23 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Yıldırım Beyazıd tarafından — yapılan Anadoluhisarı surları, Fatih tarafından vücude getirilen Rumelihisarı — surları Müteferrik : Çok çocuklu annelerin mükâfat sıralarını beklemeleri lâzım Çok çocuklu annelerden bir çokları ik- ramiye almak için yaptıkları müracaat- lardan bir netice alamamakta oldukları- nt bildirmekte idiler. Sihhat ve İçtimat Muavenet Vekâleti hıfzıssıhha işleri reisliği, çok çocuklu an- melerin fazla ve bu hususta ayrılan tah- gisatın ise mahdud olduğundan dilekçele- rin sıraya konulduğunu ve sıralara ge- — lenlerin mükâfatlarının adreslerine gön- derildiklerini bildirmektedir. Ayni zamanda sıranın 1933 yılında mü- racaat edenlerde olduğu ilâve edilmek- tedir. Şu hale göre çok çocuklu annelerin sı- ralarını beklemeleri zaruridir. Sanayi umum müdürü şehrimize döndü Birkaç gün evvel İzmire gitmiş olan İktisad Vekâleti sanayi umum müdürü 'Reşad dün şehrimize dönmüştür. Umum Mmüdür şehrimizde bir hafta kadar kala- rak muhtelif sanayi meseleleri üzerinde tedkikler yapacak ve bilhassa esnaf koo- peratifleri işile meşgul olacaktır. Esnaf kooperatifleri reisleri bu hafta içinde Ti- garet Odasında sanayi umum müdürünün Triyasetinde bir toplantı yapacaklardır. Yeni nikel bir kuruşluklar tedavüle çıkarılacak 2257 numaralı kanıma göre evvelce te- davüle çıkarılan nikel bir kuruşluklar Darbhanece yeniden basılmıştır. Bu yeni kuruşlukların kenarları dantelâlı olacak, — 1 eylülden itibaren piyasaya çıkamla- — gaktır. Gümrük ve İnbisarlar Vekâleti müsteşarı bugün İzmire gidecek Bir müddettenberi şehrimizde bulun- makta olan Gümrük ve İnhisarlar Vekâ- deti Müsteşarı Adil Okuldaş bugün İz- mire hareket edecektir. Bay Adil Okul- daş İzmirde birkaç gün kaldıktan sonra JAkdeniz sahillerindeki gümrük teşkilâ- ftında tedkik ve teftişler yaparak Mersi- ne kadar gidecektir. Müsteşar Mersin gümrüklerini de tef- tiş edecek ve bir ay sonra İstanbul yolu — ile Ankaraya dönecektir. Yeni Eminönü Halkevi binası Eminönü Halkevi binasının inşaatı için #vvelce teşekkül etmiş olan ihale komis- yonu Parti vilâyet merkezinde dün içti- — ma etmiş gerek Genel Sekreterlik, gerek Nafıa Vekâletinin tasdikine iktiran et- miş olan proje ve hesablara dair, inşaatı GÖzerine almış olan müteahhidle görüş- dmüştür. Yeni Halkevi binası İstanbul semtinin en muhteşem ve modern - binalarından — biri olacaktır. bi zi a ; HABERLERi Rumeli ve Anadolu hisarları tamir edilecek Rumelihisarı avlusundaki evler yıkılarak burası bahçe haline konulacak, belediye ev sahiblerine tebligat yaptı Rumelihi sarı gözden geçirlimiş ve tamirlerine karar verilmiştir. Surlar restorik esaslara göre tamir görecektir. Rumelihisarı avlusun- daki evler yıkılacak, burası bahçe haline Şehir işleri: Çocuk bahçe, kütübhane ve deniz hamamlarının yerleri tesbit edildi Eminönü kazasından başka bütün kazaların çocuk bahçesi, çocuk kütüb- hanesi ve çocuk deniz hamamı olmağa elverişli yerleri tesbit edilmiş, beledi - ye reisliğine gönderilmiştir. Belediye reis muavini Raufun riyasetindeki ko- misyon hafta içinde kazalara gidecek buralarımı görecektir. Fazla — masrafa Ti kıf olmuıyan — yerlerde çocuk bahçeleri kışdan evvel inşa edilecek - lir. Kültür işleri: İlkmekteb muallimlerinin mesken bedelleri verilecek İstanbuldaki ilk mekteb muallimle- rinin mesken bedellerini vermek için belediye büdcesinden yapılmak iste - nen münakale, Vekâlet tarafından ka- bul edilmiştir. Yeni sene büdcesi tas- dikten geldikten sonra muallimlerin paraları verilecektir. Yabancı diller ve inkılâb tarihi imtihan günleri Edebiyat Fakültesinde yabancı dil- ler imtihanı 2 Eylülde ve 5 Eylül ile 26 Eylülde de inkılâb tarihi ikmal im- tiRanları yapılacaktır. Gümrüklerde : Gümrük ve inhisarlar memurlarının ikramiyeleri yakında verilecek Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti muh telif vilâyetlerden gönderilen ikramiye alacak gümrük memurlarına sid liste- ler üzerinde tedkikat yapmaktadır. Bu tedkikat yakında bitirilecek — ve me - murların ikramiyeleri Eylül içinde ta- mamen verilmiş olacaktır. Pazarlıksız alış veriş hakkındaki rapor İktısad Vekâletine gönderildi Eylül birden itibaren başlıyacak olan pazarlıksız satışa aid hazırlıklar tamam- lanmıştır. Belediye bu husustaki hazır- lıkları ile beraber Ticarat Odasının mü- taleasını ihtiya eden raporu İktısad Ve- kâletine göndermiştir. Yeni maliye şubeleri yapılacak Defterdarlığın yaptıracağım — yazdığı mız yeni ve mödern maliye şubeleri bi- GEKONOMİ Birinci köy ve ziraat kalkınma kongres K | Fırıncı ve arabacılar | Cumhuriyetin 15 inci yıldönümünde açılacak cemiyetleri dün toplandılar Bu cemiyetlerin nizamna- melerine rejime bağlılığı ifade eden maddeler kondu Birleşik esnaf cemiyetlerine bağlı fı- rıncılar ve arabacılar cemiyetleri heyeti umumiyeleri, dün fevkalâde birer - top- lantı yapmışlardır. Bu toplantılarda idare heyetleri tara- fından cemiyet nizamnamelerine Kema- lizm rejimine sadakat ve bağlilıklarını ifade eden şekilde bir madde ilâvesi tek- Jf olunmuş ve bu teklif alkışlarla kabul edilmiştir. Bu mâdde şudur: «Fırıncılar, arabacılar cemiyeti, yurdu kurtaran Büyük Önder Atatürke sön- mez bir aşk ve inanla bağlı olarak onun büyük prensiplerinin nurlu izinde daima fedakârlıkla çalışmayı kendisine en bü- yük ve en şerefli ödev bilen bir teşek- meşrutiyet zamanında tamir edilmek is- | , yacağından buradaki evler istimlâk e- | küldür.> tenmiş, fakat faaliyet yarıda bırakılımış- | dilecektir. Belediye bina sahiblerine teb-| baünkü toplantıda ayrıca cemiyetlerin tı. Başvekâletin emri ile surlar yeniden 'ligat yapmıştır. Cumhuriyet Halk Partisine bağlanmala- ti teklifi de kabul edilmiştir. Deniz küçük nakliye, yükcüler, ber- berler ve yorgancılar cemiyetleri de bu- gün ayni maksadla toplanacaklardır., Deniz işleri: Atatürk köprüsü dubalarının yerlerine konulmasına başlandı Yeni yapılmakta olan Atatürk köp- rüsünün Unkapanı cihetindeki duba - Tarile Üst aksamının bugünlerde yer - lerine konulmasına başlanacak Bu sebeble Deniz Ticareti Müdürlüğü bü- tün vapur ve küçük deniz vesaiti mü - esseselerine bir tamim göndererek, Un kapanı köprü dubası konan mevkiden köprü mihveri istikametine kadar 300 metrelik saha dahilinden hiç bir vası - tanın geçirilmemesini tebliğ etmiştir. Dükkân ve mağazaların öğle tatili Dükkân, mağaza, ticarethane gibi yerlerde çalışanların tabi olacağı öğle İpaydosu hakkında Ticaret Odasının be lediyeye vermiş olduğu rapor tedkik edilmektedir. Ticaret Odası, esnafın bir saatlik bir paydosdan hakkile istifade göremiye - ceği kanaatine varmıştır. Belediyenin bu husustaki tedkikleri henüz bitme - miştir. Ayni kanaate belediye de var « dığı takdirde öğle paydosunun İstanbul esnafına tatbikinden vaz'gîç_l!ecektlr. Bir esrarkeş yakalandı Halıcıoğlunda oturan Ermenak ağlu Ki - lanet, esrat içerken yakalanmıştır. Ceple - rinde bulunan 10 gram esrar müsadere & - diümiş ve tahkikata başlanmıştır. Bir tayfa arkadaşını yaraladı Akay idaresi vapurlarında çalışan İhsan ile Falk arasında iş yüzünden kavga çıkmış, İhsan Palği çakı İle bacağından yaralamış- ftır. Buçlu yakalanmıştır. Bir sarhoş rakı şişesi ile yaralandı Çarşıkapıda oturan 45 yaşında Yani faz- laca sarhoş alduğu halde elinde rakı şişesi ile ev içinde dolaşırken düşmüş, ve elindeki şişe kırılarak başından yaralanmıştır. Muâ- yene eden döktorun gösterdiği lüzum üÜzeri- ne yaralı, Beyoğlu bastanesine kaldırılmış - tır. Bir kova benzin ateş aldı Kerestecilerde meyva hali önündeki So - koni Vakum kumpanyasına ald benzin de- posunda satış memuru Şevket bir kova ile müşterisine benzin verirken kova ateş al - mıştır. Yetişen itfalye kum dökmek suretl « nalarından Kadıköy maliye binasının da hle yangını söndürmüştür. ihâlesi yapılmış ve inşaata başlanmıştır. Beşiktaşta yeni plâna göre açılacak olan eaddede yapılmasına karar verilen Be- şiktaş maliye binasının da plânları hazır- lanmaktadır. Eski Şişhane karakolunun bulunduğu mahalle yaptırılacak olan ma- liye binasının da plânları bitirilmek üze- redir, Buralarda da yakında inşaata buş- EGE TIYATROSU Nuri Genç ve arkadaşları ÇU Bu akşam %ify;' Üsküdarda :”Ylun#ıındı Di ) Renkli Fener D /4//’/’ / Babriye Tokses konseri N SA Kongre münasebetile de memleketimizde köy ve ziraat mevzularında neşredilmiş kitab, mecmua, gazete ve matbualardan mürekkeb bir sergi kurulacak Ziraat Vekâleti vilâyetlere bir e - mir göndererek Cumhuriyetin on be - şinci yılında Ankarada birinci köy ve ziraat kalkınma koöngresinin toplanaca- ğanı bildirmiştir. Ziraat kongresi umumi kâtibliğine Bay Nusret Köymen tayin edilmiştir. » Birinci köy ve ziraat kongresinde umumi ziraat meseleleri, köy kalkın - ması işleri, kooperatiflerin ve köylü - nün irtibatları, köylüye toprak ve zi - raat âletleri temin| işleri görüşülecek - tir. Kongre münasebetile Türkiyede köy ve ziraat mevzuları üzerinde neşredil- miş kitabların bir sergisi açılacaktır. Bu sergide teşhir edilmek üzere şim - diye kadar neşredilmiş köy ve ziraati ilgilendiren her türlü eserlerden ikişer nüshasının kongre genel — kâtibliğine gönderilmesi istenmiştir. Bu sergiye gelen kitablardan bir köy ve ziraat mevzuları bibliyografyası ter tib olunacak ve serginin bitiminde de Ziraat Vekâletinde bir kütübhane vü - cude getirilecektir. Sergide teşhir edilecek eserler, köy sosyolojisi, muhtelif köy meseleleri ü - zerinde yazılmış kitab ve broşürler ve köy tedkikleri, köy ve ziraat iktisadi - yatı, bütün ziraat şubeleri üzerinde ya zılmış kitab ve broşürler, köy ve ziraat san'atları ve sanayii, — köy plâncılığı, mimarisi ve belediyeciliği, köy ve zi - raate aid roman, hikâye ve şiir mee - muaları, gazete veya mecmuaların köy ve ziraati mevzu alan husust nüshala - rından mürekkeb olacaktır. İzmir fuarına gelenlerin üzerlerinde istedikleri kadar doviz bulunabilecek 'Türk parasını koruma kanunu mu - cibince Türkiyeye girip çıkan yolcu - lar beraberlerinde ancak 25 Türk lira- sı bulundurabilmektedirler. Maliye Vekâlet| İzmir enternasyo - nal fuarı münaşebetile Türkiyeye ge - lecek ziyaretcilere bit kolaylık olmak üzere üzerlerinde 25 Türk lirasından fazla ne kadar para varsa hepsini idhal edebilmelerine ve avdetlerinde getir - dikleri paradan sarfedilmiyen kısım 25 Bradan fazla olsa dahi ihracına müsaa- de edilmesini kararlaştırmıştır. Ancak bu gibi yolcuların İzmir fu « arını ziyaret edeceklerine dair gümrüli memurlarına kanâaat verici evrak ibraz etmeleri lâzımdır. Keyfiyet Maliye Vekâletinden bir ta mimle yurddaki bütün gümrük teşki « lâtlarına tebliğ edilmiştir. i Mevadı iptidaiye ve gümrük muafiyeti hakkında yeni bir karar Mevaddı iptidaiye ve makine mua « fiyetinin kaldırılmasına — dair İktısad Vekâleti tarafından neşredilen — tebliğ sanayi erbabı arasında büyük bir mem nuniyet uyandırmıştır. Hükümetin bu yeni kararile eski - den mevcud bir sürü formaliteler kal- dırılmakta ve hayat ucuzluğunu temin eden tedbirler alınmaktadır. Sanayiin muhtaç olduğu makineler bundan sonra mahdud zümreler tara « fından değil, herkesce yüzde bir bu « çuk gibi cüz? bir gümrük resmile ge - tirilebilecektir. Evvelce esasen bankalara yüzde 2-3 kadar bir teminat mektubu veriliyor « du. Eski formalitelerin kalkmasile be « Taber teminat mektubu da kalktığı i - çin sanayiciler yeni bir vergi ile karşı- laşmamaktadırlar. Yeni şekilde maki - neler gayet ucuza temin edilecek, imâa- lât ucuza mal olacak ve bu sayede ha- yat ucuzluğu da meydana gelecektir. İpekli kumaşlar standardı hakkında tedkikler Sun'1 ipekle yapılmış — kumaşların standardize edilmesi için İktısad Vekâ- Jeti tarafından yapılmakta olan tedkik- ler hayli ilerlemiştir. Bu hususta fabrikaların da mütale- aları sorulmuştur. Sanayiciler sun'i i- pek kumaşların nasıl standardizesi da- ha muvafık olacağı hakkında bir rapor hazırlıyarak Sanayi Umum Müdürlü « ğüne göndereceklerdir. İ 'Tabif ipekli kumaşların standardi « zasyonundan sonra bazı fabrikalar ha- kiki ipekle, sun'i ipeği karıştırarak ve sun'i ipeğin kıymetini azaltarak piya - saya bir takım cinsi belli olmıyan mal- lar sürmektedirler. Yeni standard ni » zamnamesile bilhassa bu mahzurlar or tadan kaldırılmış olacaktır. Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu gece (Suadiye) plâjda Yarın gece (Büyükada) da Bay aldatırsa Vodvil B perde Festival takvimi BU AKŞAM Gülhane parkında 21,80 da orta oyunu: Ters Evlenme TFepebaşı belediye bahçesinde ssat 22 de TANASA RÖVÜSÜ