26 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON - POSTA ŞEHİR HABERLERİ Denizyolları Idaresinin Zam Talebi Komisyon Azaları Teklifi Muvafık Bulmuyorlar Deniz tarife komisyonunun son toplantısı bir hayli münakaşalı geçmiş ve navlun ücretlerinin ar- tırılması hususundaki Denizyollar İdaresinin teklifi üzerinde uzun müddet müzakere ve münakaşalar | yapılmıştır. Denizyollar İdaresi komisyona - vermiş olduğu raporda 1935 se- nesi blâriçosunun 5000 lira kadar bir açıkla kapattığımı ileri süre- rek bilhassa yolcu nmavlunlarına bir miktar zam yapılmasını iste- mektedir. Bu isteğe karşı bazı azalar tarafından itirazlar yapıl- mış ve navlun ücretlerinde zam değil tenzilât yapılması icap etti- ği söylenilmiştir. Komisyon aza- sından biri bu hususta demiştir ki: Denizyollar İdaresinin navlun “ ücretlerine zam yapılması talebini doğru bulmıyorum. Bu talebi bü- tün arkadaşlar ayrı ayrı tetkik etmekteyiz. Bugünkü iktisadi va- ziyet herkesce malümdur. Bu istek doğrudan doğruya kabul edilecek mahiyette değildir. Filhakika De- nizyolları İdaresinin bilânçosunda açık vardır. Bunun için sedece yolcu navlunlarına hiç olmazsa yirmi, yirmi beş kuruş kadar zam yapılmasını istemektedir. biz buna da taraftar değiliz. Ma- dem ki Devlet Demiryolları halkın menfaatini korumak için bir çok kolaylıklar ve ucuz tarifeler yap- mıştır. Bunu Denizyollar İdaresi- nin de tatbik etmesi lâzimdır. Biz bu kanaatteyiz. Maamafi tetkika- tımız bitmiş değildir. Fındık Piyasası Yükseliyor Almanyada fındık - piyasası yükselmiştir. Almanyaya Türkiye- den çok miktarda fındık ihraç edilmekte ve bu malların sağlam olması rağbeti fazlalaştırmaktadır. Fındık piyasasının Almanyada canlanmasına paskalya yortuları- nin âmil olduğu söylenmektedir. Almanyada yüz kilo başına 58 Türk lirası üzerinden iş yapıl- maktadır. İnhisarlarda Yıllık Toplantı İnhisarlar Umum Müdürünün başkanlığı altında bütün şube ve inhisarlar müdürleri bir kaç gün- denberi toplantılar yapmaktadırlar. Bu toplantılarda inhisarların ve inhisarlara bağlı imalâthane- lerle fabrikaların bir senelik me- saisi ile yaptıkları işler görüşül- mektedir. Bu arada önümüzdeki sene içinde yapılması lâzımgelen işler hakkında da bazı kararlar alınmaktadır. 700 Seyyah Geliyor Cumartesi günü Alman bandı- ralı Milvnke vapuru ile 400 Al- man seyyahı Boğazda bir cevelân yaptıktan sonra limanımıza gele- cek ve seyyahlar bir gün şehri- mizde kalacaklardır. 14 Nisanda da Alman bandı- ralı General Von Steuben vapuru üçyüz Alman seyyahını hamil ola- rak Pireden limanımıza gelecektir. Yunan Konsoloshanssinde Merasim Yunan istiklâlinin yıldönümü münasebetile dün — şehrimizdeki Yunan konsoloshanesinde bir res- mi kabul yapılmıştır. Fakat | Hakkımız Yok Mu? Bu Faclanın Mesulleri Vardır Devlet demiryolları memunl: Mehmet Muradın 9 yaşındaki kızı Sa- bahat dün Üsküdarda Nuh kuyusunda Diviciler adı verilen bir arsada oynar- ken bir kuyuya düşmüş. boğularak öl. müştür. Bu bir kazâdır. Görünüşte de mes'ul yoktur. Fakat biraz düşünülünce şekli değişir işin Diviciler metruk bir arsadır. Bir iki yüz metro murabbaı büyüklüğünde o- lan bu arsada üstü açık 20 kadar kuyu vardır. Se: itün çocukları bu ar- sada oynamaktadırlar Hatırladığımıza — göre belediyenin üstü açık kuyuların sahipleri tarafın - dan kapanmazsa belediye — tarafından doldurulması için de bir emri vardır. Emre rağmen kuyular — kapanmamış, bunların kapanmaması nihayet bir in- sanın hayatına mal olmuştur. İhmalleri ile bu facinya sebep olan ları aramalı, bulmalı ve cezalandırma- (| hdır, diyoruz. Hakkımız Yok Mu? Yeni Yaptırılacak Fabrikaların Mümessilleri Gelmeğe Başladılar Denizyollar İdaresinin yaptıra- cağı on vapur için Denizyollar İdaresile temas çtmek üzere Da- nimırkılılarr_lgn başka İııgi].iı Şan- tiyeleri de memleketimize gelmiş- ler ve temaslara başlamışlardır. Fransız mümessillerinin de bir iki güne kadar memleketimize gel- meleri beklenmektedir. Mümessil- lerin yola çıktıkları Denizyollar İdaresine - telgrafla bildirilmiştir. | Almanlar da bir kaç gün içinde | geleceklerdir. İstanbul — Gümrükleri Başmüdürlüğü İstanbul Gümrükleri başmü- dürlüğünü vekâleten yapmakta olan müfettiş Ali Kemal, tekrar eski vazifesine avdet edecektir. İstanbul Gümrükleri başmüdürlü- güne Ekonomi işleri müdürü Mus- tafa Nuri vekâleten tayin edil- miştir. Florya Plâjı Florya plâjlarının bu yaz mev- siminde noksansız bir halde bu- | lunması için Belediye şimdiden ha- zarlıklara — başlamıştır. Soyunma ne kadar ikmal edilecektir. Bir Kız Pencereden Sokağa Düştü Ayaspaşada Mezarlık sokağın- da Serafidis apartımanında dün bir kaza olmuş, bu apartımana misafir gelen ve Kambaracı yo- kuşunda oturan Vasil kızı Elektra pencerede asılı bulunan havluyu almak isterken muvazenesini kay- betmiş ve 5 metre yüksekliğin- deki pencereden aşağı düşerek ağır surette yaralanmıştır. Elektra Beyoğlu hastahanesine kaldırıl- mıştır. Kadıköy Rıhtımı Son fırtına ve şiddetli lodos dalgaları yüzünden hasara uğra- | yan Kadıköy ile Haydarpaşa ara- | sındaki rıhtımın keşfi yapılmış ve zararın 5500 ile 6 bin lira radde- sinde bulunduğu anlaşılmıştır. Bu rıkhtımın tamiri münakasaya kon- | muştur | Kartalda Bir Deniz ğafası Bir Balıkçı Kayığı Battı, 11 Tayfası Deîizç Döküldü Evvelki gece saat 3,0 da Kartal ile Sadef adası arasında müessif bir deniz kazası olmuştur. Balıkçı Ömer reis beraberinde H tayfa olduğu halde gece saat 3,30 da beş çiftelik büyük bir balıkçı kayığı ile İstanbula doğru | gelmekte iken İstanbul tarafından | g:leıı Antalya anbarına ait Rizeli İ rahim Kaptanın idaresindeki Selâmet mati ile karşılaşmıştır. Motör kayığa çarparak parçala- mış ve İl tayfa denize dökül- müştür. Motör musademeyi müteakip derhal durmuş, denize dökülenler kurtarılmıştır. Kayık batmıştır. Kaza hakkında tahkikat yapıl- maktadır. Kütük Altında Ölüm Üsküdatda Balaban iskelesin- de İbrahimin kereste deposunda çalışan Zaralı hamal Halil oğlu Hasan 200 kilo sıkletindeki bir kütüğü kaldırırken düşmüş, kütü- ğün altında kalmış, ezilerek öl- müştür. Bir Heykel Çalındı Dün Çubukluda İskele cadde- sinde oturan Mısırlı Ahmet oğlu Abdülhamit polise müracaat et- miş ve bahçesinde bulunan Tut- yadan mamul 150 kilo sıkletinde çıplak bir erkek heykelinin 10 gündenberi kaybolduğunu bildir: miştir. Polis tahkikata başlamıştır. Jimnastik şenlikleri Her yıl 20 Mayısta yapılmakta olan jimnastik bayramı için hazır- lıklara başlanmıştır. Dün Kültür Direktörlüğünden bütün mekteplere bir tamim gön- derilmiştir. Bu tamimde talebenin | bu yıl jimnastik şenliklerine daha esaslı bir şekilde hazırlanması hu- susunda bazı direktifler verilmiş ve bilhassa kıyafetlerin yeknesak olması istenilmiştir. Ölçü Sahtekârlığı Sahte ölçüler hakkında tahki- kat yapan İktısat Vekâleti Baş- müfettişi Hüsnü Ankaraya git- miştir. Tahkikat neticesinde öl: lere sahte damga basan fabrika- tör Ben Basatla birkaç amelenin suçları tesbit edilmiştir. Bu işi kamaralarının inşaatı bir kaç gü- |"€hemmiyetle mürakabe etmeleri lâzım gelirken hiçbir iş yapmıyan ve tahkikata başlandığı zaman işten el çektirilen birkaç müfetti- şin de suçta alâkaları görülmüş- tür. Hüsnü beraberinde götürdüğü raporları vekâlete verecek ve ölçü sahtekârlığının tam neticesi de bundan sonra anlaşılacaktır. Nöbetçi i Eczaneler Bu gece nöbetçi eczaneler şunlardır: Beyoğlu: (Garih, Limoncıyan). Şişli: (Dimitri). Galata: (Asri İttihat). Sa- matya: (Erofilos). Bakırköy: (Hilâl), Beşiktaş: (Nail). Sarıyeri (Osman). Büyükada: (Merkez). Heybeli: (Yu- suf), Hasköy: (Yeni Türkiye). Kasım- paşa: (Yeni Turan). Şehremini:! (Nâ- zım). Üsküdar: (Merkez). Şehzade - (Hamdi). Kadıköy: (Çubukçı - Hulüsi). Karagümrük: (A. Ke - || . Aksaray: (Şeref). Fener: (A rif). Beyazıt: “(Asador). Eminönü: (Bensason). Alemdari (Esat). Kü - çükpazar: (Necati). Rom any.';la Mart 26 Ğöç Edecek 462 Bin Türk Bekliyor Bunlar Trakyadaki Göçmenlerin. Vaziyetini Tetkik Etmek Üzere Bir Murahhas Gönderdiler, Murahhas Gördüklerini Son M Romanya Türkleri arasında ana vatana göç etmek için büyük ©$ bir arzu — vardır. Türkler Romah- yada âdeta iğre- ti vaziyette otur- maktadırlar. Türkiyeye göç edeceklerin — sa- yısı 462 bin ka - dardır. Bunlar göç etmeden ev - Ömer Topal vel Türkiye- ye gidip Trakyaya yerleştiril - miş olan göçmenlerin vaziyetini tetkik etmeği ve bu tetkikten alacakları neti- ceye göre göç edip etmemeği laştırmayı faydalı bulmuşlar ve bu maksadla İstanbula Totrakanın — sayılı zenginlerinden ve büyük - tüccarların- Romanyadan gelen karar- |dan Ömer Topalı göndermişlerdir. Ömer Topal yarım milyon lira ser- |veti olan bir adamdır. Hemşerilerinin verdiği bu vazifeyi tereddütsüz kabul etmiş ve Türkiyeye gelmiş, Trakyaya gitmiş, göçmenler arasında — tetkikler yapmıştır. Ömer Topal bu hususta bize de- miştir ki: — Romanya Türkleri arasında gü- nün en mühim işi göç etme meselesi- dir. Her Türk köyünde günün en mü- him mevzuü budur. Trakyadaki göç- menlerden gelen mektuplar, rahatları, yedikleri, içtikleri, yaşayışları velhasıl Türkiyedeki vaziyetleri en ince teler- rüatına kadar kritik edilmektedir. Göçecek 462'bin 'Türk vardır. Bu- raya gelen de 6 bindir. Bu 6 bin göç- men üzerinde yapılan kritiğin neticesi ne olursa olsun verilen karar Türkiye- |ye göçmektir. Türk hükümeti Roman- yadaki Türkleri bir ân evvel ana yurda getirtmeği düşünmektedir. Zaten bir kere göç etmeğe karar verdikten sonra İstanbul Belediyesi — Tepebaşı Şehir Sıhir'l'ı'ı_ıntmu Tiyatrosunda Bügün akşam saaâat 20 de FAUST Türkçeye çeviren Seniha Bedri Göknil "ı.llm YN Postaya Anlatıyor iğreti vaziyette oturmak ta çok güç ol maktadır. Trakyada yaptığım tetkiklerde al: dığım netice şayanı Yalnız göçmenlere verilen evlerin bah- çeleri biraz küçüktür. Biz her türlü sebze ihtiyacımızı evlerimizin bahçele: rinde yetiştiririz. Onun için Trakyada yapılan evlere daha büyük bahçe rılmasını rica ediyoruz. Eğer bu dile; miz de temin edilirse göçmenler — içiş isteyecek hiç bir şey kalmaz. Çivi Tröstü Tetkikat Yapılmak Üzere Odada Bir Komisyon Teşkil Edildi Çivi İıbrikıl:nmn bir tröst yaptıkları ve fiyatları birdenbire fırlattıklarını yazmıştık. Ticaret Odası meseleyi tetki- ke başlamış, fabrikatörlerin bu hususta söyledikleri dinlenilmiştir. Fabrikatörler, çivilerin normal fiyatlarının şimdi şimdiki fiyatlar olduğunu, eski fiyatların gayrı meşru rekabetle zarar fiyatı oldu- ğunu söylemektedirler. memnuniyettir. ayı Oda meseleyi tetkik ve icap eden tedabiri ittihaz etmek üzere bir komisyon teşkil etmiş ve bu mesele hakkında raporlarını ha- zırlamıştır. Raporlar bir kaç gü- ne kadar alâkadar makama gön- derilecektir. Model getirmek üzere Avrupaya gitmiş olan Kadın Terzi ve Şapkacısı NEBAHAT Nisanın ikisinde İstanbula dönecektir. Taksim Şark apartımanı Telefon: 41365 Beyoğlu Fransız 'Tiyatrosunda Halk Ope Bu akşam 20 AAA son hafta BAYADER Heyecan?.. Ve bütün heyecanlar... Aşk heyecanı... Güzellik heyecanı... Macera heyecanı BEKLENİLMİYEN ŞAHİD Fransızca sözlü. Meotro Goldwyn - Mayer süperfilmi Baş rollerde: Sinemamnın en şik çifti: VİLYAM POVEL - MİRNA LOY Bu akşam M ELEK Sinemasında Ayrıca | PARAMOUNT JURNAL Numaralı biletler bugünden satılmaktadır. Telefon : 40868 ÇA Bu akşam s AR AY Sinemasında HARRY BAUR ve GABY MORLAY'ın İlk defa beraber oynadıkları Henry Bernsleln ön meşhur piyesinden iktibas edilen ve senenin en şık Fransız filmi olup halihazırda Pariste gösterilmekte olan SAM SÖON Şaheserinin ilk iraesi münasebetile şeref Galası ilaveten: PARAMOUNT JURNAL Büetter evvetden ahnabilir Telefon: 41656