15 Ocak 1937 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 20

15 Ocak 1937 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 20
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

olduğu ko. tembellik. de gayesini dirler, ret itibarile, papasları ta. rbiyece yük. ara mensup rından cahil ir. Ruhi var. 'sadüf olun Bunlar ara: 'anteleymün rahibi Vasi nazırlık ek târiki dün: n hepside © mümessil » tabir olu Sem'an ye messilinden nod, Ayna rini tedvir >uradan #- nanastırları ımeyi her usına gös ın misafir iw çıkarılır. li, bir bar rakı ikram misafirlere ve oturma n konforlu ıkardıkları mafi ekse- arı aramak ya çorbasi, zek ve ne seyle © & za: e Minafi atır temin yasların ve PE ENE iral e e ai istemiyen e oldukları eye erke sin boyun eğmesi mecburidir. MEŞHUT CÜRÜMLER AMATÖRÜ & Eugöne Grillard, kocalarını aldatan kadınların yakalanmasında hazır olmağa, bayılırdı. Daha çok küçük yaşta iken, bu gibi sahneleri görmek için biç bir vwedvili kaçırmazdı. Eugüne mes leğini bu işte buldu. Ne mesleği? Aktör mü? hayır. Daha alâsı: çilingir. Siz de Grillard Bi görmüş olsaydınız, me lerin tesbiti «Kanun na mina açın! ” cümlesinden sonra kapı- nn önünde, küplere binen kocadan başka, bir poliş komiseri ile bir de çi- lingirin bulunduğunu bildirdiniz. Kos miser zabıt tanzim eder ve çilingir de, “şayet aşıklar kapıyı iyilikle le işe yaramak üzere bekler durur. Onu vaziyeti gayet hoştur, Hele, > de mütemadiyen gülmekten kırılır. Onun vaziyeti vodvillerde bu kadar iyi olunca, kim bilir hakikatda ne kadar iyidir. unufmayin ki berşey bir nizama tabidir. datan kadın, sahnede suç üstünde ya” kalandığı vakit, hiç de ortaya beklenil- diği gibi çıkmaz. Halka bürmeten tesettür keyfliyetine oriayet oOetmesi âzımdır. vwodyiller EM : tiyatroda Kocasını al- Bi Halbuki aşıkı ile buluşan bir kadı. nin halini düşünün |.. Kapıyı bir ânda açan mahir bir çilingirin yerinde kim olmak istemez doğrusu?.. İşte Grillard da bunun için çilingir olmağa karar verdi. Ve bunun için bü. şük bir şevkle çalıştı. Ana, onun sanatinde ilerlemek için bu kadar Aymar roz'da zevali saat henüz tatbik olun- mamaktadır. Papaslar, çok defa birkaç saat süren gece yarısı ayinlerine kalkmak mecburiyetinde olduklarından, çok erken yatarlar. Güneş doğduğu zaman, Öğleden sonra ve güneş batarkenki ayinleride hesaba katmak Şartile 24 saat zarfında dört ayin icra olunur, Kiliselerdeki çanlar ancak büyük âyin günleri çalınır. Diğer günler ayin vakti, kilsenin etrafında elindeki mala ve tahta tokmağı biribirine vurarak habercilik vazifesini gören bir papas tarafından ilân olunur. Aynarozda iki nevi Man dır. Bunlardan birinci Şem dahil > olanlar Gr pındığını görünte, çocuklarını tebrik ettiler. Ondaki istidattan her tarafta sitayişle bahsettiler, Fakat buna saik olan gayri ahlâki sebebi bilselerdi... Çilingir olmakla iş bitmez, Zavallı koca komiserden yardım istemeğe ge lince, polisin sizi seçmesi ütün iyi mevkiler teklisi çoktur. Elbette, #meşhut cürüm” ler çilingirliği, hemen hemen resmi bir vazifedir. Grillard, eğer tabir caizse, tayin edilmek için, dükkânını polis ka» rakolunun karşısında tuttu. Komiserle muavinine kavuk salladı; ve bir taraf- tan kolayını bularak onlara piston da ettirdi. Fırsat düşünce kendisinden başka bir çilingire baş vurmıyacaklarını ona vadettiler, lâzımdir. gibi, bunun da is» Grillard, sevincinden ellerini ovuş- turdu. Artık, soğuk bulduğu için, vodvil görmeğe gitmiyerek bekledi. Fakat üzun zaman bekledi. Ne zaman kapısı vurulsa hemen: #Emredin Bay komiser)» diye koşar, lâkin karşısına çıkan hiç bir zaman komiser olmazdı. Gelen, ya kilit isteyen bir hizmetci. ve yahut fa anahfar yaptıracak bir adamdı, İşte böyle bir sürü omünasebetsizlikler, vesselâml... Okadar ki, Grillard kendi- sile alay ettiklerini, ve meşhut cürüm- erde başka çilingirleri çağırdıklarını zannetti. Fakat yanılıyordu. Komiser, elindeki vesikalarla isbat ediyordu ki, hiç bir aldatılan koca, gelip cebir kullanılması talebinde bulunma» mıştı. — Zaten, diyordu, bu gibi vak'alara çok ender tesadüf edilir. Otuz senelik memuriyet hayatımda üç dört tanesine ya rastgeldim, ya gelmedim.. Grillard ne kadar görmüştürl.. Lâkin Yazan: FETHİ VARAL vodvillerde. Vodvwil yazanlar mübalâğa mi ediyorlardı acaba? Bu hususta komi sere danıştı, Polise göre, meşbhut cü- rümlerin azalması, ahlâkın sukutundan ileri geliyordu: çünkü kocalar günden aya razı oluyorlardı. Grillard ta yüreğinden: — Rezalet doğrusu! diye haykırdı. Hakikaten kocaların bu hali ona dokunmuştu. Kabahati mahalleye bularak dükkâ. ninı değiştirdi. Fakat boşuna, yeni arkadaşı komiser: — Bir koca, karısının kendisini al- dattığını görünce bek. lemez, kadına bir güzel dayak çeker... edi. çi veya polis bek- Bunun üzerine Grillard'da vazgeç» ti. Esasen o kadarda genç değildi. Başkalarının karısını düşünmek çağını aşmıştı, evlendi. Kendisini, tam mana» sile çilingirliğe verdi. Bu sanati seçme- sindeki ilk maksadı unuttu bile. Gerçi vodvillere gidiyor, fakat onları bir ko- ca gözile görüyordu. Bu ise işi baştan başa değiştirir. © Siz işin tuhafına bakın, Grillard karısı tarafından aldatılmaz mı? Pür- hiddet komisere koştu, onu alarak suç yerine geldi. Gözü birşey görmiyordu. Kapıyı bir omuzda yıktı. Fakat madam Grillard, vodvillerdeki kadınlar gibi, örtünmeğe riayet etmiş bir balde değildi. Aceleden üstüne birşey geçirmeğe vakit bulamamıştı. Kocası ona ve aşıkına — Sefiller! “diye haykırdı, İşt te tam bu sırada arkasından biri- sinin kıs kıs güldüğünü duydu, döndü. omiserin gerisinde, elinde bir sürü anahtarla bekleyen, bir çilingir vardı. Grillard bir ona, bir de çıplak ka- dına baktı. Bu geldi. İN ona pek acı e büker tali ne Ri dedi. Ben ki Na sabi bütün bayatımca bekle- mişi mülkiyet hakkı | Papasların malları olmadığı gibi, esvap ve saire gibi şahsi emvallerinide, ara- larında münavebe ile müştereken kul- lanırlar. Hepsi beraberce ve bir kap- tan yemek yerler. Başpapasın müsa- adesi olmaksızın hiçbir zaman Manas- tırı terkedemezler. kinci kategori Manastırlar daha ziyade (medreseleri andırırlar. Her papasın bir oturma, bir yatak odası ve birde mutfağı vardır. Buradaki papasların ekseriya çırakları, çömez- leri vardır. Papas ölünce mirası çö- meze kalır. Kendi yemeklerini kendi- leri pişirerek çömezle birlikte yerler. Mülkiyet hakkı olan bu papaslarda iki sınıfa ayrılırlar. Mümtaz sımıf idari tanımazlar. işleri, halk sınıfı da el işlerini bir Aynaroz Yarımadasının resan kısmı cenuptadır. Burasz gayri münbit ve çorak arazidir. Buradaki rda.. ve tamamile tariki dünya halinde yaşarlar. Mağaralarda yaşayan tariki dünyalar arasında Çarının bir amca oğlu ile Berlin üniverste- sinden mezun bir papas vardır. Aynaroz papasları arasında artist- lerde vardır. Resim, el işleri ve daha başka güzel sanatlara heves eden birçok papaslar vardır ki, eserleri şa- yanı hayret derecede güzeldir. Bunlar yaptıkları resimleri, biblo- ları, heykelleri hariçte sattırarak bir hayli para elde etmektedirler. 19

Bu sayıdan diğer sayfalar: