21 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

21 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Türk Çocukları Nerdesiniz ? © Kongreye Böyle Gidtlir Türk Çocukları Ner- desiniz ? Cumartesi günlari saat on ikl ile iki arasında Köprünün vapur lskele'erinde biç bulundunuz mu ? Işinden çıkan binlerce kız ve erkek genç vapurlara — koşuyoar, köprümün tske'e taraflarını mak- şere çeviriyorlar. Kul.k verinizi Hep Rumca, Fransızca, İspanyolca işiteceksi- niz. Türkçe uzaktan uzağa kula- ğamza çalar gibi olur, işta o kadar, Bu gençler nereye gidiyorlar? Ya deniz banyolarına, ya kır eğ- lencelerine, ya hava almıya. Bu yaz den'z hamamlarma de- vam ettinizse, orada da aynı man- zarayı görmüşsünüzdür. Denizden İstifade edenlerir çoğu ya Rum, ya Yahudi çecukları. Türk gençleri siz nerdesiniz? Cumartesi ve pazazınızı nerde ge- çiriyorsunuz? Bu gözel şehrin bu emsaltiz tabiatinden niçin istifa- de etmiyor sunuz? * Kongreye Böyle Gidilir Cümburiyet rejiminin teessü- sündenberi, Avrupa, hatta Ame- rikada toplanan bütün beynelmilel kongrelere biz de çağrılıyoruz. Ve gerek beynelmilel davetlere iştirak etmiş olmak, gerek yapır lan daveti reddetmemiş olmak için bu kongrelere mutlaka bir iki murahhas gönderiyoruz. Bizim beynelmilel çalışmalara faaliyetlere, ve harekotlere karış- mamızı temin eden bu İşv diyecek bizşey yak. Bize biraz pahalıya da mal olsa, Bu fadakârliği yap- miya mecburuz. Fakat giden —murahbasların çoğu, köngrelerde yalmız - seyirci ve dinleyici vaziyette kalıyorlar. Beynelmilel çalışmaya, — karınca kaderince de olsa, bir damla kat- miyor'ar. Bu sebepten bu kongre:» lerdeki vaziyetimiz silik ve sönük kalıyor, yalnız doktorluğa ait kone grelere giden — murahhaslarmızın bazan bir rapor verdiklerini filân işltiyoruz, Brükseldeki terbiye kongresk ne İştirak eden Sadrettin Celâl bu bususta Bize güzel bir örnek göstermiştir. Sadrettin — Celâl kongroyoe, Türkiyenla inkılâp Maazifl hak- kında rapor vermekle kalmamış, kalabalık # nıflarda fazla randıman almak için senelerdenberi yaptığı tacrübelere, aldığı neticelere ve tatbik ettiği izahat vermiştir. Bu suretle terbiye sahasında dünya terbiyecilerine yent bir mesele sunmuş ve onlara bu me- selenin nasıl halledilebileceği hak« kında kondi düşüncelerin! anlat- mışlır. Bu belki bir katredir, Fakat ne de olsa dünya terbiyer Cilerini, bilhassa kültür sahasında çabuk yürümek — mecburiyetinde olan memleketleri alâkadar eden yoni bir. görüştür. Beywmelmilel kongrelere gidem ler bep böyle cihan meselelerine birer katre ilave ederlerse, beynek milel sshadaki mevkümiz daha Ouk. — - metodlara ait te | Gözünücü ve ağrınısı kapasular, görmemze ve — süyler monize müsaada etmeneler ne yaparsımıı? gideceğiniz yeri göremer, şaşırır, kaliremiz. sarılır, yürürsünüz. Büll itikatlara ihananlar, Vw ağzı ve gözü bağlı insan- lara benzerler. Bunların yözleri ve ağızları rakamını gördülermi iradeleri durur. Salı günü yerlerinden; kımıldamıya korkarlar: Kafaları bu bâtıl — itikatlarlar örüm- —— Yol sormuk- için eğmmz da yoktur. O vakit size yal göstermek için elinize verilen ipe —— selerdir. * cekdenmiş insanlar, hürriyetten mahrum, manen esir kim- Mutanssıplar da böyledir. Onlar da yalhız bir şeye inma- mışlardır. Bu inanç onların — gözlerini ve- ağızlarını kapa- O maştır. Hakikati ve — doğru yolü — götmelerine — imkân | buzakmaz. bağlıdır. 13 ’ —e — —— Döğrü yolu görmek için kafayı örümceklenmekten, gözünlizün. ve ağzınızın bağlanmasına- maydan vermekten kendinizi koruyunuz. Genel Nüfus Sayımı Vilâyette Genel Bir Top- Tantı Yapılacak 20 ilk teşrinde yapılacak ge- nel sayım İşi çalışmaları sona ermek Üzeredir. İstatistik umum müdürü Celâl Aybar dün şehrk mize gelmiştir. Pazartesl günll vilâyette genel bir toplantr. yapılacak, — denizde yapılacak sayım İşl tesbit edile- cel Ecnebi Memleketlerdeki Türklerin De Sayısı Gelil Olacak Ankara, 20 (A.A)— Biza bile dirildiğine göre; genel nüfus sa- yımını müteakip cecnebi memler Teketlerde bulunan Türk - tebaası mikdarnnın da tesbiti için istatise tik genel direktörlüğü, ecnebi is- tatlatik dairelerine gönderdiği bir tamimle her memleketin nüfus sayımt neticesinde teşbit edilen Türk tebaansı mikdarım sormuş> tur. Bu suretle Türkiye haricim deki Türk tebaası adedi de öğ- renilmiş alacaktır. Diğer taraftan istatistik genel direktörlüğü — memlekatin — belli başlı. muharrirlerina nüfus sayımı nın fayda ve ehemmiyetini anlar tan makaleler yazdırmıştır. Bu yazılar ilkteşrim ayının bininel gü- nünden itibaren her gün Bütün gazetelerde intişar edecelitir. Nüfus sayımı İşleri için müşa» vir. sıfatile muvakkaten angaja edilen İsviçre istatistik genel. di- rektörü Brüşvayler bu ayın yirmi- sime- doğru memleketimize gelecek Fonnin keşfattiği en mülhim propaganda vamlaların dan Biri olan çe radyo iyini bir türlü yd—H— Ankara radyosunda dinlenocak - birşay radyasu da plâktan başka birşey galmıyor. Kötü, hıktm— o, usandırıcı bir program. İstanbulü dinlemektenze, radk yoyu açımaınayı Cercili ediyoruz. Şimdi Polomyalı bir şizket hükümete müracaat etmiş. Radyoyu ıslah etmayir taklif etmiş, İstanbulda modern bir radyo merkezi yapnoakmış, müyterilerina Âvrupu mer- İSTER İNAN İSTER INANMAL İSTER İNAN İSTER kenlerini dinletecekmiş, zengin programlar yapacakmış, Bız suratlir mdyo dinleyicilerinin adedini artırarak, geliri » bu işe 2--9 yüzüln lte sarfedecekmi, kârın yarısımı da Bükümeta verecekmiş. ygibi biz propaganda ııüıııııııuılıı ecnebi ellere verilmesini. düğru bulmuyorur. Bulmuynmı Amma, Her- islah — edebileceklerini bu mücssesenin, daha faydalı Bir yeklb sokulabileceğine İnamyomuz.. Sen de ey kazli Şehir tyatrosunda misufirler şerefine Pergiünt Piyesi tamsil » dilmiştir. Bu akşam Beylerbeyi aarayın- da muhteşem Foğaziçi gecesi yur puacaktır. Beylerbeyi halasu şim- diye kadar İstanbulda görlülme miş bir balo olacaktır. ve genel diraktür Celâl Aybarla memleketi. dolaşarak yapılan ha- zırlıkları tetkik edacektir. Bay Brüşvayler sayımın gonur | ma kadarmemleketimizde kalarak | neticeler ve tasnif paagramı hak- Kımdaki — mütalüasını da - bildire- " cektir, haldk esamebilerin | kendisiyle görüşen muharririmize Bakan, şu diyevde Kültür Bakanı Ari- kamya Gitti Talebenin Açıkta Kalma- ması İçin Tedbirler Alındı thâmahm öğleden harelk talabenlir ,uıı.ııııı-ı' iliy Te meşgul olmuştur. Bukan burar dakl — tetkiklerini bitirerek: dün akşam Aıüı'ı gitmiştir. Ditm bir K — Orta alnllara girmek Fçin | kaş vuranm talebenimn açıkta kalma- masım. temin i:u aldığımız ted- Beyağlu — semtinda — aturanlar için Ortuköyde İnünü Yatı akulu ranlarız ibtiyacını gidermiş olar Kadiköy tarafinda ikinci Bir orta akul daha açıliıyor. Bu olur- ha açılınası biraz geçikecekse de © taraftaki chul silişıklüğimn or- tadan kaldlirılmasına çok yardım edecektir. Bu suretlb Istanbulda kiç bir erta akul talebesi açıkta kalmamış olacaktir. Ancak, talebe - velilerinin bus günkü sıkışık durumu göz önüne alarak talebeyi gü vaya bu akula lüzumludür. Talebenin bu artışına göre öğretmen kadrolarına da İltrumu olan ilâveler yapılacaktır. İNANMA! zaznettikleri Sözün Kısası | Zaharof Kaybolmuş # Ek - Ta Karamanlı — Bazil Meşhur, Zaharof kayBolmuş! Bu adami siz tanımaz: mısamz? Hele bir yol hafızamzı Hatıratınızın harbiumumiye — ait — kusımlarını MHI' deşin bakayımi. Mutlaka katıriryacaksınız. Bengümeniz miliveri, muharriki, müşevviki olmuştur. Harbiumumb BERMee n, se Bit yılmır Sir- Buzil Bhıdx yüzül suyu Kiimmettire- Borçluyuz * Şimdi, Bu adam Birdenbite sırra kadom Bastı, kırklara karıştı, ortadan yoak aldu diye bütün Avrupa endişe Içinde. Bırakıa, yokk olsun, canım! Bu, bilâkis iyi bir alâmettir. Lâvrens öldü.. İ* dü Zaharaf yok oldu akında İtalpa ile Habeşistan olanlar bile, harp alövi yerlere bulaşmayacak ve kalbrak: uzamıyacak der mektin Kimbilir nesaye gitti? Aramar yın; tınmayınl. Ner nize gerek?" Varsın bulunduğu yerdk. gizlensin. Emin olun ki o, utancından, kırsından saklanmış- tir. Harbıumumtnin akıllandırdığı devletler artık Bu kabil bulamık soda. Balık avliyanlara pek esklsl gibi itibar etmiyor. Milletler;, belki de bir gün gee lecak, yeniden. biribirlerine girip boğuşacakları Fakat bu seler, Zakavofları: zengih etmek, Lüâv- renslera şöhret kazandırmak için değil!. Z Rıhtrmda Meçhul Bir Ceset Bulundu Dün Sirkeci rahtımında hüvk yeti meçhul: bir aeset Bulunmuş tur. Cesedin Birlaç gündenberi denizde kaldığı anlaşılmaktadır. Hâdizenin mahiyeti do henüz belli alamanıştır. Tahkikat devam el mektedir. Liselere Yeniden Talebe Yazılacak Liselere yanidan talebe yazık mast hakkında kültür bakanlığıne dan emir geliniştir. Bi emir üze- rine 25 eyillidem itibarcu, şimdi- | yekadar yazılımmıyan talebeler de yazilacaktır. Fransız Üniversitelileri İke; yi başka mevzil | Dün akşam, İzmirden gelen | Ege vapurile, şehrimize, Fransız yüksek tahsil talebesinden 39 ki- şilik: bir grap geliniştir: Ekol' politiğin spor gurubu ile Paris Üniversitesinin coğrafya ta- lebalerindan teşekkül eden gurup, rıktimda — Üniversiteliler — tarafir- î dan — Kkarşılanmişlör ve Novolni oteline misafir edilmişlerdir. | — Konuklar, hugiü. şahri. geze- | ceklör ve alişaem üstü Balkan yoalayla momleketlerina döneccek» lerdir.