15 Ocak 1937 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 19

15 Ocak 1937 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 19

AYNAROZ PAPASLARI 8 ünya yüzünde bin seneden beri tek bir kadının ayak basmadığı bir memleketin mevcudiyetini, tahayyül bile güçtür. Selânikten 10 saat mesa- fede olan; “Aynaroz papasları, cüm- huriyetindan bahsetmek larımız Aynarozu, manasız mevcut, bir ibaret andıran kilise ve manastırile n bir yarımadadır. Bu yarımadada beşbinden fazla papas, iki üç bin târiki dünya ve köylü yaşamaktadır. (Bunlar, Omedeniyetin iii ra rağmen, beşerin sene (evvel katlandığı Mili sikimle, Bizans imparatorluğu- nun yirminci asırda ihyası şeklinde yaşamaktadırlar. Yarımadaya bastıktan sonra insan, yat Şarki Roma imparatorluğununki- nin aynıdır. Karaya ayak basar bas- maz sizi istikbal eden muhafız, sarı ka- dife kilotlu, beyaz büyük çoraplı, tah- ta ayakkaplı ve siyah şapkasında Bi- zans alâmeti olan çift kartal armalı bir şahıstır. Ayiror da tekerlekli araba yoktur. Hatta yoldal.. Cümhuriyetin merkezi o Karyes'e çıkmak için katırlar getirilmiştir. Manastırlar, kilseleri zi- 18 yaret edebilmek için evvelâ, Karyes'- deki mukaddes Synod'dan izin almak . Karyes kasabası dar sokaklı ve Ürtaçağ havasını taşıyan bir yer- dir. Bu sokakta terzi, konduracı ve bakkal dükkânları vardır. Bunlardan başka şişelere doldurulmuş ve ilâç olarak satılan mayileri teşhir eden di- ğer bir dükkânda vardır. Burada satı- lan ilâçlardan defne yağının, saçkıran illeti için bir deva olduğu muhakkak- tır. Dükkânlar, papaslar tarafından idare olunur. Karyes'de garbidir ki bir banka ve birde postane vardır. İki kahvehane ve bir de han olduğu halde elektrik yoktur. Yarımada bilfiil müstakildir. Pa- paslar vergi vermedikleri gibi, hariçten ithal ettikleri mallar üzerinden de güm- rük resmi vermezlez. Yunan hükümeti papasların işlerine Biricik mecburiyet: Aynarozda papas- lık mesleğine sülük eden herhangi aasının, otomatikman Yunan tabiyetini iktisap edişidir : Yarımada- daki küçük polis kuvvetide papasların emrindedir. Papasların ekserisi çok ihtiyardır- lar. Gençlerden pek azının, târiki dün- yalıga heves ettiğinden şikâyet etmek- tedirler. Mevcut çırak ve gençlerin çoğu on üç on dört yaşındadırlar ve bir amca papas tarafından evlâtlık edinilmişlerdir. Genç çocuk bu papasın dairesinde oturur kalkar; ve ona ba- kar. İhtiyar papas ölünce varisi odur. Çok genç girdikleri Aynaroz Manas- tırının, onlar için hususi bir cazibesi vardir. Aynaroza orta yaşta giren târiki dünyalar da vardır. Bunlardan çok azı, oraya dini salâbetle girmiş insanlardır. Daha ziyade oradaki hayatın temin etmekte olduğu ke. layhk ve tembellik. ten istifade gayesini gütmektedirler, Umumiyet itibarile, Aynaroz papasları ta. hsil ve terbiyece yük. sek sınıflara mensup olmadıklarından cahil insanlardır. Ruhi var. lığa karşı ilim ve irfa- nın bir tehlike teşkil edeceğine inanan ör todos kilsesi, umnmi- yet itibarile tahsili teşvik etmemektedir. Aynarozda nadiren tahsil (görmüş, ilim in maktadır. Bunlar ara. sında St. Panteleymon Manastırı rahibi Vasi» li papa; Çarlık Rusyasında nazırlık et miş bir papanın oğludur. Yorgi papa, Yerasimos papa gibi birkaç lisan bilen ve üniversite tahsili görmüş târiki dün. Manastırlarının hepside Karyes'deki merkeze birer mümessil gönderirler. Bunlar “konak, tabir olu- nan bir binada otururlar. Cem'an ye kün yirmi anasi mümessilinden teşekkül eden mukaddes Synod, Aynı- rozun ruhani ve cismani işlerini tedvir eder. Aynaroza gelen seyyah, buradan el dığı müsaade ile muhtelif manastırları ziyaret edebilir. Bu izinnameyi her angi bir manastırın kapıcısına gör teren zair, kapıcı tarafından misafir lere tahsis olunan apartmana çıkarılır. Burada kendisine ayva reçeli, bir bar- dak su, kahve ve bilâhare rakı ikram olunur. stırda misafirlere mahsus birkaç yatak odası ve oturma salonu vardır. Bazı manastırlar nisbeten konforlu durlar. Bunların misafire çıkardıkları yemekler çok lezzetlidir. Mamafi ekse- risinde fazla istirahat vasıtaları aramak beyhudedir. Yemekler fasulya çorbası, tomates salatası, zeytin, ekmek ve ne- fis şaraptan ibarettir. Manastırlar art sındaki mesafeler bir saatten altı si ate kadar tehalüf etmektedir. Misafir lere, binmek için bedava katır temin olunur. Nereye gidilse papaslarin ve târiki dünyaların ka alınır. iştirak eder, istemiyen €z. Misafirler ikamet etmekte oldukları Manastırlara evvel girmiş olmalıdırlar. ayan kapandığı, ve ertesi sabal gün eş doğuncaya ki dar açılmadığı için, bu kaideye herke