26 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

26 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Şimendifer Siyasetimizin Yeni Zaferi (Baş tarafı I inci yüzde) Heyet Karakuyuda Başbakan ve diğer davetlileri bâmil olan tren saat on üçte Karakuyuya varmış, mi- safirler istasyonda civar köylerden İspar - tadan, Afyondan gelen on binlerce halk tarafından karşılanmıştır. Başbakan tren- den indikten sonra karşılayıcıların hatır - Tarını sormuş'ur. Başbakanımızın her yerde birbirinlden güzel bu kadar samimi dekorlar — içinde geçen yolculuklarınım ilk merhalesi — olan Karakuyuya gelişlerinde karşılanan man- zara iso daha geniş bir mikyasta, bütün bir | memleket mikyasmda geniş bir manzara arzetmekte Akdenize giden yol Filhakika Afyondan başlıyarak Akde nize inmekte olan bu yolun ilk merhalesi olan Karakuyuda başta İzmir olmak üzere Aydm, Antalya, Afyon, Burdur, İsparta il ve şarbayları, Parti başkanları ve diğer teşekküller mümessillerinin burada Kara - leşmiş olmaları bu manzaranın manayı açıkca gösterir. İsmet İnönö, işte bu kadar güzel ve ma- nalı bir dekor içinde, büyük Şefi ve Şefi - miz Atatürkün dahiyane idaresi — altında başladığı ve başardığı büyük — siyasanın, Himendifer siyasasının, bir diğer parçasını, Afyon - Karakuyu hattını açtı. Hattı Yapanlar Trenden İnildiği sırada parti Ge- nel Sekreteri Recep Peker yanındaki- lerden birine hatlı yapan mühendis- leri göstererek : — Bakın, bu gençler İstiklâl har- binde on üç yaşında çocuklardı. Bu- sün Türkiyenin demiryollarını yapı- | yorlar, dedi. Yeni hatlın açılışı on binlerce hal- kın candan tezahürleri arasında ya- pilmiştir. İk sözü - Bayındırlık Bakanlığı İn- şaat dairesi başkamı Razi söyledi. Razi, bu söylevinde,Cumhuriyet dev- | vinde bugüne kadar açılmış bulun 2484 kilometrelik demiryolunu Afyon- Karakuyu hattı ile 125 kilometrelik yeni bir kısmın ilâve edilmiş oldu- | ğünü kaydetmiş, bu yeni hat ile, Ay- din hattının Orta Anadolu demiryolu | şi siyle bağlanmış — bulunmasın- | şöri igaret eylemiştir. | olları inşaat başi vinden sonra Afyon lisesi direk- törü ve Afyon daimi Çfencümen üyele- rinden Bekir birbiri ardınca kürsüde söz almışlar ve bugünün önemini ve değerini anlatmışlardır. Bütün halkın hislerine tercüman olan söylevinde, Bekir bu canlı gösterimizin manasını şöyle t : « sal savaşta yüce bayrağımızın irer dikildiği şehirleri nasıl saymış isek, bugün Afyon, Uşak, er- lesi gün Alaşehir, Manisa, — İzmir, Bursa, Balıkesir alındı diye sevinmiş isek, demiryol savaşında da Kayseri - Sivas, Malatya -Samsün diye durma- dan yürüdük ve işte 1935 yılında ev- velki gün Filyosa, dün Diyanbekire, 1936 da, bugün de buraya gelmiş bu- Tmnüyoruz. Hızımız gösteriyorki dur- maya hiç niyetimiz yoktur. » Bekir'in bu nutkundan sonra, İs- met İnönü kürsüye gelerek söylevini vermiş onu müteakip istasyonu önün- de kurulmuş olan takın - kuürdelasını kesorek açılış resmini yapmış ve - İlk tzen sürekli alkışlar arasında istasyo- na girmiştir. Başbakanın Nutku Başbakan sık sık alkışlanan — nut- kunda yeni hattın ehemmiyetini an- lattıkları sonra dedi ki : «Yeni bir islikamete gitmek için merkezden itibaron yolun yarısını al- aış bulunuyoruz. Ümidim kuvvetlidir ki yakın zamanda Antalyada bu hat- tin açılma resmini hep beraber kut- lulıyacağız.» İnönü hattın ehemmiyeli karşısın- da hissel heyecan ve sevinci bil- hassa kaydetti; şimdiye kadar iltisak htalarına az ehemmiyet verildiğini söyledi. İllisak hatlarının müdafaa iş- lerindeki ehemmiyetine İşaret etti. İnönü yeni hattın tamamen devlet s le yapıldığını söyledi. Nutkuna vam Gderek: «Bizi burada toplayan, coşkun se- vinç hislerini — ifadeye sevkeden bu mes'ut vesileyi - hepinize kullulamak islerim.» dedikten sonra Atatürkün adını tazimle andı. Bashakan bu eserin başarılmasın- da himmetleri görülen İnşaat Reisi Ruzi ile muavinlerine, mühendislere v daki d Demi bire | | pa d Başbakan Afyonda Atatürk Zafer Âbidesinin kurdaleısm keserken teahhitlere teşekkür ve Bayındırlık Bakanına da yeni hatlar inşası için muvaffakiyetler temenni elli, * Keçiborluda Afyon - Karakuyu hattı açıldıktan sant 14,22 de hareket edildi. 15,50 de Keçiborluya varıldı. Bura- da kükürt fabrikası gezildi. Ekonoml Bakanı Inbrika hakkında izahat verdi. İsparta - Bozanönü Hattı 'Tren tekrar yoluna devam etli at öon yediye doğru İspartayü vi Tam saat on yedide Isparta - Bo nft açılma simine istikl t başlandı. İlk önce Isparta valisi Fev- zi bir nutuk söyledi. Bu nutku Is ükerrem ve Kemal Tu nutuklarile bir muallim tara- | fından söylenen nutük takip etti. İsmet İnönünün Ispartalılara Hitabesi Bu içten gelen nutuklardan sonra Başbakanımız kürsüye çıkarak Ispar- talılara karşı şu güzel hitabede bu. lunmuştur: İsparta, 25 (A.A.) — Başbakan İs- | met İnönü Bozanönü - İsparta şube hat -« tını aşarken şu söylevi vermiştir: — Arkadaşlar, İspartanın sevin: #i bugüne iştirak etmek için hep bera- ber burada bulunuyoruz. Ankaradan | ben ve arkadaşlarım çok - sevdiğimiz | İspartaya bugünü kutlulamak için gel- dik. Büyük Millet Meclisi muhterem reislerini ve muhterem azasını, bu me- rayime iştirak etmek için bilhassa tav- zif ettim, Arkadaşlar etraftal heyetleri bugün aramızda İsparta mu- hitine şeref vermektedirler. Bütün bu alâka iki gündenberi kutluladığımız cumuriyet eserlerini bütün memleke - tin gözü önünde canlandırmak için gü- zel bir vesiledir . Arkadaşlar, eserler parça parça mütalea edildiği zaman hepsinin hu - susi kıymetleri vardır.. Fakat arkada- gaa Kemal Ünalın söylediği gibi büyük manvei kıymetini, siyasi mânasını göz önünde canlandırmak daha ziyade is- tifadelidir. Burada ilerliyen, yapan ve her gün yeni eserler vücuda getiren Türkiyenin ufak bir modelini canlan - dırmış oluyoruz. Maden, fabrika, demiryolu bu saha- larda cumuriyetin her gün kazandığı zaferler için iki gündenberi açtığımız yeni mücsseseler sevinilecek, övünüle- cek eserlerdir. Bu eserler kadar bunlardan — daha fazla ehemmiyetli olan yedi sekiz yet halkının canlı inkılâp — fikirleriyle beslenmiş, inkılâp fikirleri etrafında toplanmış, Atatürkün kuvvetli ve fe - yizli eliyle açılan yolda bütün Türkiye- nin bir vücut « |şerefine Orduevi kumandanının elini sıkarken göstermesidir. Asıl memleketin mem- nun olacağı, içerde ve dışarda herkese göstereceği mâna bu noktadadır.. Arkadaşlar yeni Türkiyeyi canlı, ümitli, kendine güvenir, çalışkan ve azimle, bütün manasiyle ve şekli ile siz burada - temsil ediyorsunuz. Yeni Türkiye Cümhuriyeti çocukları, — Atatürk — çocukları, reklerinde — küvvetli, — bileklerinde vetli, anlayışlarında kuvvetli ve da- ileri giden —bir kudret kay - nağıdır. Memlekette bir çok eserler yapd- maştır ve daha bir çok eserler yapılacak - tır. Bunların hepsi her şeyden evvel vatan- daşlrın kendilerine güvenmeleri, çalışamk- ta mrar elmeleri, içerden ve dışardan ge - lecek her müşkülâtı yenmek için kafaların- da, yüreklerinde, bileklerinde kuvvet bul- maları ile kabildir. Burada küçük çocuk - larımızdan en yaşlılarımıza kadar hepimizin yüzünde büyük —mücadeleleri başarmak, memleketi yükseltmek iradesi tecessüm edi- yor. Bütün memleket havasında akiş ya - pacak olan şey, yeni Türkiye anlayışı için Lsparta ovasında verdiğimiz bu güzel ör - nektir. İsparta'ya her gelişimde bir evvel- kinden daha ileri ve daha canlı gördüm. Bu sefer gördüğümüz canlılık zannederim ki benim gibi bütün arkadaşların da dik - katini celbetmiştir. İki üç sene sonra lspar- geldiğimiz zaman bilmiyorum daha olması için ne lâzımdır. Yeni eserlerle daha sevinçli bulacağımızı kuvvo'le umuyo- ram, Arkadaşlar şimdi müsaadenizle — güzel ksparta'yı gezelim. Bu açtığımız yeni demir. yolu ümit ederim ki güzel İspartaya yeni faydalar getirecektir. İşin güzel tarafı bü tün memleketin ve büyük millet i spartayı sevindirmek — için katlardığı bu Latli külfottir. İspartahları kendilerini B, M. Meclisine bu kadar sevdirdiklerinden dolayı kutlulamak isterim. Şimdi müsaa . de buyurursanız hep beraber şehri geze « lim. Ispartalılara mubabbet ve selâmları . muzı bir de şehirde ifade edelim.» İlk tren Başbakanın nutkundan sonra kor - delâ kesildi. İlk tren düdük çalarak ta- kın altından geçti. Bu suretle merasim bittikten sonra büfede bir müddet — istirahat edildi. Müteakiben şehre - gidildi. Misafirler ve belediye salon - larında ziyafetler verildi. yü « kuv- İsparta en büyük bayram gününü (Baş tarafı 1 inci yüzde) rahhas © göne kadar Londrada kalarak İngiliz mahafili ile temaslarna devam e - decektir. Londra henüz ümitli olduğu halde Paris bu düşüncede değildir. Paris, Almanyadan yeni teklifler beklemiyerek Lokarno dev letleri tarafından ileri sürülen — tekliflerin ya tamamile ret veya tamamile kabulünü takdirde Fransa Almanya ile müzakereye başlamı- istemektedir. Böyle yapılmadığı yacaktır. Fransa, bu kararından ayrılmadığı için 1. Caorbin İngilte- re dış bakanı Mister Edeni görerek Alman- ya tarfaından yapılacak mukabil teklif - lerin Fransa tarafından müzak Fransanın Londra sefi e edilmi- yeceğini resmen bildirmiş ve Mister E - denin Lokarno anlaşmasını — tehir tarzını protesto etmiştir. Buhran bir durgunluk devresi geçirimek- tedir. Alman cevabının arsıulusal — siyanet bakımından ne netice vereceğini henüz hiç kimse tayin edemiyor. Bütün bilinen Fransanın Lokarno dev - letleri erkâni hatbiyeleri arasında müza - kerenin başlaması ve mütekabil yardım ted- Bizlerinin kararlaştırılması fikrinde oldu - ğudur. İngilterede umumi kanaat, — Fransanın İsmet İnönünün Afyondaki Nutkundan sonra (Baş tarafı 1 inci yüzde) İsmet İnönü 6 nutkunda — «Eğer Türk vatanı yeniden bir tehlikeye uğ- rarsa, Türk istihlâsının ilk günlerin - de olduğu gibi, vatan müdafaasmı erkek, kadın ve çocuk bütün millete ait bir vazife olarak kabul edeceğiz.» demişti. İşte Ankara kız lisesi tale - besinin istekleri bu prensibe tamamen uygun bir harekettir. Filkakika: bu - |günkü harpler yalnız muayyen züm - relerin, yani muvazzaf ordu ile sefer - de bu orduya iltihak eden ihtiyatların başaracakları bir vazife olmaktan çık- mışlardır. Bundan sonraki — harpler, milletin büyük - küçük, kadın - erkek İher ferdinin - kudreti nisbetinde - his se alacağı (millet harpleri) olacaklar- dır. Çünkü mevzuu bahsolan şey her hangi bir hükümdar veya - tacidarın şahst menfaati değil, milletin bizzat |kendi mevcudiyetidir. Binaenaleyh, eski devirlerde oldu - İğu gibi, yalnız ücretli ve muvazzaf or- |dular değil, milletin heyeti umumiyesi bu savaşa iştirakle mükelleftir. Mu - vazzaf ordular ise ancak fertlerini bu maksada hazırlayan ve ilk tehlikeyi karşılayacak kadro ve emniyet mües - sesesi olarak kalmak mevkiündedir - ler. Bugün bütün dünyaca — kabal e- dilmiş olan bu prensip bizde daha bü- yük harbin hemen sonunda, istiklâl mücadelemizde fi'len tatbik edilmiş - ti. Türk kadının sırtındaki çocuğu ile cepheye mermi taşıyan — heykeli bu prensibin ölmez bir (sembolü) — dür. Ancak iş yalnız mermi taşımakla bit.- mez. Yirminci asır harplerinin, kadın Ve çocuk bünyesinin pekâlâ tahara - mül edebileceği hizmetleri vardır. Bu yazımızın hacmine sokulması mümkün olmıyan bu hizmetlerin iza- hını başka bir yazıya bırakarak yalnız bu işin umumi mahiyetine göz atmak- la iktifa ediyoruz. Eveti. Orduda kadın ve çocuk bünyesinin pekâlâ başarabileceği hizmetler var - dir. Lâkin bu hizmetler muntazam bir usul tahtında Ööğrenebilirler. Çünkü ——— Avrupa Buhranı Tevakkuf Devresinde Jhiç bir tehlikeye marıuz olmadığıdır. Lort Rankel dün Avam kamarasında söylediği bir nutukta bu kanaata tercüman — olmuş Ve Avrupada, harbin olsa olka Avrupanın şarkında vuku bula başka bir devletin Sovyetlere taahhütlerinden İngilterenin k harbe sürüklenmi ceğini, 1 olan dolay yeceğini anlatmıştır Fransız gazetelerinin neşriyatı | Paris, 25 (Hususi) — Fransız İleri Almanyanın verdiği cevabı ret tinde sayinükta Va İngiktere ile Fransa a - |rasındaki derin görüş farklarına işaret et - mektedirler. Flanden, Londra ve yapılmaa lüzim gelen şeyi yaptı» diyor. Jour ile kirişi kırdı Jow: gazetesi ALondraya Almanya- ya mahküm etmek ve cezaya çarpmak için gidildi. mahkümiyet ve zecri tedbirler ha vaya uçtu. Kırılan çanak bir tarafa bıra- kılmalı karno artık diriltilmemelidire demekte - dir. Petit Journal da ayni fikizdedir. Eko de Pari şu sözleri söylüyor: streza bloku ihya edilmeli, La «Fransa, İngiltereden Almaı hiç değilse, İtalyan meselesinde enerjik bir hattı hareket itti yordu. Halbuki karşısında uyuşuk, söz an- lamayan, hareketten, âciz ve mücrm ile Hört yapan bir İngiltere bulmuştur.» Sovyet - Mançuri Hududunda . . a ye Yeni Bir Hâdise Londra, 25 (Hususi) Sovyet Rusya ile Mançuku hududu arasında- yeni bir bâdise vuku bulmuştur. 7 Je- pon askeri hududu geçerek Ruslar ü- zerine ateş açmış ve iki asker kaybe- derek geri dönmüştür. Bunlar bilâha - re mitralyözlerle gelmişlerse de gene geri dönmeğe mecbur olmuşlardır. Rusya hâdiseyi protesto etmiştir. Rusya Ve Almanya Tus - Alman Ticaret Konuşmaları Kesildi Londra, 25 (Hususi) Sovyet Rusya, Her Hitlerin söylediği nutuk- larda Rusyaya karşı kullandığı yüzünden iki memleket arasında lisan de- vam eden ticaret müzakerelerini kesi miştir. Bayan Afet Bükreşte Bükreş, 25 (A.A.) — Hususı muhabirimiz bildiriyor : Profesör Bayan Afet, bazı tet- kiklerde bulunmak üzere yarın Peşteden buraya gelecektir. Bükreş Sefirimiz Geliyor Bükreş, 25 (A. A.) — Hususi muhabirimiz bildiriyor : Türkiye Elçisi Hamdullah Sup- hi Tanrıiöver Romanya ile Türki- ye arasında müzakere edilen mukavelesi hakkında hükümetine malümat vermek üzere, Cumartesi günü buradan Ankaraya hareket edecektir. Köylüye Toprak Anluâr 25 _)k— K’::[' vilâyeti topraksız ti hılk, ile göçmenlere zpıık veril- mesi Bakanlar heyetince kabul edilmiştir. . cephane taşımaktan çok - farklıdırlar. Bu öğrenme işi ise ancak hazar za« manlarında mümkündür. O halde kız mekteplerimizin proğramlarına da ay“ rıca bir. (Yurt müdafaası dersleri) proğrama ilâve etmek hiç te lüzumsuz; bir şey değildir; bugün değilse yarın, bütün dünyanın bu yolu tutmuş ol « duğunu göreceğiz. İhtiyat erkânıharp binbaşisi Celâl Dinçer ——— —e ——— Fener alayları yapıldı. Ankaraya avdet Davetlileri hâmil olan birinci tren gece yarısından sonra saat birde, Baş- bakan İsmet İnönü ve refakatindeki - leri hâmil olan ikinci tren de - saat iki de İsparta balkının alkışları arasında |Ankaraya doğru hareket etmiştir. Davetliler yarın gece Ankarada bu- lunacaklardır. Recep Peker - İstanbula geliyor Parti genel sekreteri Recep Peker lâp dersini vermek üzere İstanbula git” miştir. Cümhuriyet devrinde yapılan hatlar İsparta, 25 (Hususi muhabirimiz * den) — Hükümetimizin senelerden * bir zafer daha kazandı. Bugün İsmet beri takip ettiği şimendifer siyaseti yet! İnönünün güzel nutukları ile — açılaf, yeni hatlar 125 kilometredir. Ve ta” mamen devlet parasiyle yapılmıştır. kilometrelik demiryoluma 125 kilo * bi ilerliyen bir manzara | yaşıyor. Gece bütün şehir ayakta idi. |Eskişehirde heyetten ayrılarak inkı -|metre daha ilâve edilmiştir. ... ...