18 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

18 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Ispanya âsi'eri birkaç! yerde sı General Franko kıştırıldı Madrit üzerine bir milyon asker gönderecekmiş Oviedo şehrinde âsilerin mukavemeti hükümet kuvvetlerinin t zn adan gelen en son haberlere üsiler bir takım muvâaf ter: kazanmışlardır. Asiler, bühassaMalaga . yolundaki © Ronda gobrini işgal ettiklerini bildirmekte ve b Malaga şelırini işgale bir mukaddime teşkil ettiğini ilâve et - mektedirler, Diğer taraftan Alka zardaki asileri kurtarınak için gön- derilen kolun günden güne buraya yaklaşmakta olduğu bildiriliyor. Hü- kümet mahafili ise buradaki esilere bir mühlet daha verildikten &onra Alkazarm kâmilen berhava edilece- ğini haber vermektedirler. Hükümet Ovledoyu bombardıma - na devam ettiğini, asiler tarafından gösterilen mukavemetin gittikçe kı- rıldığını bildiriyor Kordova, Gırnata ve sair yerlerde de şiddetli bombardımanlar olmuş. tur . Bugün general Franko Madride karşı 175.000 asker sevkettiğini İcip eğerse bir milyon da göndere- bileceğini söylemiştir. İspanya asileri ile Fransa arasında Paris, 17 (Radyo - TAN) İspanyanm Fas mmtakasmda .bir Fransızm öldürülmesi ( dolayısiyle Fransa hükümeti İspanya asilerinin hükümetini şiddetle protesto ederek aarruzile kırıldı (Radyo - TAN) —| Madrit civarının haritam 3 milyon frank tazminat ve tarziye olunmadığı takdirde Fransanm Fas mıntakası İle İspanya mıntakası ara- sındaki hududu kapanacaktır Avrupa sulhü ve İspanya ihtilâli Londra, 17 (Radyo - TAN) Cenevreye gitmek üzere hareket € - den Madrit hariciye nazırı beyanatta bulunarak: “Mücadele sarf dahili de. ğildir. Bu mücadele Avrupai bir mahiyettedir ve Avrupanm sulhü ile alâkadardır, Avrupa sulhüne çalı - şanlar İspanya hükümetine yardım etmelidirler.,, demiştir , Mesele Cenevrede konuşulmıya - caksa da birçok mutuklarda bu bâdiselere işaret edileceği muhakkak sayılıyor Mesele üzerinde hususi müzakere- ler yapılacağı da anlaşılıyor « ii n Vekilleri Zonguldak kömür hav- zasında tetkiklerini yaptılar Zonguldak, 17 (Hususi muhabiri- miz, telefonla bildiriyor) — Iktsat Vekili Celâl Bayar, Maliye Vekili Fu- at Ağralı, İran Elçisi Fehmi ve niüs- teğarı Nuri İsfendiyar, ihracatı teş - kilâtlandırma mildürü Servet ve va» Yidat umum müdürü 'Tarı vapurile buraya geldiler. İskelede büyük bir İlk kütlesi tarafından karşılandı - lar, Vekiller önce Süzümez kömür - Mintakasına gittiler, antrasit Yabri- kasını gezdiler, Öğle yemeği ocak konağında yenildikten sonra mühra- Öisler cemiyetinin çay ziyafetine gi- “ildi. İren elçisi vilâyet makamıtı *İyaret etti. Misafirler geceyi konağında geçirdiler. Bugün Kozl İtaden bölgesine gittiler, maden mü- *sseselerini, kayularmı ve elektrik #antrelini gördüler. Bu akşam, sa - At 17 e Partiğe misafirlerimiz sere fire büyük“ bir çay ziyafeti verile “ektir, Elçi ve müsteşar bu gece İstanbu- R döneceklerdir. Bakanlar, yarın "te vapurile Karadeniz seyahatine devam edeceklerdir. LL a) ll dağ Saatte 375 kilometre sürat Moskova, 17 (AA) — Sovyetler "liği hava kahramanlarından Gro-| yer, hızlı Ant. - 35 yolcu tayyaresi-| Moskova » Leningrad arasmda bir! be uçuşu yapmıştır . | On yolcu yeri ve beheri 800 beygi yy Yetinde iki motürlü olan bu ye ka tayyare İçinde 7 kişi ile 1266 R e mesafeyi 3 saat 38 dakika- Üse ve Orta mektep mual'imleri ir cok nakiller ve tayinler yapıldı Sekizinci sayfada Ti çok sevindi Haberler arasından seçtiklerimiz Fansız radikal (sosyalist kongresi gelecek aym yirmisinde toplana- iF İ caktır. Parti iğere heyeti, sosyal hâdi. İ selerde aldığı tedbirlerden dolayı kabi- İ | meye itimadını izhar etmiştir, » (A merika Hükümeti, yeni bir Avrapa filosu teşkil etmiştir. Bu filo bir Kruvazör, birkaç torpitodan mürekkep- tir. in ve Japonya arasıda son gamen. larda, bir Japonun öldürülmevile ban gösteren şiddetli ihtilâf balledil miştir, # iliştine kadar bir seyahat yapan i İngiltere Denir Narırı Sir Sünü- el Hioar Londraya dönmektedir. Cebelüttarıka gelmiştir. * İman, Macar, Lehistan ve diğer be- zı devletler ahhaslarmın isti- rakile milliyetperverler kongr: in Cenevrede toplanmış İ Sporcularımız dost Rusyada Çok zengin bir müsaba- ka “programı hazırlandı Moskova, 17 (Hususi) — Türk spor kafilesi dün Odesaya muvaza- lat, ettiler ve Odesa halı tarafm- dan bilhassa çok parlak ve samimi karşılandılar ve ertesi gün buraya hareket ettiler, İlk futbol maçı Cu- ma günü Dinamo stadında yapılacak tır, Bsas program da şudur! 20 - 9 tarihinde Leningrad ş0sesi Ü- zerinde 100 kilometrelik bir bisiklet yarışı yapılacaktır. Bu yarışa Mosko vadan iki takım iştirak edecektir. Ayni gün, kültür ve istirahat par- kmda Türk ve Moskova eskrim o ve güreş takımları karşılaşacaklardır. Türk ve Moskova takımları ara» #mdaki müsabakalar Türk futbol ta- kımı ile Moskovanm en kuvvetli ta- kımlarından biri arasmda yapılacak ikinci bir maç ile nihayet bulacak ve Türk heyeti 22/9 tarihinde Taehin- grada hareket edocek-orada da. fut bakaları yapılacaktır, 24 - 9 tarihinde Karsanaya Zaria ve Dinamo takımlarınm bir mühteliti Leningratta Türk futboleilleri ile bir maç yapacaklardır. ve Maliye h Ordu” köylüsü“. üç ENER VE İZE Çünkü bu sene parasını bezirgana kaptırmadı Ordu, 17 (A.A) — Fındık fiatleri son hafta içinde 32 kuruşa yüksel- miştir. Ziraat Bankası kooperatif fın dıklarını bu fiatten satarak hisse darlarm hesabma geçirmiştir. Ban- kanım verdiği mısırdan dolayı harice borçlanmış olan köylüler neşe ve he- yecen içindedirler. Mahsullerinin iyi fiatle satılması sebeplerini tüccar. dan pahali masır almamış Ve findık- larını murabahacmın anbarına dök- memiş olmakta gören köylüler, önü- müzdeki sene için de bankanın mısır getirmesini istemektedir, Lehistan - Fransa ittifakı canlandı Varşova, 17 (A.A.) — Dış Bakan- lığı organı olan “Enformasyon P. tik Polonez” güzetesi, General Ryâr- Smigiy'nin Paris seyâhati hakkında şu satırları yazıyor Mareşal Pilsudaki'nin çizdiği şekil- de Lehistan siyasasınm ana hattı, Generalin Paris seyahati neticesinde tam tezahürünü bulmuştur, Gene - ral Rydz-Smigiy ile Fransiz ordusu Ye hükümetini idare edenler ara - smda yapılan noktai nazar teatisi - nin hiç şüphesiz Fransız - Leh ittifa- kımın canlanmasiyle neticelendi - ini sevinçle müşahede ve tesbit edi- İlebilir. Bundan sonraki maç 30/9 tarihin: de Kiefte yapılacak ve orada Türk futbolcülerine karşı Dinamo takımı oynuyacaktır, Keza Kiefte de güreş, bisiklet ve eskrim müsabakaları yapılacaktır. Tiflis veya Odesada da son bir kar şılaşma yapılması düşünülmektedir. Loyd Core Almanyayı teskiye ediyor Şöyle diyor: Hitler Rus yaya göz dikmiş değildir Londra, 17 (A.A) — Loyd Core, Deyli Ekspres gazetesinde neşrettiği ir makale ile Almanya hakkındaki tibamı yazıyor, İngilterenin eski Başvekili, Alman devlet reisi Hitlerin birleşmiş ve mes ut bir Almanya yaratmış olduğunu, bu Almanyanm emperyalist gayeler istihdaf etmediğini bildirdikten son- ra Alman ordusunun kuvvetli ve fa- kat dışarıdan gelecek taarruzlara karşı bir müdafaa ordusu olduğunu söylüyor ve diyor ki; “ Bazı gazeteler kasden veya kasıdsız olarak, Hitlerin son nutuk- larından birinde mevcut Ukranya ve Ural sözlerini yanlış tefsir ettiler, Hitlerin bu suretle beyanatta bulun- ması, Alman işçi ve köylüleri arasın da güya sefalet mevcut olduğu hak- Sıhhat Vekili Trakyada Edirne, 17 (Hususi) Burada bulunan Sıhhat Vekili Refik Soydam bir çok tetkikler yaptıktan sonra u- mumt müfettiş Kâzım Dirikle bara- ber Kırklareline gitmiştir. Maarif Vekili bu sabah şehrimizde Akara, 17 (Hususi) — Maarif Vekili Saffet Arıkan bu akşam Is öl tanbula hareket etti, kındaki Sovyet İddiasma cevap ver- mek içindi. Hitler, fena işletilen zen- gin Sovyet topraklarile Alman topra Zin nisbi fakirliği arasmda bir mu kayese yapıyordu.,, AKBABA Bir Şaheser İçerisi de renkli resimlerle dölu haftanm bütün vak'aları Bugün çıktı GÜNÜN Üniversite MESELESİ talebesi ve yabancı dil meselesi Şikâyetin sebepleri nedir? “ Yabancı dil imtihanına girememek bize bütün bir seneye mal oluyor. Lisan dersleri lise tahsili ile mütenasip olmalıdır. ,, | Bayazıt meydanından Üniversite mahallesine bir bakış Ortada bir şikâyet var: Yabancı diller, liseden gelen üniversiteli genç | lere ağır geliyor. Bu yüzden, yani bu bir tek lisan dersi yüzünden talebe smıfta kalıyor Bütün meslek derslerinden kusursuz ve iyi derecede not alan gençlerin ya baner dilde muvaffak olamadılar di ye, daha bir sene ayni smıfta kal- maları doğru mu? Bir yabancı dili iyi bilmemek, ha- yata atılmaya hazırlananları, şimdi- den meyus etmek için sebep teşkil e- der mi? Günün meseleleri arasmda birinci plâna almabilecek kabiliyette gördü gümüz bu mevzuu İncelemek iste » dim: Atübe; Universiteliler, ne di - yörlardr?- Şikâyetlerini kândi ağızlarından dinlemeyi faydalı buldum. Görüştü - ğüm gençlerin istedikleri hep bir nok tada toplanıyor. Diyorlar ki: “ — Yabancı dil derslerinden hiçbi- rimiz istifade edemiyoruz. Taleix, gündüz akşama kadar kendi dersleri- le meşgul oluyor. Ve o yorgun kofa ile, saat 18 den sonra alışkın olma - dığı bir başka derse giriyor: Yabırcı bir dil dersine... İnsan, nekadar kabi- liyetli ve anlayışlı olursa olsun pek tabii olarak bunalıyor. Kaldı ki, bu dersler çok ağırdır ve bizim lise tahsilimizle mütenasip de- ğildir, Zaten yabancı dil dersleri haftada iki defaya inhisar ediyr. Haftada iki ders görerek bir yabancı dili öğrenebilmek imkânı var mvtır” Bize kalırsa, talebe, lisan derslerini, fskültelere girmeden lise tahsili srra- smda öğrenmiş bulunmalıdır. Aksi halde Üniversitenin yabanci diler mektebindeki derslerden hiç istifade edemez! Yabancı dil imtihanma girememek bize bütün bir seneye mal ölüyor. Meslek derslerimizde, nekadar iyi not alsak, yabancı dilde muvaffak olama- yınca sınıfta kalıyoruz?,, “Aksi kanaatte olanlar * Hukuk Fakiiltesinden, Fransada Hu- kuk tahsili yaparak, memleketine dö- nen bir genç, doçent namzedi Ali ta- mamile aksi kanaatte, Diyor ki: —Bir Üniversitelinin, yabancı dil- lerden birini mutlaka bilmesi lâzım... Yabanet dil bilmeyen genç, bu asırda anahtarı başkasında olan bir odaya tıkılmış mahbusa benzetilebilir. Ya » bancı dil bilen kimsenin önlinde ise, geniş aydınlık bir saha vardır. Bence, yabancı dil derslerine, bu - günkünden daha fazla ehemmiyet ve- rilmelidir. Yabancı dile ihtiyaç gös- termiyecek meslek, yeryüzünde kal- mamıştır. Zamanımızda Hukuk tahsili, Me- deni Kanunla, Borçlar Kanununu e7- bere bilmekten ibaret değildir. Yaban <ı dil bilmeyen bir Hukuk mezunu, Hukukçu sayılmaz. Enaz birya- 'bancı dil bilmeyen doktorun, doktor sayılamıyacağı gibi. Bizim bazı arkadaşlar, mesleğe 2- İt ıstlahların fransızcalarımı öğren- menin kâfi geldiğini sanırlar. Bu zan- yanlıştır. Istılah bilmek hiçbir sey Made etmez. Bir yabancı dil ya ean8- W öğrenilir, yahut biç öğrenilmez!,, Profesö: Malşın tavsiyeleri En son olarak, tahsilini Almanya- âa yapan Edebiyat Fakültesi dekan kâtibi? Niyazi ile görüştüm. Niyazi de bu meselede talebeye hak vermi - yor; diyor ki: — Üniversite ıslahma memur edi- len profesör Maleh buraya geldiği zaman kendisinden yüksek tahsile Üniversitenin farkmı sormuştuk. Profesör farkını bize tarif eder- ken: “ — Yüksek mektepler müdevven ilimleri okutur. Üniversite ise, (:im)i şahsan yapar!,, demşti, İlmi yapmak için İlmin istinat eti Maplara sahip olmâk gerek... 'Bu kitaplara sahip olmak için bü tün ecnebi dilde çıkan meslek kitap- larmı dilimize terelime mi ettirete- İ ğiz? Tabit buna imkân yok. O halde: O halde, yapılacak şey, bir ecnebi dili öğrenmekten ibaret kalıyor. Malch'm bir tavsiyesi de $u idi: “— Kendi branşında lâxım olacak derecede ecnebi dil bilmeyenlere dip- loma vermiyecek$iniz! demişti, Pro - fesör tamamile haklıdır. Ben, kendi payıma, gösterilen bu telâşı yersiz buluyorum. Bu sene, ya- bancı dil bilmemek yüzünden st larında kalan Üniversitelilerin yekü- nu (80) £ bulmaz. Binlerce tâlebe arasından (80; ki- şinin dökülmesi de büyük bir hâdise değildir sanırım... Ben, İki tarafın görüş ve düşünüş- lerini söyledikleri gibi yazdım, Bun- dan kat'i bir netice çıkarmak, alâka- | darlara düser, Salâhattin GÜNGÖR Danzig . — “FELE : Bir rekor Size ya bir yaya koşusu yahut atlama rekorundan (bahsedeceğim sanmaymız. Bu bir rekordur ve pek acayip bir rekordur. Dinleyin: Eminönü tahsil şubesine bir mü- kellef vergi vermek için giriyor. İşi ni evvelâ şube memuru: 1 — Kayıt memurluğuna havale ediyor. 2 — Kayıt memuru üç tane tahak. kuk bordrosu “doldurarik Otahak- kuk memurluğuna gönderiyor . 3 — Tahakkuk memuru imza edi- Mühürlüyor ve tahsilita hava» or. 4 — Tahsilât tahakkuku olmıyan varidat alamam diyor ve işi İstanbul defterdarlığına gönderiyorlar « 5 — Defterdarlıkta kâğıt muha «- ssbeye havale ediliyor. 6 — Muhasebe de miimeyyize « 7 — Mümeyyiz beyden damgaya #diyor . 8 — Damgadan evraka , 9 — Evraktan daktiloya veriliyor. iki müzekkere hazırlanıyor . Mü - meyyiz beye geliyor. 10 — Mümeyyiz beyden sadireye gidiyor. 11 — Sadireden tahakkuk müdür « lüğüne, 13 — Tahakkuk müdürlüğünden tahakkuk mümeyyizine, 13 — Tahakkuk o mümeyyizinden tahakkuk bordro masasına havale ediliyor. , 14 — Bordro masası defterdar - ik evrakma gönderiyor. 15 — Evrak ta mümeyyize gidi « yor, © nz Mümeyyizden tahakkuk mü- dürlüğüne » 17 — Tahakkuk müdüründen mü- meyyize. 13 — Mümeyyizilen tekrar defter- darlık evrakına, 19 — Defterdarlık evrakmdan mis meyyize. 20 — Mümeyyizden Eminönü tah- sil memurluğuna, 21,5 Tahsil memuru mukeyyide havale ediyor. 23 — Mukayyit de wihayet parayı tahsll için vezneye gönderiyor. Bu maliye teşkilâtı ve kalemleri arasındaki devriâlem seyahati 4 bu- İ cuk santte yapılmıştir. Ben bunu biz- İde muamele denilen kalem zenaati - nin sür'atini bilir bir adam - sıfatiyle İ bir rekor sayıyorum, Fakat muame- İlenin şekline ve bir vergi verilişinin 123 elden geçip vermeye gelebilmesi « ne de ayrı hir rekor deyebiliriz. Türkiyede vergi ağır değildir Ver- ginin cibayeli ve mükellefin verşi verinceye kadar geçeceği yollar sarp ve çaprığşıktır R FFFEK Türk Resim ve | Heykeli Atatürkün kıymetli emir leriie bir müze kazandı İ Atatürk, Güzel San'atlar Akade misinde açılmış olan elli senelik İ Türk Resim ve Heykel sergisi müna- sebetiyle, Güzel San'atların bu gu - Hitler taraftarı beş Alman hapse atıldı Nevyork, 17. (Radyo - TAN) — Ünited Press muhabiri bildiriyor: Dantzig ile koridorun Almanyaya iadesi için çalışan Almanlardan beşi hapse mahküm edilmiştir. Mahküm- ların evrakı Nasyonal Sosyalist; ol- duklarmı ve Almanya ile Lehistan arasmdaki ademi tecavüz misakının müddeti son bulur bulmaz bu İşi ba- şarmağa and içtiklerini isbat etmek- tedir . Muhakemenin tafsilâtı Fransa ile Lehistan arasındaki son anlaşmayı takviye edecek mahiyettedir. Hitler bir defa daha söyledi Nevyork, 17 (Radyo - 'TAN) — Ünited Press muhabiri bildiriyor: As dolf Hitler, bugün bir nutuk irat et- ti. Hitler, Alman manevralarmın son safhasını tamaşa ettikten sonra Alman ordularının arkadan vurul masinâ 18 sene geçtiğini söylemiş ve böyle bir hâdisenin tekerrürüne meydan kalmadığını ilâve etmiştir. besine büyük alâkalarmı göstererek Dolmabahçe sarâymin eski velisht dairesinin Türk resim ve heykel müs zesi olarak tahsisini emir buyurmuş” lardır , Böylece, kısa da olsa ,bir mazisi olan Türk resim ve heykeli artik muhalled ve istikbali müemmen bi- rer Güzel San'at şubesi oluyor, Osmanlı imparatorluğunun son ZA» manlarımds çiçinde bir sürü mütered- di ve halktan müteneffir kimselerin dolaştıkları bir sarayda, hüâlkin €s- tetik ve kültür susuzluğunu gidere- cek bir membam böyle birdenbire fışkırması resin ve heykel güzel san'atları için bir mucize tesirini gösterecektir . Kültür Bakanlığma verilmiş olan emirle pek yakmda tahakkuk ede - ceğini umduğumuz müze için, Ata - türk, saraylardaki yabancı ve Türk ressamlarına ait bütün tabloların ve- rilmesini de bildirmişlerdir Müzede, başlıca üç kısım olacak - tır. Birisi, yabancı ressamların oriji- nal eserlerine, birisi yabancı ressam. lardan yapılan kopyalara, birisi de Türk ressamlarıma tahsis edilecek « tr. Fa,