21 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

21 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

İngiltere yane ae Fransa Karşı Karşıya Bir muharebe tehlikesinin önüne geçmek için Regler komitesi tarafın- dan bulunan formülün İtalya tarafın. dan reddedilmesi, zibinleri karıştırdı. Herkes endişe ile soruyor # mdi ne olacak? imdi olacak şudur ki Uluslar Kurumu misakının tatbikatı, otomatik bir surette devam edecektir. Yani, İtalya Uluslar Kurumunun tavsiyeleri- ni dialememiş olacak, yüzbinlerce ki- ilik orduları da Habeş sınırlarında bırakamıyacağı için a ge k: o harekete geçince İngiltere Ülunlar Kurumu misakımı tatbika kak kışacak ve beklenen curcuna kops- saktır. Bu curcunanın kopmasını bökler- ken siyasal ufku kararten bir mesâle xe batmaktadır. Bu göze batan şey am durumudur. Her ne kadar bu devlet, Laval'ın lisamile Uluslar Kurumu misakına etmiş ve kollektif müeyyidelere rak edeceğini söylemişsede ereddüt ten yine kendini kurtaramıyor. Çân- kü, Avrupada da buna benzer bir hadise zuhur ettiği takdirde İngiltero- Bin alacağı durumu peşinen Öğren- mek istiyor. Onu olAkadar eden, amyadır. marin Almanya, Avusturyayı xor- İar ve kargaşahıktan istifade ederel ilhak etmek İsterse, ayni İngiltere, bugünkü katiyetile Uluslar Kurumu misakının şâmpiyonu olarak ortaya | atılacak mıdır ? İngiltere, bu sunle, sarih bir cevap vermiş değildir. Bundan ötürü, Fran- sa, kaçamaklı bir vaziyet alıyor ve hadissierin inkişatını bekliyor. Bu tereddüt ve bu kâçamaklı davranışta haksız sayılamaz. — Süreyya mem rene Çerez Kabilinden Otomobil Var, Otomo- bilcik Var! Son Posta sahiplerinden Ekremin mini minl bir otomobili vardır. Geçenlerde, arkadaşımız Ercüment Ekrem Tali, matbaa kapısının önünde durmuş, bu otomobili me- rakla seyrediyordu. O aralık, Ekrem de geldi ve araba- .. Ercümende methetmeye baş- it — Hem, biliyor musun $. diyordu. Aml bunun en iyi olbetii çok es benzin sarfediyor. Erotiment Ekrem Talü, hayretten donakalmış gibi bir tavır takınarak: — Ya 7 dedi; ben bunu pek mi- nimini gördüm de, hâlâ süt veri- yorsun san, iim.. Demek ki ben- sin yakıyor, öyle vali ezgi Tı Bulgar - Rumen Hudu- dunda Bir Hadise Sofya, 21 (A. 2 — Bulgar - Rumen © hududun Dubotiçe bölgesinde hudut nöbetçisi gece- leyin Bulgaristana geçmek istiyen iki kişi görmüş ve bunlar dur emrine (itaat (o etmediklerinden Üzerlerine ateş açarak İkisini de öldürmüştür. Birisi kadın ve birisi erkek olan ölenlerin üzerin- da Sovyet pasaportları bulunmuş- tur, BakanlarŞehrimizde Sağlık ve Finans Bakanları beşin A Ankaradan şebrimize gek mişlerdir. Esnaf Bankası İşi Ankara, 20 — Esnaf Bankası işinden dolayı Istanbul İlbayı Muhiddin Üstündağ hakkındaki adit takibat, suçun, af kanununun şumulü dairesine girdiği için, yapılmıyacaktır. Elektrik Muhavvile Mer- kezinde Yangın Evvelki gece Kartaldaki elek- trik muhavvile merkezinde yangın çıkmış, bu yüzden Adalar ve Kartal havalisinde cereyan kesil miştir. Fakat biraz sonra yangın söndürülmüş, cereyan tekrar temin edilmiştir. gli AK k SON POSTA Eylal 21 SON DAKİKA —— TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ 35Binitalyan AskeriNerede? İtalya, Bu Askerleri Galiba Tırabulus- garba Ve Mısır Haduduna Göndermiş so 20 (A.A) — Royter ajansı aytarı bildiriyor! Bir ordunun Iki fırkasını teş- kil eden (35) bin neferin şimdi nerede bulundukları bilinmemek- tedir. Bu asker Cenova'da on sekiz vapura yükletilmişti. Bu vapurların birincisi Eylülün (9)un- da ve sonuncusu (18) inde hare- ket etmiştir. Bu vapurların doğu Afrika- sına gittikleri söyleniyordu. Şim- diye kadar biç değilse bunlardan on birinin Süveyş kanalını geç- mesi gerek idi. Fakat bu sabah Port Saitten gelen bir telgraf bu gemilerden hiç birinin oraya var- madığını bildirmektedir. Yetkeli çevenler bu askerlerin kuzey Afrikaya © gönderildiğini (inkâr ediyorlar. Roma, 20 ( A A) — Cenova dan hareket eden 35 bin askerin nereye gönderildikleri hakkında Roöyter ajansı aytarı ile görüşen yetkeli bir şahsiyet demiştir ki: “Italyan kuvvetlerinin hare- ketleri gizlidir. Fakat bunların hiç bir Avrupa devletine karşı sevkedilmediklerini söyliyebilirim.,, Genel olarak sanıldığına göre bu kuvvetler Bingazi ve Trablusa gönderilmiş bulunmaktadır. * Paris, 20 (A.A) — Ekodö Pari gazetesinin Cenevre özel aytarı, Masolini'nin İngiltere tara- fından süel müeyyidelere Obaşvu- rulmaması şartiyle Italyanın Libya ve Bingaziye asker göndermekten vazgeçmek suretinde Londra'da bir önergede bulunmuş olduğunu haber vermektedir. Aytara göre bu önergenin İngiltere tarafından kabul edilmesine ihtimal yoktur. İngiltere, İtalya'ya Petrol Kaynaklarını Kapıyacak Paris, 20 (A.A) — Eko dö Pari gazetesinin Londra aytarı bildiriyor: Ingiliz Deniz Bakanlığı, Italyayı icabında, petrol tedarik etmesine mani olmak suretile yola getire bileceğine kanldir. Ingiliz filosu- nun İtalyanlara Kafkas petrolları yolunu kapamak için olan hare kâtı bu amacı gütmektedir. Cebelüttarık Boğazının kapan- ması İtalyaya Amerika petrolla- rını kapayacak ve bu suretle Italya yalnız İsviçre, Almanya ve bilvasıta Romanya'dan petrol tedarik edebilecektir. Oda, bu memleketler Uluslar Sosyetesinin muhtemel yasağına rağmen pet- rol verirlerse. İngilizlerin Fransızlara Ce- vabı Gecikece Londra, 20(A,A.) —Bu sx bah sanıldığının hilâfına olarak Avrupada bir saldırım karşısında Ingiliz hattı hareketinin ne o'aca- ğına dair Frassaın sorusuna ve- rilecek cevap gelecek haftanm ortalarına birakılmıştır, Kanada İşçileri Zecri Tedbire Tarafter Halifax, 20 (A. A.) — 105 bin işçiyi temsil eden Kanada işçi kongresi Italya Habeşistana sal- dınırsa zecri tedbirler tatbikine Konuşma Temeli Cenevre, 20 (A.A) — Havas sjansının özel aytarı İtalyan çeven- İsrden biraz müsait iniiba topla- mıştır. Bu çevenler Beşler projesi- Bin bir konuşma temeli olabilaca- ğini samyorlar. Negüsün egemea- liğinin tahdidi bu çevenleri tatmin etmektedir. Bunlera göre Habeğir tan ızlahatinn birçoğunun İtalyan iş yarlarına verilmesi lüzumlu ola caktır. Fakat bu yalmz Cenevroya mahsus bir intibadır ve kuvveti ve ve doğruluğu Musolini'nin kararn- dan sonra belli olacaktır. Faşist Seferberliği Rome, 20 (A.A ) — Halk, Beş- ler Komitesinin önergelerina hükü- maetçe verilecek cevabı büyük bir ilgi ile beklemektedir. Hükümetin bu husustaki karari ve genel faşist seferliğinin ilân yarin beklenmektedir. müzaharete karar vermiştir. Napoli, 20 (A.A) — Doğu Afrikaya yeni efrat gitmektedir. Cumartesi günü 6000 efrat yüklü dört vapur hareket etmiştir. Bu vapurlar “ Toscano,, “Pozzuoli ,, “ Gange,, ve “ Ernani,, dir. Glanfrance vapuru dün akşam gereç yüklle Masavva'ya horeket etmiştir. Abbazia vapuru yatın, özel bir Karabinyeri Lejyonu götürecektir. Mısır'da Hava Tecrübeleri Kahire 20 (A.A) — Mısır'da hava Omenevraları ve o bilhasa bombardıman tecrübeleri le iklim rübeleri yapı italyada Bütçe Açığı Roma, V (A. A.) — Finansal | yılın başından 1 temmuza kadar bütçe açığı 946 milyon lireti bul- muştur. “Londrada Londra, 20(A. A.) — Musso- lininin Beşler komitesi önergeleri- ne bemen kesin bir ret cevabı vermemiş olması burada çok xa- yıf olmakla beraber biraz ümit uyandırmıştır. Habeşistan Kabul Ediyor Adisababa, 20 (A. A.) — Ha- beş İmparatoru bugün müşavirle- riyle Beşler komitesinin önerge- lerini tetkik etmiştir. Röyter ajan- sının öğrendiğine göre, anlaşmaz- lığa bir sonuç verilmesini çok ar- zu ettiğinden bu önergelerin ta mamını kabul edecektir. Üç Prens Gönüllü Roma, 20 (A. A. ) — Her üçü- de Prens olan Pistoja, Ber, ve Spoletto dükleri Doğu Afrike- sına gitmek üzere gönüllü yank mışlardır. JItalyanın İngiltere JleMü zakereye Girişmek İste- diği De Sezilmiyor Değil Cenevre, 20 (A.A) — Bure- da beslenen biricik Ümit şudur: Roma Beşler komitesinin önerge- sini hemen ve kesin surette reddetmiş değildir. Roma, 20 (A.A) — Royter aytarı bildiriyor: Burada, şimdi Beşler Komi- tesi önergelerinin, Italyayı mem- nun edecek değişiklikler yapıl dığı takdirde, Italya terafından bir aytışma esasi olarak kabul edilebileceği kabil olacağı düşü- nülmektedir. Roma'nın yetkeli çovenlerinde deniliyor ki: “ Bu önergeler, şimdiki müş- küllerile kat'iyen kabulü kabil olmıyan şeylerdir. Ve cezr! bir surette değiştirilmezlerse nazarı itibara alınmazlar. Bu değişiklik- leri Cenevre'den beklemek kabil olmıyacağından şüpbe ediyoruz. ,, * Parls, 20 (A.A) — Royter ajansından: Entransijan o gazetesinin Ce- nevre aytarı bildiriyor; Musolini, yarın, Cenevre'nin uzlaşma öner- gelerine cevap vermeden evvel iki veya üç hafta bekliyeceğini bildirecektir, Bu. arada, Musolini logiltere ve Fransa'yı önergeleri- nin teferruatı hakkında istimzaç edecektir. er Akdenizde Toplanan İngiliz Harp Gemileri Listede Malta'dan Bahis Yok Londra, 20( A.A) — Royter ajansı Akdesizdeki İngiliz harp gemilerinin nerelerde bulunduğunu gösteren bir liste yaymaktadır. Çebelüttarık'da Hood ve Re nov diretnotları ile dört kruvazör, 9 torpito mubribi, 3 mayin ge- misi, İskenderiye limanuda 29 harp gemisi bulunmaktadır. Bun- lerm ârasında Resolution diret- notu ve bu diretnotta Amiral Sir Wiliam Fisher bulunmakta” dır. Iskenderiye'deki filo, Revenge, Valiant o diretnotlarile Gloroons ve Couragoous adındaki üç kru- vazör, 2 uçak ve bir hestane gemisinden terekküp etmektedir. Aden limanına on harp gemisi gelmiştir. Bunların arasında Norf- lok ve Colombo kruvazörleri bu- lanmaktadır. Hayfa'da üç kruva- zör ve iki tahtelbahir vardır. Port-Sait'de o Barbam diritnotu, Despatih ktwvazörü ve bir torpido muhribi varoır. Süveyşe 18 Eylük de bir avko gelmiştir. a Yunanistanda iki 1 Parti Çarpışacak Atina, 20 ( Özel ) — Bütün Cümhuriyet kurumları bugün bü- yük bir toplantı yapmışlardır. Çok uzun süren bu toplantıda Cümhuriyetçilerin yapacakları sa» yaşın temelleri konmuştur. Alınan birçok kararlar arasın da kralcılar tarafından zor kulla nılmağa teşebbiis edilirse cumuri- yetçilerin de zor kullanması da vardur. Başbakan Sovyet Heyetine Ziyafet Verdi Başbakan Ismet İnönü tara- fından dün Heybaliadada şehri mizde bulunan Sovyet (Heyeti şerefine bir öğle ziyafeti verik miştir. Ziyafette Ekonomi Bakanı Celâl Bayar ve Sovyet Elçisi de bulunmuşlardır. General Kâzım Dirik Trakya Genel enspektörü Ge neral Kâzım Dirik dün şehrimiz- den Trakyaya gitmiştir. Bulgar Atletleri Sofya, 20 (A.A.) — 12 kişi- den mürekkep Bulgar atletizm ekibi, mütekait general Kables- kof'un (başkanlığında bugünkü Konvansiyonel (o trenile (Balkan; olimpiyatlarına iştirak etmek üze“ rs Istanbula h hareket . miştir. ameaaranazı esasen En Son Dakika C. kelamı” LimanıTamamile Kapatıldı Cebelüttarık, 21 (AA) — Esceter kruvazörü buraya gek miştir. o Cebelüttarık limanının. açık kalan yegâne methali de! çelik ağlarla kapatılmıştır. Amerikada Esham Düşüyor. Vaşington, 21 (Özel) — Habeş meselesinin son arzettiği safhalar burada iktisadi sahada şiddetli” tesirler yapmıştır. Borsada isham düşmeye baş- lamıştır. Bir harp vukuunda, hü- kümetin bütün tedbirlerine rağ“ men, muhasım devletlere harp, malzemesi satılmasının önüne ge- gilemeyeceği tahmin edilmektedir. * Vaşlügton, 21 (A.A.) — A merika bahriye nezareti, harp vkuunda, Amerika ile muhabereyi temin için dört telsiz — telgraf memuru göndermiştir. Kahire Borsasında Esham Düştü Kahire, 21 (A.A.) — Avrupa finansal ( çevenlerin tasfiye hak- kında ojanlarına verdikleri har” berler Kahire ve İskenderiye borsalarında esbamı müthiş dik irmüştür. : Fimabi Bakanı alacağı şiddetli tedbirleri tetkik etmek Üzere bor” saya giderek görüşmelerde bur lunmaştur. A Süveyşte kalmıyarak © yeluna devam ( etmiştir. Singapur'dan, bildirildiğine göre Hermes tays yare gemisi ile Üç torpito muh ribi oraya gelmişlerdir. Royterin verdiği bu listede. Malta'dan. bahis yoktur. İngiliz Tayyareleri Yunanistandi Atina, 20(A.A.) — Mısra gitmekte olan 10 büyük Jegiliz deniz tayyaresinin benzin alınak zere yarın Faler ve Mirabello'da denize inmeleri için müsaade ve” rilmiştir. Sofya, 20(A.A.) — Varsa ve Burgaz da bulunan İogiliz vapur” ları hemen Maltaya baret emrini almışlardır. vi AE LİR sel van ikizi