10 Ağustos 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

10 Ağustos 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

gi i Di oyan . -İskri / “ Mutlak bir salâhiyet ! li (Başmakaleden devam) nun ile hem başvekilliği, hem de devlet reisliğini kendi ühdesine al- ması bir hükümet darbesinden başka bir şey değildir. Sonra Alman kanunu esasisi mucibince hükümet reisliği mesul bir makamdır. Fakat cumhurre- isliği gayri mesuldür. Bu noktai nazardan bazı Avrupa gazeteleri mahiyetçe birbirinden çok esaslı surette farklı olan iki makamın bir zat ühtesinde birleşmesine itiraz etmektedir. Bununla beraber Almanyad. cumhur reisliği ile hükümet reis- liğini birleştiren kanunda en ziya de dikkate şâyan olan diğer bir ci het vardır. Buda (Hitler) in ken disi için bir (mümessil) tayin e debileceği hakkında kanuna ayrı ca bir madde kanalmuş olmasıdır Ve gene dikkat etmek icap eder k 4 — VARIT 10 AĞUSTOS 1934 Bu meselenin muhakemesine dün üçüncü ceza mahke- mesinde devam olundu, randevucular isticvap edildiler Rüşvet maddesinden muhakeme edilen eski Beyoğlu birinci komise- ri Mücip B. le polis Remzi EF. ve rüşvet verimek'in suçlu randevu ev- leri sahipleri kıvırcık madam Mar - yam, Sabahat, Gülizar ve güzel gözlü madam Maryamın muhake - melerine dün üçüncü ceza mahke- mesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede madam Maryam ile Sabahat ve Gülizar hanımların isticvebı yapılmış, şahitler dinle - buradaki (mümessil) tabiri içinde bem (vekil), hem de (halef) m nası mündemiç bulunmaktadır. Şu halde her hangi bir sebeple Hitlerin yerine bir (vekil) tayin mevzuu bahsolursa bunu bizza' kendisi seçecektir, hattâ icap eder se kendisinden sönra gene yerine bir halef tayin edebilecektir: Al man hükümet reisliği ve devlet re isliği salâhiyetleri Hitlerden sont yeni bir Hitlere geçecektir! İhti- malki bu dakikada kendi halefin' 'ayin ederek vesikasını cebim koymuştur! Hulâsa Hitler Alman- yanın yalnız halihazırında deği) istikbalinde de tatsarruf edecektir! Doğrusu bu derecede geniş vel mutlâk devlet ve hükümet reisliği salâhiyeti hukuku düvel âlimleri- nin bile hayalinden geçmemiştir. Hitler bu salâhiyet ile nasıl nasyo- nal sosyalizm fırkasını idare etmi! ise Almanya devletini de hiç bir kontrol tanımıyarak o suretle ida- re edecektir. Fakat Hitler icra kuvvetleri üs- tünde eline nihayetsiz bir salâhi- yet almakla beraber bir tevazü €- seri göstermiştir, yani cumhur re- isliği makama ait hukuk ve sa” lâhiyetleri eline geçirdikten sonr? (Cumhur Reisliği) unvanmı kabu! etmemiştir! Bundan sonra gene kendisine daha evvel olduğu gib (Almanya Başvekili ve lideri) de- nilmesini istemiştir! Almanyada (Cumhur Reisliği) ünvanı (Hin- denburg) ile beraber tarihe gö- mülmüştür. Bir de Hitler( Cumhur Reisli- ği) ünvanını bırakmak suretiyle Alman milletine karşı bir nevi te- vazü eseri gösterdiği gibi Cumhur Reisliği ile hükümet reisliğini bir. leştiren < kanunu, kanunu esasiye muhalif olmasına rağmen tatbik ettikten sonra demokrasi usulleri- ne riayetkâr olduğunu da ispat et. mek için Almanya dahiliye nazı rına emir vermiş: “ — Devlet idaresinde bütün sa: lâhiyetler milletten gelir. Binaen- aleyh Almanya Cumhur Reisliğile hükümet reisliğini birleştiren ka nunu kisa bir zamanda reyiame koyunuz.,, Demiştir, Bunun için 19 Ağus tos tarihinde mevzuu bahis kanur üzerine plebisit yapılacaktır! Bu kanunun plebisit yolu ile halke tasdik ettirilmesi Hitlerin Cumhur Reisliği makamına intihabı yerine geçecektir! Kanun ile Hitlere ve- rilen bütün salâhiyetler Almar milletinin tasvibine ermiş olacak- tır. Şimdi “Alman başvekili ve mil- let reisi Hitlerin bu kadar geniş ve ın, nilmiştir. İsticvap edilen rüşvet ver» mekten suclu randevu evi işletenle - rin üçü de evlerinin daima sıkı bir takip altında olduğunu güzel göz-| lü Maryamın bunlara: — Ben sizi bu kayıt altında bu! lunmaktan kurtaracağım. Yalniz! her hafta bana otuz beşlira vere- ceksiniz. Bu paraları Mücip Beye vereceğim.,, dediğini söylediler, Bu paraların Mücip Beye veri- lip verilmediği ve bu hususta nel bildikleri sorulmuş, her üç kadın, paraların nereye verildiği hak - kında hiç bildikleri (o olmadığımı, güzel gözlü madam (Maryamın paraları aldıktan sonra evlerinin hakikaten kayıt altından kurtul- duğunu söylemişlerdir. Bundan başka Mücip Beyin gü- zel gözlü madam Maryama mia) maha eylediği, onun da arada bir Mücip Beye ziyafetler verdiği iddia edilmekte idi. Kıvırcık madam Maryam, Mü-| cip Beyin o eve gelip gittiğini) Liman şirketinin tasfiyesi Şirket umumi heyeti Pazar günü toplanıyor Liman şirketi müdürü Hamdi Bey dün Ankaradan O şehrimize dönmüştür. Hamdi Bey dün ken- dişiyle görüşen bir muharririmize bu seyahati ve şirketin tasfiyesi hakkında şunları söylemiştir: “- Şirketin tasfiyesi meselesini görüşmek üzere vakâletle temas etmek için Ankaraya gittim ve bir gün kaldıktan sonra döndüm. Bik diğiniz gibi şirket heyeti umumi - yesi pazar günü saat ön beşte top - İnaacak, şirketin tasfiyesi için ka - râr verecek ve tasfiye heyetini se - çecektir.,, 2 il Bulgar elçiliğinin bir tebliği Dün akşam geç vakit Bulgar el çiliğinden bir tebliğ aldık. Bun- da, evvelki günkü sabah refikleri- mizden birinde çikan ve Bulgar ordusunda mefsuh muhtelif «fır- kalara mensup zabitlerin, merile- kette hüküm süren umumi ademi| memnuniyet lehine harekete geç- mek üezre fırsat külladıkları şek- lindeki haber kat'i surette tekzip edilmektedir. "mutlâk salâhiyetleri eline aldıktan sonra ne yapacağını anlamak Ci- han efkârı ümumiyesi için hakika- ten merak edilecek bir şey deği! midir? Mehmet ASIM Birinci komiser Mücip görmediğini, ziyafet verip ver- mediği hakkında hiç bir malümatı olmadığını söyledi. Gülizar hanım, bir defa Mücip Beye ziyafet verdiğini, fakat ve- rişin rüşvet makamında olmadiğı- nı söyledi. N Mücip Beyin . vekili madam Maryam, Sabahat ve Gülizar ha- nimların ifadelerinde mübayenet olduğuna işaret etti, zapta geçi- rildi. Bazı şahitler.dinlendikten son- ra cürmü meşhudu yapan merkez memuru Nazım Bey dinlendi. Na- zım Ben, o vakit Eminönünde bulunduğunu, merkezden kendisi- ni'çağırdıklarını; gittiğini, orada ikinci şube müdürü Demir Beyle bir cürmü meşhuda gideceklerini öğrendiğini söyliyerek şu suretle sözüne devâm etti: — Gece Beyoğlunda hangi eve ve hangi sokaktan girdiğimizi ha- tırlamıyorum. Yalnız aramızda bazı parolalar vardı. Tertibat a- lunmıştı. Parola üzerine bir eve evvelâ Demir Bey sonra ben gir- dik. Odada polis memuru bulu- nuyordu. Üzerini aradım, Pan- talonunun cebinde dört tane elli “Tialık vadi» Gnl Bu para İar numaralarını tesbit. ettiğimiz paralardı. Polis oefendinin tw bancasmı aldım. Bildiğim bu ka- dar.,, Polis haberleri Fabrikada kaza Yedikulede Kazlıçeşmede Ah- İ met Beyin deri fabrikasında çalı- şan Refik efendinin başına dün kazaen bir makine aleti düşmü, # lanmıtır, Yaralı, er; MEYE ea İ mal Mehmedin evinden on dokuz İ kutu içinde yüz yetmiş (beş tüp meni hastanesine yatırılmıştır. $ Unkapanında oturan Mehmet efendinin çocuğu yedi yaşındaki Ali Eminönünde denize düşmüş ise de kurtarılmış ve çocuk hasta- nesine kaldırılmıştır. $ Gedikpaşada oturan hamal Hüseyin dün polise müracaat ede- rek hamal başı caddesinde oturan ahçı Ali tarafından dövüldüğünü iddia etmis, tahkikata başlanmış tr. U Ş Ortaköy vapur iskelesinde a- melelik yapan Ali efendinin kulü- besinde sakladığı 445 lirasını ça- lan bekçi Hüseyin yakalanmıştır. $ Mustafa, Refik, Şerafettin. Hasan, Yahya isimlerinde beş ki- şi evvelki gece Sarıyerde Münir &- fendinin kahvesinde kumar oynar larken yakalanmışlardır. siiri Mısırlı izciler yarın Bursaya gidiyorlar Bir haftaya yakın bir zaman danberi şehrimizde bulunan Mı - sırlı izciler, dün kafile halinde a- dayı gezmişler ve'akşam üzeri ge- ne, Bebekteki “Valdei “-Hrdrvi,, yalısının bahçesirs dönmüşlerdir. İzciler yarın Bursaya gitmek niyetindedirler. i m ii ey, ran de- vuculardan rüşvet almışmı? Üzerinde para bulunan Remzi efendi, bu paraları merkez memu- ru beye verilmek üzere aldığını söyledi. Şahitler de paranın mer- kez memuru beye © verileceğini duyduklarını söylediler. Bundan sonra Mücip Beyin ve- kili eski ağır ceza reisi Sabri Be bazı isteklerde bulundu, arada bazı noktaları tavzih etti, İşaret ettiği (onoktalardan biri, güzel gözlü Maryam tarafından Mücip Beye bir yüzük hediye edildiğidir. Sabri Bey, bu yüzüğün Mücip B. tarafından yaptırıldığını söyledi, ve yapan kuyumcunun celbini is- tedi. Bundan başka Mücip Beyin güzel gözlü Maryamım evini iş- letmesine müsamaha ettiği iddia- sını reddederek bu hususta polis müdüriyetinden madam Maryam hakkında tanzim edilen dosyanın mahkemeye getirilmesini, Mücip Beyin hususi ahvali ve memuri- yet vazifesini ne suretle ifa ettiği- ne dair şahadetlerine müracaat e- dilmesi için memleketin tanınmış namuslu kimselerinden o mürek- kep otuz kişinin isimleri verilmiş olduğunu, bunların bir kaçının tekrar celbedilerek Mücip (oOBey hakkında şahadette bulunmaları - ni istedi. “Bu istekler kabı edt dikten sonra diğer bazı şahitlerin | sı, Türkiyenin beş senelik . asaneserru. ee Türkiyede pal piyasası “Economist, gâzetesindel! tin kıymetiyle mukayese ei Türk parası dünyada en mi bir piyasayı muhafaza edeni lardan biridir. Sir. Herbet* renice'in Osmanlı Bankasın!! mumi içtimaında söylediği Türk parası 1930 danberi ! Fransız frangı olan kıymeti tazaman muhafaza etme! istikrar bir dereceye kadar * dir; çünkü Türk lirası parâ # deleşinde ve ithalâttaki ta! tan kuvvet alıyor. Bununla ber sair memleketlere naz3("' ra mübadelesi makul bir t tındadır ve Türk lirası dün?” yasasından tamamile çekil ğildir. Türkiye kambiyosu kiri istinat ediyor ve hükümet, re ile Amerikadan maada v her memleketle anlaşmınlaği mıştır. Yalniz biz Amerikalılar! kiye ile umumi siyasetimi? gun bir kliring mukaveler maması bir talisizliktir, böyle bir mukavelemizin o! plânı dolayısiyle ihtiyacı 0) kinelerin Amerikadan ithal” mani teşkil eder. Sir Herbert Sawrence'in Türk lirasının istikrarına nı dikkat bir noktayı izah © Anlaşıldığina göre bir kaç vel Osmanlı Bankası Dev kasına bir miktar ecnebi vermiştir. Bu para Türk li” istinatgâhlarından biridir. bir bankanın hir desi bu suretle yardım etmesi ve güzel gözlü madam Maryamın. celbi için mahkeme 20 ağustosa bırakıldı. Yüz yetmiş beş tüp morfin ! Hamal Mehmedin evinde bir morfin deposu bulundu! Evelki gün Küçükpazarda hs- morfin bulunmuştur. Bu morfin - ler Almanyanın Merk markasını taşımaktadır. Mehmet, bunları Tahtakalede yangın yerinde bul J duğunu ve, beş yüz lira kıymetin-! de olan bu kacak morfinleri satın! alacak iktidarda olmadığını ileri- ye sürmüştür. Bu işle meşgul olan bir şebe - kenin mevcut olduğu © zannedil- mektedir. Emniyet ve muhafaza teşkilâtı bir an evel bu meseleyi halletmek üzere çalışmaktadırlar. Esrar satıcıları Esrar şatıcılığından müteaddit defalar yakalanmış olan Yozgatlı Zeynep, Osman, Mustafa, Ga- latasarayda kundura © boyacısı Ahmet ve diğer suç ortakları bu yakınlarda gene-esrar satarlarken | İ yakalanmışlar ve sekizinci ihtisas mahkemesine verilmişlerdi. Dün bunların muhakemelerine bakılmış ve şahitlerin celbi için; başkâ bir güne bırakılmıştır. Gümüş Hanım ve oğlu İzmitli Gümüş hanımın üzerin-. de iki kilo yüz yetmiş dokuz gram| man görülen bir şey değ kez Bankasının son raporl teriyor ki geçen sene zarfı! ka altın miktarını 139 Türk lirasından 18,4 milyöl. lirasma çıkarmıştır. Gen ne içinde 364.000 Türk lif” viz miktarı 3.764.000 Ti na baliğ olmuştur. Ted# para miktarı 161,3 milyi lirasmdan 158 milyon Ti? sına düştüğü için bankan!f ti sağlamlaşmıştır. Tayyare piyangi. yarın çekiliyo' On yedinci tayyare nun dördüncü keşidesi *” 4 den sonra saat birde konferans salönunda ç€* Leke Haydarpaşa Haydarpaşadaki . tanesinin açılması içi” i emir gelmiş ve tahsisat ye rilmiştir. Hastane iki” | taklı olacaktır. e 16 Mart şehitler" vidi, 16 Mart şehitleri “ pr konservatuvar binası!” ' müsabakaya kon » ka Türk sanaskii büyük bir alâka - Bir kaç gün zarfındi : mar şartname ala * esrar bulunmus take oğl Ahmede sik dığından Gümüs ise oi | miş, oğlu Ahmedir bi tıcıst olduğu vi sine Kundan hir sene * “4489 2179 lira ağır PA sine karar veril R