10 Eylül 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Eylül 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Eylâl SON POSTA Sayfa 3 TELGRAF HABERLERİ İspanyadan sonra Portekiz İki gemide çıkan isyan üzerine Lizbonda örfi idare ilân edildi! İspanyol âsilerine İtalya ve Almanya tarafından yardım edildiği iddia edilmektedir Londra, 9 (Hususi) — Sen Sebas- tiyen etrafında yapılmakta olan kanlı Çarpışmalar fasılasız devam ediyor. Şe- " tekrar âsiler tarafından topa tutul- tur. iler şehre doğru ilerlediklerini id- etmektedirler. Şehrin tahrip edilmemesi — için ec- hebi sefirler tarafından yapılan teşeb- leri âsi general kabul etmemiştir. ir kayıtsız ve şartsız teslim olmaz- #a tayyareler tarafından bombardıman &dilecektir. İtalyan Ve Almanların Âsilere Yardımı taraftan — İspanyaya gi- zmir dün Diğer den — gönüllü — seyyar — hastane- nin başında bulunan Vikont Churehili, «İspanya tıbbi yardım ko- mitesi» başkanına çektiği bir telgrafta «İtalyanların ve Almanların İspanya- daki âsilere mütemadiyen silâh ver- mekte olduklarına dair her gün gözü- ken deliller mevcut bulunduğunu» bil- dirmiştir. Harbiye nazıritın tebliğine göre A- ragon cephesindeki hükümet kuvvet- leri, Villalata'yı işgal etmişlerdir. Navalperal mıntakasında da muha- rebeler olmuş ve hükümet kuvvetleri, San Bartolome'u işgal etmişlerdir. kurtuluş Bayramını kutluladı Şehrin sembolik işgali yapıldı. Askerlerimiz üç koldan şehre girdiler hük ümet konağına ve kışlaya bayrağımızrmerasimle çekildi | İzmir, 9 (Hususi) — İzmir şenlik İçindedir. Şehrin sokaklarına dökülen #n binlerce insan, bugün, İzmirin kur- tuluşunu heyecanla kutluladılar. .sıbah erkenden. üç koldan, şehre Biren askeri kıta'arımız saat onda sem- ik işgali tamamladılar. Askeri kış - Ya ve hükümet konağına merasimle Yrağımızı çektiler. Bu arada İzmire Terken Halkapınar yolunda şehit dü- #enlerin mezarı başında da — merasim Yapıldı, mızraklı askerlerimiz tarafın- dan üç defa havaya ateş edildi. Te Ankara - İstanbul yolu Öğleden sonra askeri kışladan baş - hyarak Gazi heykeline kadar devam e- den geçit resmi çok muntazuam oldu. Geçit resminde Örgeneral Fahred - din, vali, belediye reisi, kumandan - lar bulundular. Atatürkün heykeli önünde yapılan merasim de heyecanlı olmuştur. Hey- kel önünde İzmir ve Ankara gençleri adına nutuklar söylendi. Gece pek büyük bir fener alayı ya- pıldığı gibi yer yer halk eğlenceleri de tertib edilmiştir. Mektep kitapları hazır Bir kaç ay sonra trenler | Bu yıl talebeler vaktinde 12 saatta gidip gelecek Ankara, 9 (Hususi) — Bu yıl yaz İatili dolayısile 40 bin Ankaralımın İz- bula gittiği anlaşılmıştır. Yaz tatili- İstanbulda geçiren Ankaralılar her artmaktadır. Devlet Demiryolları idaresi Ankara Üe İstanbul ve İstanbul ile Ankara a- mdaki 14 saat süren tren — yolculu- ." icap eden hazırlıklara başlamıştır. * Ancak bu kararın tatbiki bir kaç ay ecektir, İngiliz Kralının Viyanada gezintileri Viyanı, 9 (A.A.) — İngiltere kralı izinci Edvard, beraberinde İngiliz elçisi Selby olduğu halde Briatol Meline gitmiştir. Kesif bir halk kütlesi t'Niıini alkışlamıştır, Avusturya Cumur Başkanile mülâkat Viyarla, 9 (A.A.) — İngiltere Kra-| kizinci Edvard, Cumur Başkanını hçnet etmiştir. İk devlet adamı bir ik saat görüşmüşlerdir. Baldvinin istifa şâyiaları Londra, 9 (A. A,) — Baldvinin iyetini uzattığı hakkındaki iğ, siyasi mahafilde bazı sür- Prizler uyandırmıştır. Bu münasebetle bazı gazeteler, şıkınm bu sene sonundan evvel fası ihtimalinden bahseylemek- ler. AYakup Kadri Istanbulda tkara 9 (Hususi 'T Bikun Kadri bu ak T sefiri Ankaradan İs- ö B üir ü e lll kitap bulabilecekler Ankara 9 (Hususi) — Ankara ve ka- zalarında ilk mektepler 28 Eylülde, or- ta mekteplerle liseler de bir teşriniev- ,'velde tedrisata başlayacaklardır. Maarif Vekâleti bu yıl mektep ta- lebelerinin kitapsız kalmamaları — ve mektep kitaplarını daha ders başlangı- cında temin edebilmeleri için icabe- 12 saate indirmeğe karar vermiş den. bütün tedbirleri almıştır. Talebeler için lüzumlu olan bütün kitaplar hazırlanmıştır. Yalnız alfabe ile ikinci sınıflarda okunacak — kıraat kitapları basılmamıştır. Bunların da basılması bir iki haftaya kadar ikmal edilecektir. Orta tedrisat umum müdürü bugün İstanbuldan hareket etmiştir. — Yarın şehrimize gelmiş bulunacaktır. Orta mektep ve lise kadroları ha- Zzırlanmıştır. On güne kadar mahalleri- ne tebliğ edilecektir. Kadroda sıhhi sebepler dolayısile bazı — tebeddüller- den başka esaslı hiç bir değişiklik yok- tur. General Rydz Varşovaya dönüyor Varşova, 9(A. A.) — Dünden- beri refikasıyla birlikte Venediği ziyaret etmekte olan General Rydz Smigiy bu Perşembe günü Polön- yaya dönecektir. Lokarnocular gelecek ay toplaniyorlar Berlin, 9 (Hususi) — Lokar- nocular İlk Teşrinin dokuzuncu günü — Londrada — toplanacaktır. Konferansa — İngiltere, — Fransa, İtalya ve Belçika iştirâk ede- eektir. WW AF C VA Dede lrfî idı Londra, 9 (Hususi) — İki Portekiz gemisinde çıkan ve bastırılan isyan ü- zerine Lizbonda örfi idare ilân edilmiş ve sansür konulmuştur. Ademi müdahale işi Londra, 9 — İspanya işlerine karış- mamak için alınan tedbirlerin kontrolü ile meşgul olacak olan beynelmilel ko- mite bugün ilk toplantısını Morrison"- un başkanlığında yapmıştır. Dünkü toplantıda bir karar verilmemiş, sade- ce bir tebliğ neşredilmiştir. Bükreşte siyasi konuşmalar Yugoslav Başvekili ile Rumen ricali arasında temaslar başladı Bükreş, 9 (Husust) — Yugoslav baş ve dış bakanı Milan Stoyadinoviç, maiyetile birlikte bu akşam Bükreşe gelmiştir. Stoyadinoviç, Bükreş sistasyonunda başvekil Tataresko, hükümet erkânı, Küçük ve Balkan Antantı sefirleri, Lehistan sefiri ve kalabalık bir halk kit- lesi tarafından selânlanmıştır. Stoyadinoviç, müteâ&kiben Tatares- ko ile birlikte saraya giderek hususi defteri imzalamış, meçhul asker âbide- sine bir çelenk konulmuştur. Gece, Stoyadinoviç şerefine bir zi- yafet verilmiştir. Yugoslav başvekili cuma gününe kadar burada kalacak ve beynelmilel umumi vaziyet ile beraber iki memle- keti alâkadar eder meseleler gözden ge; irilecektir. Buz iyaret münasebetile, doğ- rudan doğruya iki memleketi alâ- kadar eden ekonomik ve finan- sal meseleler tetkik olunacaktır. Habeşistan Milletler Cemiyeti âzası kalacak Fakat toplantılara giremiyecek Paris, 9 (Hususi) — Daily Herald gazetesi Milletler Cemiyetinin” önü- müzdeki içtimama Habeş mürahhasla- rının iştirâk etmiyeceklerini yazmak- tadır. Ayni gazete, buna rağmen, Ha- beşistanın Milletler Cemiyeti âzası o- Jarak kalacağını ve İtalyaya ilhakı keyfiyetinin tanınmıyacağını ilâve et- (mektedir, İzmir fuarını 215 bin kişi ziyaret etti İzmir, 9 (Husust) — Bugün akşa- ma kadar İzmir beyneimilel fuarmı 215,000 kişi ziyaret etmiştir. Yn].nızl Fransa - Suriye Yeni muahede dün Pariste imza edildi Londra, 9 (Hususi) — Yeni Fransa - Suriye muahedesi bu sa- bah Pariste imza edilmiştir. 1939 Senesinden başlıyarak yirmi beş sene için muteber ola- cak olan bu muahede, İngiliz - trak dostluk muahedesinin benzeri ol- makla beraber Suriyedeki ekalli- yetlerin ve hıristiyanların hukuku- nu koruyan bazı ahkâmı da ihtiva etmektedir. Muahedenin imzasını müteakip, Fransız Hariciye Nezareti Müs- teşarı şu sözleri söylemiştir: — “Akdettiğimiz muahededen biz memnunuz, Suriyeliler de mem- nundur.,, başladı Fransada grevler Londra, © (Hususi) — Marsilya ve Şimali Fransada tekrar grev- ler başlamıştır. Amiyende 30.000 mensucat amelesi- grev yapmıştır. Kudüste 3 İngiliz polisi öldürüldü Londra, 9 (A. A.) — Alman ajansi Kudüste birkaç saat süren bir müsademede üç İngiliz polisi- nin öldüğünü bildirmektedir. Türk muallimlerinin Rusyada tetkikleri Moskova, 9 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyar: Türk muallimler heyeti, üç gün Leningrad'da kalarak oradaki mektepleri, ilim, fen ve kültür mücs - seselerini, devlet üniversitesini, Ermi- taj sarayını, tiyatroları ve hastaneleri gezmişlerdir. 8 eylülda yeniden Moskovaya dö - nen heyet, bu sefer de burada devlet üniversitesini, konservatuvarı, tecrü - bevi tıp merkezi enstitüsünü ve müze- leri ziyaret etmiştir. Heyet, 10 eylüla kadar Moskovada kalacak ve bilâhara Kırıma hareket e- decektir. İzmirde atlı spor klübü İzmir, 9 (Husust) — Atlı spor klü- bünün açılma merasimi bugün on ye- dide Vali ve Örgeneral Fahreddinin huzurile yapılmıştır. koşu — ve menaj yerlerinde yapılan tecrübeler güzel ol- müuştur. 11 yaşında bir çocuk oynarken asılı kaldı ve öldü Cibalide Yenikapı civarında 11 ya- şında bir çocuk dikkatsizlik kurbanı o- larak acıklı bir surette ölmüştür. Hâ « dise şudur: îî.qE ';E.ı OY LARR NO SA * Milletler Cemiyetinin Islahı © “Fikri terki teslihat,, nndleîler Cemiyetinin ıslahı ta « savvuru bir kaplumbağa sür'atile ilerliyor, Alâkadar milletler de, bu arada, bu. husustaki mülâhazalarını cemiyete bil- diriyorlar. Son günlerde Akvam Cemi- yeti umumi kâtipliğine yapılan müra- caatlar arasında, dikkate en fazla de - gerlerden biri de İsviçrenin mütalea - sıdır. Akvam Cemiyetinin merkezini sinesinde barındıran bu devlete göre, cemiyetin kurulduğu tarih ile bugün arasında bir hayli şerait farkı vardır. Bu sebeple, vücuda getirilmesi düşü « nülen proje, bu arada geçirilen tecrü- belerden de istifade etmelidir. Yani, 16- lahat, sadece nazari bir mahiyette kal- mamalıdır. Maamafih bunun haricinde İsviçrenin belli başlı ileri sürmek iste. diği bir fikir yoktur. Onun kanaatine göre, Milletler Cemiyeti, isminden de anlaşılabileceği gibi hakikaten bir Mi letler Cemiyeti olmalı, bugün olduğu gibi, şu veya bu sebepten dolayı küs- kün bir vaziyet alan bazı milletlerin yardım ve müzaheretinden mahrum bu Tunmamalıdır. Şimdilik, Milletler Ce « Miyetine verilecek şekil hakkında İs « viçrenin düşüncesi bundan ibarettir. labilecek olan bir Fikri terki teslihat tine ne derece za- maya çalışıyorlar. Bu münasebetledir bu toplantıda bulunanlar tarafından lif memleketlerin hakikaten seçilmiş Kongrenin lamak için ayrılan encümenlerinden Dünya milletlerine müracaat edile; çok faydalı olacaktır; filvaki, bu teklif itibaren benimseyen bir insanın, kolay Bu arada yapılan temennilerden ilgasına dair ortaya atılan mütaleadır. * Bugünkü şartlar dahilinde vukubu- muharebenin ha- lihazır medeniye- rar verebileceğini düşünen insanlar, bu! müusibetten mümkün mertebe kaçın« ki, bir kaç gün evvel, Brükselde bir toplantı yapıldı ve sulhu korumak için ellerinden gelen gayretin sarledilece- ğine dair and içildi. Toplantıda, muhte-, simaları vardı. in çalışma esaslarını hazır.- terbiye kolu, dikkete değer bir teklif yaptı. Bu teklife nazaran: rek, mekteplerde, çocuklara sulh fik- rinin küçüklükten itibaren aşılanması haddizatında çok büyük bir kıymeti ha. izdir. Çünkü sulh fikrini küçük yaştan kolay ve lüzumsuz yere mücadele ka- rarı vermesi bir emri müstahil * olur. biri de, kongrede bulunan eski tayya- reciler tarafından askeri tayyareciliğin Bunların fikrine göre, askeri tayyare- ciliğe karşı sivil halkı siyanet etmek mümkün — olmadığı için layyı-: reciliğin ancak sivil sahaya hasredilmesi — bir — zarurettir. Bü- tün bu — temennilerden de anlaşılı- yor ki Brüksel kongresi bir nevi «fikri terki teslihat» kongresi olmuştur. Fi'lt Evde yalnız bırakılan 11 — yaşında terki teslihatın yapılamadığı bir za- Mahmut bir aralık iskemleye binerek tavanda asılı buluna halkaya ip geçi - rerek oynamağa başlamıştır. Küçük Mahmut ipi boynuna dolayıp oynar - ken ayağı altındaki iskemle devrilmiş, çocuk asılı kalarak boğuk, boğuk fer- yada başlamıştır. Aşağı katta ev işlerile meşgul olan çocuğun annesi biraz sonra yetişmişse bugün fuarı ziyaret edenlerin - sayısı|de küçük Mahmudu acıklı -ölümden 80 bini bulmuştur. kurtarmak kabil olamamıştır. manda, hiç olmazsa esuyuna tirit» gi- dilmesi de bir teselli sayılabilir. Selim Ragıp İnhisarlar ilkbaharda Ankaraya gidiyor Ankara, 9 (Hususi) — İnhisarlar ,Yekâletinin Yenişehirde yapılmakta o- den yeni binası yakında bitecektir. İlkbaharda İnhisarlar idaresinin İs- tanbulda kalan daireleri de Ankaraya nakledilecektir. atına bakıp aldanmıştı, fakat sireti suratından başku idi. | iki ahbap çavuşlar » Sar