27 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

27 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

27 Haziran » Her hakkı mahfuzdur. OSMANLI SALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) Yazan: Ziya Şakir SON POSTA No 67 27/6/85 İttihatçılar Hakkındaki Divanı Harp Kararı Dikkate Şayandı... 1335 senesi Nisanının 27 İnci Pazartesi günü tam saat 1,50 de başlıyan bu tarihi muhakemeye, Ferik Nazım Paşa riyaset ediyor; aza mevkilerinde Liva Zeki, Liva Mustafa, Liva Ali Nazım Paşalar- la miralay Recep Ferdi B Müddelumum! mevkilade de Mus- tafa Nazım Bey bulunuyordu. Bu beyetin karşısında va maznun &- ralarında da şu zatlar oturuyordu: Esbak sadrazam, Prens Sait Halim Paşa. Esbak Dahiliye nazırlarından ve mob'usan meclisi relsl Halil Bey. Esbak hariciye nazırı Nesimi Esbak Adliye nazırı, Şürayı Devlet reisi, meclisi Ayan azasin- dan Ibrahim Boy. Ittihat - terakki fırkası merkezi umumi dan (küçük) Talât Bey. Morkez umum! azasından Rıza cemiyeti — ve azalarıne Bey. Fırka kâtibi umumlsti, Mithat Şikrü Bey. Merkezlamumi azasından Ziya Gökalp Bey. Merkeziumumi azasından Es- bak iaşe nazırı (Kara) Kemal B. Esbak Maarif nazırı Şükrü B. Istanbul Merkez kumandanı miralay Cavat Bey. Çanakkale meb'usu ve teşkk Mitı mahsusaya memur Atıf Bey, Bu zevat, vicahen muhakeme edileceklerdi. Ayni zamanda (hâ- li firarda bulunan) şu zevat hak- kında da, giyaben muhakeme ce- reyan edecekti! Esbak Sadrazam Talât Paşa *“ Harbiye nazırı va Başku- mandan vekili Enver Paşa * Bahriye nazırı Cemal Paşa Merkezi umumi âzasından dok- tor Nazım bey. Merkezi umumi! âzasından dok- tor Bahaeddin Şakir. Doktor Resuhi bey. Esbak emniyetlumumiye mü- dürü Aziz bey. Divanıharp salonu, derin bir sükün içinde idi. Marnunlar da ayni sükün ve itidali muhafaza etmektelerdi. Yalmız, - rühen ve hissen pek mağrur ve muntazam olan - prens Sait Halim Halim paşa, kalben duyduğu iztırap ve tecssürü, pek güçlükle gizliyebi- mekte idi, Divanmıharp reisi Nazım paşa, ilk defa olarak Sait Halim paşaya hitap etmiş: büyük bir terbiye ve nezaket eseri göstererek ! — Paşa hazretleri!.. Ismiâliniz?. Demiş.. ve, relis paşa bu ne- zaketi, diğer zevattan da esirge- memişti. Usülen yapılan isticvap bittik« ten sonra sıra, ( kararname ) nin okunmasına — gelmişti. Osmanlı Adliye ve Divanıharp tarihlerinde, bir eşine daha tesadüf etmek ihtimali olmıyan bu mühim « fakat pek uzun olduğu - için ihtisara mecbur olduğumuz - tarihl karar- name, Divamürfi müstantik ve Müddeiumumiliğinin buldukları şu esas ve ittihamlara istinat edi- yordu. * Kararname Hulâsası - (Pthat ve Terakki cemiveti nin iki mahiyeti vardır. Biri, resmi program ve nizamnameye müstenit zühiri ve aleni kısmıdır. Diğeri de şifahi talimâatlarla idare olunan gizli kısmıdır. Mevcut delillerle sabit olmuş- tur ki, cemiyetin bu ikinci kısını tarafından, bir ( silsilel kıtal ) , yağma ve suiistimal vukua geti- rilmiştir. Cemiyetler kanunu mu- cibince bunun mesuliyeti de, bu cemiyeti idare edenlere racidi. ( Ezanı cümle ) geçen 330 se- nesi temmuzunda rüesai cemiyetle bliüistişare ilân olunan seferberlik Üzerine, cemiyetin en müfuzlu erkânından - firari ve silki askeri- den matrut - Enver ve Cemal — ve keza firari Talât Beylerle rüfekası Avrupanın meşgul olduğu Harbı- umumiden bilistifade, sürünceme- de kalan birtakım — meseleleri (herkese ibrazli şiddet ve her ta- rafa ilkabı dehşet)le hal ve fasıl sovdasına düşmüşler; milletin mu- kadderatı Üzerinde büyük tahav- vüller ve teşevvüşler husule gelir- mişlerdir. Bu vahim İcraata cüret edenler, bu İşleri — süretâ âmüli milliyeyi tatmin maksndile yap- mışlardır. Hakikat ise, büyük bir galle çıkarmak, milletin sadasını susturmak ve bu fırsattan bilisti- fade tahakktim — ve tegallüp ile (servet ve sâmân ) toplamaktan ibarettir. Bunun iİçin de, birtakım hile ve desiselerle Harbıumumiye iştirak etmişlerdir. (Arkası var) Bir Türlü Yapılamayan - Bir Yol 200 Köyün İstanbul İle İrtibatı Kesiliyor Bundan iki sene kadar evvel başı Edirnekapıdan — başlamak üzere Derbende uzanan bir şose- nin inşasına başlanmıştı. Fakat aradan uzun bir müddet geçtiği halde tam bir faaliyot görülmemiş, köylülere taşlar taşı- tılmış, birçok alacaklar yüzünden de vaziyet büsbütün karma karişik — , bir hale gelmiştir. Bu yol kenarın- da ve cıvarında bulunan 200 den fazla köyün, önümüzdeki kış mev- siminde İstanbul ile irtibatlarının kesilmesinden korkuluyor. Şehrin yumurta, arpa, yulaf ve diğer yiyecek maddelerini temin eden bu köylerin halkından bazları diyor ki : — Köylerimizin mahsulünü biz ancak İstanbula satarak geçini- yoruz. En ziyade alışverişlerimiz kışın oluyor. Eğer bu yıl bu yol tamamlanmazsa, bizim için bir Derbent yolu başlandığı gibi duruyer para bile kazanmanın İmkânı yoktur. Yollar berbattır. Ne hay- vanların, ne de arabaların yürü- mesi imkânsızdır. Yolun birçok yerleri çökmüş, çamur - bataklığı haline gelmiştir. İstanbul 4 üncü İcra Memurluğundan : Emniyet Sandığı namına birinci derecede Ipotekli olup Yeminli Üç ehli vukuf tarafın- dan tamamına 1533 lira kıymet takdir edilen Üsküdarda Salacak mahallesinde Arka sokakta eski 13 yeni 23 No.lu bahçeli bir evin tamamı açık arttırmaya vazedilmiş olduğundan 30/7/935 tarihine müsadif Salı günü saat l4ten 16 ya kadar dairede birinci art- tırması İcra edilecektir. Arttırma bedeli kaymeti muhammenenin * 75 ini bulduğu takdirde müşterisi üzerinde bırakılacaktır. Aksi takdirde en so) arttıranın taahhüdü baki kalmak Üzere arttırma 15 gün — müddetle temdit edilerek 14/8/935 tarihine müsadif Çarşamba günü saat; 14 ten 16 ya kadar keza dairemizde yapılacak ikinci açık arttırmasında arttırma bedeli kıymeti muhammenenin * 75 ni bulmadığı takdirde satış 2280 No. lı kanun ahkâmına tev- fikan geri bırakılır. Satış peşindir. Arttırmaya İştirâk etmek İste- yenlerin kıymeti muhammenenin *& 7,5 nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu hâmil bulunmaları lâzımdır. Hakları Tapu sicilli ile sabit olmıyan ipotekli alacaklar da diğer alâkadârânın ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarım ve hususile faiz ve masarife dair olan iddialarını evrakı müsbiteleri ile birlikte ilân tarihinden itibaren nihayet 20 gün zarfında birlikte dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları Tapu sicilli ile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar. Müterakim vergi, tenviriye, tanziliyeden mütevellit Belediye rusumu ve Vakıf icaresi bedeli müzayededen tenzil olunur. Daha fazla malümat al- mak iİsteyenler 8-7 - 935 tarihinden itibaren herkesin görebil- mesi için dairede açık bulundurulacak arttırma şartnamesi İle 934/2950 No, lı dosyaya müracaatla mezkür dosyada mevcut vesa- iki görebilecekleri ilân olunur. 143566,, Spor : Sayfa 11 İzmirde Beklenmiyen Bir Netice: Altınordu Nasıl Şampi- yon Oldu ? K. S. K. Takımı Kuvvetli Olmasına Rağmen Son Maçta Yenildi. Aitınorda takımı, volda: Takım kaptanı Sabahattin Izmir, (Hususi) — Altay şam- piyon oldu, lik maçları tamam- landı, derken Altınordu kulübü- nün futbol federasyonu mezdinde yaptığı bir müracaat, bütün ne- ticeleri alt etti. Tekrarlanmasına federasyonca karar vorilen AF tınordu - K. S. K. maçından sonra galip Altınordu 935 yılı İzmir şampiyonu oldu. Lik maçlarının ilk haftaların- da beklenilmedik iki mağlübiyete uğrıyan Altay takımı, kendisile birlikte diğer üç kulübü de lik- lerden çekerek İIzmir futbolünü atalete uğratmıştı. O zaman ku- lüpler arasında bir anlaşma ya- pılarak bütün maçlar tekrarlan- mış, yalnız Altınordunun fena puvan aldığı Altınordu - K. S, K. maçı muteber sayılmıştı. Fe- derasyon haklı bir kararla bu maçı da tekrarlatmıştır. Bü maça çıkarken K. S. K. takımı eski oyuncularından Gala- tasaraylı Lütfi ile Ibrahimi de takıma almış ve kuvvetli kadro- sile Altınorduyu bebemehal mağ- lüp etmek İsteyordu. Oyun başladığı zaman Altın- ordu kalesi, taşkın K. S. K. hü- cumlarile hırpalanıyordu. Lütfinin ve Ibrahimin iltihakile K. S. K. müdafaası geçilmez bir kale halini iktisap etmişti. Nitekim baftayımın 15 inci dakikasında K. S. K. sağ açığı enfes bir gol yaparak tefevvuku temin etmiş bulunuyordu. Daima uzun eşapeli bir oyun tatbik eden Altınordu bu oyunda kısa paslarla yürüyor, bu suretle K. S. K. takımının karşısında tutunabiliyordu. Dakikalar ilerle- dikçe K. S. K. hücumları biraz daha muntazam — ve — tehlikeli oluyordu. Haftaym ortalarında Saldin uzun bir pasından İstifade eden Altınordu orta muhacimi bera- berlik golünü yapabildi. Bunun akabinde K. S. İg orta muavini kornerden gelen topu enfes bir kafa vuruşlle Altınordu ağlarına takınca K.S.K. ilk devreyi galip vaziyette bitirdi. Vaziyet Altınordu için çok tehlikeli Idi. Altınordunun mağlü- biyetine muhakkak nazarile bakı- hyordu. Saha dışarısındaki tah- minler böyle bir durum gösterir- ken ikinci devre başladı. llk dakikada merkez çizgisinden kur- tulan top Altınordu'u Mazharın ayağına geçti. Mazhar K. S. K. haf ve bek ayuncularımı atlatarak kalecile karşı karşıya kaldı ve hafif bir vuruşla topu ağlara taktı. Bu beraberlik sayısı Altınor- dunun maneviyatını yükseltmişti. Bu hızla hücuma geçen Altınor- dulular K.S.K kalesi önünde bir tazyik çemberi kurdular. Bu defa meşhur Sait topu geriden kaparak müdafaaya geçti ve Al- tınorduyu şampiyon yapan Üçünet olü de yaptı. Bundan sonra K. g. K. Altınordu kalesini tazyik etmişse de başkaca gol yapılama- mış, Altınordu 3-2 galip gelerek İzmir şampiyonu olmuştur. Âltınor- dunun puvan sayısı 38, Altayın 37 dir. İzmir şampiyonunu tebrik ederiz, * Hava kupası için karşılaşan Altay-Göztepe maçı bazı müessif hâdiselerle geçti. Bu maçta tribüne lerdan oyuna müdahale eden bir kaç kişi oyunun düzensiz geçme- sine sebebiyet verdiler. Neticede AltgnŞ-l mağlüp oldu. ümüzdeki hafta pazar günü Altınordu-Göztepe takımıları, hava kupası finali için çarpışacaktır. Ad. Bil, Macar Güreş Takımı Geliyor Geçende şehrimize gelerek Türk güreşçilerile müsabakalar yapacak olan Macar güreşçilerinin bu seyahatleri, bazı sebeplerle geri kalmıştı. Öğrendiğimize gö- re, bu sebepler ortadan kâk— tığı için Macar güreşçileri 4 Temmuzda Peşteden şehrimize hareket edecekler ve 6 Tem- muzda da buraya gelmiş ola- caklardır. Fenerbahçe - Güneş Muhteliti Gitti Fenerbahçe - Güneş karışık fatbol takımı, Bükreşte tki maç yapmak üzere, dün Regel Karol vapuru İle sant on beş buçukta Romanyaya kareket etmiştir. Bi- rinci maç Yüventüs takımile 2 Temmuzda, ikinci maç C. F. R / takımile 4 Temmuzda yapılacaktır. Karnera Zenci Bir Boksör Tarafın- dan Nakavt Edildi Nevyork, 26 (A. A.) — Ame- rikalı Zenci boksör Yoe Lulsg, «ski acun şampiyonu İtalyan Kar- nerayı yenmiştir. Birinci, ikinci, Üçüncü ve beşinci raundlarda Luis üst olmuş, dördüncüde bera- bere kalmıştır. Altıncı ve sonunca raundda Karnera üç kez yere yuvarlan- mıştır. Hakem nakantu bildirdiği zaman Karnera sersemlemişti. Şilt Maçları Istanbul mıntakası futbol he- yetinden: 1 — Beşiktaş - Vefa gilt dö- mifinal maçı 30 Haziran 935 Pazar günü saat 17 de Beşiktaş alanın- da yapılacaktır. 2 — Alan gözcüsü Kemal üçerdir. Maç hakemi Bay Suphi, yanhakemleri — Talât Uzuşık ve Feridun'dur. 3 — Bir buçuk saat sonunda maç berabere kalır ise, — yarım saat daha uzatılacaktır. Ğ np İ | | İ