19 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

19 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Mektebe Gireceksiniz ? Yüksek Ziraat Enstitüsü Bu sene yüksek ziraat ensti- tüsünün baytar, ziraat ve orman fakültelerine meccani ve leyll ve Gcretli leyli ve nehari —erkek ve kız talebe alınacaktır. Kayıt ve kabul şartları şunlardır: Türk tebasından, lise baka- loryasını vermiş bulunmak, leyli olacak — talebenin yaşı 17 den aşağı, 25ten yukarı olmamak, tamlssıhha olmak, hüsünühal sa- hibi bulunmak. Enstitüye — girmek isteyenler yukardaki vesikalarla birlikte 6 fotoğraflarını bir istida ile doğ- ruca ankarada yüksek Ziraat enstitüsü — rektörlüğüne gönder- melidir. Müracaat zamamı temmuz İ0dan eylül 10 a kadardır. Vaktinde tam evrakile müracaat etmiş olanlar arasından kabul edilecek talebe diploma derecetine ve müracaat tarihlerine göre ayrılır. Ziraat, baytar, 'orman faklil- telerine alınacak talebeler tabil ilimler fakültesinin 1, 2, 3üncü #ömestrlerinde mevcut dersleri de takibe mecburdurlar. Ziraat fa- kültesine alınacak talebe Anka- rada Gazl orman çiftilğinde 15 ay staj göreceklerdir. Talebeye bu staj müddetince yemek ve elbise masrafları karşılığı 30 lira aylık verilir. Harcirah verilemez. Ücretli leyli talebenin Ücreti 3 taksitte Gdenmek — Üzere 275 liradır. Orta Orman Mektebi Mektep Büyükderededir. Mt- racaatlar 15 Ağustostan 15 Ey- Küle kadar. Mektebe girmek için gu şartları haiz olmak lAzımdır: Türkiye Cümhurlyeti tebeasın- dan olmak, Ortamektep mezunu olmak, yaşı 20 den yukarı olma- mak, sıhhi vaziyeti dil, göz, kw- laklarında ârıza olmamak, hay- vana binmiye, yürüyüp gezmiye vücudü mütehammil ve müsait olmak, tam teşkilâtlı hastahane- lerden iyi sıhhat raporu almak, hüsnühal sahibi bulunmak. Mektebe — girmek — İstiyenler, Istanbul Büyükderede Yüksek Orman mektebi rektörlüğüne ya- zacakları Istidaya hüviyet cüzdanı, Ortamektep şahadetnamesi, sıh- hat ve aşı raporlarını, polis veya belediyeo mazbatası ve üç adet fotoğraf — iliştirerek göndermeli- dirler. Vaktinde tam evrakla mü- racaat etmiş olanlardan şahadet- nameleri pek iyi ve iyi olanlar müracaat tarihi sırasile ayrılırlar. Müracaat fazla olduğu taktirde tahsiline fasıla vermemiş olan ve riyaziye dereceleri iyi olanlar ter cih edilir. Ayrıca talebenin bir taahhüt senedi vermesi lâzımdır. Mektepçi Son Posta ILÂN FİAYLARI Ü Gazetenin erar garısile dir sütanan İkl satırı bir (santim) sayıtır. — Bsen Sayfasına göre bir santi- min ildn fiatı şanlardır: santimde — vasati vardır. 3 — Bir (8) kelime 4— İnce ve kalın yazılar tatacakları — yera sanlimle ölçülür. göre ——— Dünyada Olup Bitenler -— - SON POSTA Avrupalılar Irkdaşlarının Hayatlarına Karşı Nasıl Besliyorlar ? ilgi Birkaç gün önce Londrada basilan “Deyli Moyl,, gazetesinde Mısırın * Hartom,, — şehrindeki aytarından (muhabirinden) gelmiş beş on satırlık kısa bir telgraf çıktı. Bu telgrafta: “ Sudanın şimalinde adı belli olmıyan issız bir yerda dört tane ceset bulunmuştur. Bunların ceplerinden — çıkan kâğıtlardan Audrik, Eudier, Marten, Gergult adlarıni taşıyanları dört Fransızın, müstamere memuru oldukları ve susuzluktan, — yorgunluktan, gü- neş çarpmasından öldükleri am laşılmıştır. d Öyk sanılıyor. ki, — bunlar etomobil ile yolculuğa çıkmışlar, yolda otomobillerini sakatlayarak bırakmışlar, yaya olarak Nil kı- yısını bulmaya çalmışlar ve yolda düşüp kalmışlardır.,, * Sudanın adı belli olmıyan bir yerinde olup biten facianın, 24 #aat gib? kısa bir zaman içinde, Avrupadakiler için tamamen ay- dınlanmış bir duruma geldiğini söyliyecek olursak inanır mısınız? Bununla beraber gerçek böyledir. Bakınız nasıl: Bu telğraf Ingiliz gazetelerinde çıkınca, Franmz sefareti derhal ilgilenerek hâdiseyi Fransa harici- ye bakanlığına bildirmiş, Fransız bakanlığı — Mısırdaki Fransız sefaretine — telgraflamış, — sefaret Mısır memurlarile konuşmuş, e- de bulunan bilgileri toplamış, Pa- rise telgrafla yollamış, orada da Fransız bakanlığı bir tebliğ ya- zarak gazetelere vermiştir. Hâdisenin resmi dairelere do- kunan tarafı budur, fakat mesele ile yalnız bükümetin — ilginlendiği sanılmasın. Fransız gazeteleri de faclaya Fransız hükümeti derece- sinde, belki daha fazla ehemmi- yet vermişler. Mısırdaki aytarla- rından sormuşlar, derhal cevap almışlar ve öğrendiklerini ilk telgrafın basıldığı nüshadan 24 saat sonra çıkan nüshalarına yazmışlardır. * Facıanin tafsilAtına gelince: Bu dört genç Parlsta m merelere memur yetiştiren Yüksek —mektepten — çıkmışlar, askerliklerini yapmışlar, sonra me- muür namzedi olarak (Dakar) a yollanmışlar ve orada bir yıl ça- lışmışlardır. Facla bu gençlerin yıllık ta- H0 mezuüniveti aldıkları zaman vukun gelmiştir. Filhakika bu gençler Dakarda küçük bir oto- mobil satın almışlar, buna bine- rek bütün Afrikayı — geçtik- ten sonra, Nil — sahiline — gel- mişler, (orada — Mısır, Suriya, Anadolu, Istanbul, Balkanlar yolu ile Fransaya gitmek arzusu ile şimale doğru yol almışlar. Fakat çöl ortasında yollarını kaybet- mişler, Üstelik otomobilleri de kırılınca, fena bir vaziyete düş- müşlerdir. Otomobil, keşfe çıkan bir İngiliz tayyaresi tarafından, geşetlerin bulunduğu yerden 90 Martin ile Audrik memuriyete geçmeden Önce askerliklerini yaptıkları mırada kilometre aşağıda — görülmüştür. Tahmin edilen şey şudur: Otomobil kırılınca, — gençler yanlarında yiyecek ve içecek ne varsa alarak yola koyulmuşlar. Fakat 60 dereceyi geçen hararetin altında çok geçmeden bunalmışlar ve cansız olarak yere düşmüşlerdir. Gerçeğe Yaklaşan Bir Tahmin Kahiredeki otomobil kulübü başkanı Fransız gazetelerinin ay- tarlarına demiştir ki: — Faclanın nasıl — olduğunu, ölenlerin yanlarında imiş gibi tah- min edebilirim. Bu dört genç ellerindeki pusulaya rağmen oto- mobil ile mütereddit bir vaziyette yola devam etmişler, derken kum üzerinde otomobil ve deve izleri Amerikada Haydutluklar görmüşler, biraz ferahlamışlar, fakat o anda da otomobilleri kırı- hnca, kâarşılarında ölümün belir- diğini görmüşlerdir. Bununla be- raber cesaretlerini bırakmamışlar, pusuladan imdat bekleyerek yola koyulmuşlar, çok geçmeden bu- nalmışlar ve bissetmeden ölmüş- lerdir. Ihtizar bhalleri pek kısa #Ürmüştür. Size bir daha söyliyeyim: Vaka çölde deve ve bazen oto- mobil izleri bulunabilir. Fakat bunlara bakarak çölün kolaylıkla geçilebileceği sanılmamalıdır. Bu, her şeyden önce bazı Almanların yaptıkları gibi, pek muntazam ve tam vasıtalara malik olmaya mü- tevakkıftır. Bir Çete, Birçok Zengınlere Tehdit Mektupları Gönderdi, Para İstiyor Amörikan polisi, haydutlara karşı talim yapıyor Havana, 18 (A. A.) — Bir müddet — evvel! burada — gizli bir eşkiya çetesi türemiş ve bazı milyonerleri fidyei necat muka- bilinde dağa kaldırmıştı. Bir müddettonberi — faaliyeti görülk- meyen bu çete son günlerde tek- rar işe başlamıştır. Haydutlar son 48 saat zarfında Kübanın en ileri gelen zenginlerinden Üç ta- nesine tehdit mektupları gön- dermişler ve mühim miktarda paralar istemişlerdir. Bununla da iktifa etmeyen bu zorbalar Ma- dam Svelt isminde xzengin bir Amerikalı kadını — güpegündüz kaçırmaya da teşebbils etmişlerse de muvaffak olamamışlardır. Hükümet bu çeteyi Kübanın eski Iç işler Bakanı ve ayni zamanda (Genç Kübalılar) ismin- deki müfrit partinin reisi olan ve goçınlırdc askerlerle çarpıştığı ir sırada olan (Giterasjın arka- daşlarının kurduğundan — şüphe Aetmektedirler. —— Dr. A. KUTiEL Karaköy Topçular caddesi No. 33 ! (Hazran 19 ba aa İ Kadın Ve Sosyalizm Yazan ! Ogunt Bebel Türkçeye çeviren: Sabiha Zekeriyt Çıkaran: Bugdn ve yarın külliyatındak Fintı; 7 Lire Bu kitap, Uluslar aran — kas dınlar — kongresinin — Istanbulda toplandığı gün çıkarılmış olsaydı, çok iyl olacaktı. Çünkü bu eser, kadınlar kon- gresinin konuştuğu ve halline çalıştığı meselelerin kepsini ei derin salâhiyetle tetkik eden ve onların hal suretlerini gösteren pek kıymetli bir kitaptır. Ogust Bebel, meşhur - blr sosyalistti. Bu eseri de, bütün dünya dillerine çevrilmiş, kadın meselesini — bütün — teferruatile didik didik eden biricik eserdir, Bebel kadımnı ta ilk cemiyet- ten alır, devrimize kadar getirir. Her cemiyette tuttuğu mevkil anlatır. Kadım ne vakitler hâ- kimdi, hangi cemiyetlerde ve bangi şartlar altında esir oldu? Alle nasıl başladı, nasıl ser- pilip büyüdü? Kadın aile içinde ne roller oynadı? Aşirette kadın, dere beylikte kadın, Kapitalist cemiyette kas dın. Her birinde hakları ne idi, buna karşılık ne vazifeleri vardı? Fuhş ne vakit ve nasıl başla- dı? Beyax kadın ticareti nedir? Nerelerde ve nasıl yapılır? Hulâsa kadını ve geçmişte, halde, gelecekte tanımak ve an” lamak isterseniz, Bebelin bu kk tabından daha kıiymetli bir eser bulamazamız. Bu kıymetine bina- | endir ki bütün dünya dillerine çevrilmiştir. Hem sosyalistler, hemi sosyalist olmıyaflar için kadıl işlerinde müracaat edilebilecek biricik eser olarak tanınmıştır. Kitabın tezi, kadının kapitas Iat cemiyette masıl esir vaziyete düştüğünü izahtır. Bebele göre kadının köleliği mülkiyetle bera* ber başlamıştır. Mülkiyet olmr yan toplantılarda kadını cemiye* tin başında hâkim olarak görü: yoruz. Fakat mülkiyetle berabaelf Patrlarkal ailenin teessüt ettiğine şahit oluyoruz. Bu alle — sistemile beraber kadının da mevkiini kay* bederek köleliğe düştüğünü gö" rüyoruz. Kitap Iki kısımdan mürekkep" tir. Birinci kismı kadın meseler | sine hasredilmiştir. İkinci — kismi sosyalizmin izahına tahsis edik | miştir. Bu kısma ait malümat bi | raz eskimiştir. Fakat birinci kısır" hâlâ tazeliğini muhafaza etmel tedir. Esver ilmi kıymeti haliz olduğ için ağır değildir, çünkü bundal evvelki tercümelerinde olduğu bi, Sabiha Zekeriya bu kita! da Türkçeye çevirirken dilin St deliğine çok dikkat etmiştir. deröceki, eserde tercüme kokusü kalmamıştır. Okurken doğrudafi doğruya Türkçe yazılmış bir okuyor sanırsınız, Bu eserin tercümesi, Kültür kütüphanemize bir eser kazali” dirmiştir. — | —0 oei amrmeee ! DOYÇE ORİENT. BANK Dresdner Bank Şuboesi Merkezi: Berlin Tarklyıdıl(! ıulelı-r! Gılııı * Istanbul - izmir Döposu: İst, 1ütün Gümrüğü * Her türlü banka işi *