23 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

TURK'CASUŞUZ M.SIFIRIN MU Li No. 8 Bir Karar F vat Beyi aramıya alt faali - yetler genişlemezden evvel semt değiştirmek doğru olacaktı. Kendisini İstanbul tarafına geçir- meyi maksada uygun buldum. Bu suretle İngiliz, Yunanlı ve yer- li casuslar atlatılmış olacaktı. Merhum Hafız Aşirın Kocamus tafa paşa ile Samatya arasında, bü yük bir bostan içinde bulunan bir evi vardı. Fuat beyi oraya götür- meyi düşündüm. Hafızın fikrini sormak ve muvafak lmak için İstanbula indim, Hafızın Sirkeci- deki mağazasına gittim. Dükkânda Hafızın kardeşi Fahri Bey karşı- ma çıktı. Pantikyan Efendinin bir çeyrek sa at evvel gelip beni sorduğunu ve sokak içindeki malüm kahvede bek lediğini bildirdi. Vaziyette herhal de pek mühim bir değişiklik olmuş tu. Bu adam boşuboşuna işini bı- rakıp buralara kadar gelmez ve be tim; yanındaki iskemleye. otur - du üzünden endişeli olduğu an laşılıyordu. söz söylememe bile bırakmadı: — Dediğim çıktı, değil mi? dedi. Fakat iş alevlendi. Bizimkiler de (yani İngilizler) işe çok fazla ehem miyet veriyorlar. Fuat Beyin Yu- nanlılar tarafından ele geçirilen bir resminden kopyeler çıkarıldı ve birer tanesi bütün memurlara dağıtıldı. Neye mal olursa olsun, Fuat Beyi, kati surette ele geçir- mek için türlü türlü tedbirler alı- mıyor. Bu sabah polis müdürü Tah sini de çağırttılar. Miralay Ballar bu araştırmalara Osmanlı polisinin de karışmasını emretti.. Tahsin; birinci ve ikinci şubelerden ayırdı- ğı yirmi memurla ikinci şube mü- dür muavini Hidayet Beyi bu işe memur etti. Balların önünde Hi- dayet Beye emir ve talimat verdi. Çok tedbirli bulununuz. Vaziyeti - niz tehlikelidir. P antikyan Efendi ile iki düş- man gibi değil, iki arkadaş gibi konuştuk. Tahsin tarafından bu işe memur edilen Hidayet Beyi uzaktan tanıyordum. Kardeşi Et- bem Böyle esaret hayatımızı ayni kampta geçirmiştik. Çok namuslu hamiyetli bir genç idi. (şimdi İs- tanbulda emniyet birinci şube ko- miserlerindendir); Fakat kardeşi Hidayet Beyin; Tahsinin pek ya - kından adamı olduğu ve İngilizle- ee de meyli bulunduğu rivayeti vardı. Bu zat çok istidatlı, zeki, ih- tisas ve tecrübe sahibi bir polis â- miri idi, Birçok muvaffakıyetleri meslek arkadaşları arasında tak - dirle ve gıpta ile söyleniyordu. İngiliz ve Yunanlıların faaliyet ve teşebbüslerinden ziyade bu işin de mahir polis âmirinin işe karış mast cidden canımı fena halde sık ünüyordum: Vaziyeti kur me in pek cüretli bir hare- kette bulunmaktan başka çare yok tu. Bu çare şimşek şeklinde bir #- ni kararla zihnimde canlandı. Yal- nız bir nokta üzerinde tereddü - Hidayet Beyin İngiliz- ğu ve Tahsinin a- daki rivayet.. k lâzimdi. meydan düm vardı: lere meyil duydu damı olduğu hakkın “Tereddüdü aydınlatma! Lr. Yazan: M. SIFIR Delice Denilebilecek Veriyorum P antikyan endişeler içinde ol Guğumu balimden anladı, elini dizime vurarak: — Açık söyle bakalım, dedi. Bu kadar ne düşündün?.. — Pantikyan Efendi, dedim. Tli- dayet Beyin Tahsinin adamı, İngi- liz taraftarı olduğunu söylüyor - lar. Ne dersin, bu doğru mudur? — Yalandır. Bir polis âmiri ol mak sıfatile, itilâf polis komiseri re isi miralay Ballar ile birkaç defa Tahsin namına vazife dolayısile temas etmiştir. Fakat başkaca ve hususi surette İngilizlere hizmet ettiği yalandır. Böyle olsaydı be - nim bilmekliğim lâzımdı?.. Tah - sin ile de öyle yakından adamı sa- yılacak kadar bir hususiyet ve mü- nasebetlerini görmedim ve işitme- dim. Ben birer münasebetle birkaç defa Hidayet Beyi yokladım. Na - bir dum. Bu işte ondan bir fe ben bu ciheti sana kuvvetle temin çok iyi ted» birler alınız ve bunlardan çok sa- kınmız. Sana tavsiyem bu... Ha; di Allah kolaylık versin. Ben gidi- yorum P antikyan Efendinin arka - sından ben de kahveden ay rıldım. Hidayet Bey hakkında al dığım malümat beni son derecede memnun etmişti. Biraz evvel verdi im karar dairesinde işe başlamak üzere Hafız Aşırın dükkâmna dön düm. Derviş Efendi beni orada bek liyordu. Mehmet Ali Beyin zarfını getirmişti. Mehmet Ali Bey de aşa- ği yukarı bu malümalı tekrar ve teyit ediyordu. Vaziyet çok tehlikeli ve ehemmi- yetli idi. İngiliz ve Yunanlıların Üsküdar ve Selimiye taraflarında bu işi bahane ederek yapmıyacak- ları zulüm, dövüp hakaret etmiye- cekleri adam, basıp aramıyacakla- ri öv kalmıyacaktı. Hele terzi M. Değirmendereli K., F. R. gibi üç şerir bü işte önayak olunca... Her türlü fenalık hatıra gelirdi. Şu hal de Üsküdar ve Selimiye civarı şu | an için bir tehlike mıntakası hali- ne gelmişti. Birez da tali aksi yar- dım ederse Fuat Bey ergeç ele ge- çecekti. Müşterek takipler şiddet- lendiği ve dalbudak salıverdiği bu sırada; Fuat Beyi İstanbul tara- fına geçirmek te tehlikeli bir hare- ket olurdu, B nim verdiğim cüretli, hattâ U düşünceler karşısında be- belki de delice karar Şu idi: Polis müdürü Tahsinin Fuat Beyi tevki- fe memur ettiği adam Hidayet Boy değil miydi? İşte ben Fuadi, Hida- yet Beyin Üsküdarda Tunus bağın- daki evine götürüp bırakmıya ka- Tar vermiştim, Çünkü Hidayet Bey takip kuvvetlerinin başında oldu- Bu için bu civarlarda İngilizlerle Yunanlıların aramayı hatırlarına getirmiyecekleri yegâne ev Hida - yet Beyin evi idi. Bu cihetle bizim için lâzım olan emniyet ve selâme- ti ancak ve ancak Fuat Beyi bu ev- bi bulundurmakla temin edebilir. Akşama doğru Fuat Beye bir ka- BELEDİYEDE : Haydarpaşa Köprüsü Derhal Yapılacak Haydarpaşada yapılacak şimendi- lediye arasında yeniden görüşmeler başlamıştır. Vekâlet, rilmesi lâzım gelen bu köprünün 938 mali yılında kati olarak yaptırılma- leri sürerek kendisinin bu işe iştirak edemiyeceğini bildirmiştir. Köprü - nün 938 yılında yaptırılması icap et- tiğinden bir formül bulunacaktır Et Fiyatları Değişmedi Et mürakabe komisyonu, dün top- lanmış, son bir haftalık vaziyeti tet- bir martta konulan fiyatları bir haf- ta daha olduğu gibi bırakmaya ka- rar vermiştir. Mütehassıs İzmire Gidiyor Hayatı ucuzlatmak üzere şehri - mizde tetkiklerde bulunan mütehas- 58, süt, yağ meselelerinden başka ri hakkında belediyeden uzun uza- dıya malümat almıştır. Mütehassıs, buradaki tetkiklerini yakında biti - recek ve Izmire gidecektir. * Fenerbahçenin mevzii imar plâ- m ilân edilelidenberi ilk olarak iki müracaat yapılmış, bahçe içerisinde yaplırılacâk bir köşk için ruhsatiye istenilmiştir. 4k Gümüşsuyundan Dolmabahçe - ye inen yolun asfalta çevrilmesi işi- ne bu ay başlanacaktır. k Dahiliye Vekâleti merkez teş - kilâtındaki boş yerler için dün vilâ- İyette yapılan müsabaka imtihanına İ30 lise mezunu girmiştir. Belediye, Barbaros türbesini İmar etmeğe karar verdiği için, bu- Tür air — 0 —— İDENİZ ve LİMAN , İstinye Doklarında Faaliyet Başledı Denizbanka devrolunan Istinye Doklarında Denizyolları ve Akay va purlarının tamirine başlanmıştır. An İlaşıldığına göre, Denizyolları idare - sinin vapurları bundan böyle Istin- 2, Akayın da bir vapuru vardır. Bir Yılda 9.5 Milyon Yolcu Şirketi Hayriye, 937 senesi içinde 9,591,332 yoley taşımış, 871,894 lira gelir temin etmiştir. Bu yolcu mik- tarinden 6,004,959 u sivil, 1,433,147 si talebe ve 941,773 ü de memurdur. * Denizbank Istanbul şubesinin yerleştiği Merkez Rıhtım hanında gişiklik yapılmaktadır. * Büyük şenlik günlerinde İstan- bulun tenviri için hazırlanan proje yakında tatbik edilecektir. Profesör İDep, yolcu salonunun ne şekilde do- natılabileceğini tetkik etmiştir. 4 27 martta Stilya vapurile 500 Ingiliz, 28 martta Fon Stoyken va- pürile 450 Alman seyyahı şehrimize gelecektir. şam hazır olunuz. Bulunduğunuz semte yakın ve daha emin bir eve nükledöceksiniz. Ve teferrünti gö- rüşünce bildiririm.,, Kararımı o akşam geç vakit Ma- cit Beye söyledim. Macit Bey İtti- hatçıların zamanındanberi polis müdürlüğü sicil kalemi mümeyiz- liğinde bulunuyordu. Kendi gibi eski bir polis âmiri olan Hidayet Bey ia çok iyi tanışıyorlar ve pek samimi görüşüyorlardı. Macit Bey fikir ve kararımı çok münasip ve yerinde buldu. Biraderi Hicabi Beye bir mektup gönderdi. Ve o akşam ziyarete geleceğini bildire - rek evde bulunmasını Hidayet Bey den rica etti, On beş, yirmi dakika İ sonra Hidayet Beyden uygun ce - vap alınmıştı. Macit Beyin yazdığı mektupta ne benden ve ne de Fuat Beyden bir bahis yoktu. dınla Şu haberi yolladım: “Bu ak- (Devam: var) fer köprüsü için Nafia Vekâletile be- || 1 parası belediyece ve- || sı kararındadır. Halbuki, belediye|| mali vaziyetini ve bütçe darlığını !-|| kik etmiştir. Neticede her cins et için || diğer bütün zaruri yiyecek maddele- || gün önce Kadıköy belediyesine bir || İiisat Vekili | İktısat Vekili 8. Şakir Kesebir, dün sabah Viyanadan © dönmüştür. Pahatsız bulunan Kızının sıhhati ta mamen düzelmek üzeredir. Şakir Kesebir, dün öğleden son Fn İş Bankasına gelmiş, ve bankada Denizbank müdürlerinin İ bie toplantı” yapılmıştır. Vakit, bu- güne kadar yapılan hazırlıklar ve çalışmalar Üzerinde izahat almıştır. B. Kesebir, bir aralık, üzüm kuru- mü müdürü İsmali Hakkiyı ederek Üzüm ihracatının son variye 8 hakkında İzahat almıştır. Dün ak şam ğeç vakit te, İstanbul valisi B. || Muhittin Üstündeğla görüşmüştür. Vekili, dün kendisile gö- muharrimize şunları söy- “— Validen et ucurluğu meselesi | etrafında izahat aldım. Ucurluğu de | vam ettirmek için icap ederse yeni *edbirler alınacaktır. ma İşi için gelen | müteh lerine devam edi- İN yor. Şimdi, 4 ile meşguldür. Bundan sonra diğer gıda maddeleri | inde de devamlı çalışmalar ya» || pulacak. ve “kararlar verilecektir... | İl İzmir kuru üzümlerinin ihraç vaziyeti hakkında yeni mald- mat aldım. Üzümlerin en iyiler nin ihracına müssade d diğerlerinden şarap ya; İNİ etine öldülmesini dü un İspanyodaki 400 | bin liralık yumurta bedelini taksi | için vaziyetin biraz daha iniişafını | bekliyoruz. Ankarada bu işle zaten meşkulliz. Yakında bir neticeye va- İİ) racapımızı ümit ediyoruz.” | 5. mesebir. dün akşamki teenie Ankaraya gitmiştir. ni MÜTEFERRİK : Kabzımallar Ayer eye | Gönderiyorlar Maliye ile kabzımallar arasındaki vergi ihtilâf halledilemediği kabzımallar, Ankaraya bir heyet gön dererek Maliye Vekâleti ile temas etmeğe karar vermişlerdir. Heyet bugün Ankaraya gidecektir. Kabzı - mallar, kendilerinden alınmakta 0- lan kazanç vergisinin irat esası Üze- rinden alınmayıp ta, Istanbul mali- yesinin iddia ettiği gibi beyanname Jar. Maliye, kabzımalların yaş meyva- dan başka kuru meyva da satlığına bakarak biyadette temyiz komisyo - nundan kabzımallar lehine çıkmış bu lunan kararları kabul etmemiştir. Halbuki kabzımallar, sattıkları ku Tu meyvanın ancak yüzde üç gibi pek banka bürolarının yerleşmesi için de | cüzi bir nispete inhisar ettiğini ve| kendi işlerinin esas itibarile yaş mey va satmak olduğunu söylüyorlar ve bu bakımdan iratlı vergiye tâbi tu- tulmaları lâzim geldiğinde ısrar e - diyorlar, Yemen Prensi Geliyor Bugünlerde memleketimize gelecek Ye- men Kralı İmam Yohyanm oğlu Seyfüsme- İlm Elhüseyninin istikbal programı Bazır- W iktadir. Misafir Edirnede mihmmandar Jarı, Sirkecide İstanbul vali ve kranuta- nı tarafından askeri meri le karşılana- caktır. Öğleyin vali tarafından Perapalas. ta şerefine resmi bir ziyafet verilecektir. Ankarada Herleiye Vekilimiz Tevfik Rüş- a ir edilecektir. eda iki.yün kalacak, iye Vekilimiz trafından şerefine ziyafetler verilecektir. İstanbul beş gün kalacak ölün misefirimiz, şehrim zin şayanı temaşa yerlerini gezecektir. Harp Malüllerinin Maaşı Emlâk Bankası, harp malüllerinin haziran, temmuz ve ağustos maaşla» rının iskontosunu bitirmiştir. Bir ki- sım malöller, eylül, teşrinievvel ve terini sani maaşlarından da avans verilmesini istemişler, fakat, mev- #uata uygun görülmediği için bu mü racaat kabul edilmemiştir. Verem Mücadele Cemiyetinin Erenköy sanatoryornunda yatırmak- ta olduğu 36 yataklı yeni pavyon bit- miştir. Pavyonun ufak tefek noksan- YERLİ HABERLER. ÜNİVERSİTEDE: i Büyük Bir Spor Enstitüsü Kuruluyor Üniversitede kurulmasına karar verilen büyük spor sahasının tetkik- lerini yapmak üzere şehrimize gelen beden terbiyesi mütehassısı, Ankara- ya dönmü Bayazıt kulesile Mercan kapısı öra- sındaki saha bu işe tahsis edilecek- tir. Ortaya bir fut futbol sahası ku- rülacak, başta kalan kısımlara atla” ma havuzu İnşa edilecektir. Sahanın etrafında da 40 metre uzunluğunda bir pist vücude getirilecektir. Rasathane yanında iki tenis kor- tu ile bir büyük spor enstitüsü bi- nası kurulacaktır, Binada, iki jim- ireş, eskrim sa- lonları, talebeler için soyunma yer- leri bulunacaktır. Bu spor yurdu 200 bin liraya çıkacak, 3 bin tale- be spor yapabilecektir. Hazırlanan projeler, tetkik edil - mek üzere Vekâlete gönderilmişitr. * Yeni Türkiye hakkında tetkik- ler yapmak üzere şehrimize gelen Lehli muharrir Zaskovski, dün üni- versiteyi gezmiş, talebelerle temas- lar yapmıştır, Muharrir, buradan An- karaya gidecek, nisan içinde Kara- deniz sahillerini, mayısta Akdeniz sa- nilindeki vilâyetlerimizi dolaşacak - tır. POLİSTE : , Kasımpaşada Bir Sandal Parçalandı Evvelki akşam, Kasımpaşa sandal- cılarından Memiş, Cibali iskelesin - den aldığı müşterilerini Kasımpaşa- | ya götürürken, Havuzlar Idaresi ö -| nünde birdenbire bir motörle karşi- laşmış, sandal parçalanarak devril - miş ve mişteriler denize dökülmüş- boğulmak üzere iken, etraftan yeti- erek kurtarılmışlardır. Sandalı parçalıyan Şahinbahri mo örü ve kaptanı Yusuf yakalanmış - * Şoför İsmail Hakkının idaresin- de Fatih — Şişli hattında işliyen 3425 numaralı otobüsle şoför Al Rı- zanın idaresindeki kanıyon Tepeba - şında çarpışmışlar, iki araba da hasa- ra uğramıştır. # Şoför Mahmudun idaresindeki yede tamir edilecek, Haliçteki ha -| esası üzerinden alınmasında ısrar e- | 4231 numaralı kamyon Balattan ge- vuzlarda sıra beklemekten kurtula- | diği takdirde, işlerini bırakmaya | çerken Nesim isminde bir, çocuğa caklardır. Istinyede Denizyollarının, | mecbur kalacaklarını ileri sürüyor - | carpmış ve yaralamıştır, Arabacı Mehmedin arabası Sul- tanahmette çeşmeden su almakta 0- lan Güllü isminde ihtiyar bir kadı- na çarparak yaralamıştır. Çakmakçılardaki Valde hanın- da evvelki akşam, Hacı Hüseyin İs- minde biri Kemal ve Salihe eroin” satarken yakalanmış ve müddelu- mumiliğe verilmiştir. Naşit Jübilesi Dün gece Yapıldı Büyük balk sanatkârı Naşidin, 35 inci sahne hayatı münasebetile, dün gece Fransız tiyatrosunda bir jübile yapılmıştır. Evvelâ, Naşidin tulüat hayatı ve eserleri hakında kısa bir konferans verilmiş, Şehir Tiyatrosu sanatkârları bir “Kavuk devrildi. pis yesini oynamışlardır. Bundan sonra Naşit, en sevdiği piyeslerden olan “Sürpik - Haçik,, komedisini temsil etmiştir. Kıymetli sanatkâr, dün gece, sanat değerini bir kere daha göstermiş ve çok alkışlarmıştır. —— — ——— — ları tamamlandıktan sonra hasta ka- bulüne başlanacaktır. X Istanbul — Ankara tayyare se- ferleri 1 nisandan itibaren tekrar başlıyacaktır. Her gün bir tâyyare Is tanbuldan bir tane de Ankaradan kalakcaktır. & Türkkuşu kan devletleri merkezine yapacağı seyahat hazırlıklarını başlanmıştır. Ankaraya dönülecektir. tür. Üniversite bahçesinde | tayyarelerinin Bal- Seyahat mayısta olacak on beş gün| sürecek ve Bükreş, Belgrat ve Ati-| na ziyaret edildikten sonra, tekrar karadan “Telefon ve Telgrafla v.,0.9 . oğaziçindeki “nya ay, Milli Emlâkin : Satışı İçin Ankara, 22 (Tan muhabirinden) İstanbulda Boğaziçindeki milli em- lâkin satış şeklini tesbit etmek ü- zere Başvekâlette hususi bir komis yon kurulmuştur. Komisyonda Ge- nel Kurmay Başkanlığından, Adli- ye, Maliye, Dahiliye Vekâletlerim- den mümesiller vardır. Komisyon satılabilecek emlâki tesbit edecek» tir. Meşhut Suçlar Kanunu Teşmil Ediliyor | Ankara, 22 CTan muhabirinden) — | Adliye Vekâletinin, cürmü meşhut ka İnununun teşmili hakkında yapmakta olduğu tetkikler bitirilmek üzeredir. Yeni şekle göre, ağır ceza suçları da kanunun şürnulü çerçevesi içine alın- maktadır. Ankara Bira Fabrikası Tevsi Edilecek Ankara, 23 A.A.) )— Devlet zirai kal kınma kurumu tarafından devir alman or- man çiftliğindeki bira fabrikasının tevsli işine devam edilmektedir. Yeni fabrika bir ay zarfında tamamlanmış olacaktır. Kurum Ankara birasını beynelmilel bira ensütü- #ünde tahlil ettirmiştir. Gelen tahlilde A» kara çiftliğinde busus! surette yetiştirilen İ arpadan imal edilmekte olan bu biran | yüksek evsafi zikredilmektedir. Kurum bundan başka biranın memleketin ber ta- | raında tedarik edilebilmesi için tertibaf İalmış ve bu suretle şimdiye kadar 22 bin heklolitre olarak tesbit edilen memleket bira sarfiyatının 30 bin hektolitreye çıka- zılmaksını temin etmiştir. Ankaradan Şehrimize Gelenler Ankara, 22 (Tan muhabirinden)— Bir müddettenberi şehrimizde bulu- nan İzmir valisi Fazlı Güleç, belediye reisi doktor Behçet Uz, bu akşamkf trenle İstanbula hareket ettiler. Sümerbank umum müdürü Nurul lah Esat Sümer de ayni trenle İstan bula hareket etti. İsviçreden Sene Başma Kadar Gelen Mallar Ankara, 22 (Tan muhabirinden Kavite pere Piya nun 1938 den evyel gelmiş olan, mi ların eski kliring hesabina ithaline müsaade edilmesi için Vekiller Heye tince bir kararname hazı: Döviz Açıkları İçin Ankara, 22 (Tan muhabirinden) — Bazı döviz müvazenelerinde görülek açık dolayısile almacak tedbirler hakkında hazırlanan kararname Ve killer heyetinin tasdikine iktiran et miştir. Resmi gazete ile yakında nef redilecektir. Hayvanlar Vergisi İnecek Ankara, 22 (Tan muhabirinden) Hayvanlar vergisinin indirilmesi hakkındaki lâyiha Meclisin yarı (bugünkü ruznamesine alınmıştır. Maarif Vekâleti Kurstaki Muallimlere Para Verecek Ankara, 22 (Tan muhabirinden)” Örtamektep muallimi olmak için Gİ zi Terbiye Enstitüsünde açılacs “kurslara devam edecek ilkmektep 15 allimlerine bir yardım olmak üze” Maarif Vekâleti tarafından mus? yen bir ücret verilmesi muvafık 8' rülmüştür. Ankaradan Kısa Haberler : 4 Çekoslovak Ticaret heyeti diin sab Ankaraya varmıştır. k Ankarada inşası takarrör eden #' tür Bakanlığı binasının temelstma me simi yakında yapılacaktır. k Japon milli bayramı münasebetile 9 pon elçisi Kakatomi Ankara Palasta akşam bir süvare vermistir. TAKVİM ve HAVA | 23 Mart 1938 ÇARŞAMBA mann mize İs önem ayi Günesi im | Ar 367 Güneş: 6,00 — Öğler İkindi: 15,48 — Akşam: Yatı : 19, A YURTTA HAVA VAZIYE Yurdun her tarafında baya Sö bulutlü geçmiş, rüzgâr ümümiyetle | istikametinden orta kuvvette esreişti İstanbulda hava ekseriyetle fazla Vİ geçmiş, rürgr şimal ietiksmetindef yede 5 » 7 metre hızla eemiştir. Sİ te barometre 784,5 milimetre idi, Fİ gr çok 14,8, enaz 8,3 santişrat claro” Üedimistr.