22 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

22 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Meclisteki C.H.P. safları 1430 31 mektedir " demiştir. Bu, hattâ kazanılan yerlerde dahi böyledir. Bu bakım decek haberlerde "bağ “"itimat" kelimeleri çok geçecekse de, Meclisin içinde sert ve acı tenkidlerin işitileceği tabiidir. Cumhuriyet Halk Partisi Meclis Gurupu, Server Somuncuoğlunun baş- kalındığında eski yolunda devam ede- çektır. Server Somuncuoğlu : — Biz fikir ve yapıcı tenkid- den başka şey beklenılmemelıdır" de- mistir Mesele, bu zihniyetin Partinin he. yeti umumiyesine ne dereceye kadar rtada bir hakıkat vardır: Halk Partisi, bizim "Genel İdare Ku- rulu zihniyeti" — dediğimiz zihniyetle hareket etmiş ve agır mağlübiyete uğ- İsmet İnö artiyi — da- koruyan adam — her iki arafı z zaman okşamış, fakat en krıtık anlarda müfrit grupa uymuştur. Bundan sonra ne yapacaktır? bir tasfiye yapıldığı takdirde, mesele kendiliğinden — halledilecek, Kurultay fikrini beyan etmiş olacaktır. Fakat Kurultayın bu şekilde hareketi, İsmet İnönü'nün tam ortada bulunma- sı partiyle tahakkuk edebilecektir. Hat- tâ o bile şüphelidir. akımdan, lider partisini yan- lışlığı anlaşılan bir yoldan çıkarın, ö- bür yo vazifesiyle karşı karşıyadır. Bızden Allah yardımcısı olsun., Bir bardak ebrik telgrafınıza Reisicumhuru- muzun eşekkurlerını arederim. Fikret Belbez. Bu, Reisicumhur Celâl — Bayarın, AKİS, 22 Mayıs 1954 kendisini telgrafla tebrik eden Muha- lefet Partisi Genel Başkanı İsmet nüye gönderdiği teşekkür telgrafının metnidi Hâdise, basında geniş akisler uyan- dırmıştır. İsmet İnönü, Büyük Millet Meclisi- nin yeni Devlet Reisi seçtiği gün, sıra bu seçime gelmeden Meclisi terket- miş, reyini kullanmadığı gibi, toplantı- dan sonraki tebrikâtta da bulunmamış- tır. Hattâ o gün riyaset makamım iş- gal eden Refik Koraltanın, yanındaki kâtibe söylediği; "— Ma latya geçmedi" da duyulmu Bir Muhalefet liderinin, hele seçim kampanyasından sonra kazanan raki- bini tebrik etmesi, demokrasiyle idare edilen memleketlerde en basit muaşe- ret âdabına dahil olduğu gibi, bunun memleket — menfaatleri bakımından lüzumu da öylesine aşıkardır ki, üze- rinde durulmaya değmez. Bu bakım- dan, İsmet İnönü hareketınden dolayı iktidar tarafından sert tarizlere maruz bırakılmış, hattâ bunların ölçüsü bile kaçırılmıştır. Ancak, hareketin bir netice Olduğu gözden kaçmış, hareket tenkid edilir- ken sebeplerı unutulmuştur. sözü, radyo, âl Bayarın ve Ad- nan Menderesın ellerini sıkmamak i- çin tebrik merasimine iştirak etmemiş- tir. B ir seçim kampanyasından çıkmış bulunuyoruz Bu seçim kampan- yası o kadar şahsi olmus, taraflar bir- birlerine öyle ağır sözler soylemışler- dir ki, birbirlerinin yüzünü kampanya sona eri objektiflere tatlı nazarlar atfetmek im- kansız hale gelmi ştı - Tarih, İsmet İnönü'ye - gariptir - daima müşkül vazifeler yükler. Bu YURTTA OLUP BİTENLER sefer de, ilk adımı atmak ona düş- müştür Güç olan işte bu ilk adımdır. İsmet İnönü onu atmamış, atamamış- Dunyanın hiç bir demokratik mem- leke tinde, yani "Muhalefet liderinin Devlet Reisini tebrikinin en basit mua- şeret âdabı arasında sayıldığı" yerler- de milletin mukadderatını elınde tu. ci», «Sağır», ye haykırdıkları şey değildir. Eğer böyle bir kampanyadan son- ra, başka türlü hareket edilseydi şaş- mak gerekırdı bundan alınacak dersler, görülmüş, — işitilmiş Sinirdendirler. İnsanüs- tü hareketler onlardan beklenmemeli. Bu bir bardak suda fırtınadır, ama o fırtınanın rüzgârını yok etmek, orta- dan kaldırmak icap eder. Anlaşılıyor ki, bu bir zaruret haline gelmiştir Şahsiyatsız parti mücadelesi mak kabildir. yap- Meclisten Notlar Yemin! Derler ki: — "Üslüb.u aynile insandır”", ederken bile.,. 1 — Mebuslar oldu, — Adrıan M nderes, İsmet İnön, geldiler, gözlüklerini ulunan yazılı r, ftaraftarlarının alkışları arasında indiler. 2 — Mebuslar oldu en vs. —, İ beyan- İhtimal, yemin Kürsüdeki metin, yem, harf- lerle idi. 3— Mebuslar oldu, — Osman Bölükbası — | kürsüye gel- diler, orada bulunan yazılı met- ni değil, yemini ezberden oku- dulnr. alkışlandılar, indiler 4 — Mebuslar oldu, — Em- rullah WNutku v.s —. kürsüye geldiler, orada bulunan — yazılı metni değil, yemini ezberden o0- kumaya — kalkıştılar, beceremedi ler. tekrar denediler, tekrar de- nediler, kahkahalar arasında in- diler. Mesele hangi partinin — değil, hangi sınıfın ekseriyette bulun- dugunu tesbitte olmalı.