23 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 GÜNAŞIRI DüellO Geçenlerde bir avukat iki meslekiaşını düelloya çağırdı. Hürriyetin ilk zamanlarında yine böyle bir davet hatırlıyorum. e O zaman bu düello olmamıştı, zannederim ki, bu sefer de olmıyacak! Düello taraftarları bir aralık Osmanir Meb'usanmda belirmişti. Fakat © zaman Talât Paşanın kuvvetli yumruğu daha baskın geldi. Bu mesele Mecliste müzakere edilmeden kapandı gitti, Düello istiyenler hiç kimsenin diğerine hakaret edememesini ileri sürü- yorlar, Hakları var. Fakat bunun için Milletler Kurumunun mütenrrz tarif edişi gibi bizim de hakareti tarif etmemiz lâzım gelir. Memleketin her köşesinde değil, İstanbulun her tarafında hakaret ayni Yolda yürürken birinin ayağına basarsanız elbette östir dilersiniz. Fa- kat tünele binerken bunu yapmanıza imkân var mı? O zaman birçokları- Daha buna benzer pek çok şeyler var! Şu halde, dürllodan evvel hakaretin manasını tayin ve tasrih etmeliyiz. Mahkemede bazı avukatların bu türlü sözleri hâkim huzurunda sarfettik- İ vapurların çıkacak yerlerine lerine göre, bu işi kimin yapacağma karar vermek lâzımdır. Bu mesele zannolunduğu kadar kolay olmasa gerek! Bir şey deği Fatintepede m tutulmasını rasathane namına seyretmiş olan Fatin bir daha böyle bir güneş tutul masının ne vakit görülebileceğini 80 ranlara: — Üç yüz altmış-beş sene sonra! diyormuş. Allah kismet ederse, çok birşey değil, hep seyrederiz. Buna benzer bir vaka anlatelem: Pariste görülen tam güneş tutul- malarından biri 22 Mayıs 1724 de ol- muş. O zaman; genç Kral on beşinci Lui de birtakım âletlerle güneşin tu- tulmasımı tetkik ediyor ve beyetşinas Kassini kendisine izahat veriyormuş. Saraya mensup kağdmlardan biri tuvaletini yapmakta geciktiği için gü Beş tutulmasının sonuna yetişmiş, da ha doğrusu güneşin tutulmasına yes tişememiş. Bundan fena halde canı sıkılarak Kassini'ye çrkışmış: — Nasıl, bitti mi? Aman, M. Kas- sini, beni beklememekle kibarlık et- mediniz! Fakat, benim için, herhal- de tecrübeyi tekrar edeceksiniz! Kassin! gayet ciddi cevap vermiş — Peki Madam, yalnız iki asırcı bekliyeceksiniz. Bir şey değil, göz yumup açıncaya kadar geçer! Madam beklemiş mi beklememiş mi bilmiyoruz, fakat o tarihten son- ra glineşin tam tutuluşunu görebil- mek 17 Nisan 1922 de, yani 188 se- ne sonra olmuş. Honduras Dün Meksikadan gelen bir telgraf Handuras Cümhuriyetinin Uluslar Kurumundan çekildiğini bildiriyor - du. Handuras'ın Uluslar Kurumun - dan çekilmesi mühim midir? Doğrusunu söylemek lâzm gelir- #e, Birleşik Amerika hükümetleri Cümhuriyetinin aşağı yukarı seksen de, doksanda biri kadar olan Handu- rasm bu çekilişi biraz “Tavşan dağa * küsmüş te dağın haberi olmamiş, gibi bir şeydir. Handuras, 1939 tari- binde Guatemala cümhuriyetinden ayrılarak müstakil bir cümhuriyet haline girmiştir. Bir, bir buçuk mil- yon nüfuslu olan bu cümkuriyetin arazisi dağlık olmakla beraber kakao kahve, pamuk, çivit, tütün yetiştirir. İşin kolayı Şmeling'den fena halde dayak yi- yen zenci boksör Coe Luis'in şöhreti bir hayli sarsıldı. Luis bu dayağı ye- meden evvel, birçok kimselerce bu günün en iyi boksörü sayılıyordu. Coe Luis'in şöhreti sarsılmadan evvel, genç ve çok zengin bir Ameri- kalı boksa heves etmiş ve her yerde ssrarla: — Ben Coe Luis'in talebesi olaca- ğım, demeğe başlamış. Örce zenci genç Amerikalmın iste ğine karşı koymüuşssr da, Amerikalı ber türlü fedakârlığı yaptığı için para karşısında dayanamamış ve İlk dersi vermiş. Jolan a SEYFİ | İBilginizi Yoklayınız Sorular Timurlengin btiytk oğtu kimdir? — Eki Salip muharebelerine sebep kimdir? — Şair Nef'iy'i kim öldürmüştür? — Bağdat ilik ismi ne idi? — Baltacı Paşa'nın m bir lâkabı var mıydı? . Dünkü soruların aeYoğiğri l S—A ın kendisine “Şar- kın Volter'i,, ismini verdikleri kim- dir C — Omer Hayam, $ — “Bununla beraber, o, dönü- Yor,, cümlesi kimindir ve ne müna- sebetle söylenmiştir 7 Yeni bir karar Vapur yanasmadan | kimse atlıyamıyacak Sokaklarda karşıdan karşıya geğ- mek ve yolları sağ taraflarını takip ederek yürümek hakkında Seyrisefer Müdürlüğü heniz tetkikalını ikmal etmemiştir. © Diğer tetaftan iskelelere yanaşma- dan vapurlardan birçak okimselerin jatlamakta olması birçok kazalara s6- bebiyet verebileceği cihetle (bunun önüne geçmek için de ayrıca tetkikat yapılmaktadır. Bu arada, diğer memleketlerdeki usuller gözden geçirilerek bir rapor hazırlanacaktır. Şimdilik, Köprüde birer polis bulundurularak atiryanla- rm tutulması, diğer iskeleler de ise, zincir konup bu Zincirin iskele konuncıya kadar çıkarılmaması temin edilecek- tir, Belediyede Yeni sene bütçesi tasdikten gelmedi Belediyenin 931 bütçesi henüz tas- dikten gelmemiştir. Belediye Tem- muz ayma ait muvakkat bütçeyi ha- zırlamakla beraber birçok zaruri ih- tiyaçlar dolayisile bütçenin daha evvel gönderilmesi için Dahiliye Ve- kâletine müracaat etmiştir. * Dahiliye Vekâleti bütün beledi. yelere gönderdiği bir tamimde, plâj- lara ait talimatname ahkâmma ta - mamile riayet edilmesini ve sıhhi ted birlerle temizliğe azami dikkat olun- masını bildirmiştir. * Tramvaylarda ber iki taraf ka- pılarının açık bulunması içerideki terli müşterileri hava cereyanıma mâ ruz bırakmaktadır. Bu halin sıhhi tehlikeleri olduğundan sıhhat müdür lüğünün teşebbüsü üzerine belediye Tramvay Şirketine bir tebliğde bu- lunmuş ve behemehal kapılardan bi- rinin kapatılması ve ancak yalnız birinin açık tutulabileceği bildiril - mişti Esnaf cemiyetlerinin vaziyetleri ne olacak? Esnaf fcemiyetleri teşkilâtı direk- törlüğüne hentiz kimse tayin edilme- miştir. Ticaret odası idare heyeti € — Bu cümle Galile'nindir. Gali. te dünyanın döndüğüne bir eser teşrettiğinden Roma Enkizisyonumca kiliseye götürülüp bu kanaatten vaz- geçtiğine yemin ettirilmiştir. Galile canını kurtarmak için yüksek sesle yemin ettikten sonra siçak sesle de: 'Banumla beraber, o, dönüyor, de - iştir. $ — İngilterenin Grinviç şehri nc- sile meşhurdur ? C — Rasathaneslle, * $ — Harim Reşidin elindeki sasla başına vurup öldürdüğü rivayet edi. len kimdir ? C — Bermekilerden Cafer'in Fitne riye ile birkaç defa evlenmek istemiş, fakat Cafer vermemiş. Nihayet Ber- mekilerin inkırazı bana imkân yarat $ — “Sende iman yok ki sen aldın diyem imanımı,, mısraı kimindir? C — Fuzuli'nin. LL LL Lİ Bu derste zenci, Amerikalıyı bir hayli hırpalamış ve yüzü gözlü çiş ve bere İçinde göndermiş. Ertesi gün Coe Luis talebesinden şu mektubu almış: “Sevgili hocam, derse devam et - meği çok isterim. Fakat bundan son raki dersleri mektupla almağı tercih ederim. Acaba zenci böksör Şmelig'den ye diği dayaktan sonra, Alman boksö- re, talebesi gibi bir mektup yaza - rak: “Sevgili rakibim, sizinle ikinci bir maç yapmağı çok İsterim. Fakat bu maçı telgrafla yapmağı tercih ede- | bin bir rim,, der mi, dersiniz? Niçin gidiyormuş Hakkında birçok gerçek veya uy- durma hikâyeler söylenen günln a - damlarından biri de Dr. Şaht'dır. Aşağıdaki hikâye, uydurnalardan bir tanesidir: Madam Şaht, kocasmın kâtibine esnaf cemiyetlerine verilecek şekil hakkında tetkiklerine devam etmek- tedirler. Esasen İktısat Vekâleti iş bürosu, ve küçük sanatler müdürlü- ğü de esnaf cemiyetleri hakkında projeler hazırlamaktadır. Gerek Ti- taret odasının yapacağı proje, ve ge- rekse İktısat Vekâdetinin esnaf ce- miyetleri hakkındaki projesi yapıl - dıktan sonra bu cemiyetlere verile- cek şekil kat") surette tayin edile - cektir. Şirketihayriyenin tarifesi Şirketi Hayriyenin yaz tarifesi ha- j sırlanmıştır. Tarife, bugünimüdürler encümeninde son bir tetkikten geçi- rilâikten sonra ilân edilecektir. Yeni yaz tarifesi, geçen senekine nazaran şayanı dikkat yenilikleri ihtiva et - mektedir, Şirket, Boğazın Anadolu yakasına bilhassa itina etmiş ve doğ- ru postalar ihdas ederek aktarmaları mümkün mertebe ortadan kaldırmış tır, soruyor: — Doktor nerede? — Yine Hayvanat bahçesine gitti. — Her gün gidiyer oraya. Ne ya- pıyor orada bilmem? — Kanguruları seyrediyor. — Niçin? — Boş cebile nastl dolaştığını öğ- tenmek için. Açık havada Büyük muharrirlerin çoğu, yeni yetişen genç muharrirleri sevmezler. Son günlerde ölen meşhur İngiliz mu harrir Çesterton da bunlardan biri- dir. Genç bir muharrir yazdığı romanı, ricadan sonra, Cesterton'â okumağa başlamış. Bir Iki sayfa o- kuduktan sonra Çesterton: — Delikanlı, lütfen şu pencereyi açar mısın? demiş, Genç muharrir şöyle bir bakmış, Çesterton izah etmiş: — Pencere açık daha iyi uyurum da onun İçin! Zavallı heveskârlar!,. SEHİRDE OLANLAR | Ne dersiniz ? e asofya minareleri Kış ortasında İstanbul minarele- len birçoğunun külâhını kapan büyük fırtınadanberi dört ay geç - tiği ve İstanbulda artık külâhinı yel kapmış minare kalmadığı halde Ayasofyanın iki minaresi uzaktan ağızlıkta takılı iki yarım sönük | cigara gibi İstanbulun manzara en- damını bozmaktadır. Bu minareleri şimdi kimin yap - ması lâzım geldiğini bilmediğimiz için şu veya bu idareye tariz etmek istemiyoruz amma şehrin en çok seyyah geçidi olduğunda en anat adamların bile tereddüt etmediği bu büyük âbidenin minarelerini le mühmel ve harap bırakmanın iyi bir şey olmadığını ve oraya gelen- ler üzerinde hiç te iyi bir tesir bi rakmıyacağını söylemek te artık boynumuza borç oldu. Eğer yapıla- caksa bu minarelerin keşifleri falan elbette dört aydanberi yapılmış ol. malıydı. Mesele tahsisat işi ise büt- çe tasdik edileli hanidir. Görülüyor hi işin bu tarafında bir ağırlık var. Bu da bizim için iyi bir propaganda olmuyor, Ya yapmalı, yahut bu mi- nareleri ktyabilirsek kökünden yık: malı, Böyle güdük kalması doğrusu şirkin oluyor. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? Ünen ndnnnd KUÇUK HABERLER * Atina Elçimiz geldi. — Atina El çimiz Ruşen Eşref Ankaradan şehri- mize gelmiştir. . Ayasofyanım tamiri işi, — Müzo- ler Umum Müdürü Azizin başkanlı - ğında ve Müze, Evkaf, Nafıa mimar- larının iştirakile teşekkül eden bir heyet, dün Ayasofya Müzesine gide- rek binanm tamir keşfini yapmıştır. Lâzım olan tahsisat Bakanlıktan gel- diğinden tamir işine yakmda başlana- caktır. “ bile Bümenman Gini, — Ahırkâpıda Çatladıkapıda deniz ke - | narında Jüstinyen Sarayları denmek- İle maruf binanm tamirini deruhte eden Asarı Atika mütehassısı Baks- | ter, memleketine gitmeden evvel t4- mir işini bitirecektir. * Muallim Mekteplerinin kampı. — Muallim Mektepleri, dün kampa çıkmışlardır. * Ticaret Odası kütibi, — Ankara- da bulunan Ticaret Odsı Umum! Kâ- tibi Cevat Dezenli dün şehrimize gel- miştir. Olgunluk imtihanları dün başladı Yüksek mekteplerle Üniversiteye girmek isteyen lise mezunlara mahsus olan olgunluk imtihanlarma dün başlanılmıştır. Bu imtihanlar 4 Temmuzda İkmal edilecektir. Recep Peker geldi Kütahya mebusu ve Cümhuriyet Halk Partisi Genyönkurul Üyelerin- den Recep Peker dün sabah Anka- rağan şehrimize gelmiştir. İY | ketler vermişlerdir. İHüseyin ve Thrahimin duruşması Toptan satışlar için... Yarından sonra kavun ve karpuz Halde satılacak Şevki Behmen Dost Yugoslav Nazırı dün Belgrada gitti Haziranın başlangıcında eşi ile bir- likte memleketimizi . ziyaret etmiş olan dost Yugoslavya hükümeti na- zirlarından Şevki Behmen, dün Ka- palıçarşıyı gezerek bazı mübayatta| bulunduktan sonra; akşamki ekap- resle Belgrada dönmüştür. Şehrimizin Yugoslav Başkonsolosu Yukotiç ve eşi, Yugoslav ataşemilite- ri, konsoloshane erkânı, Yugoslav ko. lonisi ve birçok resmi #evat, kıymetli misafirimizi Sirkeci istasyonunda uğurlamışlar ve Bayan Behmene bu- Bir polis müf- rezesi resmi selâm vazifesini yapmış- tır. Şevki Behmen, kendisini uğurlıyan. ların ellerini ayrı ayrı sikarak, Tür - kiyede gördüğü misafirperverlikten dolayı çok müteşekkir olduğunu ve kendisine karşı gösterilen muhabbe- ti asla unutamıyacağını söylemiştir. Adliyede Vapurdan eşya ça- lanlar mahkâm oldular Core Mobra adlı Mısır hükümetine ait bir vapurdan bir mikdar projek- tör albümü çalıp satmaktan suçlu Hâmidin duruşmasına dün Sultan - ahmet birinci sulh ceza mahkemesin ıştır, Duruşma neticesinde ay hapse mahküm olmuş- tur, Ayrıca iki ay da Emniyeti Umu- miye nezareti altında bulundurula - caktır. Çalınan malları bilerek ka - bul eden İsmail ile Kasım da 13 er gün hapse, üçer lira para cezasma | ve Tonları satın alan Nuri, Foti ve Niko da beşer Ilra para cezasına mah küm olmuşlardır. * Evinde kaçak çakmak bulunan Küçlikpazarda oturan Şerifenin du- ruşmasına Sultanahmet ikinci sulh »s#a mahkemesinde halrimistir. Di- ruşmada Şerife 40 lira pura cezasma, mahikdm olmuştur. * Kumkapıda aşçı Süleymanin dük kâhmda, o civarda kahvecilik yapan Hasanı dövüp yaralamaktan suçlu dün Sultanahmet ikinci sulh ceza mahkemesinde yapılmıştır. Duruşma sonunda Hüseyin ve Ibrahim altişar lira ağır para cezasile mahkeme mas rafr olan yüz kuruşu ödemeğe mah- küm edilmişlerdir. * 1936 mayıs ayı zarfında elektrik cereyanı çalmış olduklarından dolayı 4 kişi üçer ay hapse, bir kişi 2 bu - cuk ay hapse, ve 2 buçuk ay polis nezareti altında bulunmasa, bir ki- şi bir ay hapse ve bir kişi de 16 gün hapse mahküm olmuştur. Tramvay memurları Tramvay memurlarma derhal yaz lik elbise Verilmesi İçin teşebbüsler yapılmıştır. Nüfus Umum Müdürü | Nüfus ve soy adı işlerini tetkik| için şehrimize gelen Nüfus Umumi Müdürü Hasan Faik Ankaraya git- miştir. Kavun ve karpuzun da diğer yaş me ton başma 40 meyve ve sebzeler gibi halde mua «| kuruş hal resmi alacaktır. Kavun mele görmesi hakkındaki karar, önü | ve karpuzun da hale ithali dolayısi- müzdeki çarşambadan itibaren tat- | le, hal idaresi tarafından icap eden bik mevkiine konulacaktır. Belediye, | bütün hazırlıklar ikmal edilmiştir. | kat yapacaklardır . 3.6.YAA PİLİ Zecri tedbirlerden sonra Zecri tedbirlerin gerek İngilterede gerekse Fransada kaldırılmağa karar verilmesinden sonra bütün zihinleri bir mesele kurcalıyor: Tedbirler kal- dırıldıktan sonra ne olacak? Bunu iki bakımdan inceliyebiliriz: 1 — Uluslar Kurumunun akibeti bakımından, 2 — Avrupada doğuracağı siyasi akisler bakımından. Şüphesiz zeeri tedbirlerin kaldırıl. ması İtalyanın İngiltere ve Fransa *ile anlaşmasını okolaylaştıracaktır. Ayni zamanda bü üç garp kuvvetinin anlaşması şimdiki politik karar- sızlığı giderecek, ve harp tehlikesi biraz yatışmış olacaktır. Çünkü har- bi doğuran en büyük sebeplerden biri iki veya müteaddit millet arasındaki Itlmatsızlıktır. Italyanm Avrupadaki vaziyetinin tekarrür etmesi Musolininin Hitlerle birleşmesi ihtimalini zayıflatacağı için gerek Fransa ve gerekse İngilte- re ve diğer küçük devletler rahat ne- fes alabilecekler. Tetikte durmanın eseri olan sinir ve gerginlik ortadan kalkacaktır. Fakat zannedilmesin ki, zecri ted- birlerin ilgası Avrupanm müşkülleri- ni halledesektir, bilâkle! Bir kere Habeş meselesi halledilmiş olmıya - caktır! Çünkü Uluslar Kurumu teğ- birleri kaldırmağa karar verse bile hiçbir zaman İtalyanm Habeş istilâ- sını resmen tasdika ve tanımağa ya- naşmıyacaktır. Bu İtalyayı dalma gayrimemnun bir mevkide bırakacak- tir. Sonra, Almanya Romanm yeni bir sömürge edinmiş olmasını İleri siirerek sömürge taleplerini kuvvet. lendirecektir. Ayni zamanda Alman ordusunun Avrupa kıt'ası Üzerinde en mühim kuvvetler arasma girmesi Almanyanın Avrupadaki metalibatını silâhla istiyebilmek korkusunu yara- tacağı Için küçük ve büytk devletleri yeni siyasi kombinezonlar aramağa sevkedecektir ki, bunun da harpten evvelki tehlikeli ittifaklar siyasetine müncer olması kuvvetle muhtemeldir. mMüçayir olarak Hebşistanı istilâ etmesi dünya efkârı umumiyesinin Cenevrede olan itimadımı sarsmıştır. İşte bu nokta bizi Uluslar Kurumunun, akibetini Bakieiin. gate Bazları on ve on sitmer maddelerinin ilgasmı, diğerleri bilâksi bu maddelerin daha kuvvetle dirilme- sini, bazıları Kurumun tamamile fes- hini istiyorlar, Kimse hakikaten ne yapılması lâzım geldiğini, ne olacağı- nı bilmediği için sesini boş yere yilk- seltiyor. Yalnız ortada bir hakikat var: Zecri tedbirlerin kaldırılması ile Kurumun mağlübiyetinin tasdiki bütün dünya efkârı umumiyesini bey- nelmilel adalet olmadığına ikna et- ulusal alanda hâkim olan anarşi baki kalacak ve milletler girişmiş olduk- ları adalet yolundan, maalesef, dön- müş bulunacaklardır. — N. M. Prens Şalen Suriye adliyesi yüksek erkânmdan prens Şalen, Avrupanm muhtelif memleketlerini dolaştıktan sonra, ev- velki gün Köstence yolu ile şehrimize gelmiş ve Parkoteline inmiştir. Prens Şalen, çarşamba günü Toros ekspresile Halebe gidecektir. Terziler cemiyetinde seçim “Terziler Cemiyeti idare heyeti seçi» minde yolsuzluk olduğu iddiası üze- rine Ticaret Odası bu seçimi feshet- miştir, Seçim,bu aym 27 sinde yeni. den yapılacaktır. Yolsuzluğun sebebi Türk tebaası olmıyan bir terzinin idare heyetine getirilmesinden ileri gelmetkedir. Bankalar Kanunu Yeni çıkan bankalar kanunu mü- nasebetile şehrimizdeki bankaların umumi vaziyeti tetkik edilmektedir. Bankalar kanununun tatbikma ne - zaret etmek Üzere, Iktısat Vekâleti tarafmdan Kurulması tasavvur edi- len teşkilâttan şimdilik vazgeçilmiş- tir, Bankalar kanununun tatbikma nezaret etmek için, banka mürakıp- leri kâfi görülmektedir. Mevduatı ko ruma kanunu mucibince, vekiller he yeti kararile Üç murakıp tayin edilmiştir. Bu murakıpler yeni çıkan kanun mucibince, bankalarda tetki-