May 22, 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

May 22, 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

yor. 18 Nisan : Ge neral de Castries kuzey batıdaki bir dayanak noktasını tahliye ederek mevzılennı teksife çalışıyor. 22 Nisa Vıetmın müstahkem mevkiin ku- zey ve kuzey - batısına karşı yeniden taarruza geçiyor. Uçak alanının yarısı . batıda bir dayanak nokta- Issbelle mukavemet merkezi hücu- ma uğruyor 2 Mayıs : Yeni bır taarruz başlıyor: üç dayanak noktası düşüyor. in topçusu savaş dışı. 6 Mays : Vietmin nihai taarruza geçiyor. 7 Mayıs : Dien-Bien.Fu'nun sukutu. Cenevre Konferansında Merkezde Isabelle- çinde başladı. Fransız tezi.. i İlk bakışta anlaşmazlık tamdı. daha bir müddet — müzakere, riciye Vekili Bidault müstahkem mevki düşmeden evvel Molotof'la ven Lai arasında mekik dokuyarak bu yaralıların tahliyesi için bir — as- keri mütareke sağlanmasına boş ye. Te çalışmıştı Bidault'a bu işin ancak kereler çerçevesınde ele söylendi: "yar diyor- Za- Üza alınabılecegı lardı, yarın duğunu bütün dünya öğrenmiş bulu- nuyordu Evvelâ .yaralılar ; K onferans böylece — ağır bir hava içinde başladı. Fransada Meclis, hükümeti sigaya çekm hükümet de itimât istemek kararını veriyordu. Şimdiden Bidault'un başı üzerinde bu itimat oyunun neticesi bir kılıç gibi asılmıştı. Bidault için dıger bir meçhul de Amerfka'nın Hindicini muvacehesin- deki durumu idi. B d m son Za- ılanlarda tehlikeli surette dalgalân- mışt Fransız tezi... Vlietmin tezi..; —Bu- nu Vietnam'ın askeri ve siyasi tarzlarını ihtiva eden iki plânı takip edecek ve mesele büsbütün karışacak- ti AKİS, 22 Mayıs 1954 Evvelâ Dien.Bien-Fu'daki yaralılar. Molotof'un el çabuklugu: ietnam delegesi bir takrir verdi. Bu takrirde, olan ağır yaralıların biran evvel tahliyesi için bir mütareke akdedilmesi ve bu- nun mustacelıyetle görüşülmesi iste- niyordu. Oturuma başkanlık eden Sovyet Hariciye Murahhası bu takriri alıkoydu; fakat muhtevasını açıklama- dı. Buna mukabil derhal Vietmin mu- rahhasına söz verdi. Vietmin Murah- hası da mütareke meselesinin derhal görüşülmesini istiyordu. Hayret!. Vietnam mu ası kendi taknrınde de aynı talebin bulunduğunu, Molo- tofun bunu açıklamadan evvel Viet- | , ! Anthony Eden Konferansın ara — bulucusu min delegesine söz Vermesını karşıladığını söyle Sovyet murahhasında hiçbir hayret veya heyecan yok: "Filhakika Vietnam takriri de Vietmin delegesinin talebini destekler mahıyettedır deyıp kesti. hayretle etmin'e maledilmek isteniyordu. akat her şeye rağmen, Hindicini müzakerelerinin ilk müsbet ne- ticesi bu oldu: Kumandanlar arasında bir mütareke akdi için müzakerelere başlanması kararlaştırıldı. Bu — karar derhal talimata inkılâp etti ve Dien. Bien-Fu yaralılarının tahliyesine mü- saade edecek bir mütarekenin, müzâ- keresine başlandı keresine başlandı. — Görüşmeler harp sahasında cereyan ediyor, o an toplar susuyordu. DÜNYADA OLUP BİTENLER Komünist blokta ayrılık var mı? Dıen Bien.Fu'nun alın ilk bakışta komünist blokun Cenev- re konferansında durumunu kuvvet- lendirmiş — gibi görünüyor ama, bu acaba aynı zamanda komünist blok içinde bir ayrılığın da arazı değil mi- dir? Cenevre'deki gazetecilerin çoğu, komünist âlemin havasında böyle bir şeyin dolaştığını hissetmişlerdir. Mo- lotof ve Şu En Lai'nin hakiki müza- kerelere hazırlandıkları pekâlâ anlaşıl- mış iken, müstahkem mevkiin düşü- rülmesi, onların çok kere ince ma tezahür eden politikaları Sovyet âleminin yüksek len umum politikasını desteklemekten ziyade doğrudan doğruya Ho Şi Min'in müttefiklerine cevap verir gibidir. vet, herkes bilir ki, Moskova, ekin ve Vietmin — arasındaki münasebetler bahis mevzuu olunca, fa- raziyelere dayanmaktan başka yoktur, fakat bu işin; mütehassısı sa- yılan bir çok kimse bugün mütered- Bu mutehassıslar dıyorlar kı komünist Çin şimdi topyekün bir harbi göze alamıyacaklarına göre, batılıların da tasarladıkları bir Modüs i'ye yanaşmak mecburiyetinde- ise ancak bir tampon devlet kurulması ile mümkündür. Tampon devlet de ancak Hindiçininin tsksimi ile mümkün görünüyor. İste Ho Şi Min'in de kabul etmediği de budur. Binaenaleyh Ho Si Mih, son bir gay- retle Dien-Bien-Fu'yu düşürerek, ba- tılıların karşısında olduğu kadar, ve belki daha ziyade dostları karşısında- ki durumunu kuvvetlendirmek iste- mistir. aten, Vietmin'in komünist Çine üzde yüz bağlılığından ilk de- fa şüp e edilmiyor. Bunun evvelki mi- salleri de vardır. Vietmin, Laos'a kar- sı ilk büyük taarruzunu açtığı zaman Churchill şu fikri ileri sürmüştü: "Komünist Çinin beynelmilel zakerelere yanaşmakta olduğunu ren Ho Şi de bir şey bulundurmak maksadıyle ve tek taraflı bir kararla harekete geç- miştir..." Bugün de buna benzer bir durum yok mudur? mü- gö- Rusya Malenkofun ikinci kabinesi İlkbaharın ilk günlerinde Rusya Yüksek Şürası, Malenkofun başkanlığında kurulan yeni kabineyi alkışlarla tasvip etti. Malenkofun ikinci Birincisini, Stalin'in ölümünü akip 1953 martında kurmuştu Bu iki kabine — arasında kabinesidir. müte- fark var 18