22 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

22 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

ması olan bir kavim bulunduğu ve Minos'luların — değil, bilâkis bu kav- min hicret etmesi ile Yunan medeni- yetinin yayıldığı bedihi olmuştur. Bel- ki hattâ milâttan evvel 1400 de bu kavim Giriti istilâ ederek Kuossos'a yerleşmiş ve bur da U0ossos sarayı harabelerinde bulunan zafer destanla- nnı tersim etmiştir. Susan "Bilginin uzun asırlar zulmette bıraktığı bu medeniyetin dili bugün hâlâ sekiz mil- yon insanın kullandığı lisandır," de- mistir. Eğitim Okuyan öğretmene hasret Memlekelımızın okumuş ve ay- dın insanlara olan ihtiyacı mü- cessem bir realite halinde ka rşımızda durmaktadır. Mektepler, eğitim yurt- ları v.s. gibi kültür muesseseleri açar- ken, en çok dıkkat edilecek nokta bu- ralarda ders ve ecek, adam yetiştire- cek olanların durumlarını nazarı itiba- ra almaktır. Yani her şeyden evvel kültürel bünye — bakımından kuvvetli ve sağlam öğretmen adedini çoğaltmak gerekir. Bu, takibedilen maarif polita- kasının en esaslı prensibi, olmalıdır. ugun Ööğretmen deyince, herke- sin aklına sabahleyin mektebe giden, talebelerine ders anlatan, müza- kere yapan; sonra da evine donen bir insan gelir. Fakat öğretmenin bunun haricinde yapması lâzım gelen başka işler, hattâ vazifeler yok mudur? El- bette vardır. Bir kere öğretmen en çok okuyan adam olmalı, daima kendi branşı ile ilgili mevzularda tetkiklerde bulunmalıdır. Okuyan, tetkik ve teteb- buda bulunan öğretmen yalnız kendi- ne değil, talebelerine, — dolayısiyle mensup olduğu cemiyete büyük fay- dalar temin eder. Duşunulsun bir ke- re, bugün bizde öyle fizik, kimya ho- çalan vardır ki, mektepte okuttuktan şeylerin haricinde pek az şeyler bi- lirler. Max Planch, Einstein, Heisen- berg onlar için sadece adı bilinen şa- hıslardır. Halbuki, meselâ Fransa'da bir fizik öğretmeni için Einstein'i, Max Planchı tanımamak diye bir şey dü- şünülem, Bu misal bizim için çok acıdır. Fa- kat o nisbette de, telâfisi zaruridir. Mesele: a: 1 a a da umumileştirerek ele alabili- riz Bizde öğretmenleri ası, yahut okuyamaması biraz da bugünkü içtimai şartların icabatındandır. ralım. Bizde neşredılen ilmi ve ciddi eserlerin azlığı umumi olarak bir tet- kik ve tetebbu zafryetının mevcudi- yetini gostermek emi: yet imizin ınsanları evvelâ da. ha zaruri olan ıhtıyaçlarını temin et- mek peşındedırler Hayat, yaşama gaı— lesi onları mânevi — mevzular üzerine eğilmekten menetmektedir. Bu cihet okumayanlara, tetkiklerde bulunma- yanlara hak verdirecek kadar sarih ve AKİS, 22 Mayıs 1954 ortadadır. Lâkin temelli ve müsbet bir maarif politikası her şeye - rağmen ınsanlara okumak ve tetkik etmek yo- lu malıdır. H 3 yıllarr arâsın- da yalnız felsefi mevzulara dair 3 bin- den fazla eser neşredil mıştır Harbın âfetleri düşünülecek — olursa bunun azameti takdir edilir. Alman: yada bu neden böyle oluyor? diye soracak 0- ursak cevabı gayet basittir: Çünkü orada istikrar bulmuş, yerleşmiş bir maarıf polıtıkası mevcuttu, insanlar o- kumadan duramıyorlardı. u halde bir taraftan öğretmenle- okumalarını, eser vermele- rini 1sterken diğer taraftan da maarif polıtıkamızın tevcıh etmemız gerekmektedir. t bu 'memleketin ıhtıyacı olan msanlar yetiştirilmek — isteniyorsa, o- kuyan, okuma zevki olan ve bu zev- ki aşılayabilen 1nsanların yetıştırılmesı yoluna gidilmeli Mem 1r mızı, yeşil, mavı kapaklı romanların ni ciddi ve ilmi —eserler almağa başladığı gün okuyan ve okuduğunu anlayan insanların arttığına inanabili- 107.000 Talebe Mübadele Edildi Rıfkı ıstıkametını buna göre . New-York — Ünesco tarafından ya- — KÜLTÜR SAHASINDA pılan bir istatistiğe göre 1953 yıhnda muhtelif 70 memleketin 2014 üniversi- te si — ve üksek okulları arasında 07.000 lebe mubadele edilmiştir 1952 yılında ise bu mikta in id Ayni istatistiğe göre halen F 1 lngılterede 8.277, da ise 3.549 mübadil talebe bulunmak- tadır. Bunların arasında sekiz bini A- merikalıdır. Rockfeller vakfının yardımı New - York — Rockfeller vakfı bu sene, ilmi araştırma yapacaklara bir yardım olmak — üzere 1.469.079 dolar tahsis etmiştir. Bundan başka Münih- deki milletlerarası gençlik kütüphane— sme 31.000 dolar, Salzburg'da seminer an —Amerikalı talebeler için de 25 000 dolar yardımda bulunmuştur. Metamatikçiler günü Münih — Alman metamatık ve ta- bii ilimler cemiyetinin kongresi Mü- nihte açılmıştır. Kongreye federal Al- manya dahilindeki yüksek okulların metamatik branşındaki bocalan ile, yabancı — memleketlerdeki profesorler iştirak — etmiştir. ongrede tüel problemler ve metodlar mevzuubahıs edilmiştir. Salim — Burçak Tesbih fikrinde değil, elinde