18 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

18 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

18-9- 935 IZMIRDEN ROPORTAJLAR Arkadaşımız Suat Dervişin izmir röportajlarını —muntazaman bu sütunlarda okuyacaksınız. — TAN Belediye Reisi Behçet UZ'la mülâkat yaptım zmirin genç, faal ve çalışkan'ri müzeleri İle küçük çocuklar ve zihniyetli tamamile modem olan Belediye Reisi Behçet Uz, ge Dis yazıhanesinin başında oturuyor. Ben karşısındaki koltukların birin- de nefis bir kahve içerek ona şu su- «li soruyorum: zmir Fuarı belediyeye kaça mal oldu? Arsmlusal İzmir Fuarı ve Kültür Park için bu yal (230) bin lira sar. fedilmiştir; diyor. Bu paranm (25) bin lirasmı Iktısat Vekâleti, (25) bin Tirasını Izmir Vilâyeti verdi, An- tre ve pavyon satışları da (25) bin lira tutmaktadır. Belediyemizin fuar ve Kültür Park için nakten ve diğer #urellerle yaplığı yardım ve iş ise (155) bin lirayı bulmaktadır. Fusrın ekonomik, sosyal faydala- nı? Fuar genç Türkiye Cümhuriyeti- nin ekonomik ve kültürel varlığını İçe ve dışz göstermek oamacile ve ayni zamanda bizimle ticari müna- sebat, girişmek ve mallarını İç pa- zarlarımıza göstermek istiyen ecne- bilere bu imkânı hazırlamak için ku- | ruluyor. | Bu yıl Kültür Park içindeki dai-| mi yerine kaldırdığımız Fuar bura- da daha müsalt bir inkişaf sahası| kazanmıştır. Fuar İzmir'in sosyal ve ekonomik hayatmda büyük bir de- fişiklik ve canlılık vücuda getir. mektedir. Yalnız İzmirliler değil, bu münasebetle şehrimize gelen binler- ©e ziyaretçi kendilerini sikmayan bir disiplin altımda Fuarda çok gü zel vakit geçirmektedir. Bu yıl getirttiğimiz büyük sirk bilhassa mektepliler için faydalr ol- muştur. Istanbul” Şehir Tiyatrosu #an'atkârlarınım verdikleri muvaffa-| yetli temsiller de Fuar ziyaretçi- lerinin büyük bir ihtiyacmı karşıla- maktadır. Geçen yıl Fuarı (311) bin ziyâret- çi gezmiş ve hariçten (61,600) yerli ve yabancı İzmire gelmişti Bunla- rın şehre bıraktıkları para bir mil- yon lirayı geçiyordu. Bu yıl bu yön- den edeceğimiz istifade her halde daha büyük olacaktır. Kültür Parkın ehemmiyeti Kültür Parkı ne için kuruyorsu- nuz? Burada neler yapmağı düşü- hüyorsunuz ? —Kültür Park (İzmirlilerle bera- ber bütün Eğe halkı ve muhtelif ve- silelerle şehrimizi (ziyarete gelecek yerli ve yabancilar için dinlenme, eğlenme ve kültür kaynağı olacak- tır, (360) bin metre murabbalik yan- gm sahası içinde kurulmakta olan bu parkın (60) bin metre murabbat bu yıl fuara tahsis edilmiştir. Kül- tür Park plânma nazaran, gelecek Yülar Fuarın inkişafı nisbetinde de- ha fazla yer ayırmak imkânr da Mevcuttur. Kültür Park sahasınm (2) kilo- Metreden fazla olan muhitine duvar Şekilmiş ve beş istikametten kapı- lar yapılmıştır. Kültür Park içinde Atatürk dev- tim müzesi, Sağlık ve Ege Ürünle- İrmet Paşa Bulvarının. Gazi büyük insanların & yapacakları bir çok spor harekâtı için muhtelif te- sisat kurulacaktır. Bunldrr şöylece sıralıyabiliriz: o Çocuk O güneşleme yerleri, kum ha . tenis korde ları, basketbol, voleybol, şehir stad- yomu, kapalı yüzme havuzu, para-| şut kulesi ve kapalı atış poligonu. Bu tesisattan başka, parkın muhi- tini çerçeveliyen duvarı takip eden dört muhtelif yol da yapılmaktadır. Bu yollar da yaya, atlı, bisiklet, mo- tosilet ve otomobil yollarıdır. Park içinde bir akvaryum ile Eğe bölgesinde yaşıyan vahşi hayvanlar- dan mürekkep hayvanlar bahçesi ve Eğe mmtakaamda yetişen ağaçları bir araya toplıyan bir nebatlar bal- çesi kurulacaktır. Bütün müesseseleri ile (900) bin liraya plânlaan Kültür Park'ı üç dört sene içinde tamamen meydana çıkarmağa çalışacağız. Bu yıl Fuar kısmı üzerinde yaptığımız İş, bah- çeler ve oyun yerleri tahmin ettiği. mizden daha ucuza mal edilmiştir. (900) bin liralik bu işi tecrübenin verdiği alışkanlıkla (750) bin liraya çıkaracağımız! umuyoruz. Şehrin imarı için büyük çalışmalar —izmir Belediyesinin ettiği derdler nelerdir? —Belediyemizin mücadele etmek zorunda olduğu belli başlı bir dert yoktur. Istiklâl mücadelemizde: şeh- mücadele Şarbay Dr. Behçet Uz rin yanan büyük bir kısmının İma. rın& Çalışıyoruz. Belediye kanununun verdiği va- şifeler bütçemizin irikâni nisbetin- de ve normal bir şekilde başarılıyor. Bu meyanda srtma savaşına 'ehem- miyet vermekteyiz. Şehrin muhtelif semtlerinde bulunan bataklıklarm çoğu dört sene İçinde kurutulmus tur. Şimdiye kadar U kuruttuğumuz bataklık arazi (164,073) metre mu- rabbamdır. Kurutülan bataklıklarn üzerinde parklar ve çocuk oyun yer- leri tesis ediyoruz. Halkapmardaki büyük bataklığın mühim bir kısmını da hava istasyo. nu yapmak Üzere istimlâk ederek tesviyeye başladık. Hava Istasyonu Bun burada kurulması bu geniş ha- taklığı tamamen ortadan kaldıraca- EK bulvarile birleştiği yer Şehir İğ gibi, şehre çok yakın olması iti- barile yolcular için büyük bir ko laylık teşkli edecektir. Hastaneler ihtiyacı tamamen karşılıyamıyor — İzmirdeki hastaneler kaç ta- nedir, İhtiyacı karşılıyor. mu? Ço- cuk bakım eviniz var mı, İzmirin sosyal bütçesi nedir? izmirde Vilâyet ve Belediye büt- gelerile ve sosyal kurumlar tarafın- | dan idare edilen 18 hastane r dispanser vardır. Bunlardan başka her Belediye mıntaka merkezinde müracast eden bastalara parasız > |bakşlmeizim ve,ilâçları verilmektedir. “İsmim » hastanelerime - civar Veli — esma de hastalar - geldiğinden mevcut yatak adedi: ihtiyacı karşi ilayamamaktadır. Yatak adetlerinin arttırılması veya yeniden hastahane sekisi yerinde bir iş olur. Bele- diyemizin Karşıyakada 65 yataklı bir Çocuk Yuvası vardır. Geniş ve gü- zel bir bahçe içinde kurulan bu yu- vada 6 yaşına kadar olan kimsesiz çocuklara bakılmaktadır. Belediye sosyal bütçesi bu yıl (98,800) lira- dır. — Çocuk bahçeleri ve parklar ne kadardır? — Son dört sene içinde şehrin muhtelif semtlerinde "birçok o çocuk bahçeleri yapılmıştır. Çocuk bahçele rinin mecmu messbası 10,500 ve parkların mesahasr da 408,500 met - ro murabbatdır. — Şehrin sü vaziyeti nasildir? — Şebrin su vaziyeti normaldir. Halkepmar su şirketi ve belediye - miz tarafmdan idare edilen Vezir Os man ağa suları şehrin hemen her #emline su vermektedir. Kadifekale civarında olan mürtefi mahallâta su vermek için de teşebbüsata girişile- cektir, ş İyi sudan mahrum olan ve tifo sal gınları tehlikesine maruz bulunan Karşıyakaya geçen sene Yamanlar suyunu Ündürdik. Bu su: Yamenler dağınm çam ormanlarından çıkmak- tadır, Asri ve fenni tesisati şehre in- dirilen Yanianlar suyu metromikâbı 10 kuruş gibi çok ucuz bir fiyatla sa İtildığndan büyük bir rağbet ka » zanna. Şehrin beş senelik imar plânı — Imar işi ne merkezdedir. Izmi- rin (am imatı için ne kadar zamsn lâzımdır? — İzmirin imar işini iki kisma a * yırmak lâzımdır. A: Şehir meclisinin her yıl bütçe- iye koyduğu para ile eski mahalleler | deki yol ve lAğımlar proğramlı.bir şe kilde tamir ve ıslah edilmekte ve li zumlu bazı yerler istimlâk. edilerek yeni yollar açılmaktadır. Şehirde Yapılan yeni evler yapı yollar kahunu tarifatına uygun. bir gekilde ve bahçeler içinde kurulmak- tadır . Eski mahallelerin ve evlerin mu - layyen bir zamanda modem bir hale İ gelmesin! düsünmek bittabi mevzi ı gazinösu bahs olamaz. Avrupanm bütün eski ve büyük şehirlerinde olduğu gibi İzmirde de eski mahalleler ve evle - rin üzün müddet orladan kalkamıya cağı tabiidir. B: İzmirin yanmış olan büyük bir kısmı için elimizde bir imar plânı vardır, Bu plânm tatbikma beş s6- nedenberi büyük bir gayretle çalı - şıyoruz. İ (476) hektarlık bu geniş yangın İ sahası içinde simdiye kadar Gazi, Is- İmet Paşa, Şükrü Kaya, Kâzrm Özsip Vurogilof, Doktor Mustafa, Celil Bayar, Vasıf Çınar bulvarları açil - mış, bu bulvarlar etrafmda Ankart. nin İni" andıran yeni mah Jel etkisye beğlümdiş VE eski Fuar yeri ile Eylülda Başbakanı mız tarafından açılan Arsrulusal At tncr İzmir Fuarı ve Kültür Park nieydana gelmiştir. Bugüne kadar imar edilen kısım (133) hektardır. Geri kalan (42) bek tardaki arsalar gittikçe kıymetlen - mekte ve seri bir surette satılmakta dır, Üç dört sene içinde bunların da tamamen ortadan kalkacağını umu - yoruz. İzmirin tar işlerinde Cüm - hurlyet hükümetimizin ve büyükleri mizin büyük yardımları bize kuvvet vermektedir. Kültür Parka açılan Va- sıf Çınar bulvarı Üzerindeki. geniş ar sada bir milyon lirayı mütecaviz bir para sarfedilerek bir kız enstitüsü kurulacaktır. İnhisarlar vekâleti de, Alsancakta çok büyük ve modern bir tütün imalâthanesi yapacaktır. Arsiulussl Fuar ve Kültür Parkm kurulmasında da hükümetimizin şük ranla karşıladığımız kiymet yar - dımlarmı görmekteyiz. Eğlence yerlerinin vaziyeti — İzmirin eğlenes yerleri ihtiya- ca kâfi midir. Tiyatro ihtiyacı var mıdır? — İzmirde ihtiyaca kâfi miktarda sinema ve gazino Vardır. Bununla beraber biz her vıl manzarası ve ha- vasr güzel olan muhtelif semtlerde | yeniden gazinolar yapmaktayız. Bu yıl Karşıyakada Soğuk kuyu Üzerin- de yaptığımız gazino büyük bir rağ İbet göral, Turistik bir kıymeti haiz olen ve İzmiri kuş bakışı gören Ka- difekalede de bir gazino yapacağız. İzmirin tiyatro İhtiyacr şimdilik hes yl Tstanbuldan gelen Sekir Ti - yatrosu san'atikâriermm verdi temsillerie temin ediliyor, Bu yıl Kültür Park icinde 5 bin kişilik acık bir anfiteatr yapacağız." Bu da temsiller verileceği - gibi yüreş, boks müsabakaları yapılacak ve &y Bi zamanda halka ve mekteplilere konferanslar verilebilecektir. Suat DERVİŞ ema el alim Titülesko çok hasta Paris, 17 (A.A.) — Havas ajan - sırın Sen Meritzden âldığı malümata göre, Titiilesko hâd ânemiden iwz tariptir ve kendisine kan verildik ten sonra vaziyeti biraz düzelmiştir.. Burunla beraher bu düzgünlük de -| vam etmezse, kendisine bir kere dahs kan: verilecektir e Kimiz Samsunda büt lük yollar tamir diye Merkez köylerin telefon te- sisatı tamaml andı, diğerleri de bitirilmek üzere. Samsun - Sıvas hattmla Samam gümrük istasiyonu ve ihracat iskeleleri Samsun, (Hususi muhabirimiz ya- zıyor) Vilâyet yolların esaslı bir şekilde tamir ve tecdidi için vilâyet- çe mühim kararlar ittihaz edilmiştir. vilâyet yolları arasmda çok bozuk olan Samsun'a Bafra arasındaki ş0- senin diğerlerinden önce yapılması kararlaştırılmış ve keşifler yapıl mağa başlanmıştır. 250 bin lira sar. file yapılacak olan bu yolun İnşası na pek yakında başlanacaktır. 52 ki- lometrş uzunluğunda olan bu kıs- mun bu yıl ancak dörtte biri yapıla- bilecek diğer kısımları da iki üç se- ne zarfında tamamlanmış olacaktır. Bundan başka vilâyetin en mühim yollarından biri sayılan Terme yolu Üzerindeki bozuk Miliç köprülerinin betonarme inşaatı da bir mütaahhi- de ihale edilmiş ve inşasta başlan- mişter, Samsun - Bafra Alaçam yo- lü üzerindeki bütün bozuk köprüler geçen yıl yeniden betonarme olarak inşa edilmişti. Bu yıl da vilâyetin diğer kazalar arasmdaki yollar üze- rinde . bulunan bozuk . köprüler. ve, yollar yapılacaktır. , Vilâyet köy telefonlarmın temdidi işi de günden güne ilerlemektedir. Merkez köylerinin telefon tesisatı tamamlanmış, kazalara bağlı bulu- nan birçok köylerin tesisatı ikmal edilmiştir. Şimdiye kadar yanlız Baf- rada yüz kilometreden fazla telefon tesisatı yapılmıştır. Memleketin ik- tisadi hayatı ve inzibat işleri nok- tasından çok ehemmiyeti olan bu İ- şe gerek hükümetimiz ve gerek hal kımız > çok alâka (göstermektedir. Köylerimize telefon yapılırken mer- kezle karalar arasmdaki telefon hat Yarınm da düzeltilmesi ve arttırıl. ması yerinde bir hareket olurdu. Sonra nüfusu bir çok vilâyet mer- kezlerinden fazla olan Bafraya da P. T. T. idaresinin şehir dahilinde telefon tesisatı yapmasının zamanı da gelmiştir. 986 senesinde kaza merkezlerinde i yapılacak sonbahar at yarışları proğ ramı Ziraat Vekâletinden © Vilâyet Baytar Müdürlüğüne gönderilmiştir. Bu proğrama göre 20 eylül “pazar günü Çarşambada, 27 eylül Bafrada 20 eylül Vezirköprüde, 7 birinciteş- rin Ladikte ve 14 birinciteşrin Çar« işamba gilnü de Kavakta koşular yas e Bu: yarışlarda taylare “ve yerli, yermmkan İngiliz at ve kısrak- arma birer, “ yerli yarımkan arap, haliskan arap karışık koşulara da birer ve İkişer yarış ayvrılmıstır. Bu koşular yalnız vilâyette doğmuş ve yetişmiş atlara mahsustur. Hitlere iki cevap daha verildi TBaşı 1 inelde| ret etti, Malüm olduğu üezere Hitler Almanyanın demokrasileri istihkar (ettiğini söylemişti. M. Blum buna karsı Demokratik rejimlerde bir tek| adamın hüküm sürmesi elde odi-| len kuvvet ve kudreti temin ederler.,, dedi, #ileri istikkar ettiğini söylemişti. De- mokratik rejimlerde bir tek adamm büktim sürmesi ile elde edilen kuvvet ve kudreti temin ederler.,. Blum daha sonra Nazlliğin ihracat malı olmadığma dar Hit- rin söylediği sözle re mükebil “milletlerin dahili rejim- iri be mahiyette olursa olsun, Fran- sa hepsi ile dost olmak ister.,, demiş- tir. M. Blum daha sonra şu sözleri söylemiştir: Demokrasiyi mahküm etme - ğe imkân yoktur. Tecrübede, akıl da onuu hakkını tanıyor. Fransa ona sadık kalacak, Fransa milletler ara- smdak!i kavga sebeplerini kaldırmak ve sulhü takviye etmek ister, Onun reddedeceği bir müzakere, veya bir teklif yoktur. Fakat Fransa sulhü insanca düşünür ve ona insanca bağ- lanır, Fransa sulhü, milletlerin mu- kadderatına hâkim olması, bütün milletlere saygı gösterilmesi, müte- eavize karşı tesanütle hareket edil mesi mânasında anlar. Bu yüzden Fransanın siyaseti Milletler Cemiye- tine bağlıdır... Almanyanın muslihane sol siyaseti Nevyork, 17 (Radyo « 'TAN) — Almanya büyük harptenberi takip et- tiği muslihane hulül siyasetine ye - niden dönmüştür. Bu siyaset Avus- surya İle tenubu şarki Avrupa dev- letleri arasında finansa! bakımdan Fayıf olanlara tatbik. edilecektir. A- 'Miltetler Cemiyeti toplanıyor (Baş 1 incidef timaına İştirak için hazırlanmış bulunuyorlar, Fakat itimatnameleri tetkik eden he- | İ yetin Habeş murahhaslarım Asamble /içtimama almamak için itimatname | Jerinin mazbut ve usule muvafık ol madığma karar verecekleri muhak- kaktır. Bu suretle Habeş murahhas. ları içtimad giremiyeceklerdir. Bu- hunla beraber İtalyanm konsey işti- majna iştirek etmesi son derece süp- heli olduğu gibi asamble içtimama iş tiraki de umulmuğor. Habeş murahhaslarmın — asamble içtimama iştirak edememeleri, İtal. yanm Habeşistanda hâkimiyetini ta- nıtmak mahiyetinde olmıyacaktır. Bu nun için her hükümetin ayrı ayrı ka- rar vermesi lâzmi gelecek. Diğer ta- raftan Garbi Habeşislanda müstakil bir Habeş hükümeti bulunduğuna dair ileri sürülen iddialar da kabul 0- Tunmüyacaktır. Fransa grevi Şimdilik bir anlaşma te- min edildi Paris, IT (Radyo - 'TAN) Iç baken; Lil mensucat smelesi ile | anlaşamamazlığı hakkımda verdiği | beyanatta zorlukların ücretlerin art- turılması meselesi yüzünden ileri geldiğini söyledikten sonra meselenin hallolunduğunu bildirmiştir. Amele, Ücretlerin nihayet yüzde 15 arttırılması üzerinde israr etmek- le beraber sonunda yüzde 68 zamma razı olmuşlardır. Mesele şimdilik bu suretle halledilmiş oluyor. usturyanın muhtaç olduğu çelik iş- lerinin Almanya tarafından deruhte olunması bu siyasetin tezahfirlerin- den sayılıyor . e ge iz 47 Gelin ev ğe” Zİ gil 00 aa pi ka