23 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

23 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

ez 23-6-938 Boğazlar rejimi Lozan mukavelesinin yerine Teklif ettiğimiz projenin tam metnini neşrediyoruz Ankara, 22 (A.A.) — Hükümeti- mizin daveti üzerine bugün Montrö- da toplanan Boğazlar konferansına, 24 temmuz 1923 de Lozanda imza €- dilmiş olan Boğazların tabi olacağı usule dair mukâvelenamenin yerine kaim olmak üzre hükümetimiz tara-| fından teklif edilen Boğazlar rejimi mukavelename projesi şudur: Bulgaristan, Britanya İmparator- luğu, Fransa, Yunanistan, Italya, Japonya, Romanya, Türkiye, ÜR.S. 8. ve Yugoslavya, Boğazlar umumi tabirile anılan Çanakkale boğazı, Marmara denizi ve Karadeniz boğa- zından geçişi ve oralarda seyrisefai- ni, beynelmilel ticaret menfaatleri- ni, Türkiyenin emniyeti çerçevesi da hilinde vikaye edecek tarzda, tanzim eylemek arzusu ile mütehassis olduk ları cihetle münfesih ve mülga oldu- ğunu kabul ve beyan ettikleri 23 tem muz 1923 Tozanda münakit mukave- lensmenin ikamesine karar vermi: ler ve bu hususta her biri kendi mu- rahhasları olmak üzre (.... murahas- larm isimleri...) tayin eylemişler-| dir. Müşarünileyhim usulüne muvafık ve muteber görülen selâhiyetname- lerini ibrazdan sonra aşağıdaki hü- kümleri kararlaştırmışlardır: Madde 1 Bündan böyle ticaret ve harp ge- milerinin Boğazlardın geçişi ve ora İrda seyrüseferi, işbu mukavelena- me hükümleri dairesinde tanzim ©- dilecektir. Kısım: 1. Hastane gemileri, yatlar ve balıkçı gemileri de dahil ol- duğu halde ticaret gemileri, Madde 2 Sulh zamanında, sancak ve yük De olursa olsun, hastane gemileri, yatlar ve balıkçı gemileri de dahil olduğu halde, ticaret gemileri, sih- biye, kılavuzluk, fener, romorkör,ve Balre gibi ifa edilen hizmetlere taal- luk edenler mahfuz kalmak üzre, hiç | bir güna muamele, resim veya mü- kellefiyete tabi olmaksızın gece gün düz tam bir sevrisefain ve geçiş ser- bestisinden istifade edeceklerdir. Yukarda bahsolunan (hizmetlere müteallik rüsumun cibayetini teshil için, Boğazlardan geçen ticaret ge mileri Türkiye hükümeti tarafından gösterilen mevkilere isimlerini, ta- biiyetlerini, tonajlarmı ve gidecekle ri yeri bildireceklerdir; Madde 3 Harp zamanında Türkiye bitaraf kaldığı takdirde, evvelki maddede gikredilen hastane gemileri, yatlar, ve balıkçı gemileri de dahil olduğu balde ticaret gemileri aynı şartlar dahilinde, Boğazlardan serbest ge- gişten istifade edeceklerdir, Bununla beraber şurası mükarrer âir ki bu geçiş serbestisi, Milletler Cemiyeti azası sıfatiyle Türkiye i- çin misaktan mütevellit teahhütler i le mukayyet olacaktır. Madde 4 Harp zamanında, Türkiye, muha rip olduğu takdirde, biç bir suretle düşmana yardımda bulunmamaları şartile, bitaraf ticaret gemilerine ge giş serbestisi tanmacaktır. Boğazlardan geçiş, talep Üzerine, Türkiye tarafından gösterilecek yol- dan gündüz vuku bulacaktır. Madde 5 Hastane gemileri, yatlar ve balık- çı gemileri de dahil olduğu halde, Boğazlara girecek ticaret gemileri, | tir. beynelmilel sıhhi ahkâm çerçevesi dahilinde ve bu hususta Türkiye ta- rafından ittihaz olunmuş mukarre- rata tevfikan srhhi kontrola tâbi o- lacaklardır. Bununla beraber bu kontrol günün her saatinde ve bu gemilerin seyrü- seferinde bir teahhürü mücip olma- yacak surette icra edilecektir. Kısım: 2. Harp gemileri ve muavin gemiler Madde 6 SN samanmria denizaltı gemile- İri mistesna, harp gemileri ve muavin. gemiler, sancak ne olursa olsun, hiç- bir güna resim veya mükellefiyete tâib tutulmaksızm ve aşağıdaki şart- Jar dahilinde gündüz geçiş serbestisi” ne - şurası mukarrerdir ki, bu geçiş serbestisi, yukarda zikrolunan ya - banci gemiler tarafından yapılacak nezaket ziyaretleri. haline münhasır- İ dr - malik olacaklardır. a) Harp sefinelerile muavin gemi- lerin geçişi için, bunların, gideceği yer,isim,nevi,ve adedi tasrih edilmek şartiyle ve diplomasi tarikiyle bir ay evvelinden Türkiyeye malümat veri- lecektir. Bu ihbar ile kasdolunan cüzitamm geçişi esnasmda süvari, tevakkula mecbur olmaksızın, kumandası eltm- da bulunan sefainin hakiki teşekkülü ile buna müteallik mütemmim malü- matı Çanakkale ve Karadeniz Bo- gazları methalinde bir işaret istasyo- nuna tebliğ edecektir. b) Karadenize sahildar olmıyan her devlet hacim mecmuu 14.000 to- nilâtoyu ve bir kruvazör ile iki tor- | pidodan mürekkep bir bahri cüzitamı tecavüz etmemek üzere harp sefine- lerini işbu muahededeki şartlar da- an Boğazlardan geçirebilecekler- ir, | ğazlarda bulunabilecek olan ecnebi harp gemileri için kabul olunan aza- mi tonajı gösterir. Bununla beraber Türk filosu Mar- mara üssübahrisinden gaybübet et - İ miş veya 10,000 tonu mütecaviz ge- | milerindep biri muvakkaten faaliyet İten çekilmiş bulunursa yukafada zik redilen ecnebi cüzütam boğazlardan Janeak iki defada geçebileceklerdir. Bu takdirde şayet cizülam gemilerin Gen birinin hscmi cüzütam mecmuu hacminin nısfna faik ise mezkür ge mİ geçişi yalnız başma yapmaya mec bur olacaktır. C — Karadenizde, bu denize sahil dar olmayan devletlere mensup harp sefaininin hacmi mecmuu 28,000 to nu tecavüz edemiyecektir. D, B, fıkrasında derpiş edilen bah- ri elüzütamın teşekküllü başka tarzda olabilir, Ancak boğazlardan geçis ve | Karadenize giriş için musarrah olan İ azami tonajların bu yüzden hiç bir tadilâta uğramaması şarttır. E — Karadenize #ahildar olmı - yan devletlere mensup olup bu deni- ze gitmek üzere Boğazlardan geçmiş olan harp gemileri #zami on beş gün lük bir müddet zarfında mezkür de- nizi terketmeye mecbur tutulacaktır. F — Boğazlardan geçen harp ge- mileri, hamil bulunabilecekleri haval merakibi, hiç bir suretle, istimal ede miyeceklerdir. Ğ — Boğazlardan transit halinde geçen harp sefineleri hasarat veya lâzırai bahriye ahvali müstesna ol - | mak şartile, hiç bir halde geçişleri. ni yapmak için lâzım olan zamandan fazla bir müddet Boğazlarda tevak - kuf edemiyeceklerdir. Harp sefinelerinin erzak alma ve tamirleri bahri bitaraflığa dair 907 tarihli 13 üncü Lahave mukavelesi ahkâmma tâbi olacaktır, 'H — İşbu maddenin A.B.D, F,G, fıkralarında münderiç hükümler ke zalik Karadenize sahildar devletlere mensup olup Akdenize azimet'etmek te olan harp'gemileri hakkmda da tatbik olunacaktır. Bununla beraber böylece Akdeni- ze gönderilmiş olan sefain mecmuu B. Fıkrasında derpiş edilen kuvvet haddine sit mürür nizamatına ve A. fıkrasmm ikinci alineasmda zikredi len işaretlere ait hükümlere riayet et mek şartile karadenize dönebilecek- Şurasi mukarrerdir ki Karadenize sahildar devdletlerden biri, tonajı Bo gazlardan geçiş için kabul olunan a- zami hadden yüksek ve 25 bin to - na kadar varan, mevcut filosuna mensup bir harp gemisini boğazlar- dan geçirmek İsterse bu geçiş aşağı- daki şartlara muallâk olacaktır: Türkiyenin müsandei evveliyesi a- lmacak ve gemi, geçişi tek başma ya Madde 7 Ayni zamanda bu 14 bin ton, Bo-| sarrah olan şartlar dairesinde boğaz isrdan serbest geçişten istifade ede- ceklerdir. Goğazlarda bir güna zaptü müse* dereye teveşslil etmek, muayene hak kı istimal eylemek veya diğer her- hangi bir hasmane harekette bu - lunmak muhariplerin harp sefinele. rine memnu olacaktır, Bununla bera ber şurası mukarredir ki, bu madde nin birinci alincasında mezkür geçiş #erbestişi, Milletler Cemiyeti azası $1 fatiyle Türkiye için pakttan mütevel lit taahbütlerle mukayyet olacak - tır. Madde 8 Harp zamenmda Türkiye muharip musyin gemilerin geçmesi, 6 me maddedeki hükümler nazarı itibara almmıyarak, Türkiyenin müsüadel mahsusasina muallâktır. Madde 9 Türkiye kendisinin harp tehdidi - ne maruz bulunduğunu hissettiği takdirde, Milletler Cemiyetini muk- İ tezasının ifası için haberdar ve mum zi devletleri malümattar ederek işbu mukavelenamenin 8 inci maddedeki hükümlerini tatbik etmek: hakkını haizdir. Madde 10 İçinde veba, kolera, sarı hümma, lekeli hümma ve kızamık vukuatı zu hur eden veyahut yedi günden beri zuhur etmiş olan harp gemileri ve ke za bulaşık bir limanı beş kerre 24 sa atten daha az bir zamandan beri ter ketmiş bulunan gemiler boğazlar: ka rantine alında geçmeğe ve boğar! rm bulaştırılmasma hiçbir mahal bi- rakmamak İçiniktiza eden vâki trd birleri gemi vesaiti ile almağa mec - bur olacaklardır. Kısım: 8, Sivil ve askeri hava gemileri Madde 11 Sivil ve askeri hava gemileri Bo- ğazlarm Üstünde uçamarlar. Burla- rm Akdeniz ile Karadeniz arasmda geçişleri Türkiyede hava! seyrüsefe- Te at nizamate tevfikan ve kendile- rine gösterilecek bir yoldan temin edilecektir. Kısmı : 4, Madde 12 İşbu mukavele ahkâmi, bu muka- vele İle tasrih ve tayin edilen mmta- kalar üzerinde Türkiyenin hâkimiye tine halel iras edecek şekilde tevsi İ ve tefsir edilemez. Kısım: 5. Madde 13 24 Temmuz 1923 de Lozanda imza edilen Boğazların tâbi olacağı usule dair mukavelename* hükümlerini £6- sih ve ilga eden ve onların yerine kaim olan işbu mukavelename tas - dik edilecek ve tasdiknameler milm- kün olduğu kadar çabuk Parisde Fransa Cümhuriyeti Arşivlerine tevdi kılınacaktır. Bu mukâvelename İmzası tarihin- de meriyete girecektir, Bu mukavelename 15 sene müd- detle cari olacaktır. 'Türkiye ve işbu mukavelenamenin diğer âkitleri, Türkiyenin muvafaka tiyle ve âkit taraflara, üç ay evvelin den haber vermek şartiyle, imza ta- rihinden İtibaren geçecek her beş se nelik devrenin hitamında, işbu mu - kavelenamede faydalı görecekleri her güna tadilâtı teklif etmek hakkı nı haiz olacaklardır. Sovyet Rusyada sıcak dalgası Moskova, 22 (A.A.) — Sicak dal- gası yüzünden otuz kadar adamı gü- neş çarpmış olduğu haber verilmek- tedir. Diğer taraftan Azerbaycanda feyezanlara sebebiyet vermiş olan bazı nehirler yataklarına girmiş ol- duklarmdan ahali harap olmuş o- Jan kasabaların dönmüşler ve şim- Harp zamanmda, Türkiye bitaref kaldığı takdirde, harp sefineleri ve muavin gemiler evvelki maddede mu di her türlü zararlı hayvanlardan kurtulmuş olan mıntakalarda çiftçi- Tiğe başlamışlardır. olduğu takdirde, harp sefineleri ve| ..... (Başı 1 incide) kılmıştır. Haddi zatinde Türkiyenin kendi hakkı hâkimiyetini tebarüz ettiren rejimi sizinle birlikte tanzim eyle -| mek Üzere Vücüde getirmiş olduğu- muz mukavelename projesini sizlere takdim ederken, 1923 mukavelena - mesinin hikmeti vücudünü kaybeyle- diğini ve bunun bizzat esasını değiş- | ren şerait neticesinde tatbik edil - mez bir hale geldiğini müşahede et- tikten sonra, Boğazlar rejiminin tan | ziminde, Beynelmilel bir iş birliği vücude getirmek istedik. Bu rejimin tanziminde coğrafi teşekkülü dolayi- sile hususi bir vaziyette bulunan Ka- radeniz ktyıları ile olen dünya ticare ti menfsatlerini kabil olduğu kadar &n geniş bir surette bilhassa nazari dikkatte tuttuk. Baylar, projemizde ticari seyrisefa ine tam bir serbesti vermek İstedik ve bu maksatla, harp halinde ve Tür | kiye harpte iken dahi bitaraf ticaret | gemileri için serbest müruru muha- faza eylemek istemekle, hattâ milli niidafan menfaatlerini bir mikdar ihmale kadar vardık. | Fakat bundan sonra halledilmek ü zere, Sureti hususiyede Türkiyenin emniyetini ve fazla olarak Karade -| nize sahil memleketlerin emniyetini | alâkadar eden bu mntakadan harp) İ gemilerinin ne tarzda geçecekleri &a | liyordi Türkiye, Boğazlarm gayri askeri İ bir hale ifrağımı, bugün mevcut şe- raitten tamamen &yrı şeralt dahilin- de kabul eylemiştir. Lozan.mukave- lenamesinin 18 inci maddesinde na- zarı dikkate alman mmtakavi garan ti ile takviye ettirilmiş kollektif em- niyet, hakikatte Boğazlar rejiminin bütün bünyesinin mesnedi idi. Ha buki, bugün, bu mesnedin kendisine muhavvel vazifeyi ifadan aciz bu - lunduğu tebeyytin eylemiştir. Bu tak dirde, bu emniyetlerle mukayyet bu- lunan ve gayri tem bir tarzda mukay yet olan gayri askerilik, artık devam ettirilemez. Çünkü böyle bir vazi - yet, her devletin kendi arazisini mü dafan etmek hususundaki en basit hakkiyle tezat halindedir. Daha va - rılmamış olan fakat herkes tarafın- dan varılmak istenen ides! için, bey- nelmileT kollektiviterin; diğerlerinin emniyetine hürmet eden fakat husu si vaziyetleri her zaman yardımcılık icabatına tevafuk etmiyen azalarına dayanmağa ihtiyacı vardır.Her mem leket kollektif emniyete, asgari bir kuvvetle iştirak mecbüriyetindedir. Türkiyenin en hassas nolfası Bo- ğazlardır. Bunu korumak Türkiye» nin hakkıdır, nitekim hetkesin vazi- fesi de, Türkiyeden kollektif emni- yet sahasında iş birliğiri ancak bu hakka hürmet ve hatta müzaheret 6- derek beklemektir. Gayri askerilik kayıtlarının kaldı rılmasını icapettiren emniyet csba- binin, mantiki surette Türk toprak» larının “emniyetini gayri askerilik ka dar tehlikeye koyabilecek mahiyette | hakiki sabih istihkâmler teşkil eden harp gemilerinin geçmesinin menini İ de icapettirmesi Tâzım gelmekte idi. Halbuki Türkiyenin, projesinde ka- bul ettiği, bu basit sureti hal değil- dir. Türkiye, hatta harp gemilerine de, Marmara ve Karadeniz havzaları ömniyetinin elzem mecburiyetleri çer çevesi içinde, geçiş serbestisini te- min eylemek istemiştir. Baylar, Sizlere, ticari seyrisefainin tam serbestisini nazarı dikkate alan ve harp seyrisefainine Türkiyenin, Mar- mara iç denizinin ve hususi vaziyeti | bulunan Karâdenizin umumi ve hu- sus emniyet ihtiyaçları ile mukayet surette serbesti temin eden bir ni- zam teklif ediyoruz. Kamâlist Türkiyenin güttüğü si- yasetin, realist plânda bir sulh ve salâh siyaseti telâkki edilmesi için kâfi derecede bürhanlar vermiş ol- duğundan eminim, Projemiz, müte. | halli olduğumuz samimi iş birliği ar- #usunu bir Kere daha isbat edecektir. Bu yeni mukavelename için, sizler- den anlayış zihniyeti talep ederiz. Baylar, projemizi kabul etmekle, nerede ise iki asırdanberi harp ve netayici zaviyesinden görülen bu Bo- gazları bir vifek geçidi ve medeni milletler arasında bir sulh hattı vasir haline getireceksiniz ve bu millet- ler muhakkak bundan dolayı sizlere medyunu şilkran olacaklardır.,, Verilen malümata göre, İtalya bir nota ile konferansa iştirak etmemiş bulunması sebebini izah edecektir. Ttalyan notasnda, bu ademi işti. rakin sebebi Türkiyeye karşı bir ha- reket olmadığı, ancak zecri tedbirle- rin kaldırılması hususunda arza münderiç ve musarrahtır. o Temin edildiğine göre, Italyan notasının İ mühim nutkundan sonra Romanya | ransının bugün yapılacak açılışmdan Konferans acıld ... heyeti umumiyesi, Türkiye hakkmda çok nazikânedir. Bu akşam Türk delegasyonu, Bo- ğazlar konferansma iştirak eden he- yeti murahhasalar şerefine bir ziya- fet vermiştir. Ali Naci KARACAN Titülesko tezimizi şiddetle | müdafaa etti Montrö, 22 (Tan) Boğazlar Konferansında Türk delegasyonu reisi Doktor Tevfik Rüştü Arasın Hariciye Vekili Titülesko, Balkan antandına mensup olan Türkiye ve Romanyanm müttehit tesanidünü ve İki devletin Boğazlar meselesinde- ki hususi menfaatlerini izah ve mus- hedelerin tadili aleyhdarı olan Ro- manyanm ârazi değiştirilmesine ta- allük etmiyen ve esasen birçok emsali bulunan Türk talebini makul bülmek- ta olduğunu bildirmiş ve ezelimle de- miştir ki: “ — Romanya hükümeti, Türki- yenin bu talebini çok haklı ve yerin. de bulmaktadır. Boğazlar, Türkiye- nin kalbi ise Romanyanın da ciğer- leridir. Biz Balkan misaki İle Türki- yeye bağlı bulunuyoruz ve Türkiye- nin umumi sulh uğurunda nekadar samimiyetle çalıştığını biliriz. Esasen, Türkiyenin talebi, hudut- larm tashihi ve her hangi bir top- rak iddiası mahiyetinde değil, sırf bir müdafaa tedbiridir.,, İngiliz murahhası #alebimizi hüsnü niyetle karşılıyor Büyük Britanya delegesi Lord Stanhope, silâhsızlanmı e könferan- Sının muvaffakiyetsizliği dolayisiyle Türk talebini tebif bulduğunu söyle- miş ve umumi vaziyeti hiç de iyi- leştirmiyen tek taraflı ihlâlleri tak- bih ettikten sonra “ — Bilâkis Türkiyenin talebini hüsnüniyetle karşılamak lâzımdır... demiştir. Fransız delegesi Paul Boncour da, sulhperver bir usulü tek taraflı ih- İailere tercih eylediğini bildirmiş ve | in kalline bütün irecektir” di- yerek sözünü bitirmiştir. Sovyetler Birliği delegesi Litvinof ise beynelmilel münasebetlerde Tür- kiyenin sulhperver vaziyetini teba- rüz ettirmiş ve Türk talebini çok hüsnüniyetle telâkki eylediğini bil- dirmiştir. Japonya, Yunanistan ve Yugoslav delegeleri de geniş bir anlaşma zih- niyeti ile memnuniyetbahş bir hal suretine varmak için aynı arzuyu İz- har eylemişlerdir. İtalya- müşahit mi gönderecek ? Montrö, 22 (A.A) — Italyanm Boğuzlar konferansına şimdiye ka - dar iştirak etmediği halde bir mlşa- hit göndereciği haber alınmıştır. Bu haber, henüz teeyyüt etmemiştir. Altı devlet Esasen anlaşmışlardır. Paris, 22 (A.A.) — Montrö konfe- bahseden Ecko de Paris diyor Ki: “Moskova, Ankara, Bükreş, Atina ve Belgrad hükümetleri alnaşmışlar- dır. Türkiyenin Boğazlar hakkında- ki metalibatı bilkuvve kabul edil- miş demektir. Bu işte Fransanm faal bir rolü yoktur. Binaenaleyh Türkiye tekrar Karadeniz kapuları- nın bekçisi olmaktadır.,, Populâire gazetesi de bu mlinase- 'betle Paul Boneour'un Mantreu'de Rüştü Aras ve Titülesko ve Litvinof ile Akdeniz meseleleri karşılıklı yar- dım ve bundan tevellüt edecek muh- temel neticeler hakkında uzun uza- dıya görüşcektir. Bu meyandar Mil- letler Cemiyeti paktımın islâhı işi de görüşeleçektir. Türkiye muhakkak tatmin edilecektir Paris,22 (A-A.) — Pertinax, Echo de Paris gazetesinde diyor ki : Eski vakitlerde Lozan muahede- namesi gibi bir müahedenamenin yeniden gözden "geçirilmesine kalkı- şılmış olsa idi harp çıkardı. Fakat şimdi Moskova, Ankara, Bükreş ve Atina birlikte hareket (etmekte ol duklarından Türkiyenin Boğazlar gm tatmin edilmesi güphe- ir. İngiliz gazeteleri hakkımızda sitayişkâr yazılar yazıyorlar Londra, 22 (Tan) — Bütün Ingil- 7 — lanmış olan konferansa bakmakta dır. Ingiliz matbuatı konferansa dair muhtelif yazılarla doludur. Türkiye- nin, Boğazları tahkim hakkında yap miş olduğu teklifi çok makül ve hak- Nı bulan Ingiliz gazeteleri, Ankara hükümetinin dürüst haraketini di- ğer emri vakilerle mukayese ede- İrek, Türk talebinin yerine getirilme- sini istiyor ve Türkiye hakkında si- tayvişler yazılar yazıyorlar. Bununla beraber bu gazetelerin hususi muhabirlerinin göndermiş ol- dukları telgraflarda Montreux kon- feransının Afrika ihtilâfınm ferda sında Akdenizdeki beynelmilel vazi- yetin heyeti umumiyesinin tetkiki için bir vesile teşkil edeceği suretin- deki şayialara büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Amerikada Reisicumur seçimi Nevyork, 22 (A.A) — Çok tanm- mış birçok Amerikan ricali demok- rat partisi azalarına bir beyanname neşrederek gelecek Cümurreisi inti- habatında Rouzev in bir tarafa bi- rakılarak yerine Jefferson'un nam « zet gösterilmesini istemişlerdir. Sa- hı günü Filadilfiyada toplânacak o - lan demokrat kongrasında bu tale - bin nazarı itibara almacağı zannedil- miyor. Yine Rowzevelt intihabat mü erdele reisliğine seçilecektir. Alman - İtalyan ticaret muahedesi Roma, 22 (A.A.) — Resmi maha- ile Almanya arasında kısa ve İnkat dostane birkaç toplantıdan sonra bir ticaret muahedenamesi ak- tedilmiş olduğunu beyan etmektedir. Bu muahedename, önümüzdeki çar - şamba günü imza edilecektir. Yunanistandaki İngiliz Elçiliği kâtibi öldü Atina, 22 (Tan) — Buradaki İn- giliz elçiliği kâtibi Koriti Atsley, be- rayi tenezzüh gittiği Trikalada ansi- zm ölmüştür. Belçikadaki grev Mons, 22 (A.A.) — Borinage'da vaziyetteki gerginlik bir mikdar zail olmuştur. Sosyalistlerle korünistle- rin mesul mümessilleri, Halkevinde bir görüşme yapmışlar ve bir grev komitesi teşkili için müşterek bir cep he veide getirmek esaslarını kur - muşlardır. Ufak tefek bazı hâdiseler vuku bulmuş olduğu haber verilmek tedir, Bir pilot kazadan mucize kabilinden kurtuldu Versay, 22 (A.A.) — Pilot Pierre Jaguet tarafmdan sevkedilmekte 9 » lan bir yuvarlak balon, beş yüz met- re yükseklikten Sannçis üzerinden uçmuştur. Balon, fırtınaya yakalana rak iki bin metre irtifsa çıkmış ve sonra bir hava boşluğuna girerek süratle yere inmiş ve Sannols' da bir caddenin tam ortasına düşerek bir çok damları ve bazı telgraf ve tele- fon hetlarmı tahrip etmiştir. Pilot, sağ ve salimdir. Bir madende infilâk Sevilla, 22 (A.A.) — Bir madende iwfilâk vuku bulmuştur. 12 ölü dört yaralı vardır. , Bordo - Paris bisiklet koşusu Paris, 22 (A.A.) — Bordo - Paris bisiklet koşusunu, 586 kilometreyi 12 sast 53 dakika 12 saniyede almak suretile o Pol kazanmıştır. İkinci, 13 saat 15 dakika 40 saniyi ile Mal, Ressi, üçüncülüğü Benüa For ve dördüncülüğü de Belçikalı Gi jisselo kazanmıştır. Japon hava filosu dünyanın en kuvvetli filosu olacak Tokyo, 22 (A.A.) — Harbiye na- zırı gelecek kabine toplantısına tay- yareciliğin müthiş bir tarzda inkise fr için bir proje verecektir, Bu proje ye göre, beş sene içinde Japon hava filosu dünyanın en kuvvetlisi ola » caktır. Tahrir müfettişliği Ankara, 22 (Tun) — Arazi tahrirt Başmüfettişliğine . Finans Bakanlığı tere efkâri umumiyesi büyük bir a- lâka ve ehemmiyetle Montröde top- tahrir müfettişlerinden Kemal tayin olunmuştur.