1 Haziran 1935 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 21

1 Haziran 1935 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 21

Hiçbir za duymamış» tım. Allahaısmarladık sevgilim. Kralı tarafımdan öp. Sıhhatim man kendimi bu kadar iyi mükemmeldir. Napoleon Napoleon birkaç gün askeri işlerle meşgul olduktan sonra Parise gitti. Marie Louise hükümet naibliğinden çekildi. Artık Napoleon'u ve en sevdiği işler olan (broderi), resim görebiliyor ve piyano ile iştigal edebiliyor. Napoleon 14 ikinciteşrinde meclisinde irad ettiği nutukfa: pek büyük ve tehlikeli hadiseler vuku bulduysa da, bunlar ne Fransaya, ve ne de bana asla galip gelemediler” dedi. 95 İkincikânunda tekrar cepheye gitti. Pariste Pransız ordularının müt- tefiklere karşı koyamıyacağı endişesi vardı. İÜ Şubatta şiddetli bir müsademe vukubuldu ve o gün Napoleon Marie Louise'e şu mektubu yazdı: Sampober 10 Şubat Sevgili Louise'im Muzafferiyet! 12 Rus alayı mahvettim ve DÖVÜ esir tuttum. 40 top ve 900 mühimmat arabası da zapteyledim. Ku- mandan Generallerle, bütün Generaller esir düşmüşlerdir. Ben ancak 900 tele- fat verdim. İnvalide meydanında toplar atılsın, ahaliye havadis verilsin. Şenlik» ler yapılsın. Düşmanı kovalıyorum. Napoleon Şimdi Parisde fikirler değişiyor. Herkeste yeni yeni ümitler uyanıyor. Fer tarafta şenlikler yapılıyor. Opera tiyatrosunda oyun kesiliyor, orkestra zafer marşını çalıyor. Aslan uyanmıştır. Diğer taraftan Marie Lowise'in ha- reketleri de, Mapoleon'a endişe VELİYOL" du. Çünki Marie Louise makamının şeref ve haysiyetini muhafaza etmiyor, 0 saraydaki damdönerlerle be- raber konuşuyor, e rordu. Napoleon bu hususta kendi» sine şu ash ji Mart 13 sabah saat 8 Sevgili Louise imi... Bayağı adamlarla görüştüğüne çok üzülüyorum. Hiç Senin şeref ve haysiyetine muhaliftir. Madam De Monteskiyo'nun; senin huzus runda münasebetsiz hareketlerde bulu: kötü kimse ile görüşme. nasihatler almış Ancak adi kadınlara nabilmesi için, olması icabeder. yakışan, ve senin şeref ve haysiyetini iblâl eden şeyler hakkında hiç kimse ile söyleşme Polis nazırile sair nazırları yaklaştırma. Fakat her şeyden" sevinçli ol ve sıbhatine dikkat et. poleon yanına Ev vel Napoleon,yeni yeni taarruzlara giri- şen düşmanın, savletlerini tenkil etmek mecburiyetinde bulunuyordu. Hiç değil- se Avusturyalılar yola getirilebilseydi! Halbuki bu hususta hiçbir ümit görün: Napoleon, bu düşünceler içinde oyalandığı esnada idi ki, Marie Louise'e şu mektubu yazdı Planey 90 Mart sabah saat | Sevgili dastuml!... Dün Auwbe ve Seine geçitlerini zorladım. Mery'yi zaptettim. Paris ile Troyes arasındaki yollar kesilmiş, düş- man bütün Aube vadisini boşaltmıştır. Vaziyetim iyidir. Sıhhatim mükemmel- dir. Hava çok güzeldir. Babana yaz ki: “Fransayı tahkir ve Anversi zabtetmek suretile bizi sulhe icbar etmek fikrinin tatbiki mümkün değildir.. Zaten kendi- leri kati surette mağlup olmuşlardır. Kendisi öyle İngilterenin ihtiraslarına ve Fransız düşmanlarının gayızlarına kaz pılacağına; ancak devletinin menafiini.. ailesisinin refahını.. ve kendi şahsının huzur ve rahatını düşünmelidir. Mahaza Frankfurtda tesbit edilen sulh (o akdolunabi. lir. Çünkü o zamandır ki sulh daimi bir mahiyet ibraz edebilir. Ve ancak esaslar o üzerine APOLEONUN AŞK MEK IİUBLARI Napoleon ölürken, yüreğini o çıkarıp Marie Louise'e göndermesini, doktoruna vasiyet ediyor.... bu husus kendi memleketinin de me nafiine tevafuk eder. Birkaç ay geçtik. kendi muhalif bir sulh akdine mecbur olacıs ten sonra, menfaatlarına çok cağını düşünmeli ve korkmalıdır. Bütün mevcüdiyetle senin olan Napoleon Napoleon 97 Martta vaziyeti anladı. Fakat artık vakit pek geç idi. Paris kurtarılamıyacak bir hale (o gelmişti. 29 Martta Marie Louise küçük kral ile birlikte Paristen uzaklaşmağa Ram: bonillet ye gitmeğe karar verdi. İmpru torun Parise geldiğini görmek istemi: yordu. Küçük kral ise babasını görmek A hiç m £ dinlemiyor! Babam ile bulunmadığı zaman bu! evin sahibi benim; ve hiç bir vakit buradan ayrılmıyacağım., diyordu. İki gün sonra Paris teslim olundu. O gün Napoleon Marie Loiuise'e şu mektubu yazdı: — Cour de Francı 3i Mart, sabah saat 3 Sevgili dostuml.. Parisin müdafaası için buraya geldim. Halbuki vakit geçmişidi. Şehir akşam üstü teslim olundu. Ordumu Fontaine blan civarında toplayorum. Sıhbatım yerindedir. Seni mükedder eden hali düşününce ben de müteessir oluyorum. Napoleon dördüncü günü Bunda: naibesi imparato" riçenin hakları surette bağlı bulunan vatanının selâmeti için, tahtan, Fransadan ve hatta hayattan ferağata hazır bulunduğunu, söyliyordu. Diğer taraftan Marie Louise de babi sına şu mektubu yazıyordu. .Pek sevgili babaml... Size iltica ediyorum. Bana merhamet ediniz. Dünyada benim en kıymetli olan evlâdımı size tevdi ediyorum., İntizar halinde, endişeli günler ş* girildi. Bu esnada Napoleon Marie Louse'e şu mektubu yazdı: “Fontaineblau 11 Mart, sabah saat? Sevgili dostuml.. Üzüntülerin kalbimi sızlatıyor, beni Napoleon Nisanın “terk saltanat vesikasını yazdı. “oğlunun ve hükümet ile kati Me İn İİ a üni | Gel em a NM