22 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

22 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

kaliteli yemeklık zeytinyağı arzoluna- cak, demektir. —Zeytin ve zeytinyağı mustahsıllerımız ile ihracatçı ve itha- lâtçı firmalarımızın, bu iki rakip mem- leket durumunu yak ndan takip ede- rek gereklı tedbirleri almalarını te- menni eylerken, hayat pahalılığı — ile mücadele eden resmi makamların bu mevzu ile de alâkadar olmalarını di- İç Haberler 50 kiloluk çimento torbalarında ihtikârı önleyici tedbirler Bazı ithalâtçılarımızın ecnebi satıcı balarını 40.50 kg. olarak hazırlattıkları ve bunları 50 kg. lıkmış gibi piyasaya arzederek fahiş kârlar temin ettikleri tesbit edilmiştir. Müstehlik aleyhine olan bu hare- ketin önlenmesi mevzuunda tedbirler alınmaktadır. Bu arada, gümrüklerde bu gibi paketlerin muayene ve tartı- dan geçirilme mecburiyeti usulü ittihaz olunmuştur. Diğer taraftan bu işi haber alan yabancı memleketlerde de, hilenin kâ- şifinin hangi tarafa mensup bulundu- ğu ve "parlak fikir" in kimden geldi- ği araştırılmaktadır. Halk Bankası T 2 Sermaye ve İhtiyatları 10.778.806, Şubeleri Adana izmir Aydın Kastamonu Balıkesir Kırşehir Burdur Malatya Bursa Maraş Corum Merzifon Denizli Nevşehir Erzurum Niğde Eskişehir Sivas Gaziantep SANDIKLAR Ankara Sermaye ve ihtiyatları 1.689.856,— Ajansı : Beypazarı İstanbul Sermaye ve İhtiyatları 3.151.671,— Ajansı : Çarşıiçi AKiS, 22 Mayıs 1954 Kliring anlaşmalı memleketler- den ithal edilecek malların transferi Avrupa iktisadi İşbirliği sahası dışın- daki kliring anlaşmalı mleket- lerden bırısınden ıthal edılecek mal için alısan tahsis permisi, şayet mer'i dış ticaret hükümlerimize aykırı bir mahiyet taşımıyorsa ve fiatta da lehte bir fark mevcut olursa, memleke değişikliği yapmak — isteyen ıthalatçı— ların taleplerini Merkez Bankası ince- leyerek intaç edecektir. İktisat ve Ticaret Vekâleti bu hu- susta bir sirküler neşrederek alâkalı lara tamimde bulunmuştur. Yeni gümrük tarifesi 7 haziran- da meriyete giriyor 7 haziran 1954 tarihinden itbiaren me- riyete girecek olan gümrük tarife- sindeki hükümler ile ahdı indirim ve taviz listeleri tetkik edilmeden çıka- & rılan söylentiler, piyasada yersiz en- dişeler uyandırmış ve bu sebeple bazı ithalâtçılar fırsattan faydalanma yoluna giderek fiyat arttırması teşeb- büsünde bulunmuşlardır. Halbuki gümrük tarifesi, ahdi indi. rim ve tâvizler sahasında bir çok mem- leket menşeli maddeler hakkında he- men tatbik edilmiyecek Gatt ve masili anlaşmalı ve andlaşmalı leketlerden gelecek mühim maddeler eski hükümler dahilinde ithal edile- cektir, Türkiye Pamukçuluk Kongresi alışmaları Ç 7 mayıs pazartesi günü Ankarada ltoplanarak üç gün devam eden Tür- kiye Pamuçuluk Kongresi, pamukçu- luğumuzun inkişafı hususunda — çok mühim mevzuları incelemiş ve müsbet kararlara bağlamıştır. Ziraat Vekilinin bir nutku ile açı. lan kongrede; bilhassa istihsal usulle- ri, mahsulün standardizasyon, sigorta ve ihraç imkânları — üzerinde durul- muştur. İlk traktör fabrikamız iraı kalkmmamızm temeli olan trak tö e diğer zirat aletlerin faali- yetmı 1dame ettirebilmek için yabancı memleketlere ödediğimiz dovız mik- an her sene biraz daha a azzam bir yekün olmak ıstıdadındadır unu dikkate alan alâkalılar, yerli bir fabrika ile bu mübrem memleket ihtiyacını karşılama yolunda bir müd- det evv şebbüse geçmişler ve ilk müsbet netıceye varmışlardır. Muhtelif teklifler arasında en mü- siat görüleri Minneaoolis - Moline A- merikan şirketi İle Türkiyeden iştirak edecek olan hissedar müesseseler ara- sında bir protokol imzalanmıştır. Bu protokole göre: Türkiyede mo- tor, traktör ve her türlü ziraat maki- nesi imal edecek olan fabrikanın his- sedarları şunlardır: T. C. Ziraat Ban- kası, Makine ve Kimya Endüstrisi Ku- rumu ve Minneapolis - Moline şir- keti. İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Ortaklığın sermayesi 20 milyon li- radır. esisler memleketimizin ihtiyacını karşıladıktan — başka, — Ortaşarka ve hattâ icabında Avrupaya ihracat yapa- bilecek bir kapasitede olacaktır. Zamandan, istifade ve mümkün lan süratle faaliyete geçmek maksadı ile tesisler bir taraftan kurulurken, di- ğer taraftan Ankarada, Makine — ve Kimya Endüstrisi Kurumuna ait bu- lunan motor fabrikasında gerekli ha- zırlıklar yapılarak derhal imalâta baş- lanacaktır. Önümüzdeki üç yıl içinde bir yandan montaj devam ederken di- ğer taraftan fabrika kapasitesinin % 80 ine yakın bir miktarım imal kab olabilecektir. Ham derilerimize hile karıştırılıyor A lmanyaya ihraç edilen derilerin tuz lama, depolama ve istif işlerindeki 1hmal ve dıkkatsızlıkten dolayı mü. ir kısmının hasarlı olduğu alıcı firmaların şikâyetinden — anlaşılmıştır. Almanyadaki ticaret ataşemiz de, vaki şikâyetleri — aksettiren bir rapor hazırlıyarak İktisat ve Ticaret Vekâ- letıne göndermiştir. bir döviz. metaimız olan tuzlu ham derilerin bu suretle kötü şöhret alması, dericiliğimizin istikbali bakımından endiveler doğurmaktadır. Petrol arama müsaadesi #ik petrol arama — müsaadesinin Soconi Şirketine — verildiğinden beri, başta Amerikalılar olmak üzere birçok yabancı firma daha Petrol Dai. resi Riyasetine müracaat ederek yeni imtiyazlar istemişlerdir. araştırma için verilen mü- saadelerin adedi üçtür ve her üçü de sadece, memleketimizin dokuz petrol bolgesmden açık bulundurulan yedi ta- nesinde jeolojik ve jeofizik araştır- malar içindir. Petrol sondajları v nu takıp eden aramalar hakkında hu- susi bir başka e lüzum var- dır ki, bunun l'ıazırlıkları tamamlan- mak üzeredir. Jeolojik araştırmalarda ümitli sa- halara düşecek — yabancı şirketlerin, bu müsaadeyi de en kısa zamanda is- teyeceklerine şüphe yoktur. Formalite- ler, Amerikada hazırlanmakta olan bir nizamnamenin tamamlanmasını gerek- tirdiğinden bu hususta yaz ortasını beklemek lâzım gelmekte Zira, Amerikadan alınan haberler- de, nizamnamenin temmuzdan evvel hazırlanamıyacağı bildirilmektedir. AKİS Hoşunuza Gittiyse Hemen ABONE OLUNUZ