13 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

13 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

YD AD YAR niçin işgal etti, harp için mi SON POSTA Hitler, Fransaya karşılıklı bir. gayri askeri mıntaka ihdasını teklif ediyor. Bu teklif yersizdir. Çünkü Fransanın o sahada 35 milyon İngiliz lirası sarfederek yaptığı müstahkem mıntakalar vardır. Yazan : İngiliz Generalı A. C. Temperley Fransanın Alman hududundaki müstahkem mıntakalarını vücude getiren daime tahkimatından bir müstahk em mevki parçasının makta: | — Dehliz, 2 — Methal, 3 — Zehirli gazlere karı sığnak, 4 — Müstahkem mevkiler, 5 — Ana yol, 6& — Asansör, 7 — Merdiven, © — Zırhlı çelik kısıml ar, 9 — İstihkâm, 10 — Asansör, 11 — Kazamat, 12 — Kontrol dairesi, 13 — Tarassut kulesi, 14 — Sun'i tepe, 15 — Mutfak, 16 — Kışla, 16 — Çelik kapılar, 18 — Depo, 19 — Elektrik istasyonu. Askerlikten tecrit edilen mın- taka Paris Sulh konferansında Fransanın emniyete ihtiyacından doğmuşdu. O zaman Fransa, Mil- letler cemiyeti ile Alman tesliha- tının tahdidini, İstikbal namma, şüpheli teminat saymış; tam em- niyetin, tecavüze karşı biricik ma- nla olan Ren nehri üzerinde müt- tefik askerleri birleştirmekle müm- kün olacağını söylemiş, bunun &- zerine Alman hududunun Ren &- zerinde nihayet bulması, müttefik askerlerin Ren köprülerini etmeleri kararlaştırılmışdı. Yine ©o zaman Mareşal Foş Ingiltere'nin Alman donanmasını imha etmekle, Almanyanın Hca- ret filosunu teslim almakla Fran- sa'dan fazla emniyet kazandığını Böylemiş ve Ren'in budut olarak kabulu Özerinde israr etmişti. Fakat Ingilizlerle Amerikalılar Renin garbindeki milyonlarca Al- manı, asıl Almanyadan « yeni bir clııh'iyı’t'ı 'hr': tirmek istemediler. Çünkü böyle bir cümhuriyet Almanların yüzde doksan dokuzu düşman koesllir- lerdi. O halde müstevil bir ordu- nun durdurulmasına yardım ede- cek bir emniyet mıntakasının tesisi kâfi idi. Bundan başka İngiltere Te Amerika, tecavüz vukuu tak- dirinde derhal Fransanın yardı- mına koşmak İçin teminat verdiler ve Almanyanın kuvvetlerini Ren nehrinin Şark kıyısından 50 kilo- metre içeriye çekmesini, Ren Üze- rindeki köprülerden en başlıcası- nn 15 sene müddetle işgal edil- mesini kabul ettiler. Fransa buna razı oldu ve bu şarait sulh muahedesine ilâve edil- di, Versay muahedesinin 180 nci madlesi gayri askeri mıntaka içindeki bütün tahkimatın yıkı- masım, yenilerinin İnşa olunma- masını emreder 42 nci ve 43ncü maddelerde aynı yasağı tekrarlar. Amerika cümhur relsi Mister Visona'n hemşireleri sulh muahe- sini kabul etmedikleri için Ingil maddesi Almanya ile Belçika ve Almanya e Fransa'nın biribirine tecavür etmiyeceklerini ve her- hangi müşkülde biribirine karşı barp açmayacaklarını anlatır. Dör- düncü madde misakı garanti eden devletlerin ne yapacaklarını gös- tererek icabında Milletler cemi- toprağında vuku bulacaktı. Fran- sız erkâni harbiyesinin en belli- başlı hedeflerinden biri de bu idi, | Framsırlar gayri asker! mınta- kanın bu mahiyetini Uclebet mur bafaza etmiyeceğini bilerek bu mintaka mukabilinde kendi hu- dutları içinde de bir gayri askari mıntaka teklif edebilirler, Alman- ların müsavatsızlık esasına daya- narak iddialarda bulunmalarının önüne geçebilirlerdi. Fakat bugün buna imkân kalmamıştır. Çünkü Fransızlar hudutlarım 35 milyon İngiliz lrası sarfederek tahkim etmişlerdir. Onun İçin kargılıklı bir gayri aekeri mıntaka yapmak için Hitler tarafından vaku bulan teklif manasız bir harekettir. Almanya Renl işgalinin sem- bolik mabiyette olduğumu söyle- yor. Bu vaziyet bir müddet için harp tehlikesini kaldırır. Almanya'nın Ren mıntakasını Almanya diplomasi tariki ile bu meseleyi halledebilir, yahut garp devletleri hava misakı ko- nuşulurken lardı, Milletler cemiyeti konseyi da- bu meseleyi kurca- Şehrimizdeki Almanlar Askere çağırılmadı Şehriniizdeki Alman tebeasının ösker - lik vazifelerini yapmak için Almanyaya çağrıldıklarına dair bazı gazeteler tarafın- dan verilen haber üzerine Alman konso - losluğu kazetelere bir tebliğ göndermiştir. Tebliğde müüyyen zamanlarda yapılması mutat olan yoklama ve kayıt Tmünmelesi için bu davetin icra odildiği ve muayene - leri yapılanların Almanyaya gönderilme leri mevzuu bahsolmadığı bildirilmekta - dür. -i Şehir Meclisinde İnacal 45 dakika bütçe müzakeresi * WE . idl Mardinden şehir meclisi toplantılarına çağırılan aza - “İnşallah!,, Duaları teklif - penceresiz ve damsız mekt arasında hasır altı edilen olur mu? Geçen hafta isimlerini yazdığım şehir|leşeceği bir zamanda ballederiz! dedi ve meclisi azalarının; mahut «Faust» dedika-| bizim Refik Ahmedin fikri, muhtelif kö « dularını ifşa edişime kızdıkları belli: Konuşurken, sesleri fsıltı halinde çıkı - yer; ve gözleri benden ayrılmıyor; yanlı- rına sokuülduğumu sezer sezmez, mevzu - larını derhal değiştiretek seslerini yüksel- tiyorlar, ve belediyenin önümüzdeki yıl yapmayı tasarladığı işlerin afevaidı inden Bahse başlıyorlar! Hele bu koridorlarda, mahut «Faust» için şifahen söylediklerini gazetesinin sa - hilelerinde tahriren geri alan Selümi İzzet biç lâfa karışmıyor: Belli ki, benim ifşaatım yüzünden ba « şına gelenler onu, boşboğazlığa, ve tamir edilmez çamlar devirmeğe tövbe ettirmişi Arkadaşım : >ördün mü, dedi, © artık tüyatra tenkitlerini mizah sahilesine yazıyor! Güldüm: — Demek, artık yazdıklarını kendi de gülünç buluyor! Az sonra onlar salona girdiler. Biz de seyirci locasına oturduk. Meclisin, kırk beş dakika süreca bu en uzun toplantısında, Muhittin Üstündağ da vardı. Mezun olan meclis rcisi Necip Serden - geçliye azadan Tevfik vekâlet ediyordu. Ruzaamedeki ilk dört maddenin en - cümenlere havalesi işten bile olmadı. Beşinci madde beni nedense hayli gül- dürdü: Ali Rıza Eremden inhilâl eden bir aza- lığa; Ali Rıza Eremden sonra en fazla rey alan zat çağrılmış fakat o zat ta çağrıldığı bu vazifeden istifa ediyor, ve azalara da bu istifanın kabul edilip edilmiyeceği soru - hayor: İçin buraya kadar olan tarafında bir fevkalâdelik yok: Fakat bu İstanbuldaki azalığa çağrılan zat kimmiş biliyor musu- nuz? — Şimdiki Mardin belediye reisi Atıf! Azaların merhametleri - tutmuş olacak ki, istilasını geri çevirip te onu mevklün - den etmediler! Ve bütçe müzakeresine devam olundu: Refik Ahmet: — Geçen hafta, dedi, varidat kısmı müzakere edildiği için, bugün masraf kır- miına okuyorum. Masraf bütçesi çok mükemmel tanzim — edilmiş — olacaktı — ki Refik Ahmet, okurken,azalar, mevlit dinler gibi başlarını sallıyorlar, hattâ itiraz sanılmasın diye öksürmüyorlardı bile! Refik Ahmet, on üçüncü faslı okuduk - tan sonra : durmak istiyorum: Mektep kiralamak için 40.000 lira harcanmış. Ben mektep ola « sak kiralanan binaları — kısmen — gördüm. Bazı yerlerde bu iş için camiler isticar o - hunmuş. Hattâ içlerinde, bir mektep vazi- olmıyanlar varz. Bu itibarladır ki ben, mektep kirası için ayrılan bu parff ile badema mektep yap - tırlmasını teklif ediyorum. Esasen tatbik edilmekte olan «yarım mektep» — usulünü icap edecek yerlere de teşmil suretile, bu yüzden mektepsiz kalacak çocukların vazi- yetleri de kurtarılabilir dedi. Onun bu haklı fikrine maarif müdürü de iştirak etti. Fakat yapılan itirazlar aza- lara, bu tatbikı zahmetli görünen güzel tek. liften daha mülâyim geldi. Birisi: — Bnhn ciheti, bütçemizin daha müssit- aclerden yükselen: — İnşallaht — İleride inşallâh! Dunlarile, «âminv ler arasında defna * kundu. Bu defin merasiminden sonra — okunan madde de Adalı Avniyi dile getirdi: — Efendim, dedi, 10116 lirza masraf eden bu mücssese, yepyeni bir teşekkül « dür. Bu teşekkülün semereleri hakkında tenvir edilmek isterdik. Bu sorgunun cevabını Muhittin Üstün * dağ verdi: — Efendim, dddi. kimsesiz çocuklari kurtarma yurdunda bugün elli tane yav-t vardır: Bunlar. sirkat işlemiş, dolandırı * cılık yapmış, Kattâ analarını öldürmüş hasta ruhlu çocuklardır. Ve bugün hepsi de, talnamen islâhi hal etmişler, maran * gozlük, kunduracılık gibi birer san'at sa * hibi olmuşlardır! Adalı Avninin bu müjde önünde se * vinçle yerine oturuşundan az sonra oku * man «yirminci fasıla da merak uyandırdı! Bu fasılda, kimsesiz kız çocukları okutnut mastafı olarak (2700) lira gösteriliyor * du: Soranlara verilen cevaplardan anla * gıldı ki, belediye, bu para ile dört kimse * siz çocuğu okutuyormuş. Gönüller, —© daha fazlasını istiyormuş ama bundat Fazlasına — cimkâmı maddi » — buluna * mıyormuş! İkinci kısmın dördüncü faslı okunurket Kartal nahiyesi mümessilinin sesi yüksel * di: — Efendim, dedi, bu maddede , şehi! ve köy mektepleri inşaat ve istimlâkât için 5000 Hira ayrıldığı yazılı. Şehir zlitüğielnlü- illakleei, serilir leri için bütçede ayrıca tahsisat var. Ve bu para, sade köy Binaenaleyh ben, bu beş bin liradafı bin lirası bahçe için, bin lirası da köyleri” min mektepleri için sarfolunmak üzere taff iki bin İira istiyorum, Şernfettinin sevimli bir eda ile, ve: — Bin! Rakamlarının üstlerine kuvvet” le basa basa yaptığı bu istek, meclise neş'e getirmişti. Muhittin Üstündağın Kartala yol vadi ve itirazı bile, onu bu talebinden vaz g* * çirememişti: 1 dedi. İsteğim böylece zap'f çok görünür de vermezleri —. : Nihayet, tasdik edilen masraf bütce”” nin son faslı da okundu: — v Bir süretle, vilâyet - birinci böf fevkalâde masraf bütçesi yekünu, St seneden 114,934 lira fazlasile ve 818? lira olarak tesbit edilmiştir! | Selim Tevfik