19 Temmuz 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—i — VAKII 19 TEMMUZ 1934 mm Mya bir dahili harp mi? San Fransisko grevci- İnekler ii lerinin hareketi isyan telâkki ediliyor! Grev vasiyeti şöyledir: | San Fransisko, 18 ALAY — Ceneral Jonson; grev ZE bir nutuk söylemiş ve demiştir. kiz — Grevciler, binlerce insanın | hayatı için lâzım olan gıdaların naklini abloka etmekle kanlı bir | isyan teşkil eden bir hareket yap- mışlardır. Bu hareket, ayni za - manda hükümete karşı bir tehli- ke teşkil etmektedir. Ve dahili harbe sebep olabilir. Sosyalist fırkasının Ame- rikadaki âzasına tebliği Nev york, 18 (A.A.) — Sos - yalist fırkasının milli iş komitesi! Amerikadaki bütün azâsına, San | Fransisko grvciletile tesanütlerini! göstermek üzere sendikaların ya- pacakları bütün nümayişlere yar- dım etmelerini bildirmiştir. Di - ğer taraftan, Amerika iş federas- yonu, işsizler lehine perşembe gü- Bü bir nümayiş tertip etmiştir. Bazı sanayi amelesi, reisicum - hura telgraf çekerek seyahatin - den vaz geçmesini ve bizzat ihtilâfı halletmesini istemişlerdir.! mitesi, hakem hakkındaki teklif. Grev yapanların sayısı San Fransisko, Almanya, hukuk müsavatı kabul edi- lirse Şark misakına girebilecek Paris, 18 (A.A.) — Havas “| Jansı bildiriyor: İngiltere sefirinin. Almanya ha- riciye onezaretine, Almanya ile sovyet Rusya, Baltık memleket- leri, Lehistan ve Çekoslovakya arasında mütekabilen (o muavenet misaklarına müzaheret eylediğini bildiren teşebbüsü üzerine, Berlin ve Varşovadan daha müsbet bir cevap gelmemiştir. Buna rağmen İngiliz sefirlerinin Berlin ve Var- şovada evelki gün ve dün icra et- tikleri mükâlemeler o neticesinde! ingiltere hükümetinin, Lehistan ve bilhassa Almanya hükümeti tara - fından ileri sürülen kaydı ihtirazi ler hakkında oldukça sarih malü- mat topladığı öğrenilmiştir. Berlinin, Sir Eric Phipps tara- fmdan cuma günü yapılan ilk zi-! yaretinde Almanya hariciye neza- retine ifade olunan itirazları tek- rar ektiği zannolunmaktadır. Filen hukuk müsavatının, Almanyanm misaka iştirakinden evel mi, sonra mı tanmacağı o sorulmuş ve Al manyanın ancak birinci şıkta mi - saka iştirak eyliyeceği (o kaydedil- miştir. Ayni zamanda, bu müsa- vatın filiyat sahasında ifadesi için! Almanyaya ne gibi yeniden dilâh-! lanma vesaiti verileceği hakkında da istizah vaki olmuştur. İ Bu tadlepler, İngiltere kabine-! sinde müteşekkil silâhsızlanma ta- Hi komitesinin içtimamı icap etti -| recek mahiyette telâkki edilerek bu talf komite dün sabah ansızın İngiltere hariciye nezaretinde top ! cek bir hakem heyetine havaleye 18 (A.Aâ.) —' men toplanmıştır. tapa lanmrştır. i Lei cihetinden ise, bu yeni San Fransisko ve civarında on! bin işçi, Hunstville ve Alabama- | da 22.000 mensucat» işçisi, Sen Antonyo — Teksasta 8.000 çiftlik işçisi, Daynville — Konnectikut de 500 işçi, Dansburi de 7.000 şapka işçisi, Mineapolis'te 7.000 kamyoncu, Kohlerde 1.000 işçi grev halindedir. ihtilâfları hal için bir hakem komisyonu San Franrsisko 18 (A.A) Malüm olduğu üzere San Fransis- ko peskoposu Mösyö Hannah ta - tafmdan riyasetedilmekte olar ve M. Ruzveyet tarafından tayin edilmiş bulunan hakem komisyo - nu azasından biri, amele hemen İ işe başlamak şartiyle umumi gre- ve sebebiyet vermiş olan ihtilâfla- tın heyeti mecmuaşını tetkik ede- patronların razi olduklarını be - yan etmiştir. San Fransisko umumi grev ko- leri müzakere etmek üzere he - sistemden en esaslı surette kâr temin eden Sovyet Rusya olduğu ve Sovyet Rusyanın, Fransa ile! münaşebatın takviye bulmasından dolayı, Lehistanın arzu etmediği Gazi Hz. ve Fransız Cüm. 'hur reisi arasında telgraflar bazı istifadeler elde ettiği hak- kında bir takım korkular ifade o- landuğu zannedilmektedir. Ayni zamanda Sovyet Rusyanın verece ği teminatlar o hakkında da bazı şüpheler dermeyan (olunmuştur. Şunu kaydetmek lâzımdır ki, ha- len hariciye nazırı M. Beck Varşo- vada bulunmadığından, Lehistan hariciye nezaretinin yapabileceği kaydı ihtiraziler tam bir kıymeti haiz değildir. Lehistan ayni za- manda cevap verebilmek için bazı! hudut meseleleri hakkında Baltık memleketleri ile istişare etmek! mecburiyetinde olduğunu ihsas et miştir. M. Beckin seyahati esnasında, Baltık memleketleri hariciye na-' zırlariyle konuşmak arzusunda bu! İunması, vaizyetin ( tevzihi için! bir fırsat teşkil edecektir. Nihayet, Litvanya hariciye na- zırının 28 Temmuzda ve Estuuya hariciye nazırınm da | Ağustosta Moskovayı ziyaret edecekleri ba- beri Londrada memnuniyetle kar»| şılanmaktadır. Londrada bu se -| yahatlar, Baltık (devletleri ile Sovyet Rusyanın doslane bir su- rette istişare etmek ve misak hak- kındaki müzakerelerin terakkisi için çok nafi fikir teatilerinde bu» tunmak hususundaki arzularının tedir. birer delili olarak telâkki silmek) bayramı müna- sebetile.. taati olundu Ankara, 18 (A.A.) — Fransız. ların milli bayramı olan 14 tem- muz münasebetiyle (o reisicümhur Gazi Mustafa Kemal Hazretleriy- le Fransa riesicümhutu M. Albert Lebrun Hazretleri arasında aşağı- daki telgaflar teati edilmiştir: Frpnsa Reisicümhuru M. Al bert Lebrun Hazretlerine, Fransanın milli bayramı, bana, zatı devletlerine dostluğumun te minatını tekrar etmek ve şahsi sa: adetinizle büyük dost milletin saa- det ve refahı hakkındaki temenni- yatımla birlikte samimı ve hara retli tebriklerimi arzeylemek için yeni bir fırsat vermiştir. Gazi Mustafa Kemal Tükiye reisicümhuru Gazi Mus- tafa Kemal Hazretlerine, Milli bayramımız olan bugünde zatı devletlerinin izhar buyurmuş oldukları muhabbet eseri beni fev- kalâde mütehassiş etmiştir. Zatı devletlerine en samimi teşekkürle- rimle birlikte şahsi saadetiniz ve Türkiyenin refahı hakkındaki dos- tane temennilerimi arzederim. Albert Lebrun “Vie Şapltacık* Adanada, Adapazarı Ticaret banka sına ait bir fabrikada, şimendifer vago- nu İnşası için tesisat yapılacaktır. Su- mer Bank bu tesisata sermayesiyle iş- trak edecektir. Fabrikanın bu kısmında vagonların çelik aksamından başka her tarafı ya» pılacaktır. —o Türk—Yugoslav Ticaret mukavelesi imzalandı Ankara, 18 (Hususi) — Türkiye - Yugoslavya Ticaret mukavelesi Oimza- lanmıştır. Bu mukaveleye göre Türki- ye menşeli bütün mallar hiç bir tahdit! ve takyide maruz kalmadan Yuyoslav- yaya ihraç edilebilecektir. Bu mallar mukaveleye merbut A listesinde göste. rilmiştir. - Mükavelenin B Distesinde| de Türkiyeye ayni şerait dahilinde ithali gösterilen Yugoslsvya menşeli mallar! le, Yugoslavya ile aramızdaki ilk tica-| ret anlaşmasıdır. —— Ankara vali muavini mezuniyet aldı Ankara, 18 (Hususi) — Gazi Har- retlerile Geredeye giden Ankara Valisi Nevzat Bey döndü. Veli Muavini Sa- lâhaddin Bey mezunen İstanbula gitti. Kendisine Mektüpçi Cemal Bey vekâ- let edecektir. Sıcaklar her gün biraz daha artıyor! Ankara, 18 (Hususi) — Sıcaklar ar- byor, Anliarâda hararet derecesi 36,5 © çıkmıştır. Gelen haberlere göre termo- metre Adanada 41 i, Maraş ve Diya- rıbekirde 39 u, Erzurumda 27 yi gös. termektedir. kere Lehistanda seyelânlar Varşova, 18 (A.A.) — Dün ce- nubi Lehistanda vukua gelen sey» lanlar neticesinde vefat edenlerin bilinen miktarı elliye baliğ olmuş» tur. Pamuk ipliği ve makinelerinin ithaline dair yeni bir kararname hazırlandı Ankara, 18 (Hususi) — Pamuk ips! liği ve mensucat sanayii hususi leşeb- büs erbabının memlekete sokmak istiye| sekleri makinelerin bu sanayiin inkişafı; düşünülerek, ithaline dair İktisat Vekâ- letince hazırlanan çok mühim bir ka. rarname projesi bugünlerde Başveki- lete verilecektir. Projedeki esaslara gö re şimdilik memlekete ithal (o edilecek malzeme 25.000 iğ ile 600 tezgâli geç miyecektir. Makine ve pamuk iyliği namile memlekete girmesine müsaade edilecek aletler şunlardır: Pamuk ta -| ramağa mahsus tagâhlar, pamuk makineleri, (o alelümüm fitil makine - leri, iplik makineleri, salfaktör ta - rağınm genişliği 40 santimetreden yu il karı bulunan dokuma tezgâhları, | Bunlardan başka doğrudan doğruya iplik imalinde yahut dokumada kulla » nriİrp pamuk ipliği sanayii mensucatının ihzar, ikmal ve boya terbiyesinde kul- lanılan alelümum makinelerin © vedek parçalarınm ithali eskiden olduğu gibi | umumi hükümlere tabidir. Yukarda - ki makineleri memlekete sokak isti -| yen müteşebbisler, İktisat Vekâletine karşı ayrıca şu teahhüdata girecekler » dir: Makineleri İktisat Vekâletinin ta «| yin edeceği muayyen hudut dahilinde | sokmak, işletme için kâfi mali ikti - darını ispat etmek, müestesenin fssli - yete geçirilmeli içi fabrikanın sabit kıy metleri tutarının yüzde onu nisbetinde vekâletçe kabul edilebilecek (teminat! vermek, tesisata müktezi sabit müte - davil sermaye miktarını müfredatiyle bildirerek fabrika plân ve (o projelerini cer| ————— aaa Ziraat bankası hangi fiatlar üzerinde ouğday ie m 18 (itdüni) -— Zirmat Ban- kasınca satın alınacak buğdaylar teli - matnamesinin tatbikına ait kararname çıktı. Bu talimatnameye göre, banka, aşağıda yazılı yerlerde müstahsilin ar-| zedeceği buğdaylardan o yüzde Brie fazla çavdarı, yüzde birden fazla erne- bi maddeleri olmiyan ve hektolitresi 78 den yukarı bulunan buğdayların kilosu» | hu 4,25 santimden ve yüzde üçten faz In senebi maddeleri yüzde üçten faz'a çavdar olanların kilosunu 3,80 santim- den satın alacaktır. Bu fiat ckistra buğdaylar için azami olarak tespit edilmiş olup diğer buğday ların kalite farkları bu fint esası üze «| rinden indirilecektir. Fire farkı olarak | tenzili lâzım miktarlar İstanbul, İzmir, | Mersin, Samsun gibi istihlök ve ih-acat merkezlerinde borsaların umumi kü - küm ve taamülleri esasları nazarı itiba“ re alınarak komisyonca yapılır. Ko - misyon, Ziraat Vekâletine o bağlıdır. Eskişehirde bir isveçli üretti orman yanıyor Ankara, 18 (Hususi) — Eskişebirin | elli kilometre şimalinde bulunan orman | larda yanığın çıkmış ve ormanın bir bü- çuk saatlik bir muhiti yanmıştır. Yan, gının, ormanın ortasında kereste ke: | | sen köylülerin Yaptıkları bir ekmek fi. rinindan çıktığı anlaşılmıştır. Eskişehir | valisi vaka yerine gitmiştir. | Hava rüzgârlı olduğundan yangını | «öndürmekte zorluk çekilmektedir. Hilâlahmer. haftası bugün başlıyor Ankara, 18 (Hususi) — Yarın ak- şam Bomonti bahçesinde Hilâliahmer 150 çocuğu sünnet ettirecektir. Hilali- ahmet haftası yarından itibaren başlar | maktadır. Japonya ile müzakereler Ankara, 18 (Hususi) — Japon tıca- ret heyeti şehrimizde bulunuyor. Bu- raya Japonya ils aramızda o bir ticaret mukavelesi akti müzakereleri için gel » mişlerdir. Aldığımız habsre göre mü « zakereler hayli ilerlemiştir. Ba İzi ik mensucat sanayi. vekâlete tasdik ettirmek... Makinelerin memlekete ii mali noktadan şu esaslar göz # tutulacaktır: Makinelerin kılering an cut yahut memleketimize olan- kendilerine olan ithalatımızı geçi suretiyle umumi mübadele hare! mize olan veya ayni zamanda müvazenesi esasını kabul ederek ğ. kiye ithalâtına karşı hiç bir koymamış memleketlerden geti meşruttur. Fabrikalarının noksanlarını veya eskimiş kısımlramı tecdit mek istiyenler, vekâletin müt altında memleket dışarısına — Şi veya ku'lanılmıyacak hale suretiyle bunlar adedi ve iğ karşılık yeni makineler getirebi 1 Kânunusvvel 934 tarihine gümrüklerimize gelip te miktar” tisat Vekâletine bildirilmiş olan Fen g ipliği ve mensucatı makinelerini karıda yazılı miktardan tenzil ithaline müsaade olunur. Bu m ile vücüda getirilecek tesisat bu “ki, name şartlarına tabi tutulacaktır” Mevcut olmıyan veya ileride lacak dokuma fabrikalarının mi imal usulü itibariyle imalâttan # yan filoş, kadife, havlu, perdelik gibi pamuktân yapılımıf larla; hayvani, nebati elyaf İ şik pamuklu mensucatı yapmak vekâletin müsaadesiyle getiri kuma tezgahları da bu karama zıhı şartlarla mukayyet tutul nduvuk.” Reisi vekildir. Buğdaylar, b borsa olmıyan yerlerde — P yahut istasyonlardan doğruda ya müstahsilden — alınır. M bankanın deposuna teslim eder. . leri," malın tesliminde hemen dilir. Banka, buğdayların alımı ve sair işlerinde vekâletin lüzumu kadar memur, ekispef! g, kantarc,, nmele kullanır. cut mübayan yerleri şunlardır!“ sa, Pulatlı, Eskişehir, Külabiii yonkutrahisar, Akşehir, Konfu 1, Yerköy, Sıvas, Şarkışla. li, Dinar, Tekirdağı, (O Uzu” Adana, Zi'e, Balıkesir. Buğday satın alınmasına dilen yeni yerler de şunlardır! Hacıbayram, o Yahşıhan, / rıköy, Bozöyük, Tarsus, gi sım, Anlalya, Uşak, dari fi rabıga, Bursa Çanakkale gaz, Çorlu, Çivril, Söke, Dİ raman, Küllük. tın alacağı p?” i »* Ankara, 18 (Husüsi) — “yiğ tk vapurculuk Türk limitet gü vi veçten satım aldığı Kanary# getiren İsveç'li mürettebat 4 lerine dönerken istihkaklar! Türk lirasının İngiliz lirasi mesi hakkında Maliye Vi lan müracaat kabul edil ancak kılering suretile fık görülmüştür. Ankara postane. garip bir us” fi Ankara; 18 (Hususi) — vi tahanesince firmalı mektuplara ayrıca onar P pulu yapıştırılıyordu. Yı müdürü Rüştü ve posta W Edip Beylere müracaat kanunsuzluğunu ileri sü bir kaç gün evvel posts yolsuzluğun bildirildiğini: bu muameleden haberda” | tetkik edeceğini söy! de pul ilsakı devam l