3 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

No, 18 A ini jurnali üzerine ma- ruz kaldığımız tehlikeyi e- saslı bir surette münakaşa etmek ve tedbir almak ihtiyacını duy- duk. Acaba ne yapmalı idik? Arkadaşlardan Yusuf Bey ev- den çıkmak taraftarı idi. Fikrini şöylece ifade etti: — Iki ihtimal var; Ya evden çıkmak veya bizi haber veren ha- bisi aramak... Bunu aramak için sarledeceğimiz vakte yazık... O- nun için evden çıkalım. — Ben hemen yer değiştirme ye taraftar değilim. Hakkımızda- ki şüpheleri kuvvetlendirmiş 0- Turuz. Bu mubbir kim ise henüz ikimizi de pek ile tanımıyor. Biz- den müphem bir lisanla bahset- miştir, Demek ki henüz içimizde değil, etrafımızda dolaşıyor. Yeni için arkadaş- lara El yini emeyiz ya. Muhbir her kim ise, arkadaşları takiple gideceği yeri kolay- likla bulur. Bunun için yalnız A- gobu değil, bu muhbiri de bulmak ve her ikisinin tehlikelerinden ko- runmak lâzım... Benim fikrim bu.. — Haklısın. O halde vakit ge- çirmiyelim, değil mi? Hem bu işi arkadaşlara açsak mı, ne dersin? — Ona da taraftar değilim. Ev- velâ pansiyondakilerle görüşmek, muhbir hakkında onların da fikir. lerini, sormak ve sonra harekete geçmek daha münasip olur. On dakika sonra pansiyon arka- daşlarımızla bir meşveret meclisi kurmuş bulunuyorduk. İşe sebep olan adamı düşünüyorduk. Onla- fin da son günlerde takip edildik- lerinden şüpheleri vardı, Bu belâ- dan kurtulmak için beraberce ça- İışmayı, icap eden tedbirleri alma- yı kabul ediyorlard. Bizi kimin ele verdiğini bulamamakla bera - ber diğer yapılacak işler üzerin- de birleşmiştik, Her şeyden ev- vel mümkün olduğu kadar süratle Agobun hayatına nihayet vermek lâzımdı. Bir tsraftan da muhbiri bulmaya çalışacaktık. O gece Ahmedin evde sakladığı dört sandık el bombasını başka bir yere taşıttık. Birkaç gece biz de, onlar da pansiyona uğramadık. Bi- xi arayıp soranlar olursa ev sahi- bi, çıktığımızı söyliyecekti. gop Tellâlyan'ı takip etmek- te olan arkadaşımız Zekâi Bey; kendisinin hususi hayatına sit malümat edinmişti. Bu şerir, Diyarbakırın Silvan kazasının (Baş pik) adındaki Ermeni köyünde doğmuştu. On bir yaşında babası Karakin ile Amerikaya gitmiş, iyi de bir tahsil görmüştü. Ruhan sez- seri idi. Hiçbir işte dikiş tuttura- mamıştı. Kendisi gibi bir serseri ölan (Aram Türapyan) ile nihayet gönüllü olarak Fransizların (Lej- yon etranje) alayına girmişti. Bu alayla sonradan Çanakkale muha- rebelerine karışmış ve sol kolu $a- kat kalmıştı, Işgalden sonra Istanbula gelmiş, İyi ingilizce bildiği için casusluk hizmetine girmişti. Korkunç bir Türk düşmanı idi. Ayni zamanda irk ve namusa da düşmandı. Tilki kadar kurnazdı. Casuslukta pek çabuk kendini göstermişti. Men - “sup olduğu casusluk grupuna bir kaç Türkün hayatı ve istikbali pa- Tellalyamı ia Davete Karar Verdik hasına hizmetlerde bulunmuş ve İngilizlerin gözüne girmişti. Yük- sek mitkarda maaş alıyordu. Be- yoğlunda, kibar Ermeni aileleri a- rasında görünüyordu. Çok zengin olduğu söylenilmekte idi Kadın avındaki maharet ve muvaffakı- yetleri ile arakadaşları arasında şöhret kazanmıştı. Firuzağadaki apartımanına de- vam eden kadınlar arasında; fu- buş âleminde Benli 5. adıyla ta- nınmış bir kız da vardı. Agop bu kızı, namuslu bir aile kadını bili- yordu ve çok sevi Benli S., onun kaba sevgisinden hoşlanmıyordu. Çektiği paraların hatırı için haftanın bir iki gecesi- ni onunla geçirmeyi ağır bir feda- kârlık sayıyordu Bize bu malömatı veren arka- daşımız şunu da İlâve etti: Bu ka- dının komisyonculukla uğraşan H. Bey adında biri ile de ayrıca mü- nasebeti varmış. H. beyi tanıyor- düm. Plânımız icabınca bu kadın- dan da istifade edebilmek için he- men © gün kendisile (e görüştüm. Agobu $. ile olan dostluğu bükı- mından zaten rakip sayıyordu. Bi- ze her türlü yardım göstereceğini vümdetti. O akşam; Yusuf ve Ahmetle plâ- nımızın son kısmını da tertip ettik. Ahmet, motörlü mavnasile birkaç gün sonra Kilyostan kuru ot yük- liyecekti. Bunlar arasına kariştı- racağı sekiz makineli tüfeği de be- raberce Akçaşehire götürecekti. A- gobu da bu hamuleye karıştıra- rak Akçaşehire kaçırmağa, bu su- retle takip ve tehlikesinden biran evvel kurtulmaya karar verdik. . Beyin delâleti ile Ben- M S; Agobu istediğimiz yere getirmeye yardım edeceğine söz verdi. Bize dedi ki: - Agop, Türk aileleri arasına sokulmak için can atıyor. Aile eğ- lencelerine karışmayı pek istiyor, kendisini böyle bir yere ve bir eğ- lenceye götürmek için çoktanberi beni kandırmıya çalışıyor. Plânımizın tatbikinde bizce en güç olan kısım, Agobu şehir hari- cine çıkarmaktı. 5. nın yardımı ile bu iş çok kolaylaşacaktı. O gün pazartesi idi. Ahmet, çar şamba günü akşamı Kilyostan ha- reket edecekti. Salı günü akşamı Agobu ele geçirsek ferah ferah motöre yetiştirebilirdik. Hareketimizin bu kısmına ait hazırlıklara derhal başladık. S, telefonla Agobu buldu, ertesi ak- şam için Bakırköyünde davetli ol duğu bir Türk ailesinin poker eğ- lencesine iştirak etmeye vaktinin olup olmadığını sordu. KOZANDA : Kabasakal Köyünde "Hu,. Çekenler Kozan, (TAN) — Eski Kabasakal köyünde Harputlu Hasan oğlu Mah mut ve oğlu Hasan evlerine aldık - ları birkaç erkek ve bir kaç kadınla beraber “Hu” çekerlerken jandarma tarafından yakalanmışlar, adliyeye verilmişlerdir. Baba ve oğul, çağırdık ları kadınlarla gayri meşru münase - bette bulunmakla da zan eltına âlın- mışlardır. BELEDİYEDE Avrupa Operetleri Getirtilecek Belediye gelecek tiyatro mevsimin de Avrupadan tanınmış operet trupla rı getirtmiye karar vermiştir. Bu se nin getirtilmesi kararlaştırImış iken, sonradan bu trupun buraya gelmek- ten vaz geçmesi Üzerine geri kalmıştır. Belediye, ecnebi trup sile tiyatro gelirinin artacağını hesa- ba katmış, bütçeye muhammen vari- datı geçen yıllardan fazla koymuştur. Diğer taraftan belediye Tepebaşı ti yatrosunun sahnesini betondan ve en son tiyatro sahne tekniğine göre yap tırmayı kararlaştırmış, bunun için de yeni bütçeye 10500 lira koymuştur. İ Bütçeler Eksiliyor İ Belediyeye bağlı ve mülhak bütçe ile idare edilmekte olan Karaağaç müessesatı, şehir tiyatrosu, düşkün- şehir meclisine verilmiştir. Bunlardan Karaağaç müessesatının geliri geçen yıldan 520 bin lira nok— sanile 1100600 lira, şehir tiyatrosu - nunki eskisinden 4 bin lira noksanile 159609 lira, düşkünlerevininki 1500 lira noksanile 180659 lira ve konser- vatuvarın geliri ise 4500 lira eksik 0- larak 92783 lira olarak tespit olun- muş ve masraflar da gelirle denk edil miştir, 4 İstanbula kasaplık hayvan getir mek Üzere belediye tarafından küru- lan şirkete dair mukavele ortaklarla belediye arasında dün teati edilmiştir Bu mukavele altı aylıktır. Altı ay son ra ya yenilenecek yahut belediye bu işi yalnız olarak kendisi idare edecek tir. X İş kanununun tatbiki icap etti- ği cihetle mezbekaya fazla müstah - dem alınmsaıa karar verilmiş ve bü nun için 938 bütçesine tahsisat konul muştur. İ * Belediyeye bağl sular idaresi İşehrimizdeki yangın musluklarının sayısını 937 yılında 462 den 527 ye çıkarmış olduğu gibi eski musluklar İdan mühim bir kısmını da geniş ku- turlu musluklarla değiştirmiştir. CEMİYETLERDE: Sakabaşılıklar Kuruluyor Belediyenin suya ve temizliğe ait kararlarını tatbik ettirmek maksadi- le suçular cemiyeti sakabaşılıklar kurmıya karar vermiştir. Sakabaşı- lıklar, Harbiye, Nişantaşı, Valdeçeş- mesi, Ayasağa, Kuledibi, Şişhane çeş mesi, Şişli Btfal, Firuzağa mevkile - rinde kurulacaktır. * Sütlerin ve sütçülerin kontrolü için sermayesi esnaf tarafından ve- rilmek üzere şehrin muhtelif yerlerin de “kontrol istasyonları, açılması hakkında sütçüler cemiyetinin bazır- ladığı rapor Belediyeye verilmiştir. | Cemiyet, Belediyeden istasyonlarda doktor ve baytar bulundurulmasını istemektedir. ne de Viyananın en meşhur opereti-| bu teşebbüs | lara fazla rağbet edileceği düşünce -| İlerevi ve konservatuvar bütçeleri dün| Büyük Önder Atatürkü muayene İeden Fransız Profesörü Doktor Fie- senje, Ankara dönüşünde, İstanbul- sitemizin çalışmelarile yakından a- lâkadar olmuş ve takdirlerini bil- dirmiştir. Profesör, Perşembe günü Ankara- dan geldikten sonra, Gureba hasta- nesini ziyaret etmiş, öğleyin, Tokat- ilyan Otelinde Üniversite Rektörü | Cemil Bilsel tarafından şerefine ve- rilen ziyafotte bulunmuştur. Ziya- fette, Üniversite profesörleri, tanın- mış doktorlar da hazır bulunmuşlar. dır. Yemekten sonra, Profesör Fiesen- je Rektör Cemil Bilselle beraber morfoloji enstitüsünü gezmiştir. Tıp talebesi, teşrih masaları üzerinde derse çalışırken, profesörü şiddet- le alkışlamışlardır. Sayın profesör morfoloji enstitüsünü gezdikten soy- İra, rektöre ve dekana: — Burada çalışanlara gıpta edi- yorum, Parise gelirseniz, size bu ka- dar iyi enstitü gösteremiyeceğim.,, İ Sözleriyle hissiyatını ifade etmiş- tir. Buradan çıktıktan sonra, profesör, | Dolmabahçe (o Sarayındaki İnkilâp sergisini gezmiş ve saat 18 de tekrar Üniversiteye gelerek konferans salo- da kaldığı saatler zarfında, Üniver-| YERLİ HABERL Mütehassıs Fiesenje'in Konferansı ... Doktor,Türk Gençliğini Takdirle Oğdü İnunda en yeni çalışmaları üzerinde bir konferans vermiştir. Konferans salonu sayısı 1500 ü aşan talebe ve profesörler tarafından doldurulmuş- tu. Rektör Cemil Bilsel, sayın pro- İfesörü talebenin şiddetli alkışları a- rasında takdim ederken şu sözleri söylemiştir: — Doktor Fiesenje'i zaten tanır- sınız, Ben doktor olmadığım halde, derslerinizde ondan bahsedildiğini işitmiştim. Bugün her üniversiteli resmi tebliğde memlekete verilen müjdeyi okumuş ve bu güzel müjde- yi veren profesörün adını öğrenmiş-| tir. Bu güzel haberi veren profesörü size konferans vermek üzere tanıtı- yorum. Profesör, kKonferansından sonra söylediklerinin ne kadar büyük alâ-| ka ile dinlendiğini ve her sözünün| ne kadar iyi anlaşıldığın talebenin! konferansı takip etmesiyle görmüş olduğunu ve bu suretle talebemizin hem ilme ilgisi, hem de dil bilgisi üzerinde sitayişlerde bulunmuştur. Profesörün konferansı çok şiddet- M alkışlarla bitmiştir. Ayni akşam saat onda Semplon ekspresiyle Pari- se bareket eden profesör, Rektör Cemil Bilsel tarafından teşyi edil miştir, POLİSTE : Kadın İçin Arkadaşını Yaraladı Galatada oturan Mehmet Ali ismin de bir amele, bir kadın meselesi yü zZünden amele arkadaşı Hasanla kav- ga etmiş, kavga büyüyerek, bıçakla karnından ve. belinden ağır surette yaralamıştır. Vakadan sonra, Mehmet Ali kaçmış, bir saat sonra yakalan - mıştır. Hasan hastaneye kaldırılmış- tar. # Dün Fındıklıda 64 yaşlarında Hasköylü Hayim isminde bir musevi dilenci yakalanmış, üzeri arandığı vakit 9 gümüş lira ile 226 kuruş bo- zukluk para bulunmuştur. * Hüs: minde bir amele deniz yolları idaresinin seyyar vapuruna kömür verirken vapurun ambarına düşmüş, sağ ayağından yaralanmış- tar. # Sabıkalı yankesleilerden çöpür İMustafa Şirketi Hayriye vapurunda | AM Rıza isminde birinin cebinden 170 lirasını çalmıştır. Eyüpte Dikimevinde çalışan Sab ri isminde bir amçle, bazı makine par çalarını çalârken yakalanmıştır. #4 Zabıta memurları Dariçva İs - İminde bir palto hırsızı yakalıyarak İadliyeye teslim etmişlerdir. Büyükderede kibrit fabrikasın- da, kutu dairesinde çalışan Firdevs is İminde bir amele sağ elinin baş parma İğıni makineye kaptırmıştı. artere ve FEN KURBANLARI IÇIN IHTİFAL: Dün sabah Haydarpaşada askeri baytar mektebinde fen kurbanlarinm hatıralarım anmak üzere bir ihtifal merasimi ypılmıştır. Bu resim, fen şehitlerinin mezarına çelenk konduğu anı tespit ediyor MÜTEFERRİK : 500 Bin Liraya Hava Meydanı | Yaptırılacak İ Maliye Vekili Fuat Ağralı, Gi ii İİ 3-4-938 Ankaradan i Telefon ve Tel eriş emare Çorap Standard Nizamnamesi Tatbik Ediliyor Ankara, 2 (TAN Muhabirinden) Çorâpların damgalanma müddetin bitmesi dolayısiyle İktisat Vekâli fabrikaları ve mağazaları yer Y ani olarâk kontrol ettirmektedir. Ankarada yapılan o kontroller bazı mağazalarda damgusız çorapli Ta rastlanmış ve bu çorapları sata lar hakkında zabıt varakası 1 rak adliyeye teslim edilmişlerdir. Diğer taraftan çorapların bu b sustaki nizamnamenin tayin etti vasıflara uygun yapihp yapılmadı da ayrıca kontrol edilmektedir. V kâletin bu sıkı kontrolü pi müspet tesirlerini göstermektedir, Mesut Bir Nikâh Merasimi Ankara, 2 (TAN) — Anadolu / jansı Genel Direktörü Bay Muvs fak Menemencloğlunun kızı Bayt Suzan Menemencioğlu ile Hariel) Vekâleti kâtiplerinden Bay Musta Borovalının nikâhları bugün saat | İde belediye dairesinde yapılmıştır Bayan Suzan, Namık Kemal'in 3 sabık âyan reisi Rifat Menemen oğlunun hafidesi ve Hariciye umu? kâtibi Numan Menemencioğlunü Yiğenidir. Hariciye Vekili Doktor Rüştü / ras ile Numan Menemencioğlu hiki ta tarafeyne şahitlik etmişlerdir. N rasimde Dahiliye Vekili ve Parti G bel Sekreteri Şükrü Kaya ile refik: ları, Adliye Vekili Şükrü Sar imrü ve İnhisarlar Vekili Rana Tarhan i) Hariciye, Adliye müsteşarları, hari! ye müdürü umumileri Ve tarafeyni akrabaları hazır bulunmuşlar v genç evlileri tebrik etmişlerdir. Balkan Basın Birliği Toplanıyor Nafia Vekâleti Devlet Hava Yolları İlçin Yeşilköyde yeni ve modern bir| meydan yaptırmıya karar vermiştir. Meydan beton asfalt olarak yapıla İcaktır. Meydanda muhtelif altı rüz - gâr istikameti tespit edilmiştir. Bu rüzgârlara göre inip kalkmak için 6 pist vücüde getirilecektir. Her pistin uzunluğu 500, genişliği 30 metre ola caktır. Meydanın yapılması için 380 bin lira harcanacaktır. Ayrıca gece uçuşları için de ter - tbat alınacaktır. Bunun için meyda- na kırmızı ışıklarla işaretler konacak ve büyük projektörlerle meydan gün düz gibi aydınlanacaktır, Gece terti- batile beraber, modern bir * tayyare meydanı kazanmak için 500 bin lira sarfedilmek lâzım gelmektedir. Meydanın çamurlu olması dolayısi- le, Ankara - İstanbul tayyare seferle Tine dün de başlanamamıştır. Pazar - tesi günü ilk seferin yapılabileceği ü- mit edilmektedir. DENİZ ve LİMAN : İlkbahar Tarifesi Mevsimin değişmesi dolayısile de- nizyolları idaresi Karadeniz postala- rında tadilât yapmıştır. Nisanın birin den ağustos sonuna kadar bu hatta yaz tarifesi tatbik olunacaktır. İ Bu tarifeye göre, İstanbuldan Ka- radenize pazar, salı ve perşembe sa at 12 de olmak üzere haftada üç pos- ta kalkacak ve bunlar gidiş ve geliş €snasında kış tarifesinde uğradıkları yerlere uğrıyacaklar ve İstanbula bi- rer gün evvel geleceklerdir. Yalnız kış tarifesinde Hopaya ka - dar giden salı postası, yaz tarifesinde | Rizeden dünecek Hopâyâ gitmiyecek- tir. Şirketi Hyriyenin ve Akayın ilk bahar tarifeleri 20 nisanda tatbik edi lecektir. Yeni tarifelerde, sabah ve akşam postaları dairelerin mesai sa-| atlerine göre tanzim olunmuştur. X Liman işletme idaresi memurla rının eski koruma sandığı için ver - dikleri yüzde 4 lerin iadesine dünden itibaren başlanmıştır. Bu yüzde 4 ler den ayrıca vergi de kesilmektedir, Denizbank İstanbul şubesi müdü- Ankara, 2 (TAN) — Balkan Bası: Birliği üçüncü konferansı Nisânin sinde İstanbulda toplanacaktır... Hd yetler tamamen teşekkül etmtşiir. Konferans 7 Nisandan 14 Nisa kadar sürecektir. Kızılayın Teşekkürü Ankara, 2 (A.A) — Kızilây Ce yetinden: İstanbul töccarlarından ve tebaasından müteveffa Hiristo Dr gonis'in vasiyeti mucibince cemiyet mize teberru ettiği bin Türk Ji; bu sabah ailesi tarafından cemiyeti teslim edilmiştir. Bu insaniyetpefi ver vatandaşın ruhunu taziz ederiği Güyanadaki menfasından anayur da avdet eden Mehmet Aliye yetimizce 60 lira yardım yapılmıştı! Tokat havalisinde iskân edilen Ro manya göçmenlerinden muhtaç ol sileye 100 liralık tohumluk dağıtı muştur. Profesör PiHtard'ın Tetkikleri Adıyaman, 2 (A.A) — Tetkikat çin Adıyamana gelen profesör Pi Halkevinin verdiği çay ziyafetindi yüzlerce dinleyici karşısında verdiği konferansını Şu sözlerle bitirmiştir; “Biz Avrupalılar bu büyük kültürü yaratan Sizin atalarınızın ancak torüjl larıyız, TAKVİM ve HAVA 3 Nisan 1938 PAZAR İ Serer: 2 İ| Güneşi 842 — öğr Yurdun Karadeniz kıyılarile Doğu ve © tx Anadolu bölgelerinde hava kapal ve Bh, “Trakya, Kocaeli ve cenubi doğu ki mında çok bulutlu diğer bölgelerde bulut geçmiş, rüzgürlar Trakya, Ege bölgeleri Karadenizin garp kısımlarında şimnli isÖl kametten orta kuvvette, diğer bölgelerde ü| mumiyetle cenubt istikam, dolumu ve orta Anadolunun da kuvvetli, diğer yerlerde orta kuvveti rü Tahir Kevkebin yanına muavin o- larak Fuat Musa, muhasebe müdür- lüğüne de Iş Limited şirketi muhase- be müdürü Neşet tayin edilmişler. | dir, esmiştir, Dün İstanbulda hava ekseriyetle açık gö miş, rüzgür garplen saniyede 2 ilâ 4 m hızla esmiştir. Sant 14 te börümetre 7 milimetre idi, Hararet en çok 15,3 ve en 8 0.5 santisrat olarak kaydedilmiştir.