8 Temmuz 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

8 Temmuz 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

ge 10 — VAKIT 8 TEMMUZ 1934 Von Papen, başvekil Hitlerden (Baştararı 1 incu sayfada) Bu listeler (o içinde O ezcümle Roehmün, Bavreya sabık başveki- li von Kahr'in, sabık Reichtag a- zasından sekiz kişinin ve bir cene- ralin isimleri vardır. Gayriresmi — bir listenin daha| hazırlanması da muhtemeldir. “Kurşuni ordu,, nun yeni erkâ- nı harbiye reisi M. Lutze, isyanın liderlere inhisar ettiğini bildirmiş. tir, Hücum kıt'alarının yeni erkânı harbyie reisi Berlin, 7 (A.A.) — Milli sos- yalist hücum kıtaatının yeni erkâs nı harp reisi M. Lutze, “Angriff,, gazetesine beyanatında Röhmin ve arkadaşlarının hareketlerinden | ancak vaziyet had bir devreye gir. dikten sonra haberi olduğunu söy- lemiş ve hücum kıtaatının hainler. le katiyen teşriki mesai etmemiş olduklarını ve hadisenin ( birkaç reisin isyanından ibaret bulundu- ğunu ilâve ederek demiştir kit “Hitlerin hücuni kıtaatma olan! itimadı tamamiyle bakidir ve hü-| cum kıtaatı da reisi eskisi gibi sev- mekte ve ona hürmet eylemekte - dir. Hücum kıtaatı, zaruri olan tensikat esnasında azaltılacaktır.,, | Mit sosyalist reislerinin | tahliyesi Berlin, 7 (A.A.) — Havas jansı bildiriyor: Başvekil musvini M, von Pape- nin arkadaşları olan mevkuf milli sosyalist rüesasının tahliyesi, mu- maileyhin vaziyetinin şimdilik is“ tikrar bulduğuna hükmettirebilir. Hatırlardadır ki, M. von Pape * / sürlü kabil olamamaktadır. bususta her gün yeni tafsilât ve yeni isimler geliyor. Mevsuk ha- berlere göre dün de Hitlerin en kuvvetli düşmanlarından Bavyera halk fırkası reisi ve en kuvvetli| katolik ricalinden von Kor kurşu- na dizilmiştir. Bu zat ile Hitler; arasında çok şiddetli bir düşman- lık ve münaferet vardı. Çünkü| Gustav von Kar 1923 senesinde Hitlerin çıkardığı ibtlâli gayet şiddetli tedbirlerle bastıranlardan biridir. Bundan maada von Pa - penin en yakın adalarından şüra- yı devlet azası Edgar Jung Rayişvere mensup miralaylardan von Bredo'nun dahi kurşuna di - zildikleri teeyyüt etmiştir. Bugün Lichterfeld kışlasında gene bazı kurşuna dizilmeler ya- Bu ile pılmıştır. Kurşuna dizilenler ara- sında sabık Kronprinzin yaveri mi ralay von Buldner vardır. İ Saksonya başvekili Kilingerin akibeti hakkında henüz kati bir haber yoktur. Bazi rivayetlere göre öldürülmüş, bazı rivayetlere göre de hapsedilmiştir. Hitler, bugüne kadar hiç bir! hükme istinat etmeksizin yapılan idâmların durdurulmasını ve mev- kufların divan barpler tarafından | muhakeme edilmelerini emret .l iniştir. Tahakkuk etmiş bir şey varsa o da von Papenin hiç bir tehlikeye | matuz bulunmadığıdır. Bununla bizzat reisicumhur Hindenburg a“ lâkadar olmaktadır. Von Pape -| nin şahsı, orduya mensup kıtalar muhafaza altında bulundurmakta- he dır. Bunlar vaktile Röoehm'ün tev- zi etmiş olduğu hançerleri taşıya- bileceklerdir. Fakat dinlenmek müsaadesini alan ber şef, her Yir-| mi dört saatte bir harkâtını ya- 2 ile başkumandanlığa bildire - cektir. Bu hançerler üzerinde ya-| zili olan “Kan ve şeref kelimeleri; silinecektir. — , Berlinde en çok dikkat nazarı- ni çeken şey, şeflerin kurşuna di- zilmesi suretiyle hücum kıtalarına vurulan hakaret darbesinin maküs tesiridir. Bazı yerlerde halkın | kahve renkli gömlekli ordu erkâ-| nını tahkir ettiği görülmüş ve po- Vis müdahaleye mecbur kalmıştır. Bu gibi hakaretler bilhassa Essen sehrinde çok olmuş ve polis mü - dürü ve hücum kıtaları şefi Tzech tarafından neşredilen bir emirna -! rae ile son hadiselerin devlet düş-| manı olân unsurların faaliyetine | meydan hazımlamıyacağı ve had-| dini bilmiyenlerin gok şiddetle tec-| ziye olunacakları beyan olun -| muştur. Hücüm kıtalarının başlıca imti- yazlarından biri de para ve mal o-! larak iane toplamak idi. Bu ia - nelar, ekseriya cebir ve tehditle toplaniyordu. Şayanı dikattir ki nazırlar heyetinin son içtimamda ittihaz olunan bir karar ile 31 teş- | rinievvelekadar muteber olmak ü- zere iane toplamak yasak edilmek- tedir. Bu ianeler ekseriya hücum kıtaatınm fakir fertleri için topla- niyor ve fakat ziyafetler ve eğlen- celer tertibine sarfolunuyordu. Eski başvekil ve harbiye nazırı von Sehleicherin nasıl öldürüldü - sap soruyor | “Temps,, den — Yüzbaşı Roehm- ün nasıl tevkif olunduğu hakkın * da verilen tafsilât insanın namus- kârlık hislerini rencide edecek! mahiyetedir. Şöyle ki: | Bundan bir kaç gün evvel sıhhi! ahval dolayısile izin alan hücum kıtaatı şefi Roehm, dinlenmek ü- zere Münih civarında bulunan Visissee namındaki küçük kaplıca- ya gitmiş bulunuyordu. Ren hava-| lisinde bulunan Hitler, gece yarı- sından ikide tay- yare ile Münihe gelmiş ve hücum kıtaatının başkumandanımın orta- ya attığı: “Hitler aleyhimizde!. Rayişver aleyhimizde!. Sokaklara çıka « lim1.,, Parolasile ayaklandıklarını ha -| ber almış, Bavyera dahiliyenazı - tinr, orada bulnan hücum kıtaları şeflerinden ikisini tevkife memur! ettikten sonra otomobille Veissee-! ye ve beşi otuz geçe vasıl olmuş ui tur. sonra saat Hitler buraya gelir gelmez doğ- ruca Reehmün oturduğu villaya gitmiş, Rcehmün yatak odasına! girerek kendisini azlettiğini söyle miştir. Roebm buna karşı hic bir itirazda bulunmamıştır. Bu sirada, Roehmün odasına bitişik odada Hitler, Breslau polis müdürü ve hücum kıtaatı şefi He-! inesi, ahlâksız bir gençle beraber bulmuşlardır, Heines kursuna di- zilen yedi hücum kıtası şeflerin -| den biridir. Bu tevkif sahnesi o kadar iğrenç imiş ki, bunun tas - virinden kaçınmak daha doğru o-| lurmuş... önle emi mezar arkadaşı ven makla beraber “iz heyeti çizi Tİ kd needle i Ale ugusavya Tera OZ Rose, başvekil muavinini odasın- da tabanca ile öldürülmüş ve biz-| zat von Papen de derakap tevkif| edilerek birkaç gün nezaret altın»| da bulundurulmuştu. Serbest bırakılanlar Berlin, 7 (A.A.) — Son hadise- lerde tevkif edilen rüesadan von Tschirsohky, von Savigny, von Stotzingen ve von Killinger yapı- İan tahkikat neticesinde hainlerle şüpheli bir temasta bulunmamış oldukları anlaşıldığından serbest bırakılmışlardır. Yeni hücum kıtaları ku- mandawına Göbbels'in telgrafı Berlin, 7 (A.A) — M. Lutzenih| milli sosyalist hücum kıtaatı erkâ- nı harbiye rei: ne tayini müna- sebâtiyle propaganda nazırı M. Göbbels mumaileyhe şu telgrafı göndermiştir: “Asıl vazifen muarızlarımızın hüsumetlerini milli sosyalistliğe ve hücum kıtaatımıza tevcih etmeme- lerine dikkat etmek olacaktır. Hü- cum kitaatımız namuskâr ve leke- siz kalmışlardır. Senin emrin al! tında Hitlerin kendilerine verece- ği vazifeyi cesaretle ve fedakâra- ne ifa edeceklerdir. Alman iş nazırı çıkarıldı | Berlin, 7 (A.A.) — Almanya iş nazırı M. Seldt, Alman gönüllü iş kömiserliğinden çıkarılmıştır.! Bu kararın son hadiselerle alâkası yoktur. Ve bu komiserlik dahili-! ye nezaretine merbuttur. Komi - serlik vazifesini dahiliye memur -' larından M. Hierl yapacaktır. Kurşuna dizilenlerin sayısı hâlâ belli deği! Berliu, 5 (Hususi) — Almanya ahvali beriz aydınlanmaktan çok İ singdir. Temizleme işi esnasında | dutsuz idi. Bir tek işaret ve emir * Hücum kıt'alarında ıslahat (mama iştirak etmiştir. Bütün hazırlar bü istifanın kabulünd müttefik iseler de Hindeniburgun İ ne düşündüğü henüz anlaşılama * mıştır. Bunun icin Hitler dün Neüdeckte reisicumhuru ziyaret etmiştir. Siyasi mahafil, von Papenin çe- kilmesine ve onun yerine Goerin| gin getirilmesine muhakkak gözü ile bakmaktadırlar. Bugün Hitler- den sonra Almanyanın en kuvvet- li şahsiyeti Prusya başvekili Goe- bunun Betlindeki salâhiyeti hu - ile istediğini kursuna dizebiliyor -! du. Filhalcka bütün kurşuna di- zilmelerin gizli polis teşkilâtı mü- dürü Himpherin emrile yapıldığı söylenmekte ise de Goeringin rı - zası istihsal olunmadan, daha doğ- rusu ondan talimat gelmeden hiç bir şey yapılmış değildir. Sabık veltaht ve kayserin dör - düncü oğlu olup hücum kıtaların» dan biri olan August Vilbelmi biz- zat Goöcring sorguya çekmiştir. Bunların masum olduklarını o tes- bit etmiştir. Hükümet, bücüm kıtaatında ga- yet cezri ve çok şümullü tashihler yapmağa baş'amıştır. Bugüne ka-| dar iki milyon azası olan “Kahve- reügi gömlekliler ordusu,, iki yüzl ve en ziyade 300 bin kişiden ibaret! olacak va çek siddetli bir nezaret ve inzibata tabi tutulacaktır. Maamafih, ötedenböri çok mü- kemmel bir teşkilât ve disiplin sa- hibi olan “SS,, yani “fırka polisi, olduğu gibi bırakilmaktadır. Hat- tn bunün yeni kuvvetlerle takviye- si dahi muhtemeldir. uzak bulunuyor. Son günlerde ök dürülen ve kurşuna dizilenlerin at. larımı ve sayısını tesbit etmek bir Hücum kıtaatı şefleri de çek | şiddetli kayitler altına alınmışlar»; e nk Maktulün Neu Babelsbergteki köşküne iki değil, on polis - git- miş ve ânsizın Ceneralin odasina dahil olmnuşlardır. Bunlardan bir genç Cenerale yaklaşmış ve: — Ceneral “von Cehleicher siz misiniz?. Demiş. Fakat Ceneral: “Ben- im.,, demezden evvel ateş etmiştir. Ceneral yazı makinesi başında öl- dürülmüştür. Bu esnada odada Ceneralin zevcesi de bulunuyordu! ve kocasının öldürüldüğünü gö :l rünce feyratla naşinin üzerine a- tılmış ise de ikinci (o bir kurşunla o da boğazından yaralanmıştır. Köşk hizmetçileri hadiseyi po - lise haber vermişler ve derhal bir tıbbi komisyon vaka mahalline gelmiş ise de işe baslar başlamaz, derhal tahkikat ve tetkikatını kesmesi telefonla emredilmiştir. Dün Lichterfeld kabristanında cenaze merasiminin icrası için bir çok bazırlıklar yapılmış ve mak « tul Ceneral ile zevcesinin akraba ve dostları buketlerle gelmiş ise - ler de merasime başlanacağı bir sirada gelen gizli polis teşkilâtı memurları cenaze merasiminin te- tehir olunduğunu sövlemiş ve me rasime mari olmuslardır. Harbiye nazırı Blomberg buğün bevanatta bulunarak Almanyada ordunun hakimi mutlak olduğunu ve Hitlerin ordu namina idarede bulunacağını söylemiştir. Bu su- retle hücum kıtaatı ortadan kalk- makta ve aynı zamanda Hitlerin İdare mevkiine geçmesini mucip; olan kiistahlık dahi zail olmak - tadır. Maamafih, Münihten gelen ha- berler, Baviyeralı rüesanın kurşus na dizilmesinin Baviyerada husu- gammaz Ör. İbsün Sami Hz. hakkında söyledikleri Yugoslavya kralı Hz. bir Fran- siz gazele muharririni kabul &de-| rek kendisine muhtelif mevzulara dair uzun beyanatta bulunmuştur. Kral Hz. Bu arada Gazi Hâzret - lerinden de bahsetmiş ve demiş- tir ki: — Gaziyi severim. Zamanının| ihtiyaçlarını harikulâde güzel gö- ren ve milletini onlara intibak et- tirmek için devâsa bir mücadele yapan bu dâhi adama karşı derin bir sempatim var. Geçen sene İstanbulda birlikte bir kaç saat geçirdik. Mustafa Kemalin şahsiyeti azametli çizgi - lerden mütekkeptir. Adeta bir fresk. Türkiye ile aktedilen iti - İaflarımızdan memnunum Gonokok aşısı Kelsoğukluğu ve ihtilâtlarına karşı İ ci EK, Edirne, | imtihanda dilen fak olan üçün komüserler İkinci komiserlik için açı! mumi müsabaka imtihanına rak edip muvaffak olan 3! komiserler şunlardır: Raşit Ef. Ankara. Şerafi EF. Ankara, Şefik Ef. E: Sabri Ef. İstanbul, Mahir Eİ tanbul, Mahmut Nedim Ef. İ bul, Niyazi Ef. Aydm, HH. , tü EF. İstanbul, Tahir EF, İs bul, Fahrettin EF. İstanbul, EF. İstanbul, İzzet Ef, Ani Ekrem Ef. Kars, Şevket Ef. sa, Tahir Ef. İzmir, Alişar İstanbul, Mahmut © Ef, İst Hikmet Ef. İstanbul, Hüsnü İstanbul, Şevket EF. İstanbul. Vehbi EF. İsta Hıfzi Ef. İstanbul, Naim Ef tanbul, Edip Ef. İstanbul EF. Diyarbekir, Vecdi Ef. Antep, Hamdi Ef. Konya, Ef. Tekirdağ, Fahri Ef. İs Fevzi Ef, İstanbul, Hakkı Ankara, Kadri EF. Kocaeli, seyin Ef. İstanbul, Hamdi tanbul, Hulüzi Ef. İstanbul, lip EF, Manisa, Mahmut Ef. gat, Emin Ef, Edirne, Se EF. Bayezit, Salih Ef. Se Kâzım Ef. Gazi Antep, | Hakkı EF. İstanbul, Şerafetti İstanbul, Tahsin EF. İstanbul ik EF. İstanbul, Cemal Ef, bul, Fevzi Ef. İstanbul, 5S Münir Ef, Ankara, Refik Ef. Musa Ef. Ankara, İbr Konya, Selim Sirf Giresun, Hakkı Ef, Seyhan, hanettin Ef, İstanbul, Rahmi Istanbul, Abdürrezak EF. istaf tanbul, Fi, ZEMİF, Gi hattin Ef. İsanbul, Atıf EF. İ bul, Hüseyin Ef. İstanbul, Ef. İstanbul, Hakkı Ef, İstai Celâl Ef, İçel, Hüseyin EF. > sun, Nazif EF, İstanbul, Hi Ef, Ankara, Niyazi Ef. İsta Hilmi EF. Sıvas, —— Yoksul kadınların el işleri Halkeviniden: Evimiz içtimai yardim himayesinde teşekkül eden ” komite tarafndan yoksul k*” ların elişlerini tanıttırmak ** tılmalarına delâlet ötmek içi temmuzda açılacak Galati yerli mallar sergisinde bir p tefrik edilmiştir. Evinde he bü el işi yapip ta bu teşeb” henüz haberdar edilmemit hanımlardan arzu edenleri# letini 12 temmuzdan 16 teri kara, Nuri EF. pek tesirli Ve tağe aşıdır. Divânyolu i WEN Sulcan Mahmur türbesi No. 180 MENEM 803 Dr. Hafız Cemal | Dahili hastalıklar. - *ehassısı Cuma ve pazardan başka o günlerde öğleden sonra saat 27) & 6 şa kadar Istanbulda Diyanyolunda (118) nu. | maralı hususi kabinesinde hastalarını kabul eder, Muayenehane ve ev tw» | fonu: 22498. | Yaz'ık ikametsöh telefonu Kandil 38 — Beyierbeyi 4B. - akşamına kadar saat 14 ile sında Halkevi Cağaloğlu zinde bulunacak olan k©'; getirip makbüz mukabili t€ meleri ilân olunur. Şimali Afrikal Türkler —Yakında V Askeri Fabrikalar Umum Müd essesatında çalışmak ve 150 lira lıştıkları yerlerden almış oldukları larını taptedecekelri bir istida ile İe getirdiği feveranın devam etti- ğini göstermektedir. Ankarada Umum Müdürlüğe müra hekime ihtiyacı vardır. Talip olanların diplomaları ile © Askeri Fabrikalar U. Müdürlüğünö' ürlüğünün Küçük Yozga' ücreti maktua ali vesniki ve nüfus hüviyet” 15 temmuz 1934. tarihin? caatları ilân olunur, di '