27 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

27 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

l Biliyor Musunüz ? Elektrikli Trenler Çoğalıyor Avrupada — trenlerin ekserisi bubaz işlemektedir. | Fakat son zamanlarda elektrikli şimendiferler çoğalmıştır. Son bir istatistiğe — göre, — Ingiltere'de buharla 30300 kilometrelik, elek- trikle 770 kilometrelik, Almanya da buharla 51,500 kilometrelik, elektrikle 1635 — kilometrelik, Fransa'da buharla 39,400 kilo- metrelik, elektrikle 1600 kilomet- relik, İItalya'da buharla 15,500 kilometrelik, elektrikle 1550 kilo- metrelik. Rusyada buharla 76,000 kilometre'ik, elektrikle 50 kile- metrelik, — lspanya'da — buharla 10,500 — kilometrelik, — ölektrikle 368 kilometrelik demiryolu var- dır. Diğer memleketlerde nisbet gittikçe azalmaktadır. Düyada Ne Kadar Otomobll Var? Dünyanın her tarafında oto- mobil imalâtı günden güne iler- lemektedir. Tutulan bir İstatistiğe göre Amerikada 24,136,879 oto- mobil vardır. Üç kişiye bir. oto- mobil — düşmektedir. Fransa'da otomobilin sayısı 1,712,900 dür. 24 kişiye bir araba İsabet etmek- | tedir. Iagiltere'de 1,493,474 oto- | mobil vardır. 29 kişiye bir araba düşmektedir. Kanada'da otomo- bilin sayısı 1,103,089 dur. 9 kişiye bir araba isabet etmektedir. A- manya'da 659,532 otomobil var- dır, 94 kişiye bir araba düşmek- tedir, Italya'da ise 301,533 otomo- bil vardır. 138 kişiye bir araba isabet etmektedir. Dünyadaki Koyunlar Dünyada en çok koyun Avus- turalya'dadır.Sayısı 104,558,000dir. | Rusya'da 89,860,000, Amerika'da 36,080,000, Ingilterede 26,236,000, Almanya'da 3,500,000, Fransa'da 10,452,000 koyun vardır. İstim Kuvveti Bin beygirlik istim kuvvetile 18 yolcu taşıyabilecek bir tayyreye beheri (10) beygirlik 100 otomo- bil, 3000 kilometre'ik bir sahayı mükemmelen aydınlatacak büyük bir. projektör — yapılır. — 22,500 metro mik'abı cesametinde bir salon için İcap eden sıcaklık verilir. 1500 ton ağırlığında yük kaldırabileck bir vinç İşletilebilir. kuvvetile '— Ölçü üzerine £& | Fenni Kasık Bağları Mide, barsak, böbrek düşkünlüğüne Fenni Korsalar İstiyenlere ölçü tarifesi gönderilir Eminönü İzmir sokağı Tel. 20219 * ZAHARYA Öreopulos Taklitçilerden sakınınız. Yaz mevsiminde NOVOTNİi Beyoğlunun en güzel ÇALGILI BAHÇESİ dir. TAZE BiRA SA 20 kuruştur. Kadah İstifade ediniz. Suabia kralı Rudolf dördüncü Hanriye daima sadık kala- cağına dair — sağ elini kaldırarak min etmişti. Buna rağmen bir müddet sonra ona — karşı harp açınış ve Mer- seburg — muharebe- sinde maktul düş- müştü. Hiyanetinin bir halırası ve di- gerlerine de bir ib- ret olarak sağ ell kesi'miş ve muhafıza edilmişti. Elân AL- manyada Merseburg kilisesinde bulunmak- tadır. Bu üç daireyi ayrı İnanılmıyacak ayrı ve her hangi istikamette çevirirse- çeviriniz. karşı- hklı beş rakamın ye- künu dasima 45 dir. Bir Amerikalı tarafından Bağdat civarında bulunan ve tarihin bilmediği Daddu İsminde bir hükümdara ait olan bu 6900 yık hk heykel dünyada ele geçen heykellerin en eskisidir. Altı Daireden Çıkan Meseleler P 9100 Resimde 6 daire görüyorsunuz. rin her birinin çevres.ne konmuştur. Fakat bu noktalar arasındaki fası'alar garip tertip edilmiştir. Şimdi iyice baktıktan sonra şu suallere cevap veriniz: 1 — Ters'ne çevrilmemek ve yalnız döndürülmek suretile bu dairelerden hangilerinin Üzerinde- i moktalar, — diğer bir dairenin noktalara benzeyecek getirilebilir ? 2 — Bu dairelerden her hangisi tersine çevrilmek ve döndürülmek suretile noktalarının vaziyeti, re- | simdeki diğer bir dairenin nokta- larının vaziyeline getirilebilir mi? 3 — Hangi dairelerde nokta- ların arasındaki her ç mesafe de biribirine müsavidir? 4 — Hangi dairelerde bu me- safelerin — yalnız ikisi biribirine müsavidir? 5 — Hangi dairelerde — iki | nokta tam biribirine karşılıklı bir vaziyettedir? Şeyler Romalı meş- hur Seneka hiç bir eümle teşkil etmemek şar- tile söylenen 2000 bir. defa işittiklten sonra Bi- Fasını bozmadan tek- rar edebilmekte idi, kelimeyi, Italyanın en büyük vapurlarından bir.in'n ismi (Re X) dir. Halbuki Italyan alfabesinde (X) harfi yoktur. Merdivenden İniş Avrupada yoraltı treni İstas- yonlarında, yukarıya çıkan ve yukarıdan aşağıya inen elektrikle işler otomatik merdi- venler vardır. Adamın biri aşağı inip trene yetişmek istiyordu. Fakat her — nasılsa aşağı inen merdivene atlayıp İnecek yerde yukarıya çıkan merdivene atladı. Yanlışlığını anladı. Fakat tekrar merdiven — değiştirmekle — vakit kaybedeceğinden yukarı çıkmakta olan merdivenden — basamakları atlıyarak aşağı inmeye devam etti, Merdiven S0 basamaktan iba- retti ve 15 saniyede yukarı çıka- biliyordu. Adam ise her adımda iki basamak inmek şartile saniye- de 3 basamak inebiliyordu. Aca- ba kaç saniyede aşağı — inebile- cektir? Kömürün Tonu Kaç Paraya ? Limanın birinde kömürün tonu 750 kuruşa ve 500 — kilometre ,mesafede bulunan — diğer bir li- manda İse aynı kömürün tonu 975 kuruşa - satılmaktadır. Ara- yerdeki bir Hmanda kömür istihsal edilmemekte iİse de yukarıdaki limanların her ikisinden de gelen kömür - nakliye ücreti dolayısile- aynı fiatla satılmaktadır. Kömürün nakliye Ücreti kilometre başına her tonda — yüz para olduğuna nazaran bu aradaki limanda kö- mürün — kaça ı edebilir misiniz? aşağıdan satıldığını hesap l Mürekkep Oyunları Yaz mevsimi, denizlerde gezinti yapmak mevsimidir. Fakat arada sırada Üstünüzü başınızı İekele- memek şar- tile mürkkep den'zinin ke- narlarında gezintiler ya- parsanız çok garip mah- lüklara rast gelir, eğlen- celi hatıralar toplıyabilir- Biniz. Kaleminizle bir iki damla mü- rekkep alıp bir kâğıt parçasına damlatınız. Kâğıdı ikiye büküp bir müddet sonra açınız, Kimbilir ne tuhaf şekillere tesdüf edecek- siniz! Sonradan İlâve edilmiş bir kaç çizgi İle bunlara — kat'i bir şekil verebilirsiniz , Işte size bu suretle ele geçl- rilmiş, Amerikanın meşhur Kov- boy haydutlarından birisi. Bu Evi Kaç Senede Satın Alabilirsiniz? Farzediniz ki haftada 48 saat çalışıyorsunuz. Saat başına 37,5 kuruş ücret alıyor ve haftalığınızın ancak dokuzda ikisini arttırıp bir ev almak için saklıyorsunuz. (2312) lira kıymetinde bir ev porasını ne kadar müddet zarfında biriktire- bilirsiniz ? Ev Soyan Konuk ! Lâtin — şairi “Ovide,, in son günlerde dilimize çevrilen Müta- morphoses adlı eserinde: Philemon ve Bancis adını taşıyan karı koca bir çiftin konuk severlik yolunda gösterdikleri — yüksek — örnekler uzun uzun anlatılıyor. Bu karı koca ancak misafir ağırlamak için — yaşadıklarına — inanırlardı. Kendileri aç kalırlardı, evlerine aç gelen doyurmaya çalışırlardı. Misafirleri güzel ko- kulu yataklar içinde mışıl mışıl uyürken onlar bir yığın saman Üstünde başbaşa vererek ertesi gün konuklarına ne yedirecekle- rini konuşurlardı. *“Ovlde,,in Phil&monile “Bancis, ,i mitolijik tiplerdir. İnsanlık alemin: de konuk severliğin gerekli birşey olduğunu göstermek için uydu- rulmuşlardır. Fakat Türk haya- tında konuğa sevgi saygi göstermek an'anedir, söz götüre mex bir hakikattir. Bugün de Anadoluda tavuklarından aldıkları yumurtaları - gelebilecek - misa« firler için saklıyarak — katıksız ekmekle karın doyuran köylüler vardır. Bu temiz ruhlu yurtdaşlar, sırtlarına gönlek yapmak için ikl arşın bex almazlar, alamazlar. Fakat bir kaç gömlek parası getirecek kuzularını misafir ağır- lamak zevki uğrunda güle güle kurban ederler. Bu, böyledir. ve her Türk gerçekten bir Phil&mon- dur bir “Bancis,, dir. Ne kadar yazık ki bu güzel an'aneye zehir katanlar da arasıra görülüyor. Daha dün gazetelerde okudum. İstanbulun bilmem han- gi köşesinde oturan yaşlı bir ka- ri kocaya genç bir. konuk — geli- yor, uzak bir alâkayı ileri süre- rek onların evine giriyor. Tam Üç gün yiyip içiyor, yatıp kalkıyor ve sonunda ihtiyar ev sahipleri- nin karagün için sakladıkları beş on lirayı çalıp gidiyor. Bu, gelişi güzel bir hırsızlık değildir, asırlardanberi yaşatılan milli bir an'aneyı kirletmektir. Vatandaş ruhundaki temiz duygu- ları yaralamaktır. Böyle hırsızları, başka hırsızlardan daha ağır ce- zalandırmak ahlak güzelliğini ko- ramak namına borçtur, | adamları Hayatın neşesi dinç olmaktır. HORMOBİiN Tabletleri Yorgun vücutları dinçleştirir. İktidarsızlığı Bel gevşekliğini giderir, yaşamak neşesini lade eder. Eczanelerde — bulunur. — İstanbul'da Hatı 150 Kr. Tafsilât için Galata Posta kutusu 1255 DOYÇE ORİENT BANK Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiyedeki şubeleri: Galata - istanbul - Izmir Doposu: İst. Tütün Gümrüğü * Her türlü banka işi *