29 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

29 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

com dayra Slyaset Âlemt Davası Öz Siyasamızdır ( Baştarafı 1 inci yüzle Uluslar kurumunun bir üyesidir. Uluslar ku- rumu İtalya hakkında kollektiv bir karar al- dığı zaman, Türkiye de diğer üyeler gibi bu kararla al, sin eğdiği gibi ve o kadar boyun eğer. Bü- nun haricinde Türkiyenin İtalya teşebbüs- lerine kanşı hususi bir durumu yoktur. Şu kadardır ve icaplarına herke- hale göre bir kısım İügiliz gazetelerinin bu husustaki neşriyatı hiç bir esasa istinat etmemektedir. Diğer bazı memleketlerde yapılan ve bizi fa'al bir muharrik gibi göstermek istiyen ba z yazılara gelince; bütün dünya, memleke- timizin sulh davasına olan bağlılığını bilir. Cümhuriyet Türkiyesinin kuvvetli ordusu- na olan güvenine dayanmak surelile miün- hasıran sulh yolunda çalıştığı da İtalya ka- dar bizie tahrikât isnat edenlerce ma- lâm bir hakikattır. Türkiye ile İtalya arasında bazı mesele- ler hakkında bir görüş farkı vardır ve bu, herkesin malümudür. Fakat bu görüş farkı, İtalya hakkında tarafımızdan her hangi bir el altı hareketini icap ettirecek bir vesile ol- | mamıştır. İtalyan siyasetinin bize karşı dü- | rüst olarak gösterilen veçhesi devam ettik- ce, bizim de, bu hattı hareketten ayrılma- mız ne derece mevzuubaha değilse gaflete düşmemiz de o derece uzak bir ihtimaldir. Izmitte Eski Eserler Çıktı Izmit, 28.(A.A.) — Kâğıt fabrikasının altında ve yakınında yapılan kazılarda Şarki Roma im- paratorluğuna alt olduğu samlan türlü eski eserler çıkmıştır. Bun- lar, desti, çanak, küp, kandil, ya- zılı ve yazısız ufaklı büyüklü mer- mer sütun başlıkları, işlemeli tas- lar ve külçe halinde madeni par- çalardır. Çerez Kabilinden Hırs Faki sadrazamlardan Reşit Paya, yaşı sekseni bulduğu — halde bir türlü politika aahaesinden çekilmeye miyordu. halinde, hölâ gönlünde, nde öremli bir rol oy« namak sevdamı vardı. Bir güu, ea yakın dostlarından ba- gıları 1 — Artık yaşlandınız.. Çekilipte le- tirahat ötseniz, muvafık olur., Demelerile Reşit Paşa; — Bu yarışa bir defa nasilea gir- miş bulundum.. Tam hedele erişe- seğim sırada, gidişimi oasl yavaş- latırım ?, dedi, Tıflı ,Mdllhllıı. İSTANBUL saman Gazetemizde — çıkan ve resimlerin bütün mahfuz ve cuıudıul& ABONE FİATLARI Abono bedeli değliş e ;j Mıtıı Gelen evrak geri verilmes llnlıı—ı mes'uliyot alınmaz. Cevap il ıçııı m:m)luı 10 hııul— Posta kutusut Tül lstanbul Tolgra? 1Sonposta Tolelon :20203 İ SON DAKİKA — TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ & Konsey, Toplantısını Geri Bıraktı italya Hükümeti, ingiltere ile Anlaşmıya Hazır Oldu- ğgunu Resmen Bildirdi ( Baştarafı 1 inci yüzdâ ) ler pazartesi günü komiteye bir rapor vereceklerdir. Londra, 28 (A.A) — Dally Tel- graph gazetesinin yazdığına göre » on üçler komitesi Eritre ve So- malideki Habeş - İtalya sınırına gözcüler gönderilmesi hakkındaki bir plânı incelemektedir. Bu gözcüler uçaklar ile sınırın durumunu ve oralarda çıkabile- cek hüdiseleri gözetliyecekler ve silâhlı bir anlaşmazlığı önlemeğe çalışacaklardır. Kalyan kıtalarının gönderilme- sine devam edilecek Roma, 28 (A.A) — Bakanlar kurulunun bir bildiriği beşler ko- mitesinin bir çok işler arasında bilhassa İtalyanın geniş'eme ve emniyet ihtiyacını hiç düşünme- miş olduğunu bildirmektedir. Ko- mite, 1889, 1906, 1925 tarihli anlaşmaları da göz önünde bulun- durmamıştır. Komite Habeşlilerin hazır'ıklarını gizlemek Üzere ken- di aralarında 26 kilometre içerde istiratejik bir mevkle kadar gori çekmiş olduklarını da göz önünde bulundurmamıştır. İtalyan kıtala- rının gönderilmesi, süratle devam etmektedir. Roma Tobliği Cenevrede Nasıl Telâkki Edildi Cenevre, 28 (A.LA) — Roma tebliğinden burada çıkarılan ma- naya göre, İtalyan hükümetin, anlaşmazlığın esası müzakere e- didiği . ve on beşinci mad - denin — tatbiki mevzuubahs ol duğu takdirde uluslar sosyetesin- den çekilmesi meselesi hakkın- da fikrini değiştirmiştir. Halbuki, bugün mevzuubahs olan, on altıncı maddenin tatbi- kid'r. Bu vaziyette bütün mesele yapacağı — tavsiyelerin şimdiden muhakkak addedileceği gibi red edildikten sonra 16 ıncı madde- nin tatbikinden vaz geçip geçmi- yeceğidir: İtalya kabinesi yeni bir karar verdi Roma, 28 (A.A)— İtolyan ka- binesi şu kararı vermiştir: «Uluslar sosyetesi, — İtalya'ya tetbik edilecek tedbirlerin de bü- tün mesuliyetini yükleneceği güne kıdar İtalyan hükümeti, sosyete- den çekilmiyecektir.,, İtalyan hükümeti, Afrikada Italyan ve İngiliz menfeatlerini telif edebilecek bir anlaşmayı gö- rüşmeğe hazır bulunduğunu, İne giliz hükümetine bildirmiştir. Ital- yan hükümeti bu tebliğinde, Italyan»Habeş anlaşmazlığı rlanımı genişletebilecek her hareketten çekineceğini kaydetmiş, Habeş imparatorunun — sınırın 30 kilo- metre gerisine çekilmesi için Ha- beş ordusuna emir verdiği hak- kındaki diyevini ciddi telâkki ede« miyeceğini ilâve etmiştir. Makdonald, İtalya-İngiltere dostluğundan bahsetti Londra, 28 (A.A)— Dün Mak- donal, Tilburi'deki bir söylevinde, — İrgite ke Rayann dotağini Paris'te Süveyş Kanalının Kapa- tılması İşi İncelenecek LONDRA, 28 (A.A) — Deyli Herald gazetesinin haber ver- diğine Byeler bu hafta sonunda P 'öre, Süveyş kanalı sosyetesi yönetge gidecek ve İt tedbir olmak üzere kanalın kapatılması mesel kurulundaki — Ingiliz alyaya karşı zecri bir esini İncelemek amacile toplanacak olan konssyde hazır bulunacaklardır. Hisse senetlerinin yüzde 44 ünü elinde bulunduran Ingiltere hükümeti, bu toplantıya iki orunluk gönderecektir, Iskenderiye Limanı Kapatıldı! Ingiliz Dritnotları Orada Demirlediler Habeş Ordusu, İmparatorun Önün- de Büyük Bir Geçit Resmti Yaptı Londra, 28 (A.A) — Evening Nevs gazetesi, İngiliz filosunun kuvvetlendirilmesi işinin çabukla- tılacağını haber vermektedir. Bu gazete, dünya krizinin ve Ingilte- renin İmperatorluk Içinde ve dı- şında ki yükümlerinin, hükümeti bütün dikkatini donanma üÜzerin- de toplamağa mecbur tuttuğunu yazmaktadır. Londra, 28 (A.A) — Deyli Ekspres, Ingiliz ordu, donanma ve hava kuvvetlerinin yeniden cebelendirilmelerini (techizini) sağ- Tamak — için — 150- 200 milyon sterlin liralık bir ödünç ahnacağı- ni haber veriyor. Bu para ile 12 yeni gemi yapılacaktır. İskenderiye Limanı Adamakıllı Tahkim Edildi Kahire, 28 (A.A.) — İngiliz dritnotları Ronovn ve Hud, 1le- kenderiye önünde demirlemişler- dir. Liman etrafına büyük menxilli toplar konulmuş, donanma — ve uçakların katımile manevralar ya- pılmıştır. İskenderiye limanı bir demir ağla kapatılmış, yalnız ge- milerin girip çıkmaları için dar bir geçit bırakılmıştır. Rıhtıma büyük mikdarda harp gereçi çe karılmıştır. ö günde 170 uçak gek miştir. Mısır sü asbakanı 18 bin ki- şilik Mısır ordüsüu Ümevcudunun henüz artırılmadığını söylemiştir, Batı sınırında' durum normal- dir. İtalyanlar &inir boyunca üç sıra dikenli tel koymuşlardır. Diğer taraftan yeniden üç bi- yük İtalyan gemisi içinde #sekiz bin asker Kanaldan geçmiştir. İtalyan Sevkiyatı Napoli, 28 ( ALA.) — Asker ve cepane dolu 4 vapur, dün Do- ve İngilterenin barışı sağlamak amacile verdiği emeklerin özden- liğini kaydetmiştir. Makdonald demiştir kir “.İtalya'ya karşı biç bir ku- kançlık duygumuz yoktur. ve biz ğu Afrikaya gitmiştir. Dört vapur- da bugün gidecektir. Haboeş Ordusu Bir Geçit Rosml Yaptlı Adisababa, u( A.A. )— Dün İmparatorun gözleri önünde süel bir geçit töreni yapılmıştır. Yol üzerinde dizili, coşkun bir kalabalık, Avrupahların yetiştir- miş oldukları modern taburları bilhassa alkışlamışlardır. Havanın bozukluğuna bakmıyarak yapılan bu geçit töreninde' en düzğün izciler, azad edilmiş köleler, t- macılar, makineli tüfekçiler, süel okulalar talebesi ve İmparatorun özel muhafızları olmuştur. Alayın üzerinde iki de uçak dolaşmıştır. Yunanistan Uçak Alıyor Atina, 28 ( Özel) — Hava ba- kanlığı Yunanistaniın otuz tane talim uçağı almıya karar verdiği ni tebliğ etmiştir, İngiliz Donanması Manevre Plânını Değiştirdi Atina, 28 (Oııl) — Manevra- lar yapmak üÜzere Yunan sularına gelecek olan Ingiliz donanmasının belli olmıyan bir vakte talik edil- diğini buradaki Türk elçisi Yunan hükümetine bildirdi. İngiltere Kızıldenizde Bir Fran- sız Adasını İşgal Etti Paris, 28 (Özel) — Cenevre- den Eko dö Pari gazetesine bildi- rildiğina göre Kızıldenizde Ade- nin Kuzeyinde Fransız hakimiyeti altında bulunan küçük bir adayı Eransız hükümetine haber verme- den - İnigilizler işgal etmişlerdir. Bu ada küçük ve ıssız ise de İn- gilizler buradan İtalyan Eritresi kıyılarını topâ tutabileceklerinden süel bakımından çok önemli bir mevkidedir. İtalyanın önürdeşleri değiliz.,, İtalya geri dönmiyecek Eko dö Pari gazetesi — şunları yazıyor: “Görünüş, şüpbesiz ki, hoşa gidecek şekilde değildir. İngiltere | N ı Yunanistandan | Kralın Tahtından Feraşgati Istendi Atina, 28 ( Özel) — Cümhu: riyetçi parti İlderleri Londrada bulunan eski krala gönderdikleri bir mektupta kendilerinin krali« yetl hiç bir vakit tanımayacakla. rını ve Yunanlastanın selâmeti İçin kendisinin tahttan ferağat ettiğl- Di ilân etmesini istemişlerdir. Çaldaris Cumhuriyet Rejimi Aleyhinde Atina, 28( Özel) — Bugün açılış töreni yapılan kralcıların merkezinde Başbakan verdiği söye levde Cumhuriyetin aleyhinde bu- Kunarak Yunanistanda - krallığın tekrar kurulması memleketin hay« rına hizmet edecektir. demiştir. Bir Haftada Yakalanan Ka« çakçı Ve Kaçak Eşya Ankara, 28 ( A: A.) — Geçen bir hafta içinde Gümrük Muhafa. za örgütü biri ölü 47 kaçakçı, 854 kilo gümrük kaçağı, 2 tüfek, 1400 çakmak taşı, 350 defter si- | gara kâğıdı, 66 kâğıt İlra, 14 ka« çakçı hayvanı ele geçirmiştir. Tarım Bakanının Tetkikat Ordu, 28 (A.A) — Tarım balfanı ilimizde Iki gün önemli lacelemeler yaptıktan sonra ya« nındakilerle birlikte bu sabah kara yoluyla Fatsa ve Ünyeye ıltmlıllr voya İtalyadan biri, dılıı müsas mahakâr davranmadığı takdirde, siyasal ufukta bir değişiklik gö- remiyeceğiz. İtalyanın geriliyeceği hakkında hiç bir elddi emmare yoktur. Musolini, ülkesinin rejimin ve şahsının istikbali İle oynamakta- dır. Duçenin kalben umutsuzluğa düştüğünü bize kimse söylemedi. İngiliz alyasasına gelince, be siyasa ancak İngiliz kamuyu daha az heyecan gösterdiği gün yolu« nu değiştirecektir.,, Roma, 28 (A.A)— İtalyan kas binesi bu sabah toplanmış ve Musolini uzun uzadıya izahatta bulunarak uluslar sosyetesini ken« disini bekliyen mesuliyetlerle karşı karşıya bırakmıştır. Rosmt bildiriğde deniyor ki; “İtalyanın İngiliz menfeatlerinda ne bugün, ne de ilerisi için hiç bir gözü yoktur. İtalya, Habeş » İtalya anlaşmarlığını genişletebi. lecek her şeyden de sakınmak- tadır. Tebliğde Italyan ulusunun ke- sif bir kitle halinde faşist inkılâ- bi umdeleri etrafında toplanmak- ta olduğu ve bunu tarihte görül- medik bir sivil seferberlikle gös- tereceği Ilâve edilmektedir. İbnlssuut Uluslar sosyetesine silâhlı yardımda bulunmağıi teklif etmiş Londra, 28 (A.A) — Star ga- zetesi şu haberi veriyor: Ara- bistan kralı İbnlssuut İtalya tara- fından Habeşistana veya Ingiliz topraklarına bir saldırı yapıldığı takdirde Uluslar sosyetesinin si- lâhlı yardımda bulunmasını öner- gelemiştir. Bu gazeteler Musolininin bü. tün Hirisyanlık ve Müslümanlık dünyasını İtalyaya karşı ayaklan- dırmış olduğunu yazmaktadır.