26 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Siyaset Âleminde Avrupanın .. . Nevrajjik Bir Noktası daha var. Ss ovyet İcra Komiserleri başkanı Mo- İotofun son nutku, mevcut siyasi şartlar içinde günün belli başlı hâdisele - rinden birini teşkil etmektedir. Bu nutuk- tan çıkan mana şudur: Sovyet Rusya, bizatihi harp taraftarı de. ğildir. Fakat yaptığı askeri ittifaklara da sadık kalmak emelindedir. Bunlardan biri de Fransa ile akdettiği anlaşmadır ki bu- nun icabı olan Fransaya yardımı, lüzum hâsıl olunca derhal ifa etmekten çekinmi - yecektir. Görülüyor ki Melotofun ifadesi, her hangi bir tefsire ihtiyaç hasıl etmiyecek ka- (dar açıktır, kasti de, bir Fransız «- Alman silâhlı anlaşmazlığıdır. Sovyet Rusya ile Almanyanın doğrudan doğruya hudutları yoktur. Fakat Sovyet Rusya ile hem hudut olan devletler, Fran- sanın müttefiki olan Lehistanla Çekoslo - vakyadır. Lehistanın Fransaya karşı va - ziyeti meşküktür. Çünkü Lehistan, Sovyet Rusya ile daima ihülâf halinde bulunan bir devlettir. Buna mukabil Çekoslovakyanın Sovyet Rusya ile münasebeti pek sıkıdır. O kadar sıkıdır ki, icabında kendi toprak- larından Sovyet askerlerini geçirmeyi ve Sovyet tayyarelerinin Çek arazisinden isti- fade etmesini bir ittifakname ile kabul et - miştir. Bunun haricinde, gerek Almanya - dan dışarı çıkarılmış marksist İiderlere, ge rek Avusturyadan firara mecbur kalmiş Bosyalizm bakayasına son derece teveccüh- İç ikamet hakkı tanımıştır. Bilhasan bu 56- menin yaz aylarında, Çekoslovakyanın merkezi olan Prag, şayanı dikkat (siyasi faaliyetlere sahne olmuştur. Bütün bu hal. ler. yalnız Almanyanın değil, ayni za « manda diğer devletlerin de nazarı dikka « tinden kaçmamaktadır. Sayet bir gün Almanya ile Fransa ara- Bında muharebe kaçınılmaz bir zaruret ha- İine gelirse, tahmin olunabilir ki, ilk silâh, Ren boyundan evvel Çek - Alman hudu- dunda patlasın. Demek oluyor ki Ren hu- dudu kadar Çek - Alman hududu da, Av: tuparın nevraljik noktalarından birini teş- kil etmektedir. — Selim Ragıp Balkan Antantı 4 Mayısta Toplanıyor Ankara, 25 (A.A) — Balkan antantı daimi konseyi halihazır reisi Türkiye dış işleri bakanı B. Tevfik Rüştü Aras, Balkan kon- seyini mayısın 4'ünde Belgrad'da içtiman davet etmiş ve bu davet alâkadar memleketler dış bakan- larına bildirilmiştir. Adliye Tayini Ankara, 25 (Hususi) — Üçün- cü sımf Adliye müfettişliğine Adana İhtisas mahkemesi Müd- deiumumisi Mustafa tayin edil miştir, İtalya Hava Kuvvetlerini Yenileştiriyor Roma, 25 (A.A.) — Hava müs- teşarı general Valle, İtalyan hava kuvvetlerinin, gittikçe artan bir sür'atle kuvvetlendirileceğini ve yenileştirileceğini mecliste söyle- miştir. İtalyada Tren Kazası Roma, 25 (A. A.) — Roma- Floransa ekspresinde dört vagon yoldan çıkmıştır. Üç yolcu ölmüş ve 12 yolcu ağır yaralanmıştır. Fazıl Ahmedin Sorbonda Konferansı Paris, 25 (A.A) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildi- riyor: Fazıl Ahmed'in güzel fransız- ca ile Sorbonda inkılâbımızı an- latan konleransi çok büyük mu- vaffakiyet kazandı. Salon hınca- hınç dolu idi. Daha evvel rektör Charlety inkılâbımızın tarihi öne- mini, yaratıcı Atatürk'ü ve arka- daşı İsmet İnönü'nü hayranlıkla © andı ve alkışlarla karşılandı, si 4 2. hha ii Venizelosun Cenazesi İşi| Denis anlağinası Atinayı Karıştırıyor Dün Liberaller Nümayiş Yapmak İstemişlerse De Polis Tarafından Dağıtılmışlardır | | Atina 25 (Hususi) — Venize- "losun Cesedinin Brendiziye vasıl olduğu, ailesinin talebi üzerine İtalya hükümeti ti sim yapılma buraya gelen Atinada merasim yapılmaması hakkında verilen karar burada Li- beraller arasında büyük bir gale- yan uyandırmıştır. Liberaller ka- rarın geri alınmasını istemişler- se de bunun imkânsız olduğu ken- tosto için Venizelistler “de polis t dağıtılmıştır. arkan de merasiminde bu- © aya gitmiştir. Merasimde alma istiyenleri götürmek üzere yarın Hanyaya iki vapur hareket edecektir. Cenâze a arabasına konacak, yapılacak askeri merasimde de bir Evzon taburu bulunacaktır. . Yunanistanda Medeniyet Yokmuş Atina, 25 (Hususi) — huriyet partileri liderleri gazeteci- lere beyanatlarında : “Venizelosun cesedinin Atinaya getirilmemesi Yunanistanda medeniyet bulunma- dığına bir delil telâkki edilebilecek bir hâdisedir,, demişlerdir. Plâstiras Kudüse Gidiyor Atina, 26 (Hususi) — General Plastiras Paristen Beyruta hare- ket etmiştir. Generalın seyahati siyasi bir mesele ile alâkadar değildir. Paskalya (yortularında Kudüsü ziyaret edecektir. Yunanistanda Mili Bayram Atina, 25 (A.A) — Atina a- jansı bildiriyor : Milli bayram (münasebetiyle kral, hükümet azeları, elçi heyeti ve yüksek memurlar, dini bir âyinde hazır bulunmuştur ve dini merasim bittikten sonra kıtaat kralın önünde bir resmigeçit yap- mıştır. Bir Hava Kurbanı... Ankarada Düşen Tayyarecimizin Cenazesi Dün Merasimle Kaldırıldı Ankara, 25 (Hususi Muhabiri- mizden) — Dün bir uçuş esnasın- da Türk Kuşu plânöründen düşen kıymetli tayyarecimiz Kâmilin ö- lümü burada büyük bir feessür uyandırmıştır. Kaza hakkında fen heyeti tarafından hazırlanan rapor alâkadarlara verilmiştir. Bu hu- susta öğrendiklerimi bildiriyorum: Mütehassıs Romanofun idare- sindeki bu motörlü tayyare bir ha- latla içinde tayyarecimiz Kâmil bulunan Türk Kuşu plânörünü çekmekte iken saat on beşi çey- rek geçe plânör halattan ayrıl- mıştır. Bunun neticesinde plânör sağa sola gayritabii şekilde yalpa yaptıktan sonra düşmüştür. 700 metre yüksekte geçen bu âni ka- zada Kâmil paraşütünü açmağa vakit bulamamıştır. Kâmilin kazadan sonra ilk ve son sözü: — Beni kurtarın! muştur. Türk Kuşunun muallimi olan Kâmil Yüzbaşılıktan mütekaittir. 21 senedenberi tayyarecilikte ça- lışmış, milli mücadeleye iştirak etmiştir. Ayrıca Eskişehirde Hava mektebinde muallimliği de vardır. Cenazesi dün merasimle kal- dırılmıştır. 9 aydanberi çalışan Türk Kuşunda bu ilk kazadır. Avrupada bu türlü kazalar her vakit olmaktadır. demek ol- Bulgaristanda 11| Amerika 4 Bin Zabit Asılacak Mı?| Tayyare Yapıyor Sofya, 25 (A.A) — Askeri temyiz mahkemesi, albay ai binbaşı Stanchef ve diğer 9 zabi- tin idama mahkümiyetini tasdik etmiştir. Sü bakanlığı kralın af- fını temin edemediği takdirde, bu zabitler asılacaktır. Almanyada Seçim Başlıyor Berlin, 25 (A.A) — İlk seçim muameleleri Hamburg'da başla- mıştır. 29 marttan evvel sefere çıkacak denizciler reylerini husu- si sandıklara atmışlardır. Bu san- dıklar umumi rey toplandığı gü- nün akşamı açılacaktır. Vaşington 25 (A.A) — Say- lavlar kurulunun askeri komisyo- nu, 4,000 yeni harp tayyaresi in- şasını ekseriyetle tasvib etmiştir. Komisyonun elde ettiği mev- suk malümata göre, bazı ecnebi devletler 5000" 10,000'e kadar harp tayyaresine malik bulunmak- tadırlar, j 20 bin kişi evsiz kaldı Nevyork, 25 (A.A) — Ohio nehrinin taşması, bu mıntakanın cenubu garbi kısmının su altında kalmasını intaç etmiştir. Kentuki ve İndiav'da 20,000 kişi evsiz kal- mış ve 10 kişi boğulmuştur. Imzalandı Londra 24 (Hususi) — Deniz an- laşması imzalandı. İmza eden devletler İngiltere, Fransa ve Amerikadır. İtalya Murahhas Sinyor Grandi söylediği nutukta İtalyanın bu muahedeyi imza- lamayacağını ve serbestliğini müuhafa- za edeceğini söylemiş (sebep olarak zecri tedbirlerin tatbikini göstermiş - tir. Yeni anlaşma, gizli deniz inşaatına karşı gelmektedir. Gümrük Muhafaza Teşkilâtı Yeni Bir Kanun Hazırlandı Teşkilât Askerleş"iriliyor Ankara, 25 (Hususi Muhabiri- mizden) — Gümrük muhafaza teş- kilâtının görülen lüzum üzerine askçri teşkilâtla için bir kanım lâyihası hazırlan- mışlır. Alâkadar vekâletlerce incele- nen bu lâyihada gümrük muha- faza memurlarının askeri subay ve erat gibi maaş almaları ve as- keri kanun hükümlerine tâbi ol- maları yazılıdır. Cephelerde vaziyet Cenupta taarruz başladı mı ? Roma, 25 (A. A.) — Mareşal Badog- lio 164 numaralı resmi tebliğinde bildiri - yor: Eritre cephesindeki İtalyan kıt'aları, garp ovasında Kafta köyünü işgal etmiş - lerdir. Tayyarelerimiz, bütün cephede taarruzi keşifler yapmış ve düşman kuvvetlerine sistematik bir şekilde hücum etmiştir. Dün sabah Somali cephesinde 30 tay - yare yeniden Cicikayı bombardıman ede - rek, askeri otomobil parkı ile depoları ve ibir çok sivil ve askeri binaları tahrip etmiş- tir. Adisnbaba, 25 (A. A.) — Röyter a - Jansı bildiriyor: | Harrardan gelen bir telgrafta Ogadende İtalyan ileri hareketinin başladığı ve Sas- sabanechin düştüğü bildirilmektedir. Bu haber teyit edilmemiştir. Şüpheli Adam Açlık Grevinden Vazgeçti Ankara, 25 ( Hususi ) — An- karada yakalandığını bildirdiğim şüpheli adam açlık grevine mu- a kvemet edemediğinden tekrar | yemek yemeğe başlamıştır. Bu adamın “hüviyetini tesbit için zabıta tarafından yapılan tet- kikat henüz neticelenmemiştir. 1,600,000 Liralık Dava Ankara, 25 (Hususi) — Hâmit Berzencinin hükümet aleyhine aç- tığı 1,60),000 liralık davaya Cu- ma günü başlanacaktır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: — Belediyenin yeni teşeb - büstünü duydun mu, Hasan Bey? Hasan Bey — Borçlu olup ta dokuz doğuranlara vene daha iyi ederi iğ idare edilmesi | , ! | Devlet adamları Ve zenginlik B kadderatını elinde tutmakta devlet adamlarının hususi hayatlarına ait. bir etüt neşrediyor: — İsmi resmi her gü türlü dillerdeki gazetelerin ilk sahifele - rini dolduran meşhur siyasilerin âdetlerini, yaşayışlarını, tuhaflıklarını karıştınp sa - yıp döken Fransız muharriri, devlet adam- larının şahsi servetlerini de merak etmiş; fakat «para ile imanın kimde olduğu belli değildir! derler ya.. Fransız gâzeteci de hayatlarını tetkik (ettiği adamların türlü olan ir Fransız muharriri, milletlerin mu- bususiyetlerinden geniş salâhiyet ve vu « | kufla bahsettiği halde iş servet mesölesine gelince bu sahada tahminler yürütmekle. iktifa ediyor. Bu arada da bugün iş başın” da bulunan muhtelif milletlere mensup devlet adamlar içinde İngiliz nazırlarının öteki milletlerin nazırlarından daha çok zengin oldukları neticesine varıyor. Fransız gözeteci, hayatlarını tetkik et * tiği ecnebi devlet adamlarının servetleri - tafa Nuri Paşanın Netayicülvüküüt isimli tarih kitabında eski Osmanlı vezirlerinin. inin dereceleri hakkında bir rakkam vere* miyor. Bu meslekdaş, Mansurizade Mus « serveti hakkında yazdığı şu fıkrayı oku » muş olsaydı acaba bu fikrinde ısrar ede » cek miydi? “ağ İşte kitabın dördüncü cildinin 117 inci sahifesi: ğ Erkânı saltanatın servetü sâmânları - ru ve dârâtü ihtişamü ulüvvü cenaplarını İisâd ve nümüne tarzında bazı vâksatı mev- | sükelerini zikrü ta'dâd eylemek fnideden | hâli olmamağla beyânına mübüşeret kıl dı. İbrahim Kethüda bir defa atlarının bir mikdarım bazı bendegânma bahşettikter sonra vArtık altmış atım kaldı, ba'dezin kimseye vermemi» dediğini Asım Efendi merhum tarihinde nakleder. Halil Hâm & Paşaya bir Hind elçisi arzı muavenet zım- sında cânibi saltanatı senniyyeye beş bin. kese verehileceklerini ifâde eyledikte mü- bilmeclis olan Kapudan Paşa o pederimiz dahi verebilüre o demiştir ki hesabı e. göre iki yüz elli bin altun kadar eder | Vak'ni Selim Hanide maktul olan vâlidi kethüdas Yusuf Ağa ve İbrahim Kethüda ve Haci İbrahim Efendinin ekser eşyayi nefiseleri kaimimakam Musa Paşa ve si ik şarünileyh «ol kadar parayı ben ve hâze yağmağerimn desti gasplarında nâbedid. olmuşken muhallefâtları otuz bin tecavüz etmiştir. Bunların atâyâ ve tasad- dükatları hakkında işidilen hikâye dahi akıl kabul edemiyecek derecelerde mü » balâğalı ise de ramazanlarda ve süir ev « katta fıkara mahallesi olan yerlere mah- sus âdemler gönderüp mahalle bakkal etmekçi ve kasaplanının zimmet defter lerini rü'yet ve fıkara deyinlerini kâmil ita ettirmek âdât câriyelerinden oldi ve mahallelerde olan medyuninin vakit kit borçlarını tesviye edegeldikleri mite > vâtiten sâbittir. Rivâyâtı o mevsükadandır ki Topkapulu Salih Efendi şeyhülislâm iken Sultan Mustafa Hânı Sölis Hazretleri tebe dilen hânelerini teşrif edüp esnâyi soh « bette «Efendi, her vakit gelmek isterim; fakat konağınız pek uzak yerdedire de » dikte cevabında «Başka bir konak tedâri- ki kabil ise de civârımızda bulunan ve manzüru şâhâneniz olan şu evlerin hiç bir. risinde mutbak bulunmayup sâyei hümâ- yununuzda tââmları bendehânenizden gi der ve bu veçhile mahrümiyetlerinden ihe ürâzen tebdili mesken edemiyorumu de » miştir. İ Makedonya g Komitesi Faaliyette Bulgaristanda Bir Bankan n. İdare Heyeti Tevkif Edildi. Sofya, 25 (Hususi) — Cumali Bâlâ kasabasındaki Halk Bankası | binasında Makedonya komitasına ait bazı eşya bulunmuştur. Yepis lan tahkikat neticesinde bankanın idare heyeti azasile 10 kişi tevkil edilmiştir. Vi