19 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

19 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

z 19 rik lekt e Prensipleri IBaşı 1 incidej Böylece Nafıa Vekâletinin azimli ve haklı mücadelesi neticesinde pren Sip davamız kabul olunmuş, müzake relere yol ve imkân hazırlanmıştır. Tesisata taallük eden mektupta şir ketin kabul ettiği mühim esaslar şun lardır: 1 — İsviçre frangı sermayesini 'Türk parasına çevirmek. 2 — İmtiyazı her an satın almak hakkını vekâlete vermek (1926 tadiline göre satınalma tari- hi 1940 senesinden 1963 senesine uza talmıştı.) 3 — İmtiyazın sonunu 38 birincikâ Bun 1960 senesine çevirmek (esas mu kavele böyle iken 1926 tadilinde 1993 senesine kadar uzatılmıştı.) Tesisatın muksveleye uygun bir hale getirilmesi için de şu sıra tek. Mf edilmektedir: 1 — Vekâletin istediği tadil ve tas hih işlerile tevettür farklarına ait o- Janlar. 2 — Saatte 40-50 tonluk, buharlı Ye yüksek tazyikli iki kazan tesisi. 3 — Alçak tevettürlü muvakkat ava hatların tedricen yeraltı kab- lolarına çevrilmesi. 4 — Yüksek tevettürlü havai hat- ların bazı kısımlarının tedricen yer- altı kablolarına çevrilmesi. 5 — Yüksek tazyikli üçüncü bir ka Zan ile takriben 25,000 kilovat amper Yik takatte yeni bir jeneratör grupu kurulması. Fuzuli alınan paraların iadesine Ait ikinci mektup prensibi kabul et- Mekte, teferrüstın tetkik ve tespiti- e lüzum göstermektedir. | Oo Nafia Vekâletinin 9 şubat tarihli Cevabında taleplerin o mukaveleye Müstenit taahhütlerin haricinde oldu ğuna dair sarfedilen bir söz reddedil © ivekte Vekâletin şirketten mukave- > lelerin ve teknik ksldelerin tahmil «tiği taahhütlerin yerine getirilme- “dinden başka bir şey istemediğini an- tmaktadır. Bütün talepler. sirketin Mesul memurlarile beraber imza edi len zabıtnamelere dayanmaktadır. 926 ek mukavelesi bir tarafa bıra- larak bazı prensiplerin şirketçe ka vekâlet tarafından memnuniyet İS kaydedilmektedir. Hakiki serma- © Ye ve ilk tesisat masrafı çok tabil o- tetkik yolile tespit olunacak - Tesisatın ıslahı için şirketin gös - iği altı senelik müddeti vekâlet Uzun bulmaktadır. Müddet ve çalışma programı mese İelerinin müzakere ile tayini teklif ir, 'Nafha Vekâleti tesisatı ıslaha sarfe Paralar Için de tayin olunacak Mari müddete göre kati teminat ve- i zaruri görmektedir. Şirketin halktan alınan fazla para lara dair verdiği cevap vekâleti tat Min etmemiş olmakla beraber miktar Ye tediye tarzı hakkında müzakere vi bir neticeye varılması müm - görülmektedir. Nafıa Vekâleti, munllâkta kalan bütün, mevzuları görüşmek üzere &a- Mihiyetli murahhasların gönderilme- İDO lüzum göstermektedir. 24 kineiteşrin 1057 tarihli ve 4568 num Pin Yüksek teskerenizi ve teelsstın 18- 1 sumaralı mağlfufuru ale 7 tetimiz #eletmesinin müşkül ve hattâ ei Ahval dahilinde cereyan etmiş ole AE Yağmen, taahhütlerimizi icrada hiç a emiş olduğumuzu erzeden nota» olarak İnkdim eyleriz. de trim Vekâletin emir buyurduğu â9- nda şirketin çizdiği proğrama “ İşler bulunmakla beraber fen Mizumu tahakkuk et- ghup esasen mükaveleye rrüstenit tecavüz ederi birçokları da mİ olduğumu mezkür notamızda göster 0 fre hizineti gören bir iş gicketinin ancak resmi makamlar 1- en bir aş Bakin, nlaşma ve Ahenk içinde ça- ada va kani olduğumuzdan bu mak bra İçin-daima birçak fedakârlık» akmaya dalma razı olduk: İşte bu diy, le bir surette anlaşmak & a e Meselesi Istanbul Elektrik Şirketi Kabul Etti sermayemizi Türk Tirasına tahvil etmeyi, imtiyazı her an satın almak hakkını yük- sek vekâletinize vermeyi ve İmtiyazın s0- bunu 3i Birineikâmün 1860 8 fren ayle- meyi bazı şertlerla kabul ettik. Ayni mak- #ailn 24 İkinciteşrin 1837 tarihli notanızın muhteviyatını İtibare alarak ve bu muhü- radaki birçok işlerin mukaveleye müste- nit taahhütlerimizi tecevüz etiğini düşün mek İstemiyerek yüksek vekâletinize u- muml bir program takdim ediyoruz. Bu progrumm tatbik ve İcrası yüksek vekâle- nizin memnuniyetini mucip olacaktır ka- 'naatindeyiz. Mezkür umum! program teknik komis- yonda tatkik edilecektir. Bu telkik esma- #ında düşünülen işlerin'sırası ve fenni va- sıtalar ve fabrikaförler tarafından male me teslimati hükümetten döviz isthizali ve muhtemel işçilik gorlukları itibara alına. rak icra müddetleri tayin olunabilecektir, Simdiden şu strayı &rz ve teklif eylerir. — Yüksek Vekâleti İstediği tashih ve yilah işleri ile tevettür tahavvüllerine alt olanlar — Santte 40 - 30 tonluk buharlı yök“ sek tazyikli İki kazan tesisi, — Alçak tevettürlü muvakkat havsl hatların tedricen yeraltı kablolarına tahvi 1; — Yüksek tevettürlü haval hatların ba- 4 kısımlarının ve alçak tevettürlü kati has 'val hatların teknik komisyoncn karar ve- rileöek nisbette ve tedricen yeraltı kablo- lara tahvili; — Ve nihayet yüksek tazyikli öçüneti bir kazan İle takriben 23,000 İcilovat m- perlik takatte yüksek lazyikli yeni bir Je- Berolör gürupy. Bu programın talbik ve icranna evvelâ vee mevcudumuzun tekmil fazlanını has redeceğiz. Gelecek beş sene zarfında dahi mevcut nukudumuz fazlasının hükümetçe tayin buyrulacak. nisbetini tahais evliye- ceğir. Şirketimizin işletme kârı senede tak riben ? milyon lira olduğu Vekâletçe ma- Miridar. z Bütün bu müddet zarfında slaraklıları- wıza tediyatta bulunmak için mezkür kâr- dan hiç bir mikdar ayrılmıyacaktır. Bina» enaleyh faiz olarak ve hissedarlara temet- tü namile yalnız hükümetçe müsade buy- rulacak paralar verilecektir. Alacaklılarımızla hissedarlarımızın mu- yafakatini şimdiden istihsal elniye çalışı yaruz. Bu vâsi programın tatbik ve icrası tak- İriben 8 senelik bir müddete mütevakkıftır, Gikrindeyiz. Bunun tahakkuku için sirketi mizin yüklendiği büyük fedekârliklar her İbalde Yüksek vekâlelinizce takdir buyru- lacaktır. İşlerin tanhhür etmemesi için Vekâletçe karar verilir verilmez teknik kemisyon hemen içtima edebilir. Sayın Vekile arzete miş olduğumuz veçhile, Brtiksel fen mü- Fazla Alınan Paralar İstanbul, 18 - İxincikâmın 1938 Nafın Vekâleti yüksek makamma: ANKARA a 24 İkinciteşrin 1987 tarihli ve 4569 bü- maralı yüksek taskerenize karşılıktır: Merkür teskerenizin “fnzla alınan param lar hakkındaki” iki numaralı malfufunda serdedilen muhtelif meselelere dair moktaf nazarımızı ilişik olarak takdim ettiğimiz notada arzediyoruz: Şirket, mukavele ve şartnamelerin kati hükümlerine mügayir tahsilât yapılmış 0- ibn bütün vaziyetleri, hattâ bu tahsilât kon rol memurlarının zübülen müsaadelerile yapılmış olsa bile, itibara almıpa hazır ol- duhunu tekit eyler. Yüksek Vekâlet, munlâk meseleleri tet- verdiği kına meebür kalmasından başka 1923 den itibaren ve üç aylık 18 devre zarfında ta- rife komisyonları kabul edilen tarifelerden pok dün azami tarifeler tatbik etmek suretile kendiliğinden muvafakat et tiği fedakârlıklar dolayısile düçar olduğu zararların itibara slınscagını ümit ederiz. Bundan ileri gelen hasılat noksanları; Ve« kâletçe munheze edilen tekmil tahallâtı, hattâ fazlesile telifi eder. Binanenleyh sir- ket Vekâletle bir anlaşma yapılabileceğine ve bunun lüzumuna kanidir. Geçen 20 Eiylâl tarihli notamızda, Ve- kâlet emrine herhangi bir meb'âğın tesvi- yesi kanımab muhjir olamıyacağını söiyle- #ine hiç bir suretle itiraz etmek İstememis- tik. Ancak eğer fazla alınmış bir para mev cut ise bunun hukukan, her humüsi vari- yete göre, ferden müşterilere sit olabile- ceği ve bunun umum! kanunlar çerçevesi Aahitfndeki hükümler Iktizmsından bulür- duğu fikir've mütaleasını beyan etmiştik Fakat mademki: sirket. Vekğlet ile bir #8hâf aktedince bu hususta eshazın her tör lü talep ve iddlasından mahfuz. ve masur alacağına dalr teminat almıştır, tekmil ih- tilâfın hükümete yapacağı bir tediye İle Kutuptaki 4 Macera!... “Başı 1 incide) anlatıyor: “— Buzla kapalı arazi üzerinde uçarken, Paparin'in radyo ile bildir- miş olduğu tafsilâta tamamile benzi- yen siyah noktalar gördüm. Buhün ü- zerine aşağı indik ve 50 metrede kamp üzerinde selâm vermek için iki daire çizdik. Kamp daha fazla gö- zükür bir hale gelmişti. Papanin ve arkadaşları dışarıya elbiselerini ser- mişler ve ateşler yakmışlardı. Papanin kamp: büyük büz parça- larından mürekkep dağlık ortasında küçük bir bangiz üstündedir. Bu bangiz etrafı duvarlarla çevrili bir avluya benziyor. Havada bulunduğu- muz sırada kamptaki arkadaşların ellerile selâm verdiklerini görüyor fakat ne söylediklerini anlıyamıyor- duk. Papanin elinde bir sinema ma- kinesile uçuşumuzu filme çekiyordu. Nihayet tayyarenin inmesine müsa- it olan yeri elile işaret ettikten sonra © tarafa koşmıya başladı. Yere indik. Ben derhal Papanine doğru koştum. Büyük bir sevinç ne- fes almama mâni oluyor gözlerim yaşla doluyordu. Bu buluşma esna- sında hissettiğim şeyleri tarif ede- mem, Papanin'in yüzü kutup rüzgârları- nın tesirile yanmış ve yağızlaşmış- tır. Çenesi ulak bir sakala örtülü- dür, Kendisile beraber tayyarenin bu- Tunduğu yere gittik ve arkadaşım Dorofow"le de ıklaştılar. Papanin ve arkadaşlarına akrabalarından ge- len mektupları ve Taymir buzkıra- nının hediyesi olan Moskova birala- rını ve birçok portakal bıraktık. Pa- panin heyecanla bize teşekkür etti ve herkese selâmlar yolladı. Havalandığımız sırada kesif bir kar yağmıya başlamıştı. Kutup kah ramanlarını müthiş bir âlemin sessiz liği içinde bıraktık ve döndük. , amam am viye etmemize müsaade buyurmanızı rica ederim. Derin saygılarımızı sunarız. Vekâletin Cevabı İstanbulda Türk Anonmi Elektrik Şirketi müdüriyetinez Metrohan Tünel Meydani. Beyoğlu Vekiletimle şirketiniz arasında mevcut ihtilâfı meselelerden tesisatın wlahına ve halktan fazin sinan paralara - mülemillik olanları hakkında 24-11-1997 tarih ve 4569 numaralı son tebliğstmiza karşı gön dermiş oldüğunuz 15-1-1988 tarih ve 297 ve 288 numaralı iki imektubunüzla merbut lari alındı. 287 numaralı mektubunurün müksdde- mesinde şirketin tsahhüdatını İade kusur etmediğini ve Vekâletin mukavelelere müs tenli taahhtdat haricinde taleplerde bulun “duğunu ifade eden kısmi biç bir esssa İs Unat etmemektedir. Vekâlet şirketten şart name Ne mukavelelerin ve teknik kaldele- rin tahmil ettiği taahhüdatın ifasından baş ka birşey istememektedir. Tesisatinizın ıslaha muhtaç bulunduğu ve bunun uzun senelerdenberi bir tertip dahilinde ihmal edildiği hakkındaki kana- atimiz, şirketinizin kendi vesaikine ve mu- haberelerine ve Vekâletin tetkik komisyo- nunun şirketinizin mesul memurlarile bir Hikte tesbit eyledikleri zabitnamelere is- tinat elmiektirlir. M. Special'in Vekdlete göndermiş olduğu 18 Nisan 1087 tarihli mektubuna atfen şirketinizle Vekâletim arasında mühim Milâf mevrularından bi- ri elan 926 wunzam mukavelesi bir tara- fa bırakılarak: İ — Şirket sermuye ve tesisatı iptidaiye kıymetlerinin Türk lirastle ifade edilme» "i, ini 2 — Tesisatın hükümetçe istenilen her hangi bir zamanda satın alınmam, 3 — İmtiyaz sonunun 1980 senesine fa de olunması. Hususlarını muvafakatinizi (sermaye Ve | 206-107 ia tesisatı iptidaiye bitletkii; tesbit edilmek | dan: ve Üzere) memnuniyetle kaydettik. Ye iadesi İçin sarfını kabul eylediğiniz pa- taların hangi hestba geçirileceği hakiın- daki” boktmi nazarımız 24-11-1837 tarihi mektubumuzun 1 numaralı melfufunda bil dirilmiştir. Teknik komlaronın 24-11-1837 tarihi mketubumuzun 1 numaralı İeffinde göste- sarar göreceğini bizzat siz de kaydetmiş bu Munuyorsunuz. Bu itibarla gerek bu'müd- det ve gerek mesa! programı hakkındaki nihal noktai nazarımız Vekâletle şirket mü rahhasları arasında cereyan edecek müza- kereler esnasında tessft olunacaktır. zikredildiği veçhile, tesbit olunacuk aaga- ri müddete göre kati teminst vermeniz za ruridir. Halktan aldığınz fazla paralar hak kındaki talebimizi Mtva eyliyen 24 Tkin- citeşrin 1997 tarihli mektubumuzun 2 mu- maralı leffine verilen öevabıniz bizi tat- Hin edmemiş olmakla berüber Vekâletim. DIŞ TİCARET: Letonya İle Yeni Anlaşmanın Mühim Esasları Son defa Rigada imzalanan Tür- kiye « Letonya (ticaret anlaşması, gümrüklere tebliğ edilmiştir. Anlaş- ma bir sene için yapılmıştır ve müd- det bitmeden üç ay evvel feshedildi- Bi bildirilmezse bir sene daha uza- mış olacaktır. Anlaşmaya bağlı bir listede Türkiyeye girebilecek malla- rın cinsleri ve kiloları yazılıdır. Bu arada hayvani tutkal Galalit, ağaç kibrit çöpü, sargılık kâğıt, matbaa ve duvar kiğıdı, mukavva, keten ip lik, her nevi ayakkabı, radyo maki- neleri, toprak ve madeni boyalar var dır. Bu mallar için de muayyen bir mikdar tahdit edilmiş ve bunların yüzde 50 si İstanbul, yüzde 20 si İz- mire verilmiştir. Geri kalan yüzde 30 merkezde kalacak ve diğer gümrük- ler merkezden tahsisat İstiyecektir. Letonya menşeli olup Türkiyede ser gi ve panayırlarda teşhir edilerek sa tılan mahsulât ve mamulâtın bedeli kliring suretile ödenecektir. Bu gi- bi eşyanın Türkiyeye ithali caiz ne- viden olması icap etmektedir. Tütün müstesna olmak üzere Türk menşeli eşya, Letonya menşeli eşya ile mevcut kontenjanlar hududu dahilinde verdiği memleketin her ye rinde meri usullere tâbi tutulmak suretile hususi takas mevzuu olabi- lecektir. Bu anlaşma meriyete gir- meden evvel başlamış, hususi takas muameleleri bu muamelelere başları dığı zamanki hükümlere göre tamam lanacaktır. Anlaşmanın devamı sıra sında başlıyan ve anlaşmanın feshi ânında bitirilmemiş olan hususi ta- kas muameleleri fesih tarihinden iti- baren 6 ay içinde tamamlanacaktır. Orman Mahsulâtının İhracı Meyve sandığı ve ıhlamur çiçeği gibi perakende orman mahsulâtının ihracatında, mahreçlerden alınan or man tezkerelerinin mükerrer olarâk kullanılması yasak edilmiştir. Bunu kontrol etmek için da terkerelerin arkasına ihraç beyannamelerinin nu maraları ve ihraç beynanamelerine de bu tezkerelerin numaralarının ya zılması kararlaştırılmış ve keyfiyet Ye idarelerine tebliğ edilmiş. tir. Bundan başka 2698 sayılı kararma menin neşrinden evvel kesildiği an- laşılan ceviz kütüklerinin memleket dışında ihracında ZiraatVekâletinden | alınan müsaade üzerine mahalli zi- raat müdürlükleri tarafından veri- len ihraç vesikalarının mükerrer is- timaline mahal Kalmaması için sa- hiplerinden geri alınması kararlaştı- rılmiştar. —————— bu paraların nihal tesbiti ve tediye tarzı Gerinde şirketiniz deleğelerile mutabık ka lacağını da ümit etmektedir. Şirketinizce de malüm olduğu üzere Ve- kâletimizle şirketiniz arasında mevcut © Map halli iktiza eyliyen ihtilâf mevzular yukarda bahsi geçen fazla alınan paralar- la tesisatın ılahından ibaret değildir. Bu iheilâfı mevzular hakkındaki nok- ketinize hitaben yazılan 77-5-1087 tarih ve 2167 numerak mektubumuzda bahsedilmiş ti. Buna cevaben M. Sperlal'den aldığımız ektupla bu mevrular- A — Şirketiniz sermaye ve iptidai tesi- şartname ve mukavelename- | sat kıymetlerinin Vekâletçe gösterilen şe- kaidelere göre matlüp seviye- | kil dahilinde tetkik ve tesbitine, B — Tarifelerin yeniden tetkik ve tes- bitine, .€ — Belediye tarifelerinin, sayaç ve şu- be hattı kiralarının tetkik ve bayinine, muvafakat eylediği ve İmtiyaz müddetinin 1980 senesine ircaıı ve raşa tarihinin 1840 alarak tesbitini, satınalma gersiti üzerinde İp ve bazi baml dp eek belki da mesküt bıraktığı görülmüştür. han müzükerenin ön sırasına alınmıştı. Binaensiyeh bütün bu mevzular Gizerin- de görüşmek üzere murahhaslarınızla mü- takereye başlıyabiliriz. Bu suretle çirketi- bizi alikslendiran ve müzakerelerimize e- #se olucak olan bütün bu meselelerin bir sn önce halliyle nihaf mükavelenir diler ve bu murahkasların Arıkurada by- a bildirilmesini bekle 0-2-1089 Nafıa Vekili Ali Çetinkaya GUNLUK PIYASA Çanakkale ve Biga mıntakaların- dan getirilmiş piyasada stok mal no- but bulunmaktadır. Dün 26 bin ki- Holuk bir parti daha getirilmiş ve ki- losu 6,50 kuruştan mühim bir kıs- m satılmıştır. . Karndeniz mıntakssından getiril. mekle olan iç ve kabuklu fındıklar- dan dün yeniden an bir bin beşyüz kilo kabuklu ve 34500 kfle iç tombul fındık gelmiştir. İç tombul fındıkla- rından bir parti kilosu 83-34,50 ku- rüştan ihracat için satılmığtır. * Erturum mali yapağılardan bir mikdar, kilosu 81.50 kuruştan Anado la oğlak Hiftiklerinden birr parti ki- Icsu 127.50 - 130 kuruştan ihracat d- çin müşterisine verilmiştir. . Av derileri piyasasından İngiltere ve Almanya için bir mikdar zerdeva ile sansar derisi toplanmıştır. Zer- dovalarin çifti 38 - 38 lira #rasında ve sansurların çifti 24 - 28 hira uru- #inda satılmıştır. Sanayi Birliği İdare Heyeti Umumi kongresinde idare heyeti- ni seçen sanayi birliği, dün toplana- rak reisliğe Halil Sezer, ikinci reis. liğe Karamürsel fabrikası müdürü Mehmet Ali ve umumi kâtipliğe Ha- lit Güleryüzü seçmiştir. Yeni idare heyeti dün bir toplantı yaparak Ve- Kâlete gönderilecek raporlar üzerin de görüşmüştür. Ticaret Odasındaki Toplantı Ticaret odasında bügün tiftik tüc- carlarile bir toplantı yapılacaktır. Toplantı, ziraat kongresi için oda ta- rafından hazırlanmakta olan rapor- ların tiftiğe ait kısımlarının müza- keresi içindir. Oda, patatese ait ra- porunu bazırlamıştır. —— Hayvan Borsasında Satışlar yoz kilosu diri olarak 21,65 kuruştan. 619 kara karaman kilosu 21.84 ten, 291 dağlıç 21,33 kuruştan, 185 kıvır- cik kilosu 18.83 kuruştan, 12 kara yaka kilosu 18.50 kuruştan. 1847 süt kuzusu kilosu 26,97 kuruştan. 63 bâş öküz 14,64 ten, 9 inek 13.52 den, 13 dana 11,24 ten, dört manda 1061 kuruştan ve 23 malak kilosu 11,05 kuruştan satılmıştır. BORSA 18-2-1038 PARALAR Aly Sat Prank Tip a2 Dolar 122, 126 ret düm düm Belçika Fr, 80— Bi Drahmi — 2 Msviçre Fr, $70,— 582 Leva m— 2 Piorin 63, Mio Kron Çe, — Bi Silin Avusturya Biçme Mark »— 250 Zen »— 7— Penso n— a Ley M2 m Dinar — 31— Kron İsveç s— 32— Sterlin G7 62 ÇEKLER p Açılıp Kapanış Paris 24195 18 Nevyork 0798068 0,7070 Milâno 151746 151857 Brüksel 46012 © 48016 Atina 86.7460 66.7480 Cenevre 343 oOâas Sotya 634920 634020 Amsterdam 14234, Jazz Prag 226715” 228175 Viyana 41003 4.2088 Madrit 124810 123410 Berlin 14604 Lono9 Vartova 42180 © 4213p Budsöşte 3.0084 o 39988 Bükreş “40419 106.19 güel 4285 245 rokahama a“ 7260 2.7068 Zondra Moskova BORSALARDA : Ünitürklerin Mübadelesine Dün Başlandı Cümhuriyet Merkez Bankasının Ankara ve İstanbul şubelerinde dün- den itibaren, Ünitürklerin mübade- lesine başlanılmıştır. Mübadele işle- Tİ, tahvilât kalemi tarafından yapıl maktadır. Her on adet Türk borcu tahviline mukabil on tane birinci ter tip Sivas tahvili verilmektedir. Ban- ka, bü mübadeleyi ancak onar veya daha fazla tahvillerle yapmaktadır. Ellerinde bir iki tahvil bulunduran- lar bunları ancak satmak suretile el- lerinden çıkarabileceklerdir. Ünitürk 19,05 Lira Ünitürk satışları normal şekilde devam etmektedir. Fiyatlar 19 - 19.05 liradır. Aslan çimentosu 13,25 liraya çıkmıştır. Bir isterlin 627 - 630 ku- ruş olarak alınıp satılmaktadır. Lon dra borsasında bir isterlin 15243 frank, 5,0312 dolardır. Pariste Üni- türk fiyatı 347,5 franktır. Aslan Çimento Şirketi Hisseleri Dün Aslan Çimento şirketinin fev kalâde toplantısı yapılacaktı. Fakat, toplantı için 90 bin hisse senedi sa- hiplerinin hazır bulunması lâzımge- lirken dün bu yeküna varılamadığın dan içtima 18 marta bırakılmıştır. İkinci toplantı için 80 bin hisse kâfi gelecektir. Çimento hisselerinin yük. selmesinde şirketin 180 kuruş temet tü vereceği ve her bir hisseye beda- va diğer bir hisse dağıhlacağı yolun daki haberler müessir olmaktadır. Altın Ticareti İçin Tutulacak Defterlerin Nümüneleri İSTANBUL KAMBİYO MÜDÜRLÜĞÜN DEN: Türk arası kıymetini koruma hakkında ki 13 numaralı karamameye ek kararna- menin hükümleri dsiresinde altun ticareti ve altın alışverişi İle meşgul alan hakiki veya hükmi şahısların mezkâr kararname nin dördüncü maddesi seucitinse tutak mesburiyetinde oldukları defterlerin nümn seleri hazırlanmıştır. kâletince mezun kılınmış olan benkelarla kuyumcu ve antikacılar gibi sanat ve Ü- caret erbabının ve dişçilerin ve hurda ve- ya masmu altın alım ve satımını sanati mağ tade halinde icra eden hakiki veya hük- mi şahısların azami bir hafta içinde ida» remize müracaat ederek mezkür nümune- leri almaları ve defterlerini öna göre ba- mrhuyarak tasdik edilmek ütere Müdiriye- tmize ibraz etmeleri lâzimdir. Ziraat Bankası Buğday Fiyatlarmı Tesbit Etti Ziraat Bankası buğdaylarınm fki günden beri Zahire borsasında mu- ayyen bir kıymet Üzerinden satılma- sına başlanmıştır. Banka buğdayları nın piyasadaki vaziyeti, fiyatların normal şekilde kalabilmesini temin edeceği için. tüccar namına gelen buğdayların fiyatları da banka fiyat- lamna uygun bir vaziyette kalmıştır. Bankanın 4 - 5 ve 6 - 7 çavdarlı mal- larına 5.28 kuruş fiyat konulmuş ve bu fiyattan değirmenci ve kırmacı- lara mal verilmiştir. Tüccar da ayni cins mallarını 5,30 kuruştna satmış- tır. Gerçi arada iki para kadar bir fark varsa da alıcılar bankanın mâ- hnı tüccar mallarına benüz tercih etmiye başlamamışlardır. Bunun se- bebi bankanın yumuşak buğdayın- dan alacak kırıcıları, ayni zamanda bir vagon sert buğdaydan da almıya mecbur etmesi ve tediyatın peşin ole masıdır. Halbuki tüccar mallarında sert almak mecburiyeti olmadığı gi- bi tediyat ta vâdelidir. Bunun için fiyatlar birkaç para fazla bile olsa tüccar malı tercih edilmektedir. Ma- amafih Ziraat Bankasının fiyatların daima müvazeneli ve normal vazi yette kalabilmesini kolaylaştıran bu tedbiri memnuniyet uyandırmış ve iki günlük satışlar borsa mahafilin- de iyi karşılanmıştır. . Zahire borsasında dün İyi satışlar olmuştur. Ziraat Bankasının buğ- daylarından evvelki gün dört yüz bin kiloluk ve dün de üçyüz bin ki- loluk iki büyük parti buğday satıl mıştır. Yumuşak buğdaylar 5.26 - 5.31, sertler 8,20 - 5,30 kuruştan ve- rilmiştir. Arpalar Anadolu malı 4.08- 4,085, burçak 4, çavdar 4,80 - 432,5 ince afyon 520 kuruştan satılmıştır, j |