ve nizam çıkarırken başka memleketlerde yapılenları kopya etmek hevesine apılıyoruz. Kopya ettiğimiz işin bir ihtiyaca cevap verip vermedi- :l.n'u bizde ne dereceye kadar yat şartlarına uyacağını araştır- Mayız. Sonra da kanun ve yasak ktıktan sonra takip etmeyiz. ani başla kıç arasında bir fikir, en'ayış ve bir — kavrayış birliği yok, Yukarıdakiler iyi dü- #lnüp iyl kanunlar da çıkarsalar, tyl nizamlar da hazırlasalar, ek- rrı)elln tatbika memur olanlar unu anlamıyor. veya takip et- Miyorlar. Onların bu hareketl halkın hükümet yasaklarına karşı olan emniyetini sarsıyor ve yukarıda #öylediğimiz ruhl hâletin husul ülmasına yardun ediyor. 4 * Kaplumbağa Ve Tavşan Fransanin- 100 milyon Türk Hrasına yaptırdığı Normandi va- ru Nevyorktan dönerken yeni bir rekor kırdı. Saatle 30,35 mil Bür'atle yol yaptı. | — Almanların Hamburgla Berlin fBrasında İşliyen buharlı lokomotif Baatte vasatf 150 kilomelre ça- buklukla gidiyor. Yolcu taşıyan tayyareler saatte 400 kilometreyi az buluyorlar. Sabah Istanbuldan kalkan — bir yolcu akşam saat dörtte Londraya Varabiliyor. © Iyi amma bu çabukluk na lçin? Fen bir taraftan mütemadi- fenileri koşarken, sosyal, ökonomik Ve sıyasal şartlar onun gemlerini çekiyor. Gümrükler, kontenjanlar, para ve döviz - kayıtları, fennin 10 santte yapılmasını temin ettiği Yolculuğu üÜç dört güne çıkarıyor. Kaplumbağa ile tavşan hikâ- Wesi, Işte bugünkü medeniyet buh- Fanının asıl sebebi: Fonle ceml- Yet buluşamıyorlar. Yeni Emniyet Müdürleri Emniyet ikinci şube müdür- lüğüne Cemal, Antalya Eminiyet u&dürlnğllıı Kemal Kaya, Ma- latya Emniyet Müdürlüğüne dör- düncü şubeden Ihsan Sabrinin tayinleri onaylanmıştır. Ekonomi EBakanının Ziyafeti Ankara, 18 — Ekonomi Ba- kanı Celâl Bayar yenl çalışma Yılına girilmesi münasebetile bir Bardenpartl vermiştir. Resimli Makale Kral “Oreusus,,, zamanında dümyanin en zengin adamı gayılırdı. O, son Lidia krak idi ve düny için zengin olmanın kâli bulunduğuna hükümdar diğer bir hükümdar tarafından mağlüp edilerek ateşte yakıldı. SON POSTA ada kuvvetli olmak kanidi. — Fakat bu “Frijiya,, kralı Midyas ta allıma düşkündü. Fakat kıtlık geldiği zaman paranın karın doyurmadığını gördü. Zamane zengini parayı deli gibi sarfeder ve sonra sefalet ölür. Para, kullanmak için iyi bir vasıtadır. Fakat para iyi kellanılırsa faydalıdır, yokam bizzat para karın doyurmaz. içinde Vapurda Panik Ol- du. Bayılanlar, De-! nize Atılanlar Vardı Iki gündenberi sabahları lima- | nımızda — sis olmakta, — vapur seferleri intizamını — kaybet- mektedir. Bu yüzden bu sabah bir kazada olmuştur. Saat 6,35 de — Büyükada- dan kalkan Maltepe vapuru sisten yolunu — gşaşırmış, — Fenerbahçe önünde karaya oturmuştur. Halk sandallarla — Fenerbahçeye — çık- mıştır. Vapur oturur oturmaz büyük bir panik başlamış, birçok insan- lar bayılmış, birçok yolcular da cankurtaranlara sarılarak denize atılmışlardır. Vapur fenerin hemen biraz ilersinde karaya oturmuştur. Tek« nesinde yara yoktur, henüz kur- tarılamamıştır. Ölümden Güç Kurtulan Kayıkçı Evvelki gece, bir balıkçı ok dukça korkulu bir. deniz mace- rası geçirmiştir. Pendik civarında oturan ba- lıkçılardan Necati, — küçük bir balık kayığına binmiş ve avlan- mak Üzere Pavli adasına doğru yelken açmıştır. Necati, sahilden — bir hayli açıldıktan sonra, hava birdenbire değişmiş ve sert bir Tüzgür de- SON TELGRAF HABERLERİ Maltepe Vapuru Fenerbahçe nünde Karaya Oturdu — Atatürk Kızılay Merkezinde Ankara, 18 ÇA.A.) — Camar Atatürk, bugün saat T8 de Kızılay genel merkezini ziyaret etmiştir. Atatürk, merkezde cemipet baş- kanı doktar Refik Saydam tarafın- dan karşılanarak merkez binasını germiş ve bir saatten fazla kalarak cemiyetin çalışması ve diğer işler hakkında izahat almışlardır. Ankara 18 — Tarım Bakan- lığı memleketin kuraklık vaziyeti hakkındaki tetkiklerini bitirmiştir. Memlekette kıtlık - tehlikesi yok- tur. Yağmur yağmasa bile mah- sul zarar görmiyecektir. Çünkü kemale ermiş, yağmur ihtiyacından kurtulmuştur. Vaziyet normaldir. Adana ve Trakyada bolluk vardır. Yalnız sahillere ve orta Anadoluda yağmur yağma- mıştır. Burada da yüzde elli mahsul alınacaktır. “Yâni buralarda bolb- lok olmiyacağı gibi kıtlık ta ol- mıyacaktır. Buğday fiatlarındaki yükseliş normal haddi geçince hükümet elindeki buğdayı plya- saya vererek müdahale edecek- tir. Bugünkü yükseliş normaldir ve köylünün İlehinedir. Haliçte Tersane Yapılması İçin Müracaatlar Haliç tersanelerinin ıslâhı, tersane tesisi ve Türkiyede :ı: yapılması için evvelce müracaat -eden Holandalı firmadan başka biri Fransız, diğeri Alman olmak özere iki firma daba ayrı ayrı teklifler yapmışlardır. Teklifler tetkik edilmektedir. Alman firma- sının direktörü konuşulmak üÜzere Ankaraya çağırılmıştır. Kıtlık Tehlikesi Yoktur Adanada, Trakya-(477,240 Kişi da Bolluk Var. Fiat Ziraat Bankasına Yükselmiyecektir /20 Milyon Borçlu Ankara 18 — Çiftçi borçla- rının 14 senede yüzde 3 faizle ve 15 taksitte ödenmesi hakkındaki kanunla Devlet her yıl için çiftçi lehine bir milyon Jiralık bir feda- kârlık yapmıştır. Taksite bağlar nacak çiftçi borcu 20 milyon lira kadardır. Borçlular da — 411,240 kişidir. Tramvay Şirketi Parayı Veriyor Ankara, 18 — Bayındırlık Ba- kanlığı ile Tramvay Şirketi ara- sındaki anlaşmalar müsbet neti- ceye varmaktadır. Anlaşma bugün imzalanacaktır. Şirket istenilen parayı vermeye razı olmuştur. ( Devamı 11 incl yüzde | Kanuanları ve nizamları hükümet etmesi belediyen! ktir. a ve lyatrolar ahşı tiyatrosu slşaptır. ler, eski ahşap saraylardır. Bu nizamların tutulabilmesi halk tarafından — yapılabil- mesi için evvelâ bükümet ve belediyenin onlara Tiayet Mektepler ahşap olamaz. Hakat birçok reami mektlep- İSTER İNAN ISTER INANMA! ve belediye yapar. Fakat ap olamaz. — Fakat Yeni yapılan binaların hepainde korunmak — için bir gaz mahzeni yapmak — mecburidir. asıl tayyare büctmuna uğrayacak dairelerden hiçbirinde gaz mahzeni yoktur. Bu misüllerin yüzlercesini hepimiz hergün görürüz. zehirli gazlardan olan resmi Resmi makamların kanun ve nizamlarına kendileri riayet Terinv, etmedikçe, bulkı kat'iyetle riayete mecbur edebilecek- 1İSTER İNAN İSTER İNANMA! KA a aa ea a D L a Ai r a aa la Sayfa 3 Sözün Kısın İlk Büyük Adım Serr Bir gazete, bu yıl Istanbula 100,000 seyyah geleceğini haber verdikten sonra ilâve — ediyor: Geçen yıl 81,194 seyah ye'miş ve 7,036,361 lira bırakmış. Gazetenin böyle mil: on hane- sinden âhat hanesine kadar, sey- yahların cebinden çıkan paranın mufassal hesabım hangi mükem- mel ve Avrepal istatistik büro- muzdan ıldı'ını bilmiyoram. Bu rakamları doğru farzederek br hesap ta ben yaptım, seyyahların adam başına bize seksen altı lira bıraktıklarını anladım. Bir kısmı gümrük hamalları, bir kısmı da sahte antikacılarla dilenciler tarafından kapışılan bu paranın geri kalan miktarile bir seyyahın — İstanbulda — oturması, yaşaması, eğlenmesi, şehrimirin ucuzluğunu gösterir, değil mi ? Hayır! Tersine, o seyyahın Istanbulda yaşayacak ve eğlena cek yer bulamadığını, sadece, bır iki müze ile cami ve mesre ger- dikten sonra otelde oturmanın sıkıntısından — patlayarak — çıkıp gittiğini ispat eder. Çünki, seyyah, yanılıp ta Be- yoğlunun külüstür olduğu kadar- da pahah — barlarından - birine girse de birkaç şişe şarap içse verecoği para bir kalemde sekzen altı lirayı geçer. Büyükadada her gün araba ile gezmek ve içkisile tatlısile, tuzlusile mufassalca ye- mek yimek gibi — seyahatin en tabil şartları içinde yaşamak şar- tile de bu para çabucak suyunu çeker, Şebrin bu çok pahalı say- fiyelerile o yüzde bin sekizyüz ihtikâr yapan külüstür barlarından ve birkaç sinemadan başka- gidl- lecek yeri yoktur. En küçük bir Alman —köyünde — daba çok eğlence — bulacağınız. mu- hakkaktır. Onun için bu 86 rakamı İstanbulün — ucuzluğunu değil, boguntuya uğramadan ya- şanacak ve eğlenecek yeri olma- dığı için, yalnız birkaç gün man- zaralarına teyemmüm bedeli ola- rak, badden aşırı pahalılığını is- bat eder. Paris gibi bir tek Amerikal- nın cebinden gecede bin dolar çeken şehirlerin yanında bizin seksen altı llramız pek hazin bir rakamdır. Yaltız. buraya çok seyyah gelmesine değil, çok para bırakmalarına da * çalıştığımızı gösteren bir emmare olmadığına esefleniyordum. Fakat Belediye ekonomi müdürü, pek değerli, enerjik ve zeki Âsım Süreyyanın mzino, bar ilâ... tarifelerini yüz- 30, 40, 50 indirdiğini gazete- lerde görünce — turizm adımla- rından birini atmış olduğumuzu sevinçle öğrendim. Likör Fiatları Ucuzluyor Tahisarlar idaresi | ağustostan itibaren 300 ve 350 kuruşluk likörleri - 223, 200 ve 170 kuruşluk likörleri 123, 85 - 90 kuruşluk likörleri S8, 225 ku- ruşluk Kikörleri 183, 125 kuruş- lukları 103, 65 — kuruşlukları 50 kuruşa satacaktır. Rakı ve şarap fiatları indirilmeyecektir, Bira fiatları için de henüz birşey yoktur. Posta Acentelikleri Ankara 18 — Yeni ros'a ve telgraf teşki'âtı kanun lây.bası da kamulay — encümelinin — yaptığı ükâüklere göre umum müdür- lük istediği yerkkrde muayyen posta işlerini yapacak — aidathı acentelikler ihdas edebilecektir.