23 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

23 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

ME —— 23.3.0938 ii İeeaeaaasasesesee /BUGÜ İngilterenin Avrupaya Karşı Vaziyeti Ömer Rıza DOĞRUL ngilterenin bütün Avrupaya, bilhassa Orta Avrupaya kar- | N durumu günün en mühim meselesi Mpılmakta devam ediyor. Dün İngil- te kabinesi toplanmış ve bu mesele a kararlarını tesbit etmiştir. İlziltere Başvekili Mister Chamber. de Avrupanın merakla beklediği Mutkunu söyliyecektir. Merak ile bek n bu nutkun mahiyeti hakkında Simdiden birçok tahminler yürütül- İnektedir. İngilterenin içinde de va- et, münakaşa olunuyor ve her ta- $ kendi görüşüne göre mütalealar tüyor, ilerenin tanınmış askerlerin. » ve siyasilerinden General Spears 9 vadide yazdığı vâkıfane bir yazı- meseleyi çok güzel hulâsa etmiş- » İngiliz generaline göre, Çekoslo- anın istiklâlini müdafan zaru, Mir. Çünkü Çekoslovakya da yıkıl *k olursa Orta Avrupada demokrn. en son kalesi de devrilmiş ol. “ak ve nazilik Macaristanm buğda- an Romanyanın petrolüne kadar Yütün, geniş kaynakları ele geçirmek Ürer alabildiğine yürüyecek ve iler- > Yecektir. Bu yüzden Fransa, Çekoslovakya- arda ın teminat vermiştir. Fa- bu kâfi değildir. Çünkü Alman- Ya, Çekoslovakyanın işini bitirir bi- Fransaya döner ve Fransaya znce İngiltereye müdahale gerek- N .—— gi kat İngiltere, bütün bu Hhdisele- derse son derece geçikmiş olur. halde, İngiltereye gerekleşen vazi- dap, Sekoslovakyanın istiklâlini mü- 2a hususunda Fransa ile birlikte pe edeceğini ilân etmektir. AL Myayı tecavüzden alıkoyacak en essir âmil de budur. Çünkü Alman tin en çok korktuğu şey abluka e- İmektir, Bunu da ancak İngiltere gir. O halde İngiltere, Fransa raber hareket edeceğini temin Mdütmiya mecbur Kalır ve bu sa- drüokrasi kurtulur.,, Post İngiltere hükümeti tara- fından verilecek kararın bu İalealara uygun olması son dere- Hiphelidir, Çünkü Londradan ge- |, Pütün haberler, İngilterenin Orta Da işlerine pek te karışmak le- © olmadığını anlatmakta, hattâ İterenin Çekoslovakyayı Alman- Anlaşmıya teşvik edeceğini bil İ tedir, i, ŞSilterenin bu vaziyeti alması Or- yan ufuklarını karartan teh li, vin, ortalığı bir müddet daha teh. agi ceğini gösterir. Gerçi İngiltere vak Bibi bir demokrasi olan Çekos- Yanın hür yaşamasını ve her te- #den uzak kalmasını ister. Fakat , Orta Avrupa yüzünden de hirbe girmek lehinde değildir. O- in İngiltere, Almanların meş lacak emellerinin tatmini yo- Adım atılmasını ve bu süretle « Avrupayı tehdit eden tehlikenin Ne edilmesini iltizam ediyor. », vunla beraber bütün bu tahmi- dimdilik bir tarafa bırakarak Mis berlain'in nutkunu bekle- daha isabetli bir hareket olur. kia. s <OJapon Harbi İn harbi uzadıkça Japonların karşılaştıkları güçlükler de ta ve şiddetlenmektedir. Ja. » bir hayli zaman önce Lung- *mİryolu şebekesini kolaylıkla &p"€yi umdukları halde bu he- «olaylıkla varamamış ve iki ta- Magna şiddetli muharebeler vu Ni, “aş, Japonlar bu yüzden Sarı d ierinden ayni maksada var. Yeni bir taarruz hazırlamış hattı hareket Çinlilerin va- tire dileltmiye yardım etmiş ve > birçok şehirle- İİ, almiya imkân bulmuşlardır. iy Selen haberlerde Çinlilerin *! bazı ihata hareketlerinden My mekte idi. beraber Japonlar da Su- Marine doğru ilerlemekte ve demiryolu mevkiini alarak * Sebekesini de dırlar, zaptetmeyi Yolile bu şebekeyi ele geçirmek | inazar ederek Bukav-Tiensin | Sayısı da Viyana, 22 (Hususi) — Bugün neş rolunan resini bir tebliğe göre son dokuz gün zarfında siyasi sebeplerle intihar edenlerin sayısı (94) e var- mıştır. Bundan başka 112 kişi de in- tihara teşebbüs etmiş bulunuyor. Muhtelif şekillerde mevkuf bulu - nanların sayısı 1742 dir. Eski Cümhurreisi Miklas serbest- tir. Şuşnig apartımanında mevkuf - tur ve bir askeri müfrezenin muha- fazası altındadır. Evlenip evlenme - diği belli değildir. Viyana belediye reisi Şmid, taraf- tarlarına silâh dağıttığı için mahke- meye verilecektir. £ Eski Başvekil Dolfüsün karısı ile iki çocuğu İsviç- rededir. Bugün polis yağmacılıkla suçlu otuz kişiyi tevkif etmiştir. Yahudi - İerin silâh ticareti yapmaları meno- Tunmuştur. Avusturya ordusu pek kısa bir za- manda Alman üniformasını giyecek tır. Marburg'daki Alman hudut kara- koluna kumanda eden zabit Yugos- lav hudut karakol kumandanının da- veti üzerine ufak bir müfreze ile Yu- goslavya hududunu geçmiştir. Al - man ve Yugoslav zabitleri dostane sözler teati etmişlerdir. Avusturya, Alman ve Macar müfrezeleri bu sa- bah saat 11 de Macar arazisinde Bur genland'da kâln Agafalva'da topla - narak kardeşçe tezahürlerde buluna- caklardır, Bükreşte bir tevkif Bükreş, 22 (A.A) — Viyanadan a- nan malümata göre, polis, Arşidük Antuan Hababurgu tevkif otmiğtir. teki şatosunda, muzır evrak bulun. müş olmasıdır. RUSYA: Harici Ticaret Eskisinden Çokmuş Moskova, 22 (A.A) — Tas: 1437 yık zarfında Sovyetler Birliği dış ti- ereti yekünu 3 milyar 69 milyon 900 bin rubleye yükselmek süretile 936 dan 358;3 milyon fazla olmuştur. İhracat 1 milyar 728.6 milyon, #- halât'1 milyar 341,3 milyon ve bu su- retle ihracat fazlası 387,3 milyon rub- edir. En Güzel Hintli: rinciliği, dız daha doğmuş oluyor. yalnız Alman nişanlarını taşıyacak -| 94üBuldu, Mevkufların 1742 dir Londra, 22 (Hususi) — Avam ka- marasında Samuel Hosre, Avusturya İ mültecileri içinde ilme, fenne, sanat ve egdüstriye hizmet edecek olanla- rın İngiltereye kabul edileceklerini, İngilterede ikamet eden Avusturya- lardan İngiliz tabiiyetine girmek is- söylemiştir. Chamberlain, İngiliz ban kalarında paraları olan Avusturyalı- | lara karşı hiçbir tedbir alınmıyacağı nı anlatmıştır. Yahudiler ve Avusturya Cenevre, 22 (A.A.) — Yahudi kon- gresinin icra komitesi tarafından Mil- letler cemiyeti konseyine verilen is- tidadan Avusturya, Alman askerleri tarafından istilâ edilir edilmez Yahu- dilerin kanun harici ilân edildikleri ve Yahudiler aleyhinde tazyikler baş Tadığı bildirilmekte ve Avusturya va- tandaşlarını ekalliyetler muahedesi mucibince, Milletler cemiyetinin hi- mayesi altına koyan Sen - Jermen muahedesinin maddelerini ileri sür- mektedir. Mevkuflardan bazıları Viyana, 22 (A.A.) )— Aşağıdaki yilk , sek Avusturya ricali Mtyati tevkif ale tans alınmışlardır: Eski Avusturya mat buat şefi Albay Adam, Vatanperverler cephesi teşkilât kumandanı Bekini, Va * tanperverler cephesi propakanda ser- viri şefi Beker, Antifaşist “Telegrat” #özetesi sahibi Kolbert, eski Meliye Na urı Draksler, polis ve hapismneler di. rektörü binbaşı Krlaten, Kredit Anş- tald direktörü Klavsner, eski nazırlar- dan Ludvig, yukarı Avusturya polis direktörü Rayither, eski Viyana Balo- diye relsleri Şmidt ve Zayta, eski Em- niyeti umumiye müdürü Yayser, Avus turyanın eski Paris orta elçisi Fork- Veriman, ve #ihayet Luvi Foçlld. | Bu tevkifler muvakkat mahiyette 5) lap yakında küldirilabilicektir. SİLÂH YARIŞI: Üç Devlet Arasında Yeni Bir Toplantı Londra, 22 (A.A) — İngiliz, Fran. sız ve Amerikan deniz mütehassısla- rı dün akşam Hariciye Nezaretinde toplanarak 1936 tarihli deniz muahe- desinde derpiş edilmiş olan tahdida- ta bağlanmamak için sahabet madde- sinin tatbiki imkânlarını araştırmış. | lardır. Bu kızın adı Zübeyde sultandır. Hintlidir ve Hindistanda geçen gün yapılan bir güzellik müsabakasında 3000 den fazla genç kız arasında bi- i güzellik kraliçeleğini kazanmıştır. Holivut için yeni bir yıl. tiyenlerin de kabul olunacaklarını |! Küçük. Antant ve Balkan Antantı İktısadi Vaziyeti Prag, 22 A.A.) — Geçen hafta Bük- reşte toplanan Killik Antant ekono- mik konseyinde Yugoslavya heyetine riyaset eden Frediç “Vreme” gezete- sine beyanatında demiştir ki “Küçük Antantın ekonomik kanas- yinin kendi son toplantısı, gerek Kü- çük Antant devleti arasin inkişanı bakı iundan çok mühim olmuştur. Küçük Antant ekonomik konseyinin, demir yolları yolcu ve eşya nakline aft ka- | bul ettiği nizamname Balkan Artantı ekonomik konseyince de kabul olu: caktır. Bu söretle nakliyat ta Pr: dan Ankaraya kadar aymi şerait al tında yapılabilecektir. Bu ise Avru. panın bu kısmında ekonomile mü, sebatin inkisafını kolaylaştıracaktır.” İRLANDA: İIngiltereden İktisadi Kolaylık İstiyor Dublin, 22 (A.A.) — İrlanda mu- rahhas heyetinin Londradan avde- tindenberi seri halinde yapılan kabi- ne içtimslarına rağmen, ticadet, ma- İliye ve İngiliz askeri kıtalarının İrlan da limanlarını tahliyesi hakkındaki İngiliz » İrlanda itilâfına dair henüz hiçbir karara varılmamıştır. Öğrenildiğine göre, geçenlerde Lon draya giden endüstri ve ticaret na zırı, İrlanda hayvanatı ve mahsulâti hakkında tatbik edilen tarifenin da- ha esaslı bir tenzilâta mazhar olması için İngiltere hükümeti nezdinde te- şebbüste bulunmuştur, Birlik möse- ||lesinin de şüphesiz yakında görüşü- İ leceği muhakkaktır. UZAK ŞARK: Japoların Mağlübiyeti Devam Ediyor Nevyork; 22 (Hususi) — Hadmov- dan alınan en son haberlere göre, Ja pon kıtaları Şingpunun şimalinde şiddetli bir taarruza girişmişlerdir. Japonların hakiki hedefi, Lunghay de miryolu şebekesinin anahtarı vazifesi ni göre Suçov istasyonunu, her ne bahasına olursa olsun, elde etmektir. Şimdi Japonlar, bu şehirden 25 mil mesafededir ve bu mıntakadaki bü- tün faaliyetleri Çinlilerin çok şiddet hiç bir netice vermemiştir. Ayni 28- manda bir müddet sonra mühim tak viye Kıtaları alan Çinliler mukabil bir taarruza girişerek' Japon kıtala- Şanghayda bir hâdise Japon ileri kollarının Pekcien'e İgirdikleri haber verilmektedir. Şang haydan haber verildiğine göre bu- gün öğleden sonra Hankiu'deki Ja- pon mıntakasında son süratle giden bir otomobile binmiş olan bazı meç- hul şahıslar yoldan geçenlere ansi- zn steş açmışlardır. Atılan kurşun- lardan biri bir sivil Japona isabet e- derek: öldürmüştür. Bu hâdise üzeri- ne beynelmilel mıntakaya giden bü- tün köprüler kapatılmıştır. Çin mukavemet edecek Paris, 22 (Hususi) — On gün kadar evvel Moskovadan Parise gelen, Çin diplomatlarından Şunfo, Çin söfaret- hanesinde Mmatbuat mümessillerini Aşka Karşı Sigorta; İngilterede Londra li mukavemetlerile karşılanmış ve AMERİKA: Yeni Zırhlılar İnşası İçin 1 Milyar Tahsisat Vaşington, 22 (A.A.) — Iyi malü- mat alan mahafiller, meclisin bir mil |yar dolarlık mütemmim deniz prog- İramını 191 rey ekseriyetle kabul et- İsmek suretile, infirat taraftarlarına ağır bir hezimet darbesi indirdiği ka- naatindedirler. | Meclis, bu mahfillerde Amerika milletinin dış vaziyetin tehlikelerini hesaba kattığının ve lüzumu olan si- lâhlanmaya gecikmeden tevessül et- İ meye azmetmiş bulunduğunun yeni bir işareti olarak telâkki edilen “it- tihat” 1 göstermiştir. Kabul edilen kanun aşağıdaki in- şaata mezuniyet vermektedir: wa mlraran 2 veni zirhli İİ ye çıkaran 8 kruvazor, ye künu 30 a çıkaran 9 denizaltı, yekü- nu 4 çıkaran 2 tayyare gemisi, Vaşington, 22 (A.A.) — İyibir | membadan öğrenildiğine göre, hü- ikâmet, Almanyaya zeplinlerde kul - İlanılan helyor ihracatını tehir ede- cektir, —— kabul ederek, Çinin sonuna kadar harbe karar verdiğini söylemiş ve demiştir ki: “— Çin insafsız bir mütaarmza karşı mücadeleye girişmiştir. Fakat bu mücadeleden muzaffer çıkacak- tır.,, Diğer taraftan Japon Başvekili, Çinde ele geçirilen araziden tek san- timinin bile tahliye edilmiyeceğini söylemiştir. 'atrolarından birinde oynıyan bu güzel artistlğ; Pilis Welch, o kadar muvaffak olmuştur ki, tiyatro müdürü sevimli artis- tin aşka tutulup oyunu yarıda bırakması tehlikesine karşı onu sigorta et- miye mecbur olmuştur Aşka karşı sigorta ilk defa vavılmıslır. GELE Sorabilir miyim? (Yazan: B. FELEK) Bende birtakım sualler var. Bu Sualler cevap bekler dururlar. Bir hayli de hiriktiler. Şimdi bunların cevaplarını öğrenmek istiyorum. Bu cevapları kimin vereceğini de bildi- ğim yok. Zaten bana lâzım olan da o değil, asıl cevaplar. Gelelim sualler: — Sabahleyin saat sekizden evvel, gece saat ondan sonra halkı rahatsız edecek gürültü yasaktır. Bizim s0- kakta sanat ondan sabahın ikisine ka- dar şoför çıraklarından, yılışık sar- hoşlara kadar her çeşit mahlük gü- rültü ediyor. Komşular açık pence- rede radyo çalıyorlar. Meyhanenin mızıkası, saat ondan sonra en cüm- büşlü devrini yaşıyor. Kapanan dük- kânların kepenkleri en, müthiş gü- rültülerini bu saatten sonraya saklı» yorlar. Hep bunlara km, ne zaman Dur!) diyecek? — Sabahleyin saat yedide sahlepçi; müvezzi, çöp arabası, çöpçü sokaklar rımizi çınlatıyor. Bu hareket, niza- ma karşıdır. Bunlara, kim, ne zaman (Yeter!) diyecek te biz bir rahat uyku uyuyacağız? rdaki kalorifer ve ocak ba- dan çıkan is ve kurum gözle- yle dursun sütlerimizi bile ka rarttı, Pencere açamaz, taraçaya çi kamaz, balkondan uzanamaz olduk. Bunun önüne, kim, ne zaman geçecek te bizi bu yağlı karadan kurtaracak? — Şehrin muhtulif yerlerine oto- mobilin nevine göre parklar tesis &- dildi. Ve durulacak, durulmıyacak yerler tesbit olundu. Durulacak yerde durmıyan, durulmıyacak yer- de inadına gibi duran arabalar tümen tümen, Bunlar ne zaman bu işaretle- re ve onun nizamına hürmete başli- yacaklar? — Şehirde klâkson çalınması ya- sak edildi. Halkı rahatsız ettiği ve li zumlu lüzumsuz yerlerde kolayca ça- kındığı için, ya bundan daha beter o- lan halkı bundan daha çok bizar & den, İnsanın sinirlerini harap eyli. yen patlayıcı molörlerin miiralyöz menedecek te bize: — Oh, dünya varmış! Dedirtecek? İNGİLTERE : İngiliz Kralının i Fransa Seyahati Londra, 22 (A.A.) — Bazı gazele ler Ingiliz hükümdarlarının gelecek haziranda Fransaya yapacakları se- yahat vesilesiyle Belçikaya da gi - deceklerini bildirmektedirler. Öğre- nildiğine göre Kral Leopold son za - İmanlarda Londraya yaptığı seyahat esnasında Ingiliz hükümdarların Bel çikaya davet etmiştir. Fakat Ingiliz hükümdarları Belçi- kayı ziyaret etmiyeceklerdir. İngiliz Ordusunun Vaziyeti Londra, 22 (A.A.) — Avam Kama- rasında hükümet tarafından verilen izahata göre, kara ordusunun subay ve asker mevcudundaki noksan bu Ay nihayetinde, normal plâna nisbet- le 23 bin raddesindedir. LEHİSTAN : Romanya İle Yapılan Sefaret Anlaşması Varşova, 22 (A.A.) — Varşova dip- lomatik mahafilinden bildirildiğine göre, Kral Karolun son Polonya soya hatinde kararlaştırıldığı veçhile, Po- lonyanın Bükreşteki ve Romanyanın Varşovadaki elçilikleri pek yakında büyük elçiliğe tahvil edilecektir. — v BULGARİSTAN: Malinofun Cenazesi Törenle Gömülecek Sofya, 22 (A.A) — Dünkü bü - tin gün, müteveffa eski Başvekil Malinofun cesedini bütün tanıdıkları ziyaret etmiştir. Bizzat kral, kraliçe Prens Siril de giderek Malthofun ünde eğilmişler ve çelenkler koy- muşlardır. Malinofa bugün parlak cenaze me- rasimi yapılacaktır. İken gibi olan çatırtılarını kim, ne zaman ©