22 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

22 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Fatin Rüştü Zorlu Başvekil Muavini zi Lütfi Karaosmanoğlu "tandem" i dışarda bırakılmıştır ki, bu, kliğin bir tehlike teşkil etmeyeceğine inanıl- dığının delilidir Büyük Kongreden, evvelâ, Anaya- sanın tâdili bahsindeki kanaati sorula- caktır. —Delegeler arasında, buna a- leyhtar pek çok kimsenin çıkacağında şüphe yoktur. Memleketin selâmeti bakımından müsbet tezi savunacakla- rın ekseriyette olması şayanı temenni- dir. Zira Büyük Kalkınma hareketleri- nin, mutlaka şeflik sistemiyle gerçek- leştirilebildiği prensibi diye bir prensip mevcut değildir. Buna mukabil, lik sistemlerinin, — Büyük Hareketleri gerçekleştırebılseler memleketleri hazin ve sürükledikleri, misalleriyle bir defa daha ortaya çık- Bu bakımdan D. P. Büyük şahsi menfaatin ve küçük düşüncelerin üstüne çıkmak durumun- dadır. Kon Partinin yeni Erkânı Har. bıyesını de seçecektir. Genel Başkan. 8 lık için bir tereddüt bahis mevzuu değildir ve Adnan Menderesin, hem de ittifakla seçileceği muhakkaktır. enel İdare Kuruluna seçilecekler ise, kulislerde hakiki bir meydan mu- harebesi vermek zorundadırlar. C.H.P. İki yolun ağzında Cumhurıyet Halk Partisi Mecli- 12 haziranda toplanacaktır. değildir; Genel tebliğ ile hâdiseyi umumi efkâra bildirmiştir. Belki yeni olan, evvelâ Mecliste, onu takiben top- lanması gereken Kurultayda cereyan edecek mücadeledir. Zira her iki top- lantının da, Olaganustu Kurultaydakı sessiz, sakin hava içinde hiç kimse beklememehdır Geçen dört yıllık devrede Muhalefet Partısıne iki zıhnıyet zaman zaman hâkim olmuştur. Bunlardan bi- rincisini Meclis Gurupu temsil etmek- teydi. Meclis Gurupu, şahıslarla değil, işlerle uğraşmak Bu, yeni bir havadis resmi mleket işlerinin daha iyi yü- rümesini temindi. Gurupun başında bulunan Faik A Avni yüboğlu hep bu politikanın şampiyon- luğunu yapmışlardır. Bu gurup içinde Kâmil Boran gibi bazı mebuslar, çat- lak sesler çıkarmaktan geri kalmamış- lardır, ama gurupa hâkim olan umu h ava d aima yapıcı tenkid havası ol- uştu Maalesef İsmet İnönü, bu gurupun sesıne her zaman kulak vermemiştir. F kinci zihniyet, Genel idare Ku- rulunun — zihniye olmuştur. Gerçi Halk Partisinin Genel İdare Kurulu, mütecanis bir manzara goster- mekten çok uzaktır, fakat b nel İdare Kurulunun degıl, hususiyetidir. Herhalde Kurulu zihniyeti" Meclis Gurupunun zihniyetiyle taban tabana zıt bir man- zara arzetmiş, şahsiyatı ışlere muga- latayı fikire tercih etmiştir. Bunun esbabı mucibesini bulmak zor değildir. Genel İdare Kurulunda sözü geçenler 1950 nin arefesinde ve- killik eden, fakat 1950 nin ferdasında millet tarafından mebus dahi seçilme- dikleri Üv parti haline getirmişlerdir. Partinin neşir organı bu kliğin elin- niyete davranmıştır. Bilhassa seçim kampanyası bazan Ge- nel Başkana rağmen o hava içinde ya- pılmış, yapılmış ve bılınen netice el- de edilmiştir Petrol, kanunu ve yabancı serma- ye mevzularında Halk Partisinin Meclis içi ve Meclis dışı sözcülerinin beyanları arasında büyük tenakuzlar olmuş, birinciler bunu hakiki mahiye. tıyle ele alırken, ikinciler bir demago- bütün seçim İdare Kurulu zihniyetini müdafaa eder tarzda konuşması, onun da yanlış ol- duğu artık anlaşılan tezi tuttuğunu a- çıkca göstermiştir. Şimdi, Halk Partisi Meclisi topla- nırken, iki yolun ağzında bulunulmak- tadır. Teşkilâttan gelen delegeler fi- kirlerini beyan edeceklerdir. Partinin ılerı gelenlerinden biri: — Cumhuriyet Halk Partisi şu an- da, içinden ölü çıkmış bir eve benze- kadın Mebuslar "Les Trois Graces" AKİS, 22 Mayıs 1954