15 Ocak 1937 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 15

15 Ocak 1937 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 15

sanem Ea Tarihte Meşhur Aşklar : Il inci lÖĞĞ senesi, İngilterenin siyasi, İç« bi tarihinde çok mühim bir dönüm noktası teşkil eder. Milâ tan evvel 35 de Romalıların istilâsiyle Sakso Danimarkalıların hücumlariyle muhte. timai ve ede başlayarak, daha sonraları nların lif tesirler altında kalan İngiltere; on birinci asırda, siyasi idaresini biraz intizama sokmağa çalışırken, Fransızlar tarafından istilâ edilerek tamamen de- işti, büsbütün başka bir mabiyet aldı. 1066 da, İngiliz tahtına Fatih Vil yam ismile anılan bir Fransız dukasının geçmesi, İngilterenin yalnız siyasi de gil, içtimai ve edebi hayatında da çok mühim tebeddüllerin vücuda gelmesine sebep olmuştur. O zamana kadar yal- Biz in, harp, ve hüzünlü yn bahseden Anglo - Sakson ede biyatı, Fransız tesirile birdenbire can- lanmış; şen şarkılar, hafif maceralar, (Chanson de Roland) tarzında kahr» manlık menkıbeleri moda olmuştur. Anglo - Sakson diline birçok Fransızca MEVZİ. kelimeler karışmış, hatta bir müddet yüksek tabaka ve saray lisanı olarak yalnız Fransızca kullanılmış, İngilizce, kölelere, aşağı sınıflara münhasır kal mıştı, Fakat aradan birkaç sene geçin” ce iki lisan arasında tabii bir kaynaş ma hasıl olarak, bugünkü İngilizce'nin esası kurulmuştur. Bu lisan tekemmü- lünde on dördüncü asrın meşhur İngi» liz Şairi Çoser'in pek mühim hizmeti vardır. İngiltere birinci asırda Birgün Lil şshrin- deki hanlardan birinin önünde altı süvari Asırda Bir Garip Evlenişi : 5 Vilyam İngiltere tahtını fethe iderken hırsından değil, intikam almak arzusiy* le eleği Esasen bu meşhur hükü Söykalâdi. kinci ve intikamcı ki, ona hayatının iki mühim muzafs feriyetini kazandırmıştır. Bu iki Us zafferiyetin biri İngiltere kralı oluşu, diğeri de Belçika kralının kızı prenses akil ile evlenmesidir. mdarın Vilyam ile prenses Mabilt'i in aşkla» rı, başlı başına bir destan olacak bir cesaret ve kahra- manlık macerasıdır. birinci asrın yakın olmakla be raber ayrı ayrı iki küçük merkezi Ruen; Lil, Prenses Matilt Dil de, genç Dük Vilyam ise Ruen'de otururlardı. İlgin de kral ÇOCUĞU u genç kızın güzelliği kadar, da cesareti ve zekö- siyle tanınması, iki mile arasında bir izdivaç düşüncesi» olmaları. ilyam'ın İngiliz Kırlının ıştı. Biribirlerini hiç tanıma» ikm bale ii bu izdivaca taraftar kat Prenses Matilt bütün lifleri, bir reddedi. yordu. Belki, güzel Prensesin de hakkı vardı; çünkü onun bütün genç kızlık hülyaları, hakikat olarak genç bir Sak- a ti surette son asılzadesinin şahsında tecessüm Emişti. Genç kız, kendisile alikadar görünmiyen bu asılzadenin aşkıyle harap ve meyus bir balde iken, Ruen' den gelen bir elçi, Dük Vilyamın ken- rağmen genç kız, bu talebi reddetti; ve yalnız reddetmekle de kalmayarak, hakaretli, acı Vilyam red cevabiyle beraber bu ağır mektubu da aldığı zaman, hidde. tinden deli olmak raddelerine geldi. Genç bir kız ona nasıl bu kadar hüs * zeki ve sanat- a karet edebilir.. ne cesaretle kızdıran, kudurtan önu gen kelime, onun doğuşundaki bir le keyi yüzüne vuruyordu. Vilyamın an- nesi, kralın nikâhlı karısı değildi. Kral, fakir bir fenekecinin görüp sevmiş, bu aşkın neticesinde bir oğlu gelmişti. Kral bu çocuğu ihmal etmemiş; bilakis gayet ihtimamla büyüterek kendisine si bir halef olmasını temine çalışmı İşte bu çocuk Mp izini dünyaya ve prem ses Matilt, mektubunda, bu gayrı" meşru doğumu hatırlatarak ona, en ağır hakareti yapıyo