26 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

26 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

SON POSTA Madencılıgımız Zengınleşıyor Yeni Kanunlar Geniş Çalış- ma Yolları Açacak Her Yanda Maden Araştırmaları Yapılacak Kamutayın son kabul ettik- leri kanunlar arasında, yurdun meden ve madencilik bakımla- yıtıdan — zenginleşmesini — temin edecek olanlar da vardır. Bunları 1 — Etibank, 2 — Maden tetkik ve arama Ecstitlsü, 3 — Elektrik işleri etüt Idaresi, Teşkiline ait kanunlardır. Bu kanunların ulusal servetlerimizden faydalanma yolunda biribirini ta- mamlıyan özel değerlerini gözden geçirmek yerinde bir iş olur. Filhakika, 20 milyon liralık itibari bir sermaye ile kurulmak üzere bulunan Etibank, memleke- timizdeki madenlerin aranması, değerlerinin — tesbitl ve bunların işletilmesi gibi işlerde “ maden telkik ve arama enstitüsü ,, İle ilgili bulunduğu gibi su, linyit ve taşkömürü gibi tabil kuvvet kay- naklaırından istifade ederek yur- dumuzun muhtelif yerlerinde elek- trik — santralları kurmak — ve bunlarla — şehir ve köylerimizi aydmlatmak, endüstüsi ve maden mıntakalarının muhtaç olduklarını elektrik enerjisini temin etmek gibi işleri tahakkuk ettirmek ba- kımından da “elektrik işleri etüd idaresi ile ilgili bulunmaktadır. Çünkü, maden — cevhberleri, taşocağı maddeleri, madeni ham maddelerle maden malzamesl ak mak ve satmak ve bunların alım ve satımına tavassut etmek, Bütüm ve petrol ve tabit müş- takları için iptidat istikşaf ve taharri — ruhsatnameleri, maden taharri ruhsatnameleri veya bun- Tarın hisselerini İstihaal veya te- ferruğ etmek ve elde edeceği bu gibi hakları başkalarına dev- reylemek, Maden imtiyazları, — maden ocağı İmâl 've ruhcat tezkereleri, taşocağı ruhsatnameleri veya bume ların hisselerini istihsal ve tefar- rüğ etmek ve elde edeceği bu gibi hakları başkalarına devr veya icar etmek. Elektrik istihsal, nakil ve tevzi imtiyazları almak ve işletmek, elektrik santralları kurmak, hat- ları yapmak, elektrik enerjisini dağıtmak, banlarla alâkası olan har — türlü işlerle uğraşmak, her nevi — elektrik malzemesi âlâtı veya —makinesi imal edebilecek fabrikalar kurmak ve elektrik malzemesi âlâtı ve makineleri alım satımını yapmak. Başlı başına veya başkalarile birlikte yukarda yazılı işleri gö- recek ticari teşekkü'ler kurmak, memleket içinde ve dışında ku- rulmuş olan bu gibi teşekküllere iştirak etmek ve her nevi banka işlerile uğraşacak olan elibanık. Naden tetkik ve arama ens- titüsünün, Herhangi bir sahada maden Cevherleri veya taşocağı madde- leri için yapmış olduğu ameliyat | netcesinde elverişli güreceği ma- den veya taşccaklariyle. Elektr.k etüt dalresinin, ken- disine — bıirakılmış işler izerinde Erganlı bakır madenlerinde: Yukarda maden kulübesinden bir köşe, aşağ- dada kuyular dışındaki faaliyeti görüyorsunuz hazırlayacağı projeler Ekonoml Bakanlığınca tetkik ve tatbiki tasvip edilerek kendisine tevdi ediliği takdirde bunları tahakkuk ettirmeğe mecburdur. Etibank, yapacağı bu işlerin herbiri için kendisine bağlı ve mahdut mesuliyetli şahst hükmiye- H balz müsseseler kurabilecektir. Maden tetkik ve arama eni- titüsüne gelince | Bu enstitâ — memleketimizde işlemeğe elverişli maden ve taş ocağı sahalarını arama ve halen işletilmekte olanları daha faydalı bir surette işletilmelerinin nelere bağlı olduğunu araştırmıya, fenni ve jeolojik tetkikler, — kimyevi tahlil ve fenni tecrübeler yapma, harita alma, plân, mürtesem mak- talar ıımılıı. pfoiı. fen- Abons bedeli gııüı. rıı — â Golen evrak geri verilmes. | Mânlardan ııııık 'ullyot alınmaz. | Cevap için mekti ra VÖ0 bu a> İi © “Pl;n 9 buruşlak AAA | et sdilmektedir. | bir maddesile ni raporlar — rantaplite — he- sapları tanzim gibi teknik İşleri- le uğraşacak ve bu işleri ekonoml bakanının müsaadeslle başkaları hesabına da yapacaktır, Elektirik İşleri etüt idaresi ise, Bu idare de memlekette mev- cut su kuvvetleri ve salr enerji menbalarını tetkik ederek elek- trik Istihsalini en elverişli olanları tesbit etmek, gehir ve kasabalar- la, fabrikalara, mndenlere, ve demiryollarına ve çiftliklere lâzım olan elektrik enerjisini ekonomik bir surette temin edecek etütler ve rantabilite hesapları yapmak müş- takbel Hsanayi proğramlarındaki elektrikleştirme kısımlarını hazır- lamak memlokette movcut elektrik istibsal ve tevzi kurumlarının mum tazam İstatlstiklerini yapmak, elek- trik santırallarını maliyet ve satış hesaplarını tetkik stmek — ve bunların rasyonel ve — verimli çakış — çalışmadıklarını — kontrol etmek, ileri deki büu — gibi kurumların verimliklerile mukayese eylemek ve santrallarımızın verimini artır- mak için hükümetçe alınacak çareleri araştırmak - İşlerile uğra- şacaktır. Etibank, —maden tetkik ve arama enetitüsiyle elektrik Işleri etild Idareleri devlet mücssesele- rine, Sümer, Ziraat, Emlâk ve Eytam Bankaları gibi milliğ mü- esseselere mahsus haklar ve İm- tiyazlardan İstifade etmek hak- kını hâiz bulunmaktadır. Her üç milessesenin umum! heyetleri Kamutayın bütçe eko- nomi ve Divam Muhasebat ko- misyonları — Üyelerile Başbakan- lıktan gönderilecek üç murahhas- tan teşekkül edecektir. Maden tetkik ve arama eneti- tüsünün kurulmasıca ait kanunun petrol ve altın arama ve işletme idaresi teşkill bakkındaki — kanun — hükümleri Çok Korkunç Bır Gün —.. Hariran 26 ün İstanbulda Yedi Ye- re Yıldırım Düştü Bazı Evleri De Yağmur Selleri Bastı Istanbul dün fırtınalı, yağ- murlu, sağnaklı ve yıldırımlı bir gün geçirdi. Ve — Istanbullular baylı korktular. Evvelki gün hava kapanmış, bir yağmur sıkıntısı kendini göstermeğe başlamıştı. Fakat dün gece yarısına kader yağmur yağmadı, bilâkls sıkıntı da arttı. Gece yarısından sonra lee hafif bir yağmur, İstanbul sokaklarını nemlendirdi. Dün sa- bah ise saat onda, ansızın bar- daktan boşanırcasına şiddetli bir yağmur kendini gösterdi ve bu yağmur ile beraber de biribiri arkası sıra yüzden fazla gök gü- rültüsü işitildi. Gök gürültüleri arada bir yıldırım çatırtıları ha- linde İşitilyor ve zihinleri korku kaplıyordu, Saat on ikiye doğru yağmur ve şimşek durdu, fakat yıldırım düştüğü hakkındaki kor- kulu tehminler de maalesef doğru Mubarrirlerimiz dün nerelere yildirim düştüğünü tehkik ettiler ve şunları Öğrendiler: 1 — Topkapı saray müzesinin otomatik yangın söndürme alet- leri, yıldırım İsabetile harekete geçmiş, ziller çalmıya başlamıştır. 2 — Üsküdarda Hakimiyetl- milliye caddesinde mütekalt Ragı- bın evinin bahçesindeki selvi ağar gına düşen yıldırm, oradan eve geçmiş, elektrik tellerini yakmış, merdivenleri — zedelemiş, — sonra evin önündeki olektrik direğine de tesir ederek - tellerin takıldığı fincanları kırmıştır. 3 — Büyükderede Yunus ata sokağında Hamdinin evine de yıldırım İsabet etmiş, konsol üze- rindeki aynayı parçalamış, evde misafir olan sekir yaşındaki Nalli de bacağından yaralamıştır. 4 — Nuruosmmaniye camli av- lusundaki büyük ağaçlardan biri de yıldırım İsabetile kısmen par- çalanmış ve yanmıştır. "Tatş Resmi Gazete Tüörkiye ile Almanya arasında yapılan İkinci ticaret anlaşmasının metni Resmi gazetede çıkmıştır,. Resmi gazeter Sayı 80Y0, tarih 17/6/985, kanun No. 2775 * Ordu Dahlit Hizmet Kanunu Ordu dahilt hlzmet kanunu metni Resmi gazetöde meşredilmiştir. Resmi gazeter Sayı 3031, tarih 18/0/938, kanun No. 2771 » Adalet Divanına Müteoallik Kanun Beynelmilel daimi adalet divanina müteallik bazı metinlere iltihâakımiz hakkındaki kanun çıkmıştır. Resmi gazetes Sayı 90$2, tarih 19/6/935, kanun No. 7774 * Tekalit Kanunu, Evkaf Avukat- larına Dair Askert ve mülki tekaüt kanunu- nun 67inci maddesine bir — fıkra ilâvesi hakkındakl kanun, — Evkaf umum — müdürlüğünee — kullanılacak ayukatlara dair kanun, Türkiye - Yuguslavya Alfyon anlaşmasına dalr kanun çıkmıştır. Resmt gazete; Sayı 3085, tarih ” #a . - y İ memleketler- | Türk - Alman Ticaret Anlaşması —— —————” —— Türk - FM G KA Galatada yıldırım isabet eden Turan apartımamı 5 — Cağaloğlunda — lstanbul Hscal karşısındaki — Çiftesaraylar sokağında Ahmedin evinin bahçe duvarı da yıldırım İsabetile kıs- men yıkılmış ve bir ağaç da yaralanmıştır. 6 — Dün bir yıldırım da Ka- dıköyünde Sökütlüçeşmede abşap bir eve girmiş, bir odayı çökert« 7 — Galatada Yanıkkapıda Turan apartımanına da bir yıdırım düşmüş, taraçadaki tuğlaları par- çalamış, terkos borusunu da de- lerek toprağa geçmiştir. Bu apart- mana yıldırım düştüğü —sırada kapicı Naxzım korkusundan bayıl- muş, sonra ayıltılmıştır. 8 — Dünkü şiddetli gök gü- rültüsü esnasında Sıhhat Müdür- lüğü binasında da birkaç cam kırılmıştır. 9 — Ve dünkü şiddetli yağı murun tesirile şehrin birçok yer- lerinde seller tüşmış, alçak' yer- lerde bazı evleri su basmıştır. Tekirdağında Sevinç Tekirdağı, 25 (A.LA.) — Ayı lardanberi süren kuraklık bugünkü bol yağmurlarla ortadan kalkmış- tır. Çiftçi sevinç içindedir. Kanzuk eczansal ınüıtahıuıınndn. KREM BALSAMİN Cildt ve gayani itimat elli venelik Nı Rçlıılllk kremidir. Bir defa M BALSAMIN) kullanan başka kraem kullanmaz. ZİJ6/93S, kanun No. 2788, X789, 2791 * İngiliz Ticaret Anlaşması Türkiye lle İagiltere ilcaret ve tediyata —dair — anlaşma — metinleri çıkmıştır. Resmi garete; Sayı 3030, tarih 24/6/935, kanumn Ne. 2807