31 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

31 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Mahkermelerde İhtiyar Kadının Genç Kızını Acaba Kim Baştan Çıkarmış ?.. Yaşı otuz beşi aşkın olmadığı hal- de, mihnetten olacak, saçları hayli be yarlaşmış, yüzü kırışıklarla dolu... Suçlu mevkiine oturan bu genç — ihtiyar, mübaşirin ihtariyle ayağa kalktı. Hâkim, usule ait sorgulardan sonra ilk sualini şöyle sordu: — Ne iş yaparsın? Suçluda, ne cevap vereceğini şaşır- ruşların gerip vaziyeti vardı. — Ben mi bayım? — Evet. Sen. Ne yaparsın diyo- Tum. Cevap versene, — Şey Bayım... ben... ben, kendi halimde geçinir giderim, kimseye bir şey yapmam. Hâkim sabırsızlanıyordu: — Oğlum.. onu sormuyorum sa- na., Ne iş yaparsın? Yani mesleğin, sanatın nedir? — Ben mi Bayım,. Ben, şey yâ- parım. Takunyacılık. Tahtayı al- rım, keserle yonlar, takunya yapa- rım. — Fazla izahata lüzum yok. Ya- ni takunyacısın. Zabıt kâtibi, bunu da zapta işa! ret ettikten sonra hâkim tekrar sor | vuya başladı: — Bak (Suçlunun yanındaki ka- dını göstererek) Bu bayan. senden davacı, Bu davacı olan kadın, elli beşlik vardı. Müthiş asabi ve hiddetli o olduğu, hareketlerinden belli oluyor. Suçlu ne kadar mah- cüp edalı ise, kadın da aksine ola- Tak çaçaron mu çaçaron. Hâkim, davadan bahsedince, ka- dın ayağa fırladı, bir Habibe molla edasile girişti: — Elbette davaciyım. Bunca yıl emek verdiğim kızımı baştan çıkar maya çabalasın da... Hâkim müdahale etti: — Bayan sus... Sana sormuyo- rum. Sıra sana da gelecek. O zaman söylersin... Bir taraftan da mübaşir müdahale Bir taraftan da mübaşir tavassut ederek kadın bin müşkülâtla otur- tuldu. Fakat içinden hâlâ söyleni- yor, dudaklarını ttrete titrete oy- natıyordu. Şimdi suçlu izahat veriyor: — Bayım.. Ben bu kadını hiç ta- rımam. Ben evli barklı bir ada- mam. İyi kötü evimi geçindiriyo- rum. Herhalde bir yanlışlık olacak, başkasına benzetilmiş olacağım. Kadın derhal fırladı: herhalde | — Yemin kasem ederim, hâkim efendi oğlum.. ta kendisi, Kızımı baştan çıkaran budur. Hâkim: — Sen sus bayan. Sana sorma- dım. Eğer bir daha sırayı bozarsan seni mahkemeden çıkartırım. Kadın, istemiye İstemiye oturdu. Bundan sonra suçlu biraz dahs iza-| hat verdi. Diyordu ki: — Ben kendi belimde bir ada- mım. Bugüne kadar kimseyi baştan çıkarmadım. Helâl süt emmiş bir za vallıyım. Bu kadın kimdir, kızı gü- zel mi, çirkin mi?. Hiç malümatım yoktur. Eyvahlar olsun... Sen misin bu sö zü söyliyen!. Kadın 'bu sefer daha şiddetle celâllendi ve kükremeğe baş Tadı: — Kim söylemiş çirkin diye?.. Be nim kizım, kraliçelerden daha gü- geldir. Alımı da yerinde, çalımı da. Fakat bu sefer hâkimin daha kati ısrarı üzerine kadın tamamen Sus- maya mecbur oldu. Müteakiben şahitler çağırıldı, hep si de suçlunun lehinde şehadet et- tiler. Ve zavallı suçlu da beraet ka- rarını alarak sevine sevine çıktı. Fa kat kadın koridorda bağırıp duru- yordu: — Ah o şahitler. Ben hepsine gös teririm onların!... HIRSIZLIK: Kapalıçarşının Kurşunlarını Çalmış Kapalıçarşıda kubbe kurşunlarının epeydeniberi aşıniniisı bekçilerin na zarı dikkatini celbetmiş, fakat hırsı- a bir tünü yakalıyamamışlardır. NL. hayet geçen sabah işi anlamışlardır. Kapalıçarşının kiremitlerini tamir e- den Hüsnü isminde bir tamirci, işi ile meşgul olurken kurşunları gaz te nekesine sığacak bir halde kesmiş ve tenekeye doldurduktan sonra üstüne mala ile kireç sivamıştır. Bekçiler, Hüsnünün kurşunları içinde kireç varmış gibi teneke İle aşağı indire- tek sattığını anlamışlar ve kurşunun üstüne mala ile kireç sıvarken cür- mümeşhut halinde yakalamışlardır. Meşhut suçlar Müddetumumisi Hik. met Sonel, tahkikata elkoymuştur. Hüsnü suçunu olduğu gibi itiraf et- miş, mahkeme hakkında tevkif ka- rarı vermiştir. . İişi teşkilâtlandırmaktan ibarettir... LUCİEN BARROUX - JULES BERRY - DANİEL PAROLA: PARİS MACERALARI Parisin en meşhur RAY VENTURA cazınm iitirakile Pek yakında TÜRK Sinemasında Dörlel Demiryolları "ve limanları işletme U. Maresi İlânları Haydarpaşa deposuna bir sene rarfında gelecek olan tahminen 40000 ton maden kömürünün vagonlardan yere boşaltılması ve yerden makine ve vağonlara yükletilme işi 3. 2, 998 tarihine müsadif perşembe günü saât 15 te Haydarpaşa gar binasi dahilinde 1 inci işletme komisyonu tarafından kapalı zarf usulile ihalesi yapılacaktır. Beher ton kömürün tahliyesi için 10 ve tahmili için de 19 kuruş muhammen bedel konulmuştur. İsteklilerin 870 lira muvakkat teminat makburu İle kanunun tayin ettiği vesikaları, resmi gazetelerin 7, 5. 36 tarih ve 3297 numaralı nüshasında intişer etmiş olan talimatname dairesinde alımhış vesika ve tekliflerin ayni gün saat 14 de kadar komisyon reisliğine verilmesi lâzımdır. Bu işe ait şartnameler Haydarpaşa depo şefliği ile Haydarpaşada 1 inci igletme komisyonu tara- fından parasız olarak verilir. (342) ür Muhammen bedeli 66.200 lira olan 85.000 adet Şöminman takozu 10— 3-938 Perşembe günl saat 15,30 da kapalı zarf usulü ile Ankarada kia- Te binasında satin almacaktır. Bu işe girmek İsteyenlerin 4565 İlralık muvakkat teminat ile kanunun tayin ettiği vesikaları ve Nafia Müteahhitlik vesikası ve tekliflerini ay- ni gün sant 1430 a kadar komisyon Reisliğine vermeleri lfzımdır. Şartnameler 330 kuruşa Ankara ve Haydarpaşa veznelerinde satılmak- tadır. (399) TAN İçtimai Yardım Boşlukları Halk Partisinden gelecek himmet ve teşebbüs, çok çabuk ve çok hayırlı neticeler verebilir (Başı 1 incide) mana karşı durabilecek bir milli kuv vet parçasıdır. Bu kuvvet parçaları- bın sağlığını ve varlığını, küçük yar. dımlar ve fedakârlıklarla korumıya çalışmak yalnız bir his meselesi de- Bildir, içtimai tesanütten doğan esas| İı bir vazifedir. Halkımızın yardım | damarı çok hastastır. Bütün mesele B u konuşmada hazır bulunanlar» dan biri, şunları anlattı: “Şimdi Jandarma Umum Kuman- danı olan General Naci, bir vakit To- katta Kolordu Kumandanı iken bir gün bir mektebin yemekhanesine yo- Iu düşer. Görür ki bir parça kuru ek- meği güç tedarik eden aç, gıdasız, ci- iz yavrular var. Generalin teşvik ve teşebbüsü ile Tokatta bir toplantı ya- pılır, bir yardım cemiyeti kurulur. Hal ve vakti müsait bir vatandaş ida- re işlerini üzerine alır. Toplanan pa- yalarin muhtaçların yaraları sarılır. Bilhassa fakir çocuklar, yedirilir, giy dirilir, Bir gün eski muhtaç çocuklar, Ko- lordu muzikası önde olduğu helde düzgün ve temiz kıyafetleri ile çarşı ve pazardan geçerler. Cemiyetin 'mü- messili, içtimai yardıma iştirak eden- leri çocuklara şöylece tanıtır: — Oğlum, bay filân ve falan sana babalık etmiştir. Öp bakayım, baba- ran elini... İki taraflan rikkatli göz yaşları a- ker. Yardımın psikolojik çerçevesi derhal değişir, kudretlinin düşküne! el uzatmasındaki izzeti nefsi kırıcı mâna ortadan kalkar, ortada memle- ketin mizacına ve düşüncesine uygun bir babalık, oğulluk manzarası peyda olur. Halk, yaptığı babalığın müspet eserlerini gözü ile görünce artık teş- vike ihtiyaç görmeden yardımını ge- nişletmiye başlar. Tokat içtimat yar- dım teşkilâtının hayırlı işlere mah- sus sermayesi bir aralık kirk bin İi- raya kadar çıkar. 'emleketle yardım teşkilâtına en acele muhtaç olan şehir; İstanbuldur. Geniş ve kesif bir nü- fusu vardır. Memleketin en büyük sanayi şehridir. Muvakkat ârızalara ve müşküllere uğrıyan vatandaşlar, böyle bir şehirde 'eksik olmadıktan başka, memleketin her tarafından da İş bulmak, hastalık tedavi etmek ü- midile buraya muhtaç insan akar. Bu yardım işini teşkilâtlandırmak için Kızılayın harekete geçmesi fay- dahı olacağını evvelce düşünmüş ve yazmıştık. Fakat fikirlerini sorduğu- muz birçok vatandaşlar, Halk Parti- si teşkilâtının ve halkevlerinin faa- liyete geçmesi sayesinde daha iyi ve daha tesirli neticeler ahnacağına kafl bulünmaktadırlar. İleri sürülen eh iyi yardım şekli de kış aylarında ayda bir, iki günün mühtaçlara yardım günü diye ayrıl- masıdır. Bu yardım günlerinde ek- meğe, ete, vapur, tramvay, tren bi- letine, lokantada yemek hesabına, fa kı, bira şişesine ihtiyari bir yardım pulu yapışır. Pul, vatandaşları sıkmı- Yacak miktarda olur. Şeklen ihtiyari olmakla beraber hiç şüphesiz hiçbir vatandaş bundan kaçınmaz. Bir ta- taflan da gazeteler iane listeleri a- B. Çetinkaya Diyor ki: (Başı 1 incide) bul etmiş ve sorulan muhtelif sual- lere cevap olarak şu beyanatta bulun muştur: “— Elektrik şirketi ile olan müza- kerelerimizin son safhasını soruyor- #unüz. Şu kadar söyliyeyim ki, ya - pılan bütün müzakereler, şirketin gok müsait şartlarla tarafımızdan sa- tan alınmasına matuf olmuş ve bu yolda mühim neticeler elde edilmiş- tir, Bir kere, 1926 munzam mukave- lesindeki esaslar kaldırılmıştır. Bu- nun üç noktadan ehemmiyeti var -| dır: 1 — Şirket, 1926 mukavelesile imtiyaz müddetini 30 sene artır- mış ve 1960 tan 1990 senesine çi- karmıştı. Şimdi imtiyaz müddeti tekrar 1960 senesine indirilmiştir. 2 — Hükümetin satın alma xa- lâhiyet müddeti 1940 ta başlarken 1926 mukavelesile bu müddet 1960 senesine çıkarılmıştı. Halbuki ye mi konuşmalarımızda hükümetin satın alma salâhiyetinin tekrar 1940 yılından itibaren başlaması e- sası takarrur ettirilmiştir. 3 — Sermaye miktarının İsviçre frangı üzerinden değil, Türk lirası üzerinden hesaplanması esası da kabul edilmiştir. İstanbul elektrik şebekesi çok tehlikelidir Konuşmalarımızın sonunda bal lettiğimiz en mühim mesele de şebe- kenin temelinden ıslah edilmesidir. Yaptığımız tetk'kat sonunda gördük ki, elektrik şebekesi, bugün tehlikeli bir vaziyettedir. Esasen elde sağlam olarak hiçbir te #ist yoktur. Mevcut şartnameye gö- re tetkik edilince bunların hemen hepsi bozuktur. Şartnamede bünla- Tın hükümete âevredilirken sağlam olarak devredilmesi yazılıdır. Bina- #naleyh şirketin bütün tesisatını e | #aslı şekilde lah etmesi için bâzı kararlar almış bulunuyotu?. Şirketin halen elinde 3 milyon İirası vardır. Bu üç milyon Tira islah işine derhal vazedilecek ve bundan sonraki gene lerde işletmeden kalacak olan para- dan 2 milyon Jira bu işe hasredilecek tir. Bu iş altı senedevam ödeteğine göre, şirket tesisatın ıslahinâ 15 mil- yon lira harcıyacak demektir. Bunun iin bir teknik komisyon seçilecek ve bu heyet ıslah işine nereden büşla- mak lâzım geldiğini tespit ederek bu | işleri sıraya koyacaktır. İki nokta Henüz halledilmemiş iki okta var dir. Bunlardan biri, bu ıslah işinin dişarıya döviz verilmeden yapilma- sıdır. İkinci mesele, ıslah işine sarfe- dilecek paranın sermayeye ilâve edi- lip edilmiyeceği keyfiyetidir. Bize göre, şirket, şartnameye göre tesi- satı tam ve kusursuz olarak bize dev retmek mecburiyetindedir. O halde tesslatı tamamlamak için sarfedeceği parayı sermayeye ilâve etmemesi lâ- zım gelmektedir. Noktai nazarimiza ve mukavele şartnamelerine uygun olmıyan tek- liflerin bazı noktaları hakkında mü- zakerata devam etmek üzere murah- haslarının gelip konuşma masasına oturmalarını kendilerine bildireceğiz. Bu bildiri, Bugün yarın kendilerine tevdi edilecektir. Halktan haksız yere alınan 3,5 milyon lira Bundan başka halkten elektrik.pa rası olarak fazla ve haksız olarak alı- nan paraların iadesi meselesi üzerin de şirket murahhasları kısmen müs- arıyanlar aciz içinde şuraya buraya başvururken, bir taraftan da memle- kette, mutlaka o neyi çalışma ve ik- tidara ihtiyaç duyan bir köşe vardır. Türkiye, hüsnü niyetle çalışmıya ha- zır olan her vatandaşa bir lokma ek- mek bulabilir. İş tavassutunun basit çarlar, Pek çok vatandaşlar, evletin- de kullanılmıyan, büyüyen çocukla- Fina küçük gelen elbiseleri seve seve yardım teşkilâtına verirler. Her ma- hallede, Halk Fırkasının yardım o- cakları kurulur, Bilhassa okumuş, hamiyetli bayanlar arasından vakit- lerini bu ocaklara hasredenler eksik ölmaz. Yardıma lâyik olanlar ev ev aranır, bulunur, kömür, elbise, yiye- öek, ilâç dağıtılır. Yanlış ümitlerle İstanbula gelen kimsesizlerin ve işsiz lerin kendi şehir ve kasabalarına Sonra da herşeyden evvel iş tavas- sutu teşkilâtı yapılır. Çünkü memle- . Gazetecilere mahsus tenzili (ki aylık halk ticaret bileti ile sürat tren lerinde seyahat edecek gazetetilere bu trenlere mahsus münzam bilet ücretlerinden de 9b 60 tenzilât yapılacaktır. “241, “682, kette işsizlik diye bir mesele yoktur. Bütün dava, her vatandaşı yerli ye- rine yerleştirmektir. Bir taraftan is şekilleri az bir külfetle başarılabilir. Hs Parlisi teşkilâtı bir defa teşebbüse geçecek olursa, Kı- daşı korunmuş olur. Ayni zamanda da şuurlu bir içtimal tesanüdün se caklığını, sevgisini, ahengini bütün halk duyar. Ahmet Emin YALMAN bet ve kısmen de menfi cevap ver-| mektedirler. Bizim (hesaplarımıza göre, bu paranın yekünü 3,5 milyon Türk lirasıdır. Bu mesele için mad- de madde görüşmek üzere şirket mu- İrahhaslarını müzakereye davet ede- ceğiz. Yenicami meydanı Yenicami meydanının son vaziye tini soruyorsunuz. Tramvay Şirke - tinden alınmış olan 1,700,000 liranın bu işe hssredildiğini biliyorsunuz. Istimlâk için bir talimatname ha zırladık ve belediyeye yolladık. Biz den iki mürakip te istimlâk işlerine nezaret edecektir. İstimlâke derhal başlanması için şimdilik 300,000 İi- ra kadar bir para yolladık. Talimat- name hazır, para da hazır, akşama sabaha istimlâke başlanacaktır. Evvelâ birinci bölge istimlâk edi- lecektir. Caminin merdivenlerinden köprüye dönünce sağda ve soldaki kısımlar ilk istimlâk edilecek kısım- dır. Bu bölgeye Valde kıraathanesi de dahildir. Istimlâke derhal başlan ması için Vekâletçe alâkadarlara e mir verilmiştir.,, Iktısat Vekili 'dün Yalovaya gitti Iktısat Vekili ve Ziraat Vekâleti vekili Bay Şakir Kesebir dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiş, öğle vapurile Yalovaya gitmiştir. Bay Kesebir, bir muharrimize, Yalovada Başvekil Celâl Bayarla bazi mese - leler üzerinde icmas ettikten sonra tekrar Istanbula döneceğini ve bura da Denizbank O teşkilâtile uğraşaca- ğım söylemiştir. TEPEBAŞI GARDEN" BÜYÜK GALALARI 2 Şubat Salr akşamı EUATOR BRUSİLOF Londra Ampiri akrobatları CLARA BANCKY güzel, endamlı caz şantözü ROXANE ve DAREWSKY dünya dansörleri Çuatour Mulatre Marln's Prenses RUBY ve BAİNKA'nın iştirâkile Bütün şehir halkını koştu- racak bir eğlenceli hümere. Pek yakında MİSS MYRAN idaresinde en meşhur HABEŞ CAZI BENNY PEYTON 3l.1.Y85 sre RR Bugünkü program: ISTANBUL RADYOSU: OGLE NEŞRİYATI: Saat 12,30 Pikla Türk masikisi, 20 | Havadis, 13,05 Plâkla Türk swsikisi 1&, 30 Muhtelif plik neşriyat, 14/00 Son, AKŞAM NEŞRİYATİ: Saat 18,30 Çocuklara masal: Bayan Nine tarafından, 1900 Bayan İnci: Şen piyano ve keman refakatile, 19,30 Mem leket şarkıları: Malatyalı Fahri taraf dan, 19,45 Borsa haberleri, 20,09 Rifat ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 20,30 Hava raporu, 20,33 Omer Rıra tarafından arapça söy ev, 20,45 Belma ve arkadaşarı tarafın dan Türk musikisi ve halk şarkıları (s& at ayarı) 2115 Fasil Saz heyeti: Oku yaslar, Tbrahim Ali, kanun Müsemmer, klürinet Hamdi, wt Cevdet Kozan, tan bur Salâhartin, keman Cevdet, 21,50 Rad yo ionik temsil, stüdyo orkestrası, refa katie (Louise), 2245 Ajans haberleri, 25,00 Plikla sololar, opera ve operet parçaları, 23,20 Son haberler, ve ertesi sünün programı, 23.30 Son, ANKARA RADYOSU ÖĞLE NEŞRIYATI: Saat 1240—12,550 Muhtelif plâk meş riyatı, 12,50—1315 Plâk: Türk masiki si ve halk şarkıları, 13,15—1330 Dahil ve harici haberler, AKŞAM NEŞRİYATI: Saat 18,30—18,35 Plik neşriyatı, 18,38. —1900 Ingüizce ders; Azime Ipek, 19,00 —10,30 Türk musikisi ve halk şarkrark, (Makbule Çakar ve arkadaşları) 19,30 —ı945 Saat ayarı ve arapça neşriyat 19,45—20,18 Türk musikisi ve halk şef kıları, (Hikmet Rza ve arkadaşları), 20,15—20.30 Musiki konuşması, Halli Be di, 2030—21,00 Plikla dans musikisi 21,00—21,15 ajans haberleri, 21,15—21,5$ Stüdyo salon orkestrası, 1 — Gounoği La Rein de Saba, 2 — Carl Roberehti Atlantis, 3 — Mendelssotn: Mosek, 4 — Mousorsky: Boris Godounor, 21,35— 22,00 Yarmki program ve Istiklâi Margi Günün Program Ozü: HAFİF KONSERLER 8,45 Puris Kolonyak Plâk. 7,10 Berlin kısa dalgası: Neşeli popuri, 930 Puri# Kolenyal : Piti. 10,20 Plâk. 10,45 Ber İn kısa dalgası Alman marşları, 12 Ber lin kısa dalgası: Neşeli neşriyat. 18 Ber- İn kisa dalgası: Hafif musiki (14,18 * Devamı) İğ,lO Bükreş Şimat musiki plâkları (1430: Şen piliklar). 14,15 Pa Fis Kolonyalı Konser nakli. 15 Keza, 18 15 Berlin kısa dalgın: Orkestra konse” ti. 18.30 İlerlin kasa dalgası: Küçük halk musikisi konseri, İT) Varşova: Halk konseri (Prucik, Maillart, Lineke) 1819 Bükrer Pik könseri. 18,30 Peşte: Piâk 19,90 Peşte: Çiyan orkestrası, 20,05 Bük” İ reş: Rogaleki'nin idaresinde orkestrm 31,10 Lâypalır Wibem Buş Albümü 2243 Bükreş Mirea örkestrâsı ÖLÜM İzmirde tüccardan Nafiz Musta Deleh'in hemşiresi Bayan Hasibe bi müddettenberi tedavide bulunduğ Şişli Sıhhat Yurdunda vefat etmif tir. Cenâesi bügün saat 1i de Şişi Sıhhat Yurdundan kaldırılarak mazı Teşvikiye öamiinde kılınıp riköy kabristanına defnedilecektir. TURAN TİYATROSUNDA SANATKAR NAŞIT ve ERTUĞRUL SADI TEK birlikte büyük #üsamere iki oyun birden Naşit radyo #ak » Hi eemedi 3 Şerde ayrıca: Artistler Trevi © sü 1 perde Vüryete, düet, solo, tafsildt el Beher kilosuna biçilen ederi 41 ku tuş olan 20 ton Aeromobileil green band ve 20 ton Aeromobilol red band yağı pazarlıkla eksiltmeye kon muştur. Tik teminat parası 1230 Hi radır, İhalesi 7/Şubat/938 pazartesi günü saat 11 dedir. Eksiltmeye gire ceklerin 2490 sayılı kanunun 2,3 ün şif bedeli 272 bin liradır. Eksiltmesi B/Şubat/938 çarşamba günü saat 11 dedir. İlk teminat 14630 liradır. Şart tame keşif ve projeler 13 Ilra 63 kü rüşa M, M. V. Satmalma Komisyo nundan alınır, Eksiltmeye gireceklet kanuni teminat ve 2490 sayılı kana nun 2 ve $ üncü maddelerinde yazılı belgelerle idari şartnamenin 4 Üncü maddesinin F fıkrasında yazılı vesi kalarla birlikte teklif mektuplarını eksiltme saatinden behemehai bir sa at evvel Ankarada M. M. V. Satmal mâ Komisyonuna vermeleri. “104, “349, * Izmir Gâzlemirde yaptırılacak “1” projeler 839 kuruştur. ve M. M. Satmalma Komisyonundan alınır. # siltme 9/Şubat/938 çarşamba saat 15 te M. M. V, Satınalma mehal bir saat evvel Ankarada M. V. Satınalma Komisyonuna ineleri, “706, “351, 750 ton 87 oktanlık benzin pazf İıkla eksiltmeye konulmuştur. 7: min edilen bedeli 225000 lira ol ilk teminatı 12500 liradır. Thales şubat 938 çarşabma günü saat 15 dir. Şartname 1125 kuruş mukal de M. M. V. Satinalma komisyonü dan alınır. Eksiltmeye girecekle 2400 sayilı kanunun 2 - 3 üncü derinde istenilen belgelerle birlik! ibale günü ve saatinde Ankarada M. V. Satınalma komisyonunda zır bulunmaları, “714.. “565. .rmeseusname asm sonramı sr.