18 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

18 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Manisa bağları son Feci kaza yağmurdan zarar gördü Bu civar bağcılarının zararı dört bin ton raddesindedir Manisada Hükümet Manisa, iyor) murlar er üzerine çok fena bir tesir yapmıştır. Bir çok bağcılar ten- tesizlik yüzünden büyük xararlara uğramışlardır. Potaslanmış ve kuru- mıya terkedilmiş üzümler kâmilen lanmışlardır, Ertesi gün borsada ü- züm fiatleri dört kuruş birden yük” selmiştir. Daha sabahtan yağmur yağacağı pek belli olduğu halde bağ- cılar serilmiş üzümlerini kaldırama- mışlardır. Çünkü; serilen Üzüm ku- rumadan önce kaldırtlırsa derhal çü- rür. İşte bu endişedir ki; bağdılara fırsat vermemiştir. Üzüm evvelce j1 kuruşa satılırken şimdi 14 kuruşa çıkmıştır. Üzümlefini vaktile kurut. muş ve kaldırmış olanlar durumdan pek memnundurlar. Fakat asıl bü- yük bağcı kütlesi henüz üzümlerini sergiye sermişlerdir. Talanan tiz. mün rengi ve lezzeti bozulmakta ve piyasada tutulmamaktadır. e Bunun fena taraflarından biri de ıslanan &- yümün potası akıp gitmekte ve çürü mektedir. Yahut yeniden amele ve potas parası sarfı lâzım gelmekte dir. Manisa ve civarındaki zarar Manisa ve hinterlandı bağcılarınm yağmur yüzünden zararları takriben 4 binton raddesindedir. Islanan ü- sümün kilosu ancak Uç kuruşa satr- labilmektedir. Bu yüzden bir cok al- telerin eli böğründe kalmış vaziyette. dir. En fenası bağ kütükleri izerin- de bulunan, kesilmemiş üzümlerin de bundan sonra bir İşe yaramamasıdır. Çünkü bu üzümler de kendi kendine çatlamakta ve bir işe yarımamakta. dır. Yukarıdaki hesaba göre, para 0- larak Manisa bağcılarınmı zararı 560 bin lira raddesindedir. Burada halk yeni ambalâjlı yenice paketlerinin hâlâ buraya gelmeme sinden şikâyetçidir. İstanbulda yirmi günden beri satişa çıkarılmış olan bu ambalâjm hâlâ Manisaya gelmemiş 'Urfada fakir çocuklara yardım Çocuk Estrgeme Kurumunun giydirdiği çocuklar. (Tan) — Çocukları Koru-)gocuklarm ayak kabısma varıncıya | ma Cemiyeti, iyi bir çalışma saha-| kadar bütün ihtiyaçlarını temin et- smda; kimsesiz çocuklar üzerinde| mektedir, Yetim kimsesiz yavrulara meşgul olmaktadır. Cemiyet, fakir 0 ÖNE İyi Ke Urfa, Konağı. olması çok tuhaftır. Daha uzak İller de bittabi bu cins sigarayı diha geç alacak demektir, Yeni maliye teşkilâtı İlimiz Maliye teşkilâtı yeni kâdro- su ile çalışmaya başlamıştır. Yeni teşkilât ve kadronun tamamlanma- smda defterdar Muhtarm büyük ça- İşması, kuvvetli enerjisi | görülmek. tedir. Yeni teşkilâtın çok verimli ola- cağı şimdiden bellidir, Bu ay içinde Halkevi yönetim ku- rulunun yeni seçimi yapılacaktır. Ge gen yıl canlı bir şekilde çalışmış olan yönetim kurulunun yeniden seçilece ği tahmin edilmektedir. Köpek yüzünden işlenen cinayet Bir avcı çobanı öldürdü. Susığırlık, (Hususi muhabirimiz - den) — Susığırlık ilçesinde zabıta memuru Ahmeğin oğlu Hasan, av köpekleri ile avlanmaya gitmiş, dö- rüşte koyunlarmı otlatan çoban İs- Yâma rastlamıştır. İslâmm köpekleri, Hasan köpek lerine saldırmış, çoban köpeklerine doğru İlerliyen Hasan, berikinin: “— Onlara asla dokunamazsın!,, ihtarı ile karşılaşmıştır. Köpeklere nişan almak Üzere olan Hasan, bu ihtar üzerine çiftesini İslâma doğru çevirmiş ve ateş etmiştir. İslâm, ya ranin tesiri İle derhal ölmüş, kati) yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Elâzizin su projesi Elâziz (Tan) — Vekâletçe tasdik edilen su projesi için belediyeler ban kalarından istikrazı İcap eden mebs liği almak ve bu hususta lâzımge - len makamlarla temasa gelmek Üze- re mezuneh Ankârada bulunan be - lediye reisi Kemal Şedeleye ittifakla salâhiyet verilmiştir. o —— Bir amele infilâk neticesi öldü Samsun, (Hususi omuhabirimiz- den) — Devlet Demir Yolları Atöl- yesi'nde kaynakçı Hüseyin Usta a- dında genç bir makinist geçen gün kendisinin imal etmiş olduğu bir ok-, sijen kazanının tecrübesini yapar- ken ani olarak husule gelen bir in- filik neticesinde kafa tasndan ağır surette yaralanarak ölmüştür. Bu e- lim kaza şehirde duyulunca büyük bir teessür uyandırmıştır. İki çodü- Zile genç karısmı öksüz bırakan bu zavallı vazife kurbanı genceğ ün yüz- lerce hâlkın iştirakile büyük bir c0- naze merasimi yapılmıştır. Yolunu kesmiş! Kadını dövmeğe kalkan suçlu yakalandı Balikesir, (Hususi muhabirimiz » İden) — Helâlen köyünden Halil w- zı Kadriye tarlasında çalışıp köyüne İdönmekte iken, Paşa Ali bahçesi ci- varında ayni köyden Kadir oğlu tb- rahim kadıncağızın önüne çıkarak €- , | İlindeki sopa ile dövmeye başlamıştır. Kadriyenin feryadı Üzerine köy - den yetişen halk kendisini kurtar - mışlardır. Fakat Ibrahim firsatta. istifade ederek kaçmış, az bir zaman sonra yakayı ele vermiştir. Bir tecavüz idası Yalova, 17 (Hususi muhabirimiz- den) — Ekrem, Necdet, Hasan ve "Tacettin isminde dört arkadaş, İs- Esferi sandalla Haymrsiz 4- rmüşler ve tecavüz etmiş” lerdir. Dün sabah Çınarcığa dönen sandal jandarmalar tarafmdan Jur- durulmuş ve içindekiler nezaret al- tna alınmıştır. Esterin şikâyeti ü- zerine mütecavizler, haklarmda ta- kibat yapılmak üzere İstanbula gön- derilmişlerdir. | Küçük Haberler * Balıkesir, (Tan) — İlimize Üç saat uzaklıkta olan Ovaköy panayırı açılmıştır. Panayır diğer yıllara nisbeten da ha çok muntazam ve daha sliş ve rişli olmaktadır. Köylüler panayırm rağbet görmesinden sevinç içerisin. dedirler, » * Erdek, (Tan) — Yeni ihdas e- dilmiş olan Manyas ve Yenice ilçeleri ilçebaylıkları bir miiddettenberi ve- kâleten idare edilmekte idi. Yeni g- tanan İlçebayların ödevlerine başla - maları üzerine Manyas kaymakam vekili mayet memuru Hakkı burada ki ödevleri başıma dönmüşlerdir. Ye- ni ilçebay Talât Babaoğlu da işine başlamışlardır. * Balıkesir, (Tan) — Çatmiş ka- Mmununa bağlı Okuf köyünden Yu - hus kızı Cemile hüviyeti meçhul biri tarafından zorla © kaçırılmıştır. Kaçırma hâdisesi jandarmalar tara- İndan işitilmiş ve tahkikata başla nılmıştır. TAN ABÖNE VE İLAN ŞARTLARI Min için flâncdik Şirketlerine wö racası edilmetidir. Kücük (inlar doğrudan doğruys daremizee ulmabilir. Küçük Minlerm 5 sitriğı bir ay Ke kuruşrur. $ satırdan fa a tar $ varma al Bir deladn an ela vekdndir VR LI kuruş indiridir. vü gecmiş müsireler $ kuraştar TAN Muallimler arasın da yeni tayinler Bir çok muallimler başka mekteplere gönderiliyor Ankara, 17 (Hususi) — Maarif Vekâleti lise ve ortamektep mal « limleri arasında yapılanı nakillere ait Üsteleri vilâyetlere göndermeğe baş - lamıştır. Bu sene yapılan nakilleri bildiri - yorum: Istanbul muallimlerinden A- rif Düzceye, Turgut Kirklareline, Os mân Kırklareline, Muhtar Gelibulu - ya, Fahrettin Edirneye, Mazhar An- karaya, Orhan Afyona, Belkis Balı - 'kesire, Muhittin Bartma, Hâkime A- danaya, Rifat Erzuruma, Ankara muailimlerinden Bekir Sıtkı Iskilibe, Melih Eakişehire, Ahter İzmire, Av- ni Aksaraya, Gani Yozgata, Mitat Şakir Konyaya, Anjel Adanaya, Kai- be Balıkesire, Çatalcadan Salâta: - tin Bigaya, Vefadan Ihsan Yozgata, Gazlosmanpaşadan Kemal Orduya, Sıvastan Kadri Merzifona, Tekirda - ğından Kevser Bigaya, Yozgattan Salâhattin Merzifona, Bursadan Ha. lime Bergamaya, Silifkeden Nuri Burdura, Nazilliden Seyit Odemişe,|” Tarsustan Naci Aksaraya, Adanadan Ejder Mersine, Antalyadan Salih, Elâzitden Aziz Tarsusa, Aksaray'ın Süreyya Antalyaya, Çanakkaleden Faik Tarsusa, Nazilliden Niyazi Mi- lâsa, İzmirden Behice, Nazilliden Sa- ine ve Zekeriya Akhisara, #danadan Kemal Omer Elâzize, Malatyadın Seracettin Eibüstana İzmirden Re- fet Haydarpaşaya, Trabzondan Ab- dullah Karsa, Rizeden Mahmut Ho- paya, Trabzondan Hüseyin ve Şev- ket Giresuna, Erzzurumdan Şakir 'Bayburda, Samsundan Vehbi Konya- ya, Afyondan İzzettin lspartaya, Beorgumadan Nahit Ayvalığa, Yor gattan Akif Srvasa, Malatyadan Mü- nür Adanaya, Samsundan Tahir Bursaya, Uşaktan Ali Ulvi Berg maya, Kayseriden Fakiha Konyaya, Samsundan Süleyman Malatyaya, Ordudan Şakir Hopaya, Bergama - dan Hilmi Geliboluya, Malatyadan Muammer Elbüstana, Kütahyadan | Abdullah Uşağa, Samsundan Hayri- ye Unyeye, Kayseriden Fust Niğde- ye, Mersinden Vahit Osmaniyaye,| Antepten Zekeriya Osmaniyeye, Elâ- | #zden Salih Bitlise, Rizeden Sıtkı Orduya, Vandan Kemalettin Sltrde, Edirnede Necmettin Wdremite, Ma lstyadan Belkis Adanaya, Odemiş - ten Kâzım ve Kütahyadan Remzi Na- zilliye, Eskişehirden Raife İstanbu - la, Sıvastan Sıdıka Kayseriye, Edir- neden Halil ve Konyadan Fevziye Ankarayâ, Yozgattan Zeki Kırşehi- re, Kırşehirden Ahmet Rizeye, Di - yarbekirden Arif Hikmet Marasi, Malatyadan Hasan Turan Mersine, Diyarbekirden Süleyman Siirde, Ki - listen Hasan Elbüstana, Tokuttan Osman Nuri Zileye, Samsundan Ya» sef Ünyeye, Denizliden Meliha Mer- #ine, Mersinden Tevfik Karamana, Edirneden Seyit Kırklareline, Ordu « dan Baha Bayburda, Sıvastan Hüş « nü Tokada, Kırklarelinden Kemal Bergamaya, Bursadan Esat Tekirda. ğa, Sıvastan * Abdürreşit Develiye, Boludan Osman Nuri Düzceye, Si - mavdan Tevfik Bergamaya, Bursa - dan Avni Gelibolüya, Edirneden Ali Adapazarma, Amasyadan Fahri Şe- binkarahiâara, Edremitten Muam - mer Nazilliye, Niğdeden Leylâ Os « maniyeye, Bargamadan Kemal Düz - deye, Adanadan Rüştü Kirşehira, Br. yastan Rahim Ünyeye, Burdurfan Hüsnü Yalvaca, İzmirden Şaz'ment Bergumaya, Aksaraydan Hüseyin O- un Nevsehire, Kohyadan Zarife ve Akşehjrden Mükerrem Karamana, Denizliden Latif Diyarbekire, İz - mirden Ali Riza Nazilliye, Burdur - dan Vehbi Odemişe, Bayburttan Meh met Oğuz Hopaya, Muğladan Aslan Edremite, Balıkesirden Sadettin Af. yona, Yozgattan Halil Çoruma, Er- zurumdan Arif Bayburda, Denizli den Ferit Milâaa, Sivastan Suphi Zi Mzieh amilaz AM leye, Srvastan Bekir Şebinkarahisara Kayseriden Rıza Develiye, Antepten Kemal Osmaniyeye, Kilisten Zihni Osmaniyeye, Yozgattan İbrahim De veliye, Akşehirden Ahmet Muhur — dahan. Yatar Gele Or dağma, eye Gi Üc ln «“İya, Kırşehirden Nazif Balrkas”e 18-9. 936 Taşdelen yolu üzerinde çok şirin bir köy İki yüz nüfuslu Sultançiftliği köyü İstanbulun mesiresi olabilir Sultan Çiftliği köy mektebi Taşdelen yolu Üzerinde ormanın üç dakika berisindeki yola naparsa niz, güzel bir şose sizi iki saniyedi şirin bir köye ulaştırır; Sultançıftık. | ği Bu köyün kuruluşu birinci Ahmet zamanına râstgelir, Gerçi Sultan-| çiftliği, o çağda müstakil bir köy o-| larak kurulmuş değildir. İlk zaman! lar, Kösem Sultanm çiftliği olarak kullanılmıştır. Kuruluş sebebine iza- feten köye “Sultan çiftliği,, adı ve- rilmiştir. Köy iki parçadan ibarettir. Aşağı mahalle, yukarı mahalle, Aşağı mahallede bir kahve, bir dükkân ve bir köy odası vardır. Yu- karı mahallede mektep ve köylünün harap cemil bulunmaktadır. Köy yol- ları kismen kaldırımlıdır. Aşağı mahalle ile yukarı mahalle bü yıl köylüler tarafından yapılan güzel bir gowe ile biribirine bağlanmıştır. Köy odası yeni yapılmış bahçe içinde kü- çük, zarif bir binmdadır. Odanın bah- gesi güzel çiçeklerle” tezyin edilmiş bir,sancak' direği dikilmiş ve a türk büstü için bir kaide konmuştur. Yakmda törenle bu büst Tekzedile. cektir. Beş dershaneli mektep ihtiyacı Köy mektebi üç dersanel'dir i Çevredeki köylerin hemen hepsi üç dersaneli olduğundan diğer smıfla- rı okumak istiyen köylüler bu İstek- İlerinde muvaffak o olamamaktadır. | lar.. Anadolunun bir çok yerlerinde | olduğu gibi bu çevrede de bir beş der- saneli mektep yapılır ve bir de bu mektebe devam .edecek (çocuklar için pansiyon kurulursa köylü yav- rular ilk tahelllerini tam olarak bitir miş olacaklar, orta ve daha çok tah-| sil etmek istiyenler de bu suretle tah | sillerini ilerletmek imkânlarını bula- caklardıp. Gerçi Kartala bağlı Samandıra na- | hiyesinde beş dersaneli bir ilk okul! varsa da buraya uzaklığı dolayısile neharf çocuk göndermeye imkün yoktur. Köyün aşağı Ve yukarı mahalle sinde otuz sekiz ev vardır. Nüfusu, tahrirde (187) olan köy, tehrirden sonra gelenler ve yeni doğanlara iki yüzü bulmuştur. Köy muamelâtı çok düzgün ve diğer köyleriniz için de örnek olabilecek bir durumdadır. Köy kanunu tatbik edilmekte, elli hi- raya kadar olan davalar, sulhen, ön raya kadar olan davalar da hük- met İhtiyar heyeti tarafından halle diltiektedir. Köy muhtarı Mehmet. le Parti Başkanı Cemalin bü uğurda gösterdikleri çalışmalar çok takdire değer. Köylin bütün varidatı (620) ———. Lütfi Kırşehire, Dakişehirden O Mu- kaddes Ankaraya, Niğdeden Kâzım Diyarbekire, Burdurdan Şöhret U şaka, İzmitten Naşide Adapazarına, Nazilliden Emineddin Eekişehire, Şebinkarahisardan Hüseyi- © sü Ünyeye, Balıkesirden Avni Bergama- nâkledilmişlerdir. Bu seneki yük - sek mektep mezunlarından Pakize 'Tral » Efser Samsuna, Meserret Balıkesire, Nasıra Kütahyaya tayin olunmuşlardır. Kültür Bakanlığı muallim mektep. leri İlse ve ortamekteplerin bu sene- ki kadrolarını vilâyetlere tebliğ et » meğe başlamıştır. Jliradır. Bu varidatm mevzuu salma, kantariye, ceza geliri, ihtisap, (zep- hiye, köy mer'asmn oğlakiyesi vg köye dışardan gelen satıcılardan âly- nan yer kirasıdır.. Köyün hasusiyetleri Sultançiftliği bulunduğu mevki ve vasıfları itibarile çevresindeki bütün köylerin Üstünde bir durun taşımakta olmasına rağmen yanın- daki Polonez köyü gibi bir ziyaretçi köyü olamamıştır. Çünkü köylüler, köylerinin haiz olduğu ehemmiyetle mütenasip ziyaretçi temin edebile cek konfor hazırlıyamamışlar, köy- lerini biraz Imara son yıllarda çalış. mıslarsa da, yıllardanberi köyün bâa- kımsız kalması ve köylülerin iş du- rumları üzerindeki değişiklikleri he- men kavrayıp intibak edememiş ol- meları bütün bu çalışmaları netlee. «iz bırakmıştır. Köylüler içme suyunu Taşdelen- den, kullanma suyunu da kuyulaş« dan çrkarmaktadırlar. Evkaf idare sinin Taşdelenden su vermekle müş- külât çıkardığından ayrıcan şikâyet edilmektedir. Bu yı, su yollarınm o- narılması için bütçeye yüz lira kon- muşsa da bu paranm yetişmiyeceği âşikârdır. Binaenaleyh köylüler her yal bir kısmını itfa etmek Üzere bir miktar para istikraz edip su yolları- ni her ne pahasına olursa olsun yep- tırmak kararım vermişlerdir... Bu gün, köy camiinin tamirine hasredi- lecek para İle bile su yolları eski ha- fine getirilebilir... Sultançiftliğinin bellibaşiı geçim vasıtası odunculuktur. Köyler kıs. meti zirâat ve on zamanlârda köy civarında bostan yapmışlar ve arici- İlik ve tavukçuluk gibi ziraatin diğer kıstmlarla da az çok meşgul.olmıya başlamışlardır. Fakat, bütün bunlar umumi olmaktan ziyade hususi birer çalışma ve verimsiz birer amatör işi olmaktan ileri göçememi, Kim öldürdü? Bir köylüyü vurup dağda bırakmışlar Bahkesir, (Hususi muhabirimiz yazıyor) — Savaştepe (Gitesün) ka mununun Çamurlu köyünden Emin oğlu Mehmet, Kara keçili köyünden »ndi kendine dönmekte iken köyüne bir kilometro mesâfe dahilinde çalı » İlk ve kapanık bir arazi dahilinde hü- viyetleri belli olmıyan kimseler ta » rafmdan kurşunla vurulmuş olarak bulunmuştur. Ağır yaralı olan Meltmet, hemen memleket . hastanesine Kaldırılmış ve biraz sonra hastanede ölmüştür. Cümhuriyet genel savamanlığı tuh kikata el koymuş ve şüpheli görül5 bazı kimseleri tevkif etmiştir. Gümrükler hakkında tetkikat Galata Gümrük Müdürü Methi ve Salon Müdürü Cevat gümrükler ak» kımda tetkikatta bulunmak Üzere Ro manya yolu ile dün Almanyaya ha reket etmişlerdir. ; Motör nihayet bulundu Genilikten Kartala gelirken Mar * marada kaybolan Muzaffer Me*”ej) *